مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

انواع بی خوابی چیست و چگونه درمان می شود ؟

0 151
زمان مطالعه : 9 دقیقه

کم خوابی و تاثیراتش بر روی شما

انواع بی خوابی چیست و چگونه درمان می شود ؟ کم خوابی یکی از مشکلاتی است که جدیداً اکثر افراد جامعه مخصوصا قشر جوان با آن زندگی می کنند . به دلیل وجود شبکه های اجتماعی « اینستاگرام ، تلگرام و…» و علاقمندی و عادت بیش از اندازه ی اکثر مردم به این شبکه ها ، تا دیر وقت نخوابیدن و پای این شبکه ها نشستن ، به یک عادت تبدیل شده است . البته بی خوابی دلایل مختلفی دارد .

از جمله: افسردگی، مصرف کردن دارو و کافئین، هیجان، ترس و اضطراب، دلهره، به یاد اورن وقایع تلخ گذشته و … . افرادی که از بی خوابی رنج می برند . بیشتر درگیر بیماری می شوند و سلامتشان به خطر می افتد . برخی از افراد برای درمان بی خوابی به داروهای خواب اور یا ضد افسردگی روی می اورند . در حالی که در راه خوبی قدم بر نمی دارند شاید این دارو ها مدتی اثر بخش باشند اما در بعضی مواقع به ان ها ضربه وارد می کند .ممکن است این افراد به این دارو ها معتاد شوند و همراهی همیشگی برایشان شود .

تاثیر بی خوابی بر روی شما و شغلتان

دانشمندان تحریک دستگاه مرکزی را یکی از بهترین راه ها برای درمان بی خوابی می دانند . طی تحقیقاتی که در امریکا صورت گرفته است میزان بی خوابی در زنان از مردان خیلی بیشتر است .

خانم ها 1.4 برابر بیشتر از اقایان از بیخوابی برخوردارند کسانی که از تلفن همراه خیلی استفاده می کنند . و به طور مداوم در شبکه های اجتماعی پرسه می زنند بهتر است نیم ساعت قبل از خواب کتاب بخوانند . و آن را جایگزین شبکه های اجتماعی کنند و فقط در باره ی یک موضوع متمرکز شوند . در حال حاضر یک سوم ایرانی ها از بی خوابی رنج می برند که یکی از مهترین دلیل بی خوابی ان ها استفاده از شبکه های اجتماعی است .

 

دلایل بی خوابی « انواع بی خوابی چیست و چگونه درمان می شود ؟ »

در سال 2007 در امریکا امار کسانی که مشکل بی خوابی داشتند ، 64 میلیون نفر بود. واقعا این رقم چشم گیری بود و نشان دهنده ی ناتوانی افراد و تمرکز نداشتن ان ها در کار و کاهش بهره وری آنها است . یک از مهترین دلایل بی خوابی افزایش سن است . با افزایش سن بیماری هایی مانند پا درد و سر درد و… هم بیشتر می شود و افراد به دلیل داشتن درد زیاد نمی توانند بخوابند .

امروزه تعداد افراد شاغل خیلی بیشتر از گذشته است و افراد به دلیل این که بیشترین وقتشان سر کار هستند . با کمبود وقت برای انجام دادن کارهای مورد علاقه و حتی روزمره ی خود روبه رو هستند و این موجب می شود . که زمان خیلی کمی بخوابند و با مشکل کم خوابی روبه شوند . این افراد از تمرکز خیلی کمی برخوردارند و کارهایشان را ان گونه که باید انجام نمی دهند .

تاثیر کم خوابی بر روی میزان تمرکز
تاثیر کم خوابی بر روی میزان تمرکز

انواع بی خوابی چیست : با خودتان مهربانتر باشید

یکی از دلایل بسیار مهم خواب کافی ، پاکسازی سموم تولید شده ی مغز است . در طول روز و زمانی که بیدارید مغز شما از نورون هایی که برای فعالیت در مغز شما وجود دارد سم تولید می کند . و این سم ها فقط در زمان خواب از بین می روند و اگر شما خواب کافی نداشته باشید سم های تولید شده به طور کلی از بین نمی روند و تمرکز شما به شدت پایین می اید و سبب می شود که در انجام کارها توانایی لازم را نداشته باشید .

اگر این سموم از بین نرود حتی خوردن کافئین هم به شما کمک نخواهد کرد و نمی توانید تمرکز تان را جمع کنید خلاقیتتان از بین می رود و استرستان به طرز عجیبی افزایش می یابد . نباید زمان خوابتان را صرف کارهای بیهوده و شبکه های اجتماعی کنید و سلامتی تان را به خطر بیندازید .

می خواهید چاق شوید؟ کم بخوابید..

کم خوابی یکی از مهم ترین دلایل چاقی است . اگر افراد به طور منظم بخوابند هورمونی به نام لپتین تولید می شود که اشتها را کور می کند و سبب می شود گرسنه بمانید . و لی با نخوابیدن یک هورمون به نام گهرلین تولید می شود که باعث گرسنگی زود هنگام و مصرف زیاد غذا می شود . طی ازمایشی که صورت گرفته است ، نشان داده شده افرادی که در شب کم تر از 6 ساعت خوابیده اند از افرادی که 7 تا 9 ساعت خوابیده اند چاق ترند .

هم چنین افرادی که به طور منظم می خوابند عمر بیشتری هم دارند و کم تر دچار بیماری می شوند . معمولا افراد کم خواب مشکلات بینایی پیدا می کنند و اطرافشان را تار می بینند یا هر چیز را دو تا دوتا می بینند این افراد دچار توهم می شوند و به دلیل مشکل بینایی چیزهایی را می بینند که صحت ندارند .

ممکن است این افراد دچار بیماری های روحی روانی شوند و برای خود موجودات تخیلی بسازند. مدت بی خوابی شما هر چه بیشتر شود مشکل بینایی شما هم بیشتر می شود .

کم خوابی

افزایش استرس

با کمبود خواب استرس هم افزایش می یابد و افزایش استرس سبب می شود که تولید هورمون کورتیزول افزایش یابد . با افزایش این هورمون سیستم ایمنی اسیب می بیند و فرد به بیماری های مختلفی از جمله فشار خون، دیابت؛ حمله ی قلبی و … مبتلا می شود. هم چنین باعث از بین بردن پروتئین کلاژن می شود . که باعث شادابی پوست و محکم کردن استخوان ها می گردد. و اگر بی خوابی ادامه یابد رفته رفته پوست هم شادابی خود را از دست می دهد و پیر می شود .

افرادی که مشکل بی خوابی دارند اگر زخمی شوند خیلی دیر تر از افراد دیگر زخمشان بند می اید و ممکن است . دچار عفونت شوند یا در صورت هر گونه بیماری دیرتر خوب می شوند و مدت زمان زیادی طول می کشد تا سلامتی شان را به دست اورند . در برخی از بیماری ها که به فرد واکسن تزریق می شود اگر خواب کافی نداشته باشند واکسن روی ان ها تاثیری ندارد و به جای خوب شدن ، بیماری ان ها بدتر می شود.

افرادی که مدت زمان خیلی کمی می خوابند . از افرادی که به صورت کامل و درست می خوابند بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می گیرند چون سیستم دفاعی بدن ان ها ضعیف می شود .

 

تصادف در افرادی که کم خوابیدند به دلیل نداشتن تمرکز خیلی زیاد است . افرادی که به هر دلیل کم می خوابند بهتر است رانندگی نکنند چون ممکن است صدمات جبران نشدنی ببینند .

آرامشتان را با خواب تنظیم کنید « انواع بی خوابی چیست »

معمولا افرادی که کم می خوابند عصبانیتشان هم بیشتر است . و سبب ازار و اذیت اطرافیانشان می شوند . افرادی که مشکل بی خوابی دارند نسبت به افراد دیگر زود تر واکنش نشان می دهند و بیشتر از افراد دیگر عصبانی می شوند . افراد کم خواب در هنگام انجام کار با کوچک ترین اشتباه اطرافیانشان، عصبانی می شوند . و سر ان ها داد می زنند . ان ها با کارهای ازار دهنده یشان افراد دور و برشان را از خود دور می کنند و باعث ناراحتی ان ها می شوند .

« حتما بخوانید  پیام تبریک سال نو ، sms نوروز سال 1395
تاثیر کم خوابی بر عصبانیت
تاثیر کم خوابی بر عصبانیت

بی خوابی توانایی یاد گیری را کاهش می دهد و سبب می شود که افراد برخی از موضوعات را به یاد نیاورند یا برخی موضوع ها را متوجه نشوند باید چندین دفعه یک موضوع را تکرار کرد تا متوجه حرفتان شوند . اگر بی خوابی مداوم باشد و چاره ای برای ان پیدا نکنید ممکن است به بیماری الزایمر مبتلا شوید .

کاهش سرعت عمل

بی خوابی سرعت عمل را کاهش می دهد و سبب می شود که اسان ترین کارها را در مدت زمان خیلی زیادی به اتمام برسانید . افرادی که از بی خوابی رنج می برند نمی توانند حرف های خود را واضح بیان کنند و در حرف زدن دچار مشکل می شوند و کلمات را به گونه ای درست ادا نمی کنند .
التهاب روده یکی از ان بیماری هایی است که افراد از ان رنج می برند و یکی از عواملی که افراد به ان مبتلا می شوند بی خوابی است . بیش از 40 درصد امریکایی ها دارای مشکل کم خوابی هستند که 15 درصد ان ها دارای بیماری التهاب روده هستند .

حتی ممکن است افرادی که کم می خوابند به انواع سرطان نظیر سرطان روده ی بزرگ مبتلا شوند. سردرد یکی از مشکلاتی است که افراد کم خواب با ان دست و پنجه نرم می کنند .

معمولا افرادی که منظم نمی خوابند و در طول خواب چندین دفعه بیدار می شوند از سردرد رنج می برند . در بعضی مواقع حتی خوردن دارو هم به ان ها کمکی نمی کند و نمی توانند سردردشان را کاهش دهند . میگرن از جمله بیماری هایی است که اکثر افراد بی خواب به ان مبتلا می شوند .

تاثیر بی خوابی بر روی شما و شغلتان
انواع بی خوابی چیست : خوب بخوابید ، اما نه تا لنگه ی ظهر

اگر می خواهید به طور کامل و بدون این که در طول روز خمیازه بکشید بخوابید باید در طول شب 7 تا 9 ساعت بخوابید البته 8 ساعت خواب برای شروع کردن یک روز خوب کافی است . ادم های بزرگ مانند جف بزوس، بیل گیتس، شریل سندبرگ می گویند که حتما باید 7 ساعت بخوابید تا با ذهن باز تمامی کارهایتان را انجام دهید و تمرکز کافی را داشته باشید . و ادم شادی برای اطرافیانتان باشید .
هر چند میزان خواب از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما مهمتر از ان کیفیت خواب است . اگر می خواهید خوابی با کیفیت داشته باشید از خوردن هر چیزی مانند دارو جلوگیری کنید چون در بسیار مواقع مصرف دارو یا هر چیز دیگر باعث می شود کابوس ببینید و خواب راحتی نداشته باشید .

از نگاه کردن به نور بپرهیزید ؛ ما در طول شب با نور آبی مانند نور لامپ، گوشی، لپ تاپ و… خیلی برخورد می کنیم که باعث بی خوابی می شود اما خیلی از افراد این را نمی داند و مداوم به ان نگاه می کنند . هم چنین در فاصله ی کم به تلویزیون نگاه نکنید .

از خوردن قهوه بپرهیزید . افراد در طول روز زمانی که سر کار هستند یا فعالیت های دیگری را انجام می دهند قهوه زیاد مصرف می کنند . حتی اگر یک فنجان هم بخورید باز هم تاثیرش باقی می ماند و سبب می شود که خوابتان نیاید . اگر صبح زود قهوه بخورید تاثیرش خیلی کم تر است از ظهر یا عصر .
تاثیر بی خوابی بر روی شما و شغلتان

 

برنامه منظم خواب

در یک ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید . اگر یک مدت راس ساعت 6 از خواب بیدار شوید بدن شما عادت خواهد کرد و مغز شما خود را با ان تطبیق می دهد و هر روز سر همان ساعت از خواب بیدار می شوید و سر حال روزتان را شروع می کنید .

برخی از افراد در طول هفته صبح زود در یک ساعت مشخص از خواب بیدار می شوند اما اخر هفته ها چند ساعت دیرتر بیدار می شوند . که باعث می شود مغز شما نتواند با شما تطبیق شود و نظم تان به هم می ریزد و در بقیه ی روز های هفته هم نمی توانید زود بیدار شوید بنابراین سعی کنید که روز های تعطیل هم مانند بقیه ی روز ها بخوابید . سعی کنید کارهایتان را در صبح انجام دهید .

و کار در بعد از ظهر و شب را کم کنید چون کار کردن قبل از خواب باعث می شود که خوابتان بپرد . خیلی وقت ها پیش می اید که گوشیتان زنگ می خورد یا یک اتفاق دیگر می افتد و از خواب بیدار می شوید و دیگر نمی توانید بخوابید سعی کنید قبل از خواب از موانعی که سبب می شوند از خواب بپرید دوری کنید .

برای خوابی آرام ، چه بخوریم و چه نخوریم؟ «انواع بی خوابی چیست»

ما همیشه به غذاهایی که در سلامتی مان تاثیر دارند فکر می کنیم و توجهی به غذاهایی که در خواب تاثیر دارند نمی کنیم در حالی که غذا یکی از تاثیر گذارترین عوامل خواب است . خوردن برخی از غذا ها در شب سبب می شود که خواب راحتی نداشته باشید به همین دلیل است برخی از افراد می گویند .

این غذا برای شب مناسب نیست . اگر شما در شب نمی توانید خوب بخوابید شاید خوردن بعضی از غذاها این مشکل را رفع کند .

میوه هایی هم چون توت، لبنیات، گوشت بوقلمون . ماهی سپیده ی تخم مرغ،عسل، سبزیهایی مانند اسفناج و کاهو، قارچ و نان و غلات از جمله غذاهایی هستند که به شما کمک می کنند تا خواب راحتی داشته باشید .

شیر از جمله نوشیدنی های بسیار مقوی و عالی است که خوردن ان قبل ار خواب به شما کمک می کند به راحتی بخوابید . دلیل ان هم وجود اسید امینو در شیر است که به خواب خیلی کمک می کند .

 

نتیجه

امیدواریم با مطالعه مقاله «انواع بی خوابی چیست و چگونه درمان می شود ؟» اطلاعات کافی را در این مورد کسب کرده باشید . در صورتی که سوال یا نظری در رابطه با این موضوع داشتید می توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید .

 

بیشتر بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .