مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

جرم گیری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی ؛ دلایل ایجاد و رفع کپک

0 209
زمان مطالعه : 5 دقیقه

جرم گیری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی ؛ دلایل ایجاد و رفع کپک . این ممکن است وسوسه انگیز باشد که باور کنید هر بار ماشین ظرفشویی شما چرخه ای را طی می کند ، خود به خود تمیز می شود. متاسفانه ، اینگونه نیست. در حالی که شما به احتمال زیاد ماشین ظرفشویی خود را به عنوان یک وسیله مفید می بینید که به راحتی ظرف های کثیف شما را تمیز می کند. و باعث صرفه جویی در وقت شما می شود . چیزی که شاید نمی دانید این است که در واقع می تواند یک پناهگاه امن برای زندگی و رشد قارچ و باکتری ها باشد.

این وسیله های مدرن محیط های ایده آل بسیاری برای رشد قارچ و رشد کپک ها به ویژه در مناطق مرطوب و تاریک مانند یخچال و ماشین ظرفشویی فراهم می کنند. رطوبت و نشت آب در این مناطق ، محیطی مناسب برای قارچ های ناخواسته و باکتری ها برای زندگی در آن ایجاد می کند. انواع مختلفی از قارچ ها وجود دارد که هر کدام خصوصیات خاص خود را دارند. برخی در اطراف ذرات مواد غذایی باقی مانده رشد می کنند. انواع دیگر قطعات لاستیکی ماشین ظرفشویی یا درزگیر را ترجیح می دهند.

آیا کپک در ماشین ظرفشویی می تواند باعث بیماری شود ؟

جرم گیری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی ؛ دلایل ایجاد و رفع کپک
جرم گیری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی ؛ دلایل ایجاد و رفع کپک

ایجاد مداوم کپک در ماشین ظرفشویی ، شما و خانواده شما را در معرض اثرات منفی بهداشتی قرار می دهد.
قرار گرفتن در معرض کپک ها ممکن است علائم مختلفی ایجاد کند.

به ویژه بعضی از افراد که نسبت به آن آلرژی دارند ، با قرار گرفتن در معرض کپک ها ممکن است باعث آبریزش بینی ، سوزش گلو یا چشم ، سرفه ، خس خس و یا سوزش پوستی شود. برخی از افراد که نسبت به کپک حساسیت دارند ، ممکن است واکنش های شدیدتری نیز داشته باشد. كودكان خردسال ، افراد مسن و افراد دارای سیستم ایمنی بدن ضعیف هستند در معرض بیشترین خطر ابتلا به بیماری هایی هستند كه در اثر تماس با کپک ایجاد می شوند.

افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و مبتلایان به بیماری مزمن ریه هنگامی که بارها و بارها در معرض کپک ها قرار می گیرند ، عفونت های جدی در ریه آن ها ایجاد شود. هر فردی که آنتی بیوتیک مصرف کند ، همچنین افراد دیابتی در معرض خطر قرار می گیرند. اگر کسی در خانواده شما به هر یک از این گروه های خطرناک مبتلا است ، بسیار مهم است که در جلوگیری از ادامه رشد کپک در خانواده خود ، اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید.

چه عواملی باعث ایجاد کپک در ماشین ظرفشویی می شوند ؟

میکروب هایی مانند کپک ( قارچ ) و باکتری ها برای زنده ماندن و رشد فقط به چند عنصر اساسی نیاز دارند : گرما ، رطوبت ، مواد آلی و تاریکی . ماشین ظرفشویی شما همه این موارد را شامل می شود ، بنابراین نباید تعجب کنید که وجود کپک یا قارچ در ماشین ظرفشویی شما در واقع کاملاً رایج است. ذرات باقی مانده مواد غذایی در ماشین ظرفشویی ، محیط مرطوب و تاریک ، مکانی ایده آل برای زندگی این میکروب های ناخواسته را فراهم می کند. حال ممکن است بپرسید تاثیر درجه حرارت بالا و مواد شوینده مورد استفاده در ماشین ظرفشویی چیست ؟ آیا آن ها کپک ها و قارچ ها را از بین نمی برند ؟ متاسفانه ، پاسخ منفی است. قالب می تواند در کل چرخه ماشین ظرفشویی زنده بماند .

جرم گیری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی در چند دقیقه ؛ چگونه کپک ها را از ماشین ظرفشویی تمیز کنیم ؟

حالا که می دانید ماشین ظرفشویی شما به احتمال زیاد مهمان های ناخواسته را در خود جای داده است ، وقت آن رسیده است که بدانید چه کاری در مورد آن ها باید انجام دهید . برای ازبین بردن کپک ها از سفید کننده استفاده نکنید. سفید کننده اغلب به عنوان یکی از موثرترین راه حل ها برای از بین بردن رشد کپک مورد استفاده قرار می گیرد ، اما برای استفاده در ماشین ظرفشویی مناسب نیست. واضح است که می تواند هم برای سلامتی شما و هم برای سلامتی ماشین ظرفشویی شما اثرات منفی داشته باشد . ممکن است سفید کننده به پروب های گرمایشی داخل ماشین ظرفشویی آسیب برساند ، به طوری که قادر به خشک کردن ظروف شما نباشد.

 

جلوگیری از ایجاد کپک در ماشین ظرفشویی

در عوض ، از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید.
این مواد ، وقتی به هم اضافه می شوند ، هم برای استفاده در داخل ماشین ظرفشویی شما بی خطر هستند و هم در از بین بردن کپک ، باکتری ها و سایر میکروب های مضر موثر است . سرکه تا 99٪ باکتری ها و 82٪ گونه از قارچ ها را از بین می برد. 

 

« حتما بخوانید  کاربرد فناوری زئولیت در ظرفشویی بوش ؛ تکنولوژی Zeolite چیست ؟

با استفاده از یک برس تمیز کننده ظرف ، ماشین ظرفشویی را تمیز کرده . و توجه زیادی به ترک های کوچک ، شکاف ها و مناطق دور از دسترس در داخل ماشین ظرفشویی کنید. پس از تمیز کردن ماشین ظرفشویی خود ، می توانید سرکه را درون یک بطری اسپری ریخته و داخل آن را اسپری کنید. یا یک فنجان کامل سرکه را روی رک بالای ماشین ظرفشویی قرار دهید و از یک چرخه منظم استفاده کنید. پس از اتمام چرخه ، مطمئن شوید که ماشین ظرفشویی را باز کنید تا اجازه دهید تا داخل آن کاملاً خشک شود.

نکاتی برای جلوگیری از ایجاد کپک در ماشین ظرفشویی

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از رشد کپک در ماشین ظرفشویی آورده شده است :

 

  • حداقل یکبار در ماه ماشین ظرفشویی خود را تمیز کنید
  • هنگام تمیز کردن ، به قسمت های لاستیکی ماشین ظرفشویی ، از جمله واشر دور درب ، توجه جدی داشته باشید ، زیرا این مکان های اصلی برای رشد کپک هستند .
  • درب ماشین ظرفشویی خود را در هنگامی که از آن استفاده نمی کنید کمی باز نگه دارید.
  • رطوبت موجود در آشپزخانه خود را کنترل کنید.
    اگر رطوبت کمتر از 60٪ باشد ، در امان هستید .
  • اکثر ماشین های ظرفشویی یک از یک خط تخلیه مشترک استفاده می کنند .
    بنابراین اگر سینک شما کثیف است ، قبل از روشن کردن ماشین ظرفشویی ، از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید . به یاد داشته باشید ، اگر کپک در ماشین ظرفشویی وجود دارد ، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که مشکل را فوراً برطرف کنید. کپک را برداشته و سپس روش های پیشگیری را روی آن اجرا کنید تا ماشین ظرفشویی تمیز بماند.
  • با ترکیب یک ماده ضد میکروبی در لاستیک ها و اجزای پلاستیکی ، کپک ها نمی توانند رشد کنند.

بیشتر بخوانید :

10 نکته برای افزایش کارایی ماشین ظرفشویی
وارد نشدن آب به داخل ماشین ظرفشویی 
علت گرم نشدن آب ماشین ظرفشویی 
ماشین ظرفشویی ال جی و آشنایی با امکاناتش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .