مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

کنترل نوردهی و تنظیمات دوربین در عکاسی ؛ تکنیک های عکاسی

0 56
زمان مطالعه : 4 دقیقه

کنترل نوردهی و تنظیمات دوربین در عکاسی ؛ تکنیک های عکاسی ؛ عکاسی یک هنر است و  لازمه ی همه ی هنرها احساس است ، عکس خوب نیز ، عکسی است که  احساسی خاص  یا  فکر ی را در دل بیننده بوجود آورد ؛ عکس ها یک زبان تصویری دارند که از طریق آن با مخاطب ارتباط برقرار می کنند. نور ، دلیل وجود عکس است ؛ همانطور که کلمات دلیل شعر و احساس دلیل عشق است؛ مفهوم عکاسی نیز نوشتن با نور است و توجه به علت هر پدیده ای می تواند بالاترین حد معلول را به نمایش بگذارد.لذا در فرایند عکاسی باید بیشتر از هر مولفه ی دیگری به نور و تاثیر آن توجه شود.

کنترل نور در عکاسی به سه مورد بستگی دارد : 1-کیفیت  نوری که به موضوع عکاسی یا سوژه تابیده می شود. 2- اندازه ی دهانه ی دیافراگم دوربین و مدت زمان باز ماندن دریچه ی دیافراگم بستگی دارد.

کنترل نوردهی و تنظیمات دوربین ؛ کیفیت نور

در عکاسی و عکسبرداری نوری که به موضوع عکاسی می تابد بسیار مهم و حائز اهمیت است ، به این صورت که اگر منبع نور ، تابش آفتاب باشد ،قدرت زیادی دارد و از نوع نورهای گرم میباشد و رنگ آن زرد است ، اما اگر داخل خانه یا محیطی بسته هستید نور محیط ضعیف تر است ، چشم انسان در مقایسه با دوربینها  حساسیت بسیار بیشتری نسبت به نور داردو برای جبران کمبود حساسیت دوربینها، در عکاسی  از چراغها یا فلاش ها برای ایجاد نور کمکی بهره می گیرند که این نور سرد است و رنگ آن آبی است.

میزان نور  باید به اندازه باشد ؛ دقت کنید که آنقدر زیاد نباشد که  سطوح روشن ناپدید شوند و سایه ها و جزئیات به رنگ بسیار روشن دیده شوند که اصلا معلوم نباشد ، همچنین اگر میزان نور از حد معلوم و مشخصی کمتر باشد جزئیات و سایه ها را سیاه نشان می دهد. اما تابش غیر مستقیم برای عکاسی از تابش های مستقیم مناسبتر است ، تابش غیر مستقیم به این مفهوم است که نور بصورت مستقیم به موضوع عکاسی نتابد، بلکه از سطح دیگری به موضوع مورد نظر ما بتابد؛  چترهای براقی که در عکاسی ها استفاده  می شود به همین منظور است.

 

یک نکته ی بسیار مهم برای شرایطی که مجبور به استفاده از فلاش هستید . این است که ، یک پارچه ی نازک و سفید را بر روی فلاش بگذارید. تا نور ملایم تر شده و همچنین با تابندن نور فلاش بر روی صفحه ای سفید و سپس انعکاس نور از صفحه به سوژه ی عکاسی ، می توان از تاثیرات مثبت انعکاس نور در عکاسی بهره برد.

 

« حتما بخوانید  تنظیم ساعت اپل واچ « Apple Watch » مستقل از آیفون

بهترین زمان عکاسی

روزهای آفتابی به دلیل اینکه نور پر قدرت آفتاب باعث ایجاد تصاویری با جزئیات و سایه های بسیار روشن می شود. و بعضی از جزئیات را ناپدید می کند ، برای عکاسی مناسب نیستند . در این روزها سعی کنید ، بیشتر هنگام غروب آفتاب و یا صبح زود را  برای عکاسی انتخاب کنید. که هنوز تابش آفتاب به اوج خود « وسط آسمان و عمود بر  زمین »نرسیده است . اما روزهایی که تابش آفتاب زیاد مستقیم نیست و اسمان آبی و صاف به وسیله ی ابراهای سفید و نازک پوشانده شده است. نور ملایم تر و لطیف تری دارد که برای عکاسی مناسب تر است.

کنترل نوردهی و تنظیمات دوربین ؛ دهانه ی دیافراگم و مدت زمان باز ماندن آن

دیافراگم

عدسی ها دریچه ای دارند که به آن « Aperture » گفته میشود. نور از طریق این دریچه  وارد دوربین عکاسی می شود . مدت زمان باز ماندن این دریچه و اندازه و قطر باز شدن  دریچه  ، در بسیاری از دوربینها قابل کنترل است. به مدت زمان باز ماند دریچه سرعت شاتر « Speed Shutter » می گویند . بین اندازه ی دریچه ی عدسی و زمان باز ماندن این دریچه نسبت عکس وجود دارد. به این صورت که اگر نور تابیده شده بر سوژه زیاد باشد. باید اندازه ی دریچه ی عدسی کوچکتر و یا مدرت زمان باز ماندن دریچه کمتر باشد . و هر چه میزان نور تابیده شده بر سوژه کمتر باشد ، اندازه دریچه یا مدت زمان باز ماندن دریچه باید بیشتر گردد.

 

در هر صورت دقت کنید که باید نور به سوژه و موضوع عکاسی بتابد و نوری که از سوژه منعکس می شود. و به دوربین می رسد در واقع میزان نوری است که بر سوژه تابیده است . دوربینها تنها به بخشی از سوژه که در وسط نمایشگر قرار گرفته باشد توجه می کند نوری که به این قسمت می تابد. توسط دوربین اندازه گیری شده و با توجه به آن اندازه و دهانه ی دریچه و مدت زمان باز ماندن آن ،تعیین می شود . با  فشار دادن دکمه ی عکسبرداری که « Shutter » نام دارد. تا نیمه و نگه داشتن دکمه در حالت نمیه ، دوربین فرصت آن را دارد که مقدار نور تابیده بر سوژه را اندازه گیری کند. و با توجه به میزان نور اندازه ی دریچه عدسی . مدت زمان باز ماندن آن را تعیین کند.


 بیشتر بخوانید :

نکات مهم در خرید دوربین عکاسی حرفه ای
فوکوس چیست
عکس پانوراما چیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .