مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

فروشگاه اینترنتی و مزایای خرید اینترنتی

0 77
زمان مطالعه : 11 دقیقه

فروشگاه  اینترنتی و تاریخچه ی پیدایش آن

فروشگاه اینترنتی ؛ در واقع یک وب سایت است که تمام محصولات را «با تنوع بسیار بالای کالا ها» با اطلاعات کافی درباره ی «مشخصات فنی , توضیحات , چند تصویر » را در سایت و فروشگاه اینترنتی خود در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد.تا چند دهه ی پیش فروش اینترنتی و خرید اینترنتی تنها در کشورهای پیشرفته رایج بود و ما از چنین امکانی محروم بودیم و تنها نامی از آن را می شنیدیم.اکنون در کشور ایران دیگر کسی نیست که اصطلاح فروشگاه اینترنتی و مجازی به گوشش نرسیده باشد و با آن آشنایی هرچند مختصری نداشته باشد.امروزه به هرکجای اینترنت که سر بزنید سایتهای بسیار زیادی تحت عنوان فروشگاه مجازی فعالیت می کنند و همانند همه ی فروشگاههای واقعی و فیزیکی هر نوع محصولی را از لوازم خانگی گرفته تا کتاب صوتی و فیلم  و…در این فروشگاهها  می توان خریداری کرد.

 

فروشگاه اینترنتی و مزایای خرید اینترنتی

 

تجارت الکترونیک نزدیک به نیم قرن است که در کشورهای آمریکایی و اروپایی در حال گسترش و ریشه پراکنی است.به گونه ای که اکنون بیش از یک سوم مصرف کنندگان در آمریکا و اروپا از فروشگاههای اینترنتی خرید می کنند اما در کشور ایران این نوع تجارت و صنعت تازه در ابتدای این راه قدم گذاشته است و چند سالی است که  در حال رشد و شکوفایی است این صنعت نوپا احتیاج به تلاش و همت دولت و ملت و فروشندگان دارد تا در این زمینه رشد کرده و امنیت و ثبات کامل برقرار شود . بخش تجارت الکترونیک ( فروشگاه اینترنتی ) بالغ بر 7 درصد تجارت جهانی را به خود را اختصاص داده است.

این نکته را باید در نظر داشته باشیم که رشد تجارت نشان دهنده ی توسعه یافتگی کشور است.

در مقایسه با سایر کشورهای جهان، کشور ایران سهم یک درصدی را از این تجارت به خود اختصاص داده است . جهت ایجاد اعتماد در مردم ، مسئولان و صاحبان این فروشگاهها ( فروشگاه اینترنتی ) و شرکت های واسطه مانند پست ،بانکها وسایت های خدماتی و همه ی افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند تلاش زیادی در زمینه ی ارائه ی بهترین خدمات و کالاهای با کیفیت کرده اند تا هم اعتماد مردم را بدست آورند وهم در پیشرفت و رشد تجارت الکترونیک کشور و توسعه یافتن آن سهم زیادی داشته باشند .

اما خوشبین هستیم که با توجه به  نفوذ  اینترنت به فضای همه ی خانواده ها و سرعت  بالای این فرایند می توان گفت که  در چند سال اخیر دسترسی همه ی مردم به اینترنت و رسانه های مجازی و سایت ها و فروشگاههای اینترنتی  بسیار آسان خواهد شد ،با گذشت زمان هرچه اطلاعات مردم در مورد فضای مجازی و دنیای اینترنت بیشتر شود خرید آنلاین نیز بیشتر مورد تایید و استقبال قرار می گیرد.اکنون نیز عده ای از مردم وارد شدن به سایت فروشگاه اینترنتی و تحویل گرفتن کالا درب منزل را بسیار باصرفه تر از خرید حضوری و رفتن به مکان مورد نظر و ماندن در ترافیک و پرداخت هزینه ی بالا می دانند. و ترجیح می دهند از فروشگاههای اینترنتی خرید کنند. چرا که عمر سرمایه ای گرانبها است و نباید ان را در صف و ترافیک و راه برای تهیه ساده ترین نیاز های خود صرف کنیم.

مزایای خرید و فروش اینترنتی نسبت به خرید و فروش سنتی

خرید اینترنتی مزایای متعددی  دارد که شامل  دسترس سریع و آسان به اطلاعات کامل و مشخصات و تصاویر و تحقیق در مورد محصولات ؛ مشاهده راحت تفاوت قیمت ها و مقایسه قیمت ها و عدم نیاز به صرف وقت و هزینه  های ناشی از جابجایی مکانی و گشتن در بازار تا پیدا کردن نهایی محصول و کالا و تنوع بسیار بالای محصولات و دسترسی و سفارش اسان ان و قابلیت تست اسان ان در منزل با حوصله و استفاده از 7 روز زمان تعویض که امکان استفاده از خدمات ارجاع دادن محصول تایید نشده و بازگشت پول را نیز برای مشتریانمان  گذاشته ایم که حتی بسیاری از فروشگاههای سنتی این خدمات را ارائه نمی دهند.بنابر این وارد ذکر شده خرید اینترنتی بسیار راحت تر و به صرفه تر خواهد بود مخصوصا اگر سایت یا شرکتی که برای خرید انتخاب نموده اید قوانین تجارت وکسب وکار اینترنتی را رعایت کرده باشد و همچنین دارای نماد اعتماد الکترونیک باشدو شرکت ثبت شده و مجوز فروش داشته باشد و دارای نامی خوش و اعتباری بلند در بین مشتریان باشد .

وجود انتخاب بیشتر

از مزایای مهم خرید اینترنتی  فراهم آوردن موقعیت ویژه ی انتخاب از میان مجموعه ی گسترده  و متنوعی از محصولات است. امکان دیدن محصولات و کالاهای سراسر دنیا این فرصت را به خریداران می دهد که بدون سفر به شهری و کشوری خاص به هر نقطه ای که می خواهند سر بزند و از کالاها و قیمت کالاهای آن منطقه باخبر شوند و از میان این همه انتخاب متنوع یکی را انتخاب کنند.

 

فروشگاه اینترنتی و مزایای خرید اینترنتی

 

 مقایسه و بررسی تفاوت و اختلاف قیمت و مشخصات کالاها

در خرید سنتی امکان مقایسه  کالاها به آن صورت که باید انجام پذیرد ممکن نیست . نه از لحاظ بعد مکان نه از لحاظ بعد زمان .اما خرید اینترنتی این فرایند را برای شما بسیار راحت کرده است.شما می توانید با ورود به هر سایت و فروشگاه اینترنتی و کلیک روی هر کدام از محصولات به راحتی تمام ویژگی ها وامکانات آن محصول را ببینید و با محصولات دیگر مقایسه کنید.

کاهش هزینه ی ناشی از حمل و نقل و ایاب و ذهاب

اگر شما قصد خرید هر نوع کالایی را داشته باشید ، قطعا همه ی مردم برای خرید حضوری به شما پیشنهاد می کنند که به شهرها و یا مناطقی که دارای بازار آزاد  یا مناطق ویژه اقتصادی هستند بروید و از آنجا خرید کنید.چون قیمت کالاهای مناطق ویژ ه ی اقتصادی  با سایر شهرهای دیگر تفاوت بسیار زیادی دارد.اما اگر خوب بررسی کنید متوجه خواهید شد که این سفر تجاری برای شما پرهزینه خواهد بود مخصوصا اگر خرید زیادی نداشته باشید و فقط یک یا دو جنس و کالای خاص مدنظرتان باشد.از هزینه ی رفت و برگشت ، هزینه ی اقامت در آن شهر و سایر هزینه های دیگر که در طول سفر متوجه شما خواهند بود.

عدم محدودیت مکانی

شما در هرکجا که باشید در طول 24 ساعته شبانه روز می توانید خرید اینترنتی خود را انجام دهید و هیچگونه محدودیتی ندارید.فروشگاههای اینترنتی بدون اینکه از تعداد مشتری موجود تاثیر بپذیرند همه ی سوالات شما را پاسخ می دهند. و می توان ساعتها به تماشای محصولات و کالاهای موجود پرداخت و در مورد آنها جستجو کرد. وقتی  قصد خرید دارید ، خرید هر چند ساده و مختصری هم داشته باشید باز هم حداقل باید نصف روز خود را به آن اختصاص دهید ، درست است که تعاملات و گفتگوهای اجتماعی نیاز است و به جای خود مورد تایید می باشند اما بعضی اوقات که با کمبود زمان مواجه هستید و باید اجناس سنگین و ضروری را تهیه کنید  وقت زیادی برای تحقیق در مورد همه ی کالاها و اطلاع از خصوصیات و تفاوت قیمت آنها نداریم .در این مواقع قطعا سر زدن به سایتهای فروشگاههای اینترنتی می تواند دریچه ای به سوی رهایی باشد و به شما کمک کند که همه ی این اطلاعات را ظرف مدت چند دقیقه بدست آورید بدون اینکه زمان و وقت خود را هدر داده باشید.و تنها با کلیک بر روی هر کدام از محصولات می توانید ویژگی های آنها را ببینید و به راحتی خرید کنید و کالا را درب منزل خود تحویل بگیرید.

عدم محدودیت زمانی

یکی از ویژگی های منحصر به فرد فروشگاههای مجازی ،عدم محدودیت زمانی برای مشتریان و بازدیدکنندگان است.بسیاری از ما در طول روز ، تمام وقت مشغول انجام وظایفی هستیم که عهده دار شده ایم و فرصت کافی برای خرید حضوری نداریم.شما در هر ساعت از شبانه روز که بخواهید می توانید به سایت ها و فروشگاههای مجازی سر بزنید و کالای مدنظرتان را سفارش بدهید.

کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری

ورود به خیابان نیازمند استفاده از ماشین شخصی یا وسایل حمل و نقل همگانی است.ما می تواینم با هر خرید اینترنتی به میزان چشمگیری از آلودگی شهر بکاهیم و همچنین ترافیک خیابانها را نیز که غیر قابل تحمل هستند کاهش دهیم.

 رونق تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک به معنای توسعه ی کشور است و هرچند میزان خریدهای الکترونیکی و هر نوع تجارت الکترونیکی در سطح کشور افزایش یابد در واقع کشور را به سمت توسعه یافتگی پیش برده ایم.

سوالات رایج خریداران اینترنتی

اما سوالی که مردم  میخواهند جوابش را بدانند این است که در صورت بروز هر نوع تخلف و هر نوع مشکلی در رابطه با خرید اینترنتی کدام نهاد و ارگان به این مشکلات رسیدگی می کند: اکنون پاسخ را برایتان شرح می دهیم.

 

اگر از سایتی که دارای نماد اعتمادالکترونیکی باشد خرید کرده اید، شما می توانید در صورت بروز هر گونه مشکل شکایات خود را از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری کنید و در آنجا به شکایت شما منصفانه رسیدگی می شود. همچنین می توانید روی گزینه ی شکایت که در نماد اعتماد سایت قرار دارد کلیک کرده و شکایت خود را بنویسید.اگر وزارت صنعت ، معدن و تجارت نتوانست شکایت را حل و فصل کند و شاکی رضایت ندهد.

مرجع بعدی اداره ارشاد و ساماندهی سایت ها به ادرس ساماندهی دات ای ار و مورد بعدی پلیس فتا است به ادرس سایبر پلیس دات ای ار ؛در صورت عدم نتیجه شکایت خود را به دادگاه ببرید و از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید.خوشبختانه طبق آماری که ارائه شده تا کنون اکثر شکایتهایی که از قروشگاههای دارای نماد اعتماد شده است ، مبنی بر دیر رسیدن کالا بوده اند ، که این مشکل از طرف شرکت پست یا حمل و نقل یا فروشگاه باید پیگیری گردد و تخلفی برای شرکتهای تجاری محسوب نمی شود.بنابراین شما باید دقت داشته باشید که از فروشگاههایی که فاقد نماد اعتماد هستند خرید نکنید.

در مورد کالاهایی که از طرف فروشگاه مجازی به دست پست می رسد ، شرکت پست مسوول است اما در مورد کالاهایی که به دست پست نرسیده است هیچگونه تعهدی ندارد.و اگر خریداران هرگونه شکایتی ازفروشگاه داشته باشند ، شرکت پست پیگیری کرده و با آنها برخورد می کند.هزینه ی پست نیز به وزن کالا و مسافتی که باید طی شود تا به دست مشتری برسد بستگی دارد و به اضافه ی سه درصد مالیات بر ارز ش افزوده و نوع سرویس که پیشتاز و ویژه یا سفارشی بودن یا فوق ویژه که در سایت تا خرید ارائه می شود.

تجارت الکترونیکی یا اینترنتی در حوزه های مختلف رشد چشمگیری داشته است و قطعا با رفع مشکلاتی از قبیل کاهش هزینه های دسترسی به اینترنت و همچنین قانونمند ساختن کسب وکار اینترنتی و افزایش سرعت اینترنت و پهنای باند و افزایش سهولت حمل و نقل و کاهش هزینه های کارمزد بانک ها و ... این تجارت با شیب تندتری افزایش می یابد.

مشکلات دارندگان فروشگاه اینترنتی

مردم گمان می کنند که فروشگاه های اینترنتی دارای اعتبار قانونی و حقوقی نیستند و امکان سواستفاده در این فروشگاهها زیاد است و این سو نظر از عدم نظارت دقیق بر فعالیت و عملکرد این فروشگاه ها از سوی نهاد خاصی و ناشناس بودن آنها ناشی می شود و دلیل منطقیه دیگری ندارد. اما در سایت تا خریدتمامی محصولات و کالاهایی که در این فروشگاه قرار می گیرند با گارانتی های معتبر به فروش می رسند شرکت ثبت شده و دارای مجوز فروش لوازم خانگی است که این مورد بر روی سایت اصناف و سایت ثبت شرکت ها به راحتی قابل پیگیری است و حتی از طرف وزارت تجارت ، صنعت و معدن نیز نماداعتماد الکترونیکی ان هم دو ستاره می باشد که هر چه تعداد ستاره های بیشتری داشته باشد نشان دهنده ی موفقیت و فعالیت درست در زمینه ی تجارت الکترونیک بوده است. سایت تا خرید دارای گارانتی 120% اصالت کالا نیز است که در صورت عدم اصالت کالا 20% اضافه بر مبلغ واریزی شما برگشت داده خواهد شد.

مردم به دلیل عدم اطلاعات کافی و یا هر دلیل شخصی دیگری نسبت به خرید اینترنتی واکنش چندان مثبتی نشان نداده اند.و هنوز به این نوع خرید کردن عادت نکرده اند و همچنین بعضی از کالاها بصورت اینترنتی قابل ارائه دادن نیستند.سرمایه گذاری و مدیریت و صرف هزینه های زیاد برای طراحی سایت و ضرورت آنلاین بودن چندین نفر به عنوان مسول فروش و…همه ی این موارد از ضرورت های ایجاد فروشگاه مجازی می باشند و دقیقا همانند تاسیس و ایجاد فروشگاه سنتی و فیزیکی ، این فروشگاه ها هم احتیاج به سرمایه گذاری و مدیریت و برنامه ریزی و برقراری امنیت و حتی اختصاص دادن محیط خاصی جهت ایجاد چنین فروشگاهی دارند. بی اعتمادی ، تنها مشکل خریداران نیست بلکه به عقیده ی من صاحبان فروشگاههای اینترنتی نیز از این مشکلات و بی اعتمادی بعضا نابجای مردم و همچنین رسیدگی نکردن مسوولان در راستای وضع قانون در این زمینه ،رنج می برند و بیشتر از خریداران خطرات احتمالی ضرر مالی را می پذیرند.

مشکلات خریداران اینترنتی

در فرآیند خرید اینترنتی ابهامات زیادی ذهن مشتری را به خود مشغول می کند که دلیل آن عدم مشاهده کالا و تست خصوصیات مختلف آن قبل از خرید است و همچنین عدم امکان دیدن فروشنده به صورت رو در رو از مشکلات عمده ی مشتریان اینترنتی می باشد. که این نگرانی ها را بعضی از فروشگاه های اینترنتی مانند سایت تا خرید برطرف کرده است .آمار و ارقام نشان می دهد که کشورهای مختلف دنیا نسبت به خرید اینترنتی استقبال بسیار خوبی نشان داده اند و همه خطرهای احتمالی را برآورد کرده و باز هم فرآیند خرید اینترنتی در این کشورها بسیار سریع پیشرفت کرده است. در ایران نیز با گذشت زمان استقبال کم و بیش خوبی از خرید اینترنتی شده است و این استقبال همانطور در حال افزایش است.

ارسال کالای صدمه دیده ، ارسال کالای اشتباه ، ارسال با قیمت بالاتر ؛ نداشتن رنگ دلخواه و….از جمله مواردی است که خریداران و مصرف کنندگان اینترنتی با آنها در ارتباط هستند اگرچه کلاهبرداریهایی در این زمینه رخ می دهد اما به دلیل انعکاس اخبار و منتشر شدن هرچه سریعتر آنها در دنیای اینترنت این کلاهبرداریها مدت زیادی دوام نمی آورند اما جهت اطمینان خاطر ،مصرف کنندگان می توانند از گزینه ی پرداخت پول به هنگام تحویل کالا درب منزل استفاده کنند.چرا که در این نحوه ی پرداخت می توان بعد از سفارش کالا و تحویل آن در درب منزل و بعد از تست کامل هزینه آن را پرداخت کرد. 

معایب خرید اینترنتی

  • امکان کلاه برداری در این نوع خرید کردن زیاد است.برای رفع مشکل کلاهبرداری و جلوگیری از این عمل ، سازمان تجارت و صنعت و معدن ، اقدام به صدور نشانه ای تحت عنوان «نماد اعتماد الکترونیکی» کرده است.و هر سایت یا شرکتی که صاحب این نماد باشد و آن را برای اطمینان و اعتماد بیشتر مشتریان در ویترین سایت قرار داده باشد ،در واقع اعتبار رسمی خود را به نمایش گذاشته است و تا حدودی شکی در آرم نماد اعتما الکترونیک وجود ندارد .
  • عدم امکان دیدن و لمس کالا, عدم امکان برخورد رو در رو با فروشنده

احتیاط های  خرید اینترنتی

برای مصرف کنندگان و خریداران اینترنتی نگرانی هایی مبنی بر امنیت اطلاعات شخصی ای که به شرکت موردنظر می دهند ، وجود دارد.و این امر موجب تردید خرید اینترنتی می شود.اما جهت برطرف نمودن این نگرانی ها، برخی شرکتها به تضمین کردن اطلاعات شخصی خریداران در سایت خود اشاره کرده اند و همچنین این گزینه را در اختیار خریداران قرار داده اند که پس از خرید ، اطلاعات شخصی خود را از بانک اطلاعاتی شرکت پاک کنند . یکی از روشهای بسیار رایج در شرکتهای اینترنتی ( فروشگاه اینترنتی ) جهت اطمینان خریداران از روش پنهان سازی اطلاعات استفاده می کنند که در این صورت هیچکس به جز شرکت مورد نظر قادر به دیدن این اطلاعات شخصی نمی باشد.,

در مورد جریمه ها و تخلفات رایانه ای و اینترنتی و هر نوع سواستفاده ی دیگری از دنیای شخصی ، قانونی وجود دارد که مربوط به هکر و کلاهبرداری و سواستفاده از حریم مجازی می باشد.,

در این نوع خریدهای اینترنتی به جای اعتمادسازی از راه تعاملات حضوری و ایجاد رابطه ی مسالمت آمیز و تاثیرگذار با استفاده از تاثیر نیروی چشم، می توانید به طرز حرف زدن و ارتباط کلامی که با شما برقرار می شود دقت کنید.اگر احساس ناامنی کردید حتما برای رفع این احساس اقدام کنیدو یا از تجربه و نظرات سایر خریداران در شبکه های اجتماعی بازدید کنید.,

قبل از هر نوع سفارشی حتما در مورد سایت تحقیق کرده و بر اساس ظاهر سایت تصمیم نگیرید.یکی از مشکلاتی که در خرید اینترنتی مشتریان از آن رنج می برند عدم آگاهی در مورد سایت است و برای رفع این ناراحتی پیشنهاد می کنم حتما قسمت درباره ی سایت را بخوانید و وقتی که اسم و مشخصات کاملی از صاحبان شرکت دیدید اعتماد کنید و فقط به ظاهر آراسته ی سایت توجه نکنید.,

قبل از اقدام به خرید محصولی حتما قوانین مزایده ی روی وب را مطالعه کرده و با آگاهی کامل در مزایده ها شرکت کنید تا کلاه سرتان گذاشته نشود.,

در مورد اطلاعات شخصی که به سایت ها ارائه می دهید دقت بیشتری به خرج بدهید و قبل از دادن اطلاعات باید بدانید که آیا دادن این اطلاعات لازم هستند یا نه بنابراین پیشنهاد می شود قوانین مربوطه را به درستی مطالعه کرده و مورد استفاده قرار دهید.,

به چگونگی ارسال اجناس توجه کنید و حتما شماره تلفن مسولین شرکت یا سایت را داشته باشید تا در صورت ایجاد مشکل اعم از تاخیر ارسال و بروز مشکل در جنس بتوانید با آنها تماس حاصل بفرمایید.,

سعی کنید از فرم ها و صفحه هایی که برای خرید پر می کنید یک کپی داشته باشید چرا که در این فرم ها معمولا شرایط و ضوابط خرید و خدمات پس از خرید ذکر می شود . تا در صورت نیاز مدرکی دال بر تایید سخنانتان داشته باشید.,

اگر کالایی با قیمت زیاد خریداری کرده اید، آن را بیمه کنید.تا در صورت بروز مشکل بیمه پاسخگو باشدو خسارت وارده را به شما پرداخت نماید.,

قبل از پرداخت پول و یا قبل از امضای برگه ی تحویل کالا از مامورین پست ، حتما کالا را با دقت بررسی کرده و با مشخصات ذکر شده در سایت مقایسه کنید و حتی تمام قوانین موجود در برگه را با دقت مطالعه کنید که اگر مخالف تعهدی بود که به ما داده شده بود سریعا کالا را با هماهنگی برگشت دهید.

در چند کلمه انتخاب درست شرکت فروشگاه اینترنتی ؛ تحقیق درست در مورد کالا ؛ انتخاب روشی ارزان و سریع برای تحویل ؛ تست کامل در منزل و پرداخت پول.
« حتما بخوانید  6 ترفند افزایش طول عمر باتری گوشی اندروید و آیفون
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .