مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

آیا پخت غذا در زودپز سالم است ؟ فواید پختن غذا با زود پز

2 1,751
زمان مطالعه : 6 دقیقه

آیا پخت غذا در زودپز سالم است ؟ فواید پختن غذا با زود پز ؛ بزرگترین استدلال در مورد پختن غذا با زود پز توسط کسانی که فکر می کنند روش سالمی برای پختن غذا نیست ، این است که پخت و پز با زودپز برای مواد مغذی موجود در مواد غذایی بد است زیرا شما غذا را در دما های بالاتر و فشار های بالاتر می پزید. یعنی مثلا غذای پخته شده در میامی ( جایی که نقطه جوش آب 212F است ) به نوعی از مواد غذایی پخته شده در هیمالیا ( جایی که نقطه جوش آب 190F است ) کمتر مغذی است زیرا فشار هوا و نقطه جوش آن زیاد است !!!!!
آیا می دانید که در مطالعات متعدد ، ثابت شده است که پخت و پز با زودپز مواد مغذی موجود در مواد غذایی را بهتر از هر روش دیگری حفظ می کند ؟ 


آیا پخت غذا در زودپز سالم است ؟

این سوال اکثر افرادی است که نسبت به سالمت خود حساس هستند .
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا پاسخ سوال خود را دریافت کنید .

آیا پختن غذا در زودپز سالم است

احتباس ویتامین ها

پخت و پز با زودپز بهترین روش برای حفظ اسید اسکوربیک و بتاکاروتن در اسفناج  است.
در مطالعه‌ای در مارس 2007 که در ژورنال دانشمندان علوم غذایی منتشر شد ، پختن کلم بروکلی با زودپز ، 90٪ از ویتامین C را در مقایسه با بخارپز ( 78٪ ) و جوشاندن ( 66٪ ) حفظ کرد. اما چگونه ممکن است ؟ آیا دمای بالاتر مواد مغذی را نابود نمی کند ؟ جواب منفی است . پخت و پز با زودپز باعث حفظ مواد مغذی با کاهش زمان پخت و پز می شود.
به نظر می رسد که درجه حرارت بالاتر هنگام پخت و پز باعث کاهش بیشتر مواد مغذی نمی شود.
اگر درجه حرارت به اندازه کافی بالا باشد که شروع به از بین بردن مواد مغذی حساس به گرما کند ، آن مواد مغذی حساس به گرما در هر صورت بدون در نظر گرفتن این که دمای پخت 119F یا 350F باشد از بین می روند.

 

آیا پخت غذا در زودپز سالم است ؟
این درجه حرارت مهم نیست بلکه زمان پخت و پز است که مهم است !
پختن غذا ها توسط بخارپز در مدت زمان کمتر ، با وجود پخت و پز در دما های بالاتر مواد مغذی را بهتر حفظ می کنند. همچنین پخت و پز توسط بخارپز با استفاده از آب کمتر ، مواد مغذی را بیشتر حفظ می کند. 

چرا کارشناسان بهداشت و تغذیه همیشه توصیه می کنند که بخار سبزیجات را به جوشاندن آن ها ترجیح دهید ؟

زیرا مواد مغذی سبزیجات وارد آب می شوند ، در حالی که هنگام سرو سبزیجات آب آن را دور میندازیم ! پخت و پز با بخارپز در مقایسه با بسیاری از روش های دیگر پخت و پز ، از آب بسیار کمی استفاده می کند ، در واقع مانند بخارپزی عمل می کند که در آن بخار اجازه خروج آسان را ندارد ( از این طریق فشار هوا ایجاد می شود ). همچنین آب کمتری با مواد غذایی در تماس است تا ویتامین ها و مواد معدنی را از بین ببرد. 

اگر اجازه دهید بخارپز ، خود را قبل از باز کردن درب به طور طبیعی خنک کند تا بخار مجدداً به مقدار کمی مایع درون بخارپز بازگردد ، می توانید تمام مایع را با وعده غذایی خود مصرف کنید و از بین رفتن مواد مغذی در آب را حتی بیشتر محدود کنید. 

آیا پختن غذا در زودپز سالم استآیا پخت غذا در زودپز سالم است ؟ کاهش اسید فیتریک و لکتین ها

آیا پختن غذا در زودپز سالم است ؟
پخت و پز توسط زود پز با کاهش « اسید فیتریک » و « لکتین » باعث افزایش هضم دانه ها و حبوبات می شود. بله شما آن را درست خواندید. دشمنان بزرگ موجود در غلات ، دانه ها و حبوبات با پخت و پز توسط زودپز بسیار بیشتر از جوشاندن ازبین می روند.

در مطالعاتی روی نخود فرنگی ، مقدار اسید فیتریک نخود فرنگی خیس شده در شب و سپس جوشاندن آن فقط 29 درصد کاهش یافته است. اما در نخود فرنگی که یک شبه خیس شده بود و با زودپز پخته شده بود ، اسید فیتریک ، 54 درصد کاهش یافت !
اسید فیتیک ، از جذب مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم در دستگاه گوارش ما جلوگیری می کند .
با کاهش مقدار اسید فیتیک دانه ها و حبوبات ، در دسترس بودن مواد مغذی آ نها را افزایش داده و هضم آن ها را بیشتر می کنیم. همچنین پخت و پز با زودپز به عنوان بهترین روش برای کاهش لکتین های موجود در غلات است. به نظر می رسد ، استفاده از زودپز بهترین راه ممکن برای طبخ لوبیا و غلات خیس شده شماست !

آکریل آمید ها و سایر عوامل سرطان زا

پخت و پز با درجه حرارت بالا در برخی از مواد غذایی ، مانند سیب زمینی ، باعث تشکیل ترکیبات سرطان زا مانند « آکریلومید ها » می شود. اما همین ترکیبات در زودپز ها تشکیل نمی شوند ! این به خاطر بخار موجود در زودپز است.

این ترکیبات بیشتر در روش های پخت و پز خشک مانند کباب کردن یا پختن در محیطی با درجه حرارت فوق العاده بالا مانند سرخ کردن شکل می گیرند.

محققان سوئیسی می خواستند این مورد را آزمایش كنند و دریافتند كه سیب زمینی هایی كه به مدت 20 دقیقه تحت فشار زیاد پخته شده اند ، تقریباً هیچ نوع آكریل آمیدی در مقایسه با سایر روش های پخت و پز با دمای بالا ندارند. ( و از آنجا که سیب زمینی پس از حدود 10 دقیقه توسط زودپز می پزد  ، قطعاً این بیش از حد نیاز بود ! )

اما ، آیا هنوز پخت و پز تحت فشار ، پروتئین های موجود در مواد غذایی را ازبین می برد ؟

بله . و هر روش آشپزی دیگری نیز این کار را می کند !
یعنی در حقیقت تجزیه پروتئین ها در آشپزی ضروری است .
این فرآیند تجزیه پروتئین ها در مواد غذایی است که باعث می شود غذا برای هضم و جذب آسانتر شود.
شما پروتئین های دناتوره می خواهید ، به همین دلیل غذای خود را طبخ می کنید.
در حقیقت ، پختن غذا ها با زودپز ، قابلیت هضم پروتئین را افزایش می دهد ، همانطور که در یک مطالعه نشان داده شده است که نخود فرنگی پخته شده با فشار ، قابلیت هضم پروتئین خود را تا 84 درصد افزایش می دهد ، در حالی که در نخود فرنگی هایی که فقط خیس شده و جوشانده شده بودند ، 81 درصد بود.

بنابراین ، آیا پخت غذا در زودپز سالم است ؟
شما چی فکر میکنید ؟ برای من ، بله .
زود پز می تواند زمان پخت و پز را به طرز چشمگیری کاهش دهد و قابلیت هضم حبوبات و غلات را افزایش دهد ، بنابراین مشکلی با آن وجود ندارد .

درباره این استدلال که زودپز غیر طبیعی است یا سنتی نیست چی ؟

شاید شما را متقاعد کرده ام که پخت و پز فشار می تواند سالم باشد.
اما شما هنوز هم تردید دارید ، زیرا این یک روش سنتی پخت و پز نیست.
شما می گویید ایجاد اختلاف فشار یک روند غیر طبیعی است.
درواقع این اختلاف فشار دقیقا مانند تفاوت در نقطه جوش آب توسط اجاق گاز در  میامی ( سطح دریا ) و لاپاز است. بنابراین از خود بپرسید که آیا غذای پخته شده در میامی نسبت به غذای پخته شده در لاپاز کمتر مغذی است ؟ پاسخ خیر است .

تنها دلیل پخت و پز در زمان کمتری این است که فشار هوا بیشتر به معنای آن است که می توانید قبل از این که آب زیادی را از دست بدهید ، آن را در دمای بالاتر بپزید.
من می گویم که اجاق زود پز ها سنتی نیستند ، اما ، ما فقط از فناوری استفاده می کنیم تا آشپزی ما کارآمدتر شود. این است که پختن غذا با زودپز ” غیر طبیعی ” نیست. بلکه واقعیت این است که علم نشان می دهد پخت و پز توسط زودپز سالم است . زیرا می تواند مواد مغذی حساس به گرما را نسبت به سایر روش های پخت و پز به دلیل زمان کوتاه تر پخت خود حفظ کند. واقعیت این است که تفاوت ایجاد شده در نقطه جوش آب به خوبی در محدوده اختلاف طبیعی در این سیاره قرار دارد.

آیا پخت غذا در زودپز سالم است ؟ برای مثال

اگر از یک زودپز در لاپاز ( فشار هوای کم ) استفاده می کنید ، به این معنی است که شما در طول مدت زمانی که افراد در فلوریدا آشپزی می کنند ، غذای خود را می پزید . آیا این به نوعی غیرطبیعی یا اشتباه خواهد بود ؟ نه . و لاپاز حتی مرتفع ترین شهر آنجا نیست. مکان های زیاد دیگری نیز وجود دارند که یک مایل یا بیشتر از آن ارتفاع دارند و نقاط جوش آن ها پایین تر و زمان طبخ آن ها حتی طولانی تر است !

آیا پخت غذا در زودپز سالم است ؟
اجاق گاز فشار فقط از فناوری و یک ترفند عالی فیزیک استفاده می کنند تا مانند یک اکولایزر عالی عمل کنند.

حال که از سالم بودن زودپز مطمئن شدید و مزایای استفاده از آن را میدانید ، وقت آن است که برای خرید زودپز اقدام کنید . برای خرید و مشاهده اطلاعات فنی هر محصول به صفحه خرید زودپز سایت تا خرید رجوع کنید .

بیشتر بخوانید : 

زودپز و راهنمای نحوه استفاده صحیح از آن
آرام پز یا زودپز ، کدام را بخریم ؟
« حتما بخوانید  طرز تهیه غذا با ساندویچ ساز درست می شوند
2 نظرات
  1. زهرا می گوید

    ممنون از توضیحات کامل شما.

    1. تا خرید می گوید

      خواهش میکنم زهرا عزیز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .