مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

سوخت پاک خودرو ؛ معرفی بهترین و جدیدترین سوختها

0 399
زمان مطالعه : 5 دقیقه

سوخت پاک خودرو ؛ الودگی هوا یکی از مشکلات جدی و مهم عصر امروز است . تولید کنندگان خودرو در این راستا تمام تلاششان را می کنند تا اتومبیلی را تولید کنند که سوختی با کمترین مضرات در آن به کار برده شود . تقریبا می توان گفت که موفق شده اند چون اکثر اتومبیل های امروزی دو گانه سوز هستند به زبان ساده تر این اتومبیل ها دارای دو باک هستند که شما می توانید هم با سوخت های فسیلی مانند گازوئیل و بنزین با ان ها کار کنید.

هم با سوخت های دیگری مانند گاز طبیعی فشرده (CNG)، گاز مایع و هیدروژن . هر چند این سوخت ها به پای سوخت های فسیلی نمی رسند اما از آلودگی محیط زیست جلوگیری می کنند . کشور های ثروتمند و فقیر دست به دست هم داده اند و دارند روی انرژی پاک سرمایه گزاری می کنند. برخی از این کشور ها عبارتند از چين،‌آمريكا، ژاپن، بريتانيا و هندوستان موريتاني، هندوراس، اوروگوئه و جامائيكا و …. بر طبق اماری که در دست است در سال 2015 بیش از هشت میلیون نفر در حال کار کردن روی انرژی پاک هستند و هر روز بر این تعداد افزوده می شود ما در این جا به معرفی برخی از سوخت های پاک اشاره می کنیم.

هوای فشرده

هوای فشرده یکی از سوخت هایی است که می توان به جای سوخت های فسیلی از ان استفاده کرد. این هوا در داخل کپسول هایی قرار داده می شود. هوای داخل این کپسول ها وارد موتور ماشین می شود و ان را به حرکت در می اورد. این نوع سوخت از آلایندگی بسیار کمی برخوردار است و می توان گفت یکی از بهترین سوخت ها برای اتومبیل های سواری است.

CNG بهترین سوخت پاک خودرو 

گاز طبیعی فشرده (CNG) یکی دیگر از سوخت های جایگزین است. این گاز فضای خیلی کمی را در بر می گیرد. منبع تولید این گاز چاهای گاز و نفت و فراوری های زباله است. نیازی نیست که اتومبیلی را خریداری کنید با گاز طبیعی کار کند. خیلی از اتومبیل ها با یک تعمییر کوچک ، قابلیت استفاده از این سوخت را پیدا می کنند . ایران کشوریست که بیشترین استفاده را از خودروهایی با سوخت گاز طبیعی می کند. این سوخت ها هم مانند سوخت های فسیلی گاز مونوکسید کربن و دی اکسید کربن تولید می کنند. ولی مونوکسید کربن ان 60% کم تر و دی اکسید کربن 10% کم تر از سوخت های فسیلی است. هر چند که سرعت CNG به سوخت های فسیلی نمیرسد اما مزایای زیادی هم چون قیمت کم تر، الایندگی کم تر، مقاومت بالا در مقابل گرما و فشار و … را دارد.

سوخت های پاکانرژی خورشیدی « سوخت پاک خودرو »

انرژی خورشیدی همیشه برای کارهای مختلف استفاده شده است. تولید کنندگان خودرو هم جزء افرادی هستند که در ساخت محصولاتشان به انرژی خورشیدی توجه خاصی داشته اند. می توان گفت که انرژی خورشیدی یکی از پاک ترین انرژی ها است. اما با وجود پاک بودنش مشکلاتی هم چون ابری بودن هوا و نگهداری صفحات بزرگی که انرژی خورشید را جذب می کنند و باتری های بزرگ به همراه دارند. این نوع سوخت ها هیچ گونه الودگی برای محیط زیست ندارند ولی اتومبیل هایی که از این سوخت ها استفاده می کنند دارای سرعت کم تری از سوخت های فسیلی هستند. با توجه به این که در دنیا، ایران کشوری با بیشترین روز های افتابی است. این سوخت می تواند گزینه ی خیلی خوبی در ایران باشد.

انرژی خورشیدی

هیدروژن «سوخت های پاک»

یکی دیگر از بهترین سوخت های جایگزین هیدروژن است. هیدروژن یکی از بهترین عنصرها در دنیا محسوب می شود. می توان گفت که این سوخت از انرژی خورشیدی هم پاک تر است. این سوخت جهت استفاده، مشکلاتی مانند اشغال فضای زیاد برای ذخیره کردن گاز، عدم دسترسی آسان به ان، صرف هزینه های زیاد و… را به همراه دارد. هم چنین احتمال انفجار این سوخت در خودروها خیلی زیاد است. در حال حاضر تعداد خیلی کمی از کشور ها از ان استفاده می کنند.

انرژی خورشیدی
زیست ‌دیزل یا بیودیزل « سوخت پاک خودرو »

این سوخت در خودروهایی که با گازوئیل کار می کنند با گازوئیل مخلوط و مورد استفاده قرار می گیرند. در بعضی از اوقات بیودیزیل را با سوخت های دیگر مخلوط می کنند. برخی از افراد زمستان ها هنگامی که هوا خیلی سرد است 5% از بیودیزیل را با سوخت های دیگر مخلوط می کنند که سبب می شود موتور خیلی سریع به حرکت درآید. این سوخت از منابع طبیعی مانند جلبک‌ها، چربی حیوانات، روغن‌های گیاهی، روغن پسماند غذایی تهیه می شود و هیچ ضرری ندارد و دود خیلی کمتری نسبت به سوخت های فسیلی تولید می کند.

« حتما بخوانید  افزایش یا کم کردن حساسیت دزدگیر ماشین ؛ تنظیم

 

سوخت های فسیلی گوگرد و سولفات و اکسیدهای نیتروژن را وارد محیط می کنند و سبب می شود تا باران های اسیدی ببارد اما بیودیزیل هیچ یک از این الودگی ها را ندارد. خودروهایی که از سوخت بیودیزیل استفاده می کنند موتور آنها دارای طول عمر بیشتری نسبت به موتور خودروهایی است که در آن از سوخت های فسیلی استفاده می شود. در حال حاضر این سوخت ها زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند.

سوخت بیودیزیل

انواع الکل « سوخت پاک خودرو »

گاز اتانول که نوعی الکل است به عنوان یکی از سوخت های جایگزین در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد و آلایندگی پایینی هم دارد. ایالات متحده در دنیا بیشترین استفاده را از این سوخت می کنند. سوخت ماشین های مسابقه در ایالات متحده « اتانول » است. این سوخت در بریزیل هم زیاد مورد استفاده قرار می گیرد و طبق قوانین ان جا باید سوخت ماشین ها حداقل 25% از اتانول تشکیل شده باشد. این سوخت از مواد خام کشاورزی تولید می شود و هیچ الودگی ایجاد نمی کند. یکی از مشکلات این سوخت قیمت بالایش است. مواد سلولزی، دانه ذرت از جمله مواردی هستند که در تولید اتانول زیاد به کار برده می شوند.

 

انرژی پاک

گاز متانول « سوخت پاک خودرو »

امروزه برخی از تولید کنندگان خودروهایشان را به گونه ای تولید می کنند که 15 درصد از سوخت های پاک را در خود نگه دارند و درصد باقی مانده سوخت های فسیلی باشند یا کلا با استفاده از سوخت های پاک هم چون متانول کار کنند، تا محیط زیست کم تر الوده شود و بیماری هایی هم چون بیماری های ریوی کاهش یابد. متانول نیز همانند اتانول فاقد هر گونه مواد سمی است و خیلی هم مورد استفاده قرار می گیرد. این سوخت محبوب از زغال و چوب تهیه می شود و قیمت خیلی بالایی نیز دارد.

 

انرژی پاک

 

سوخت الکتریکی « سوخت پاک خودرو »

انرژِ الکتریکی برای خودرو های برقی که تازکی توست تسلا و سایر شرکتها به کار گرفته شده تا این لحظه یکی از پاکترین و به صرفه ترین سوخت های ماشین الات و خودروهای مورد استفاده نسل بشر است

 

سوخت خورشیدی « سوخت پاک خودرو »

انرژی خورشیدی با صفحات خورشیدی نیز یکی از سوختهای مورد استفاده بشر که به دلیل هزینه بالای ان زیاد به کار برده نشده است ولی بسیار کم هزینه بعد از نصب است. اما برای فصل بارانی یا اب و هوای ابری مناسب نیست

 

امیدواریم از خواندن مطلب سوخت پاک خودرو  سود برده باشید پیشنهاد می کنیم مطلالب بیشتر بدانیم را نیز مطالعه کنید و نظرات خود را در مورد این متن بنویسید.

 

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .