مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

راهنمای خرید پارچه و لباس ( راهنمای خرید پارچه )

0 152
زمان مطالعه : 15 دقیقه

پیدایش، تحول و تکامل پارچه

راهنمای خرید پارچه ؛ محققانی که در کاوش و جستجوی پیشینه تاریخ بوده اند نمونه های قدیمی بسیاری را درباره پارچه و ساخت ان در  جست وجو ها یشان بدست اورده اند مانند: ( لنگرها و دوک های نخ ریسی از سنگ و گل رس، میله فلزی بافتنی، سوزن های سوراخ دار، و تکه پارچه های یافت شده در مقبره ها و گورستان ها). که همه ی این ها گواه قدمت استفاده ازپارچه است، پیشینه پارچه و ساخت ان  به هزاره سوم  پیش از میلاد برمیگردد. در ایران نخستین نمونه ی پارچه در استان کردستان در محلی به نام سگابی است. در مکان هایی مانند غارها که سرپناه انسان های نخستین بوده نیز اثرات پارچه وجود داشته است.

راهنمای خرید پارچه و لباس

پوشیدن از نیاز های اولیه انسان ها برای فرار از سرما گرما بوده است بنابراین بشر به فکر ساخت تن پوش هایی از گیاهان، حیوانات و نباتات بوده است. بشر ابتدا پشم بز و گوسفند را به صورت پارچه در اورده است. اولین ابزار ریسندگی سوزن ها بوده اندکه هنوز از انها استفاده می شود در ته سوزن سوراخی برای عبور نخ و رد شدن از پوست و چرم برای اتصال انها و تولید لباس  بوده است. امروزه در چرخ ها و ماشین های دوخت شکاف سوزن به ابتدا ان امده است.

بعد ازسوزن از دوک نخ ریسی برای تبدیل الیاف گیاهی و حیوانی به نخ استفاده می کرند. بعد کم کم این دوک نخ ریسی حالت پیشرفته به خود گرفته و به چرخ نخ ریسی تبدیل شد این چرخ هم پس از تکامل به دستگاه بافندگی که تار و پود را می تند تکمیل یافت که بعدها  با اضافه کردن قسمت هایی به این دستگاه انواع و اقسام وسیله های پیشرفته بافندگی برای تولید پارچه به وجود امد.

امروزه از ماشین های بافندگی باماکو و بدون ماکو استفاده میشود که ماشین های باماکو بدلیل سرو صدای زیاد و سرعت عمل کم کمتر استفاده می شوند. در اوایل انسانها شروع به بافتن پنبه و پرورش کرم ابریشم برای تولید پارچه های ابریشمی از پیله های کرم ابریشم به شیوه ای که این کرم عمل می کند. بعدها رفته رفته سلولز را از چوب درختان خارج کردند و با ان الیاف را ساختند. پس بشر ابتدا از الیاف طبیعی برای ساخت نخ و تولید پارچه های ساده استفاده کرد. در عصر مادها کم کم ساخت پارچه های رنگارنگ و طرح دار با همکاری نقاشان و کسانی که به ساخت پارچه علاقمند بودند تولید شد و این صنعت به اوج پیشرفت خود رسید. برای کشیدن طرح ها از دستگاه چله کش و قالب های چوبی برای چاپ طرح های تزیینی بر پارچه استفاده می شود. در دوره های اسلامی بیشتر طرح جانوران و صحنه های شکار ان ها، بعد رفته رفته ازطبیعت و گیاهان گلدار با پیچ و تاب های کشیده، پرنده های اواز خوان ؛ بلبل قناری و… رنگ های تیره در این صنعت استفاده شد و کم کم  نخ های طلا و نقره نیز معمول شد و اینگونه نقاشان با نقشه پردازی های فوق العاده و همکاری نساجان نقش و نگارهای زیبا و گوناگونی را خلق کردند. در عصر دهم هجری هم تنوع رنگ ها افزایش و ساخت پارچه های نرم و لطیف از ابریشم و تولید مخمل و  پارچه های زربافت و قلمکاری شده رواج یافت. در زمان مغولها ورود اقسام پارچه چینی به داخل ایران رواج شد ومردم بدلیل ارزان بودن بیشتر از ان استفاده می کردند.

نکات قبل از خرید پارچه ( راهنمای خرید پارچه )

  • برای اینکه قبل از خرید دچار سردرگمی نشوید مشخص کنید که چ نوع پارچه ای، چه طرحی و برای چه لباسی می خواهید. جنس پارچه ها در راحتی شما موثر است.
  •  به دنبال فروشگاهها وپارچه فروش های خوش نام باشید که چنین فروشگاههایی اعتبارکسب کرده اند. در این مکان ها کیفیت بیشتروپارچه ها مرغوب تر است.
  • به دنبال پارچه هایی باشید که اب نرود ( ابرفت کم)، رنگ ان تغییر نکند و ثبات طول(گوله شدن) داشته باشند.
  • قسمتی از پارچه را در مشت خود چند ثانیه بفشارید و ببینید پارچه تا چه اندازه چروک می شود.
  • پارچه را از دو طرف طول و عرض بکشید و استحکام پارچه را بررسی کنید.
  • همه جزییات پارچه(ضخامت پارچه، زدگی، پرز، بافت، کشش، شکاف و پارگی بررسی طرح های راه راه) را بررسی کنید تا از سالم بودن پارچه اطمینان حاصل کنید و پارچه انتخابی شما بدون عیب باشد.
  • باید هر دو روی پارچه انتخابی شما کیفیت داشته باشد، پارچه نرم و دارای استحکام باشد.
  • به بافت پارچه تو جه کنید مقدار نرمی، زبری و خشنی، سبک و یا سنگین بودن را بررسی کنید.
  • به عرض پارچه توجه کنید و عرض هایی مناسب با الگوی برش و دوخت انتخاب کرده تا اضافه های زیادی نداشته باشد و در هزینه ها نیز صرفه جویی شود.
  • برای پارچه های سفید انرا خیس کنید و روی پارچه های تیره بکشید و ببینید تا چه اندازه رنگ میگیرد اگه زیاد رنگ بگیرد این پارچه رنگ خود را زود از دست می دهد.
  • حتما هنگام خرید لباس انراپرو کنید و به طرز ایستادن لباس در پشت هم توجه کنید تا بعدا از خرید پشیمان نشوید و برای اینکه بدانید لباس راحت است یا نه هنگام پرو ساکن نباشید. لباس های اندازه را انتخاب کنید نه تنگ و چسبان نه گشاد.
  • به جزییات پارچه و لباس توجه کنید زیرا جزییات است که لباس شما را منحصر به فرد میسازد دکمه، زیپ، فرم یقه، سر استین، گلدوزی ها، و طرح لباس را بررسی کنید.
  • برای خرید عمده پارچه بخصوص برای تولید حتما قبل از خرید پارچه را در شرایط مختلف آزمایش کنید. تا مرغوب بودن پارچه را تشخیص دهید رنگ پارچه یا لباس مورد نظرتان را متناسب با هر فصل (سرما یا گرما) انتخاب کنید.

مناسب ترین رنگ ها برای هر فصل

فصل بهار ( راهنمای خرید پارچه )

بیشتر از پارچه های گلدار با رنگ های نرم وشاد مانند: مسی، زردطلایی، سبز روشن و مغز پسته ای، مرجانی، آبی روشن  و غنی، عاجی ،کرمی، بنفش روشن، صورتی روشن، زرد، نارنجی و ترکیب رنگ بنفش و زرد، آبی و نارنجی استفاده کنید.

فصل تابستان ( راهنمای خرید پارچه )

رنگ هایی با زمینه سایه روشن و نرم مانند: صورتی کثیف، ابی رنگ و رو رفته، خاکی، سفید، زرد کم رنگ، بنفش کمرنگ یا متمایل به ارغوانی سیر و آبی پودر استفاده کنید.

فصل پائیز ( راهنمای خرید پارچه )

بیشتر از پارچه های شطرنجی ورنگ های مایل به طلایی وتند استفاده کنید قرمز، قهوه ای پر رنگ، بلوند تیره، زیتونی، سبز خزه ای، نارنجی، کبود، بنفش و رنگ بژ تیره

فصل زمستان ( راهنمای خرید پارچه )

در این فصل رنگ های غنی و عمیق مثل:سیاه، ابی تیره و پررنگ، قرمز سیر، صورتی تیره و رز مانند، زرد بیرنگ، زیتونی و رنگ های یخی مانند نقره ای مناسب می باشند.

 

نکات بعد از خرید پارچه

ببینید در پارچه چه الیافی به کار رفته تا هنگام استفاده و نگهداری از ان، پارچه دچار تغییر نشود.
برای اینکه یک پارچه شکل خود را حفظ کند و بدون تغییر بماند یا زیاد عمر کند باید روش خاصی را با توجه به جنس پارچه برای شست و شو ان انتخاب کرد.
بعد از اینکه زمستان تمام شد لباس های پشمی و گرم خود را همراه با چند قرص نفتالین در لابلای ان ها نگهداری کنید.

رعایت نکات ضروری هنگام شستشوی پارچه

پارچه های پنبه ای را با ماشین لباسشویی بشویید فقط باید خوب خشک شوندتا بو نگیرند.

پارچه های استریج و کشی را در اب ولرم و با دست بشوویید حتما پارچه های رنگی را از سفید ها و تیره ها جدا کرده و از شوینده ملایم استفاده شود. اگر از ماشین لباسشویی استفاده می کنید با درجه مربوط به الیاف مصنوعی بشویید. این لباس ها را با حرارت کم اتو کنید.

پارچه های که روی انها سنگدوزی و منجوق دوزی شده را در کیسه توری انداخته سپس در لباسشویی قرار دهید.

پارچه های ابریشمی را به خشکشویی ببرید یا با دست با اب ولرم وصابون به ارامی  بشوویید. اکثر پارچه ها ی ابریشمی رنگ می دهند پس در هنگام شستشو مواظب انها باشید. سعی کنید این لباس ها را تا نکنید بلکه انها را اویزان کنید یا در قسمت تا، دستمال یا نایلون فریزر قرار دهید. در حالت مرطوب این پارچه ها را اتوکنید.

پارچه های  نایلونی این پارچه ها راحت شسته و خیلی زود هم  خشک می‌شوندچون کلا اب کمی جذب می کنند.

پارچه های پلی استراین پارچه ها ظریف  هستند هم با دست وهم با ماشین لباسشویی شسته می شوند. فقط این لباسها را هنگام شستن پشت و رو کنید.

پارچه های نخ و کتان را با اب گرم ودر لباسشویی بشویید این پارچه ها محکم هستند. در حالت مرطوب اتو کنید. برای لباس های سفیدمی توان از سفید کننده ها استفاده کرد.

پارچه های پشمی را با اب سرد و با دست بشویید یابا یک فرچه سخت پاک کنید این پارچه ها در اب گرم جمع می شوند. ان ها را در هوای اتاق قرار دهید تا خشک شوند. لباس های پشمی باید در جای سرد اویزان شوند. چروک این لباس ها را با استفاده از حمام بخار بگیرید. برای مدت زمان طولانی از این پارچه استفاده نکنید و به ان استراحت دهید تا عمر مفیدی داشته باشد. هنگام شستن میتوانید یه کم گلیسیرین اضافه کرده تا پارچه نرم و لطیف تر شود مانع خارش بدن هم هنگام استفاده از ان میشود.

پارچه های آکریلیک را پشت و رو کنید و با ماشین لباسشویی بشویید البته می توان با دست هم شست یابه خشکشویی ببرید این پارچه ها در هوای بیرون سریع خشک می شوند. کمتر چروک می شوند و در حالت خشک اتو کنید.

پارچه های استات اکثر این پارچه ها را باید به خشک شویی برد و درصد کمی را که روی ان ها درج شده قابل شستشو با دست باشوینده ملایم و اب کمی گرم بشویید.

پارچه های لینن این پارچه ها مقاوم هستند و می توان ان ها را با ماشین لباسشویی و یا دست شست. در حالت مرطوب اتو کنید و می توان از سفید کننده ها در صورتی که پارچه سفید باشد استفاده کرد.

گاهی برای اینکه الکتریسیته ساکن در پارچه ها ایجاد نشود هنگام شستن به ان نرم کننده اضافه می کنند که این نرم کننده ها اگر روی پارچه باقی بمانند باعث جذب بیشتر گرد و غبار بر روی پارچه ها می شود به همین منظور هنگام شستن پارچه ها را خوب ابکشی کنید.

نکاتی برای شناخت اقسام پارچه

حریر، كرپ تا فاستونی و كتان و چیت وپلی استر ها پلی آمیدها و پارچه ها با اسم های عجیب  که شاید تاکنون اسم آنها را نشنیده اید (زری باف، گاباردین، ساتن، توری، کلوله، مخمل، گیپور) امروزه اگر به بازار سر بزنید در ویترین مغازه ها انواع و اقسام پارچه های رنگارنگ و پرزرق و برق را می بینید دو اولویت مهم قیمت و کیفیت برای خرید پارچه باید در نظر خریداران قرار بگیرد و به ان توجه کنند البته اول کیفیت بعد قیمت و نباید کیفیت راقربانی قیمت کرد. کیفیت با شاخص دوخت مشخص میشود یعنی باید پارچه انتخابی شما طوری باشد که عمر مفیدی داشته باشد.

بعد از اینکه پارچه تولید شد برای تعیین کیفیت پارچه در کارگاههای تولید از ماشین استنردر اهار استفاده می کنند تا کیفیت پارچه تولید شده بدست اید. اگر عملیات تکمیل سازی پارچه دردمای مناسب، رطوبت و فشار به درستی انجام نشده باشد پارچه بی کیفیت است. همچنین ابرفت پارچه در کیفیت پارچه موثر است هنگامی که پارچه را در اب میگذاریم بعد ازخشک شدن مقداری از پارچه کم میشود و به اصطلاح پارچه اب رفته است.

پارچه های طبیعی و انواع آن

پنبه ای

 این پارچه ها بسیار محکم، مقاوم در برابر ساییدگی و پارگی ومعمولا مات هستند، گرمای بدن را به بیرون انتقال می دهند در نتیجه بیشتر در تابستان استفاده کنید تا خنک بمانید. ابرفت (تغیر اندازه بعد از شستشو) پارچه های پنبه ای زیاد است بخصوص پارچه های کشباف پنبه ای

راهنمای خرید پارچه و لباس

نخی

این پارچه ها نیز محکم و مقاوم هستند اما هوای گرم چین و چروک این پارچه ها را افزایش می دهد پس در هوای گرم از پارچه های نخی ضد چروک با رنگ های روشن استفاده کنید.

راهنمای خرید پارچه و لباس

 کتان

کتان از ساقه ی یکساله گیاه کتان به دست می اید. این پارچه ها سطحی صاف و براق دارند محکم و مقاوم هستند تقریبا شبیه پارچه های پنبه ای هستند با این تفاوت که راحتتر شسته و خشک میشوند پس برای حوله ها جنس کتان بهتر از پنبه ای است.

پشمی

این پارچه ها از پشم حیوانات ساخته شده اند. به این پارچه ها عایق محسوب میشوند و در فصل سرما بهترین گزینه برای استفاده اند. رطوبت را جذب کرده و عمل تبخیر ارام ارام صورت می گیرد در نتیجه احساس سرما به شما دست نمی دهد.

راهنمای خرید پارچه و لباس

ابریشم ( راهنمای خرید پارچه )

این نوع پارچه ها سبک و درخشان و داری لطافت خاصی هستند دارای خاصیت کشش و انعطاف پذیری بالا و مقاوم در برابر چروک اند. این پارچه ها نیز عایق محسوب میشوند.

راهنمای خرید پارچه و لباس

پارچه های مصنوعی و انواع آن ( راهنمای خرید پارچه )

پارچه های مصنوعی شامل دو بخش الیافی که خود منشا طبیعی دارند ولی به وسیله انسان احیا و تهیه میشوند و الیافی که از مشتقات نفت درست می شوند.

ویسکوز ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه ها  به نرمی و لطیف بودن مشهورند و خنک تر از ابریشم طبیعی هستند. ریشه ی سلولوزی دارند ونکته ای که این الیاف را مصنوعی می کند طرز ساخت ان است. ( راهنمای خرید پارچه )

پارچه های مصنوعی و انواع آن ( راهنمای خرید پارچه ) پارچه های مصنوعی شامل دو بخش الیافی که خود منشا طبیعی دارند ولی به وسیله انسان احیا و تهیه میشوند و الیافی که از مشتقات نفت درست می شوند. ویسکوز ( راهنمای خرید پارچه ) این پارچه ها  به نرمی و لطیف بودن مشهورند و خنک تر از ابریشم طبیعی هستند. ریشه ی سلولوزی دارند ونکته ای که این الیاف را مصنوعی می کند طرز ساخت ان است. ( راهنمای خرید پارچه )

استات ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه دارای بافت ریز، ظرافت خاص، رنگهای متنوع و براق است و به پارچه ابریشم شبیه است. بیشتر در لباس های شیک و مجلسی کاربرد دارد.

استات

 نایلون ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه ها به محکم بودن مشهورند و کشش بالایی هم دارند. بیشتر در ساخت لباس های ورزشی، جوراب و بارانی کاربرد دارند. نایلون اب گریز است (ابرفت کم)

نایلون

پلی استر ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه ها به ضد چروک بودن مشهورند. محکم وانعطاف پذیرهستند. دارای خاصیت اتو پذیری، پلی استر در ترکیب با الیاف طبیعی بیشتر در ساخت پرده و پیراهن کاربرد دارد سطحی براق دارد.

پلی استر

پلی امید

این الیاف مقاومت و استحکام بالا دارند، ضربه پذیر و انعطاف پذیرند. علاوه بر پارچه در تقویت لاستیک های اتومبیل و هواپیما، انواع طناب و تورهای ماهیگیری استفاده می شود. اگر این الیاف را در مجاورت اتش قرار دهید بدون دود میسوزد و با دور شدن از شعله خاموش میشود.

راهنمای خرید پارچه و لباس

پارچه های سه بعدی

دارای دو سطح پارچه و فضایی خالی بین این دو است که به وسیله نخ هایی از جنس پلی امید به هم متصل میشوند در نتیجه عبور هوا به راحتی در این فضا انجام میشود. این دو پارچه میتوانند شبیه هم یا متفاوت از هم باشند که معمولا از جنس های پلی‌استر، نایلون و یا پلی‌ پروپیلن است. در پارچه سه بعدی  بعد از وارد کردن نیرو پارچه به حالت اول برمیگردد، رطوبت را جذب می کنند و بخار اب را انتقال می دهند، دارای ساختمانی سه بعدی، سبک ونرم هستند.

کاربرد های پارچه سه بعدی

درصنایع  اتومبیل سازی: استفاده مداوم از خودرو و گاه سفرهای طولانی نیاز به راحتی و اسایش درون خودرو را افزایش می دهد بنابراین اینکه از چه پارچه ای برای داخل خودرو بخصوص صندلی استفاده کنیم مهم است. از پارچه های سه بعدی در قسمت روکش صندلی، داشبورد، سقف و در های ماشین استفاده میشود. بدنه این خودرو از پارچه های ویژه، نرم و انعطاف پذیر ساخته شده است. حتی اجزای داخلی خودرو اثری از اجسام سخت نیست. بنابراین خودرویی تغییر پذیر به وسیله پارچه داست.

در صنایع هواپیما سازی :استفاده از پارچه های سه بعدی در صندلی هواپیما راحتی را برای مسافران فراهم می اورد، همچنین بدن در ارتباط با این پارچه ها کمتر عرق می کند.

در صنایع و منسوجات پزشکی :مهمترین ویژگی که باعث کاربرد بیشتر این پارچه ها در پزشکی میباشد قابلیت برگشت به حالت اول بعد از اعمال فشار و شستشو می باشد. پارچه های سه بعدی امکان شستشو با انواع ضد عفونی ها که در کار پزشکی یک اصل است را دارند. در استفاده از تشک تختخواب بخصوص تخت بیمارستان  که مدتی طولانی روی ان می خوابید امکان ابتلا به زخم بستر را 25 درصد کاهش می دهد هم چنین در منسوجات اتاق عمل، بانداژها، چسب های زخم و … کاربرد دارند.
در صنایع پوشاک بخصوص لباس های ورزشی :استفاده از این پارچه ها در کفش ها و لباس های ورزشی باعث راحتی بیشتر و کنترل درجه حرارت بدن ورزشکاران می شود خروج هوا از این پارچه ها به راحتی امکان پذیر است که این امر در ورزش کردن مهم است. همچنین عرق بدن توسط لایه سطحی داخلی جذب شده وبه لایه خارجی انتقال یافته سپس تبخیر شده و باعث خنک شدن بدن میشود. انعطاف پذیری زیاد وسبکی کفش و پوشاک در هنگام ورزش باعث استفاده بیشتر از این پارچه ها در این صنعت شده است.

استفاده درصنایع تولید پوشاک ها ی مقاوم در برابر اتش:استفاده به عنوان لباس های محافظ در کار اتشفشان ها برای جلوگیری از رسیدن حرارت به بدن لازم است .یکی دیگر از ویژگی ان راحت بودن برای این کار است تا سرعت عمل اتشفشان ها را کم نکند.

استفاده درتزیین معماری داخلی  ساختمان ها:امروزه زیبایی حرف اول را میزند در تزیین دکوراسیون منزل استفاده از پارچه های رنگارنگ و ظریف به زیبایی منزل می افزاید. با پیشرفت صنعت پارچه سازی امروزه پارچه هایی از الیاف ارامید، اکتیو و سوپر اکتیو ساخته میشوند که یک قسمت کنترل کننده شرایط محیطی دارند و با تو جه به ان عمل می کنند. این الیاف هوشمند دارای سنسورهایی هستند که توانایی اندازه گیری ار گان های حیاتی بدن (دما وفشار خون، رطوبت بدن، تعدادتنفس و شدت ضربان قلب) را دارند. این الیاف بیشتر  در صنایع فضانوردی، صنایع مربوط به امور پزشکی و زیست‌محیطی  کاربرد دارد.

پارچه های بازار ایران

مخمل

این پارچه از الیاف ابریشم یا پنبه ساخته شده، یک سطح ان صاف و سطح دیگرش پرزهایی باریک و کوتاه و نزدیک به هم دارد این پارچه لطافت خاصی دارد. درایران مخمل های کاشان معروف است.

کلوله

این پارچه نخی از طرح های برجسته نامنظم کنار هم قرار گرفته است و کاربرد بیشتر ان در ساخت چادر مشکی است.

گاباردین

این پارچه بافتی متراکم از الیاف پنبه یا پشم دارد، طرح های ان تیغ ماهی برجسته، راه راه اریب است. پارچه ای مرغوب با کیفیت بالا که بیشتر در ساخت کت و شلوار کاربرد دارد.

لمه:این پارچه رنگی رنگی و درخشان است که از الیاف رنگی ساخته میشود.
 
پولیش

این پارچه پرز دار در سطح خود پوششی مویی مشابه خز دارد واز الیاف مصنوعی ساخته میشود.
 
فلیسه

به این پارچه ترموفلورز هم گفته میشود از الیاف مصنوعی ساخته شده و سطح هایی ضخیم وزبر دارد.

چیت

این پارچه از الیاف پنبه ای تهیه شده و طرح ان گل های ریز و درشت است.

چلوار

این پارچه از الیاف پنبه تهیه شده و بیشتر برای تهیه رو تختی و رو بالشی کاربرد دارد.
 
ململ

این پارچه از الیاف نخ تهیه شده رنگ ان سفید، لطیف و نرم است. ماهوت: این پارچه نسبتا ضخیم از الیاف پشم ساخته شده، روی ان پرز دار با درخشندگی کم.

بازار انواع پارچه

کریشه ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از الیاف نخ با گل های ظریف و برجسته ساخته شده است.

جین ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از الیاف پنبه تهیه شده، این پارچه ها محکم و دوام بسیاری دارند.
 
بوکله ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه دارای سطحی گره گره و بی نظم است.
  
بروکات ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه دارای سطحی براق با الیاف برجسته است.

چینل ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه ضخیم و در دو سطح دارای کرک و پرز است و مشابه مخمل می باشد.

دنیم ( راهنمای خرید پارچه )

پارچه های مشابه جین که نخ تار ان رنگی و پود ان همیشه سفی رنگ است .
 
فاکون ( راهنمای خرید پارچه )

پارچه ای ساده و بدون نقش و طرح است وسطح پارچه ترکیبی از مات و درخشان است.
 
دوسش ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از ابریشم و الیاف مصنوعی تهیه شده دارای سطحی صاف و براق و مقاوم است.

گلن چک ( راهنمای خرید پارچه )

دارای نقشی چهار خانه با سطحی بر جسته و تیره- روشن است.
  
موسلین ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از الیاف پنبه یا پشم ساخته میشود دارای نرمی بسیار ومشابه کتان می باشد.

استرج ( راهنمای خرید پارچه )

بافت این پارچه ازسمت راست به چپ است و از خواص ان ارتجاعی بودن ان است.
  
ژرسه رومانیت ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از الیاف پشم گوسفند تهیه شده و پارچه ای محکم و مقاوم است.
  
توخ ( راهنمای خرید پارچه )

بافت این پارچه ها شطرنجی با طرح و نگار مختلف
  
لینن ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه برای هوای گرم مناسب است  و مرغوب ترین ان بیشترین الیاف پنبه را دارد.
 
کرباس ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از الیاف لینین ساخته شده و بیشتر برای کیف و کوله و چادر مسافرتی کاربرد دارد.

اکریلیک ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از الیاف مصنوعی ساخته شده، ماده ابتدایی اکریلیک از مشتقات نفتی به وجود می اید.
 
ریون( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از سلولز پنبه تهیه می شود وطی مراحلی با ترکیب چند ماده شیمیایی بدست می اید.
  
کرپ ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از الیاف ابریشم، پلی استر، پشم بدست می اید. شکل ان تور مانند با پیچ وتاب می باشد.
  
لاکرا ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از الیاف مصنوعی ساخته شده، مقاوم و بادوام باکشش پذیری زیاد است. کاربرد ان بیشتر در لباس ورزشی است.
جیر ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از صاف کردن پوست بز و گاو وگوساله بدست می اید و سطح ان را به شکل مخملی می سازند.

نوبوک ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه مانند جیر است با این تفاوت که ظریف تر و لطیف تر است.

دورس

این پارچه از الیاف پنبه تهیه شده، اما نسبت به سایر پارچه ها با استحکام تر و بادوام تر است.

دانتل

این پارچه از الیاف پنبه یا ابریشم ساخته شده، زمینه ان تور است و گاه نقش های برجسته دارد. این پارچه بسیار ظریف و بدون زبری است و بیشتر در لباس های مجلسی و لباس عروس کاربرد دارد.

گیپور ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه مانند دانتل است اما بدون زمینه وضخیم تر از دانتل است.

 

« حتما بخوانید  بهترین بازی های آندروید و اکشن ؛ معرفی 8 بازی برتر

موهر ( راهنمای خرید پارچه )

این پارچه از موی بز بدست می اید بسیار لطیف وکشش پذیر، خیلی کم چروک می شود. رنگ پذیری موهر عالی و درخشان است. البته موهر را با الیاف مصنوعی و طبیعی دیگر هم ترکیب می کنند و پارچه ها با خواص جدید می سازند.

انواع الیاف از نظر شعله ور شدن

پنبه، ابریشم  سریع می سوزند و خاکستر سبکی ایجاد می کنند. بیشتر الیاف های مصنوعی نظیر ریون، اکریلیک، پلی استر و الفین در کنار اتش حالت ذوب ماند و مشتعل به خود می گیرند و اگر انها را از اتش دور کنید مدتی شعله ور می مانند. پشم، مداکریلیک و ساران نسبت به اتش مقاوم هستند و دیرتر می سوزند و اگه انها را از منبع اتش دور کنیم فورا خاموش می شوند هرچه پارچه سبک تر و دارای پرز باشد سریعتر اتش میگیرد.
البته ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی باعث بهبود کیفیت پارچه میشود. برای تعیین طبیعی بودن پارچه اگر یک تکه از نخ انرا سوزانده اگه به صورت پودر درامد الیاف ان طبیعی و اگر گوله شد از مواد نفتی است. برای خواندن راهنمای خرید موبایل این مطلب را مطالعه بفرمایید.

پس با کمـــــی وقت گذاشتن و توجه کردن به پارچه در وقت خرید می توانیم از خرید خود راضی باشیم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .