مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

مونوپاد ؛ راهنمای خرید monopod « خویش انداز»

0 141
زمان مطالعه : 8 دقیقه

معرفی مونوپاد برای انتخاب بهتر

مونوپاد وسیله ایست که برای گرفتن عکس های سلفی یا همان خویش انداز به کار می رود. اگر دقت کرده باشید امروزه بر روی پروفایل اکثر کاربران شبکه های اجتماعی «تلگرام ، اینیستاگرام ، فیسبوک و …» عکس های جذاب و متفاوتی از نوع خویش انداز نظر ها را جلب می کند.
Monopod «مونوپاد» از ترکیب دو کلمه Mono و pod تشکیل شده است ، در این عبارت Mono به معنی تک یا خود به کار رفته و pod معنای میله و یا دسته را دارد.

مونوپاد تغییر یافته ای از پایه های دوربین است ، این پایه ها بر روی سه پایه ای قرار می گرفتند و در عدم ایجاد لرزش در دوربین یاری دهنده عکاس می شدند.

 

این وسیله استفاده کنندگان را قادر می سازد موبایل و یا دوربین حرفه ایشان را بر روی گیره ای متصل نمایند و عکسی خویش انداز را در خاطراتشان ثبت کنند. از این وسیله می توان برای گرفتن عکس های سلفی با کیفیت و بسیار زیبا استفاده کرد. این مدل عکس ها که اخیراً مورد استقبال فراوان قرار گرفته اند ، اگر به طور عادی و  بدون استفاده از مونوپاد گرفته شوند ممکن است کیفیت مطلوبی نداشته باشند، چون هنگام لمس دکمه شاتر امکان دارد دست دچار لرزش شود ، که از کیفیت عکس گرفته شده، کم می کند. از مشکل دیگر این نوع عکس های سلفی می توان به فضای کم برای قرار گیری سوژه نام برد و در بسیاری از موارد کل سوژه ی مورد نظر عکاسی که فرد می خواهد در عکس باشد در فضای کم عکس گنجانده نمی شود و اگر فاصله دوربین و سوژه بیشتر شود ، این مشکل تاحد زیادی مرتفع خواهد شد. استفاده از منوپاد تا حدودی این مشکل ها را حل خواهد کرد. منوپاد  دارای اجزای است که در ابتدا به معرفی این اجزا می پردازیم و سپس بررسی خواهیم کرد که چه نوعی و چه مدلی برای شما مناسب تر است. تا خرید باشه … موقع انتخاب و خرید.

 

معرفی قطعات تشکیل دهنده مونوپاد

منوپادها از قطعات مختلفی تشکیل شده اند ، با وجود اینکه با توجه به طراحی و مدلشان قطعات متفاوت خواهد بود؛ اما در اکثر مواقع دارای یک دسته ، گیره ای جهت نصب گوشی روی آن ، دکمه شاتر جهت عکس برداری و دکمه زوم هستند. هر کدام از این قطعه ها را معرفی می کنیم و نگاهی بر طراحی و جنسشان خواهیم داشت.

 

اجزاي ساخته شده مونوپاد

دسته مونوپاد

 مناسبترین  دسته یا pad

دسته یا pad  قطعه ایست که برای فاصله گرفتن گوشی موبایل از سوژه، مورد استفاده قرار می گیرد. این میله معمولا از جنس آلومینیوم ساخته می شود تا وزن زیادی نداشته باشد و در مقابل ضربات احتمالی مقاوم باشد، انتهای این دسته دارای روپوشی پلاستیکی است که در رنگ های متنوع ساخته می شود. اندازه این میله از 20 سانتیمتر تا 110 سانتیمتر متغیر است و به دلخواه و با توجه به شرایط عکاسی قابل تنظیم است، در بعضی موارد این فاصله بیشتر نیز خواهد شد. در هنگام استفاده می توان این میله را از هم باز کرد و با تنظیم فاصله مورد نظر زیبا ترین عکس را گرفت، و پس از گرفتن عکس های زیبا و جذاب می توان میله را جمع کرد تا برای نگه داری اش فضای کمی لازم باشد.

گیره نگهدارنده

بر روی منوپاد و بالای دسته ی ان گیره ای نگهدارنده وصل شده است که می توان به وسیله آن گوشی را به مونوپاد متصل کرد. پس از تنظیم کردن کامل گوشی و قرار دادن در محل تعبیه شده و محکم کردن آن ، گوشی آماده عکس و یا فیلم برداری است ، پس از این که گوشی بر روی گیره کاملا محکم شد ، می توان زاویه گیره را نسبت به سوژه همانطور که مورد نظر است تنظیم کرد.

تنظیم گیره نگه دارنده

 

دکمه های کنترلی

پس از اینکه میله در دستان فرد قرار گرفت ، حالا دیگر نوبت عکس گرفتن خواهد شد ، اما نیازی به دسترسی به دکمه شاتر بر روی گوشی نخواهد بود . برای این منظور دکمه شاتر بر روی مونوپاد قرار گرفته است ؛ البته این دکمه در دو حالت موجود است و با توجه به نوع مونوپاد متفاوت خواهد بود . در بعضی موارد این دکمه بر روی دسته قرار گرفته و در برخی دیگر همراه مونوپاد ریموتی موجود است که می توان به وسیله آن تصویر برداری را آغاز کرد. بعضی از مونوپادها بر روی ریموت علاوه بر دکمه ی شاتر دو دکمه زوم هم دارند، با بهره گیری از این دکمه ها می توان عکس بهتر و با کیفیت تری گرفت. وجود این دو دکمه در مونوپاد باعث بهتر شدن و با کیفیت تر شدن و حرفه ای تر شدن مونوپاد خواهد شد و در نتیجه قیمت این نوع مونوپاد ها کمی گران تر خواهد بود.

دکمه شاتر و زوم

 

چند نوع مونوپاد داریم؟ (طرح های متفاوتی از مونوپاد)

کار اصلی که مونوپاد ها انجام می دهند ، کمک کردن به گرفتن عکس های خوب و با کیفیت است که در ثبت لحظات خاطره انگیز از خودتان و دوستانتان به شما کمک خواهند کرد. پس اگر لازم باشد دسته بندی از لحاظ نوع کارایی انجام گیرد، این کار امکان پذیر نخواهد بود. مونوپادها از لحاظ نحوه انجام پروسه عکاسی دارای دو دسته هستند ، مدلی که شاتر بر روی دسته قرار گرفته و نوعی دیگر که شاتر در قالب ریموتی به همراه آن قرار دارد و ارتباطی بلوتوثی بین آن و گوشی برقرار خواهد شد. در مدلی که شاتر بر روی دسته قرار دارد ، ارتباط به صورت سیمی است . دکمه این نوع بر روی دسته قرار گرفته و با سیمی که از آن به گوشی کشیده شده ارتباط انجام می گیرد و باید سیم را به گوشی متصل کرد . با وجود اینکه خرید این مدل به نسبت مدل بلوتوثی گران تر است ، اما فشار دادن دکمه شاتر اگر همراه با احتیاط زیاد نباشد ، باعث ایجاد لرزش خواهد شد و از کیفیت عکس گرفته شده تا حدودی کم خواهد شد.
مزایا

دکمه شاتر مونوپاد

در دسترس بودن دکمه شاتر

قیمت پایین تر

معایب
لرزش دسته در هنگام عکس گرفتن

 

« حتما بخوانید  مقایسه اپیلیدی و اپیلاتورها

مونوپاد با دکمه شاتر ریموتی

نوع دیگر مونوپاد روی دسته اش دکمه شاتر موجود نیست و شاتر به صورت جداگانه و بر روی ریموت قرار گرفته است ، با وجود گران تر بودن این نوع به نسبت مدل قبلی ، استفاده کردن از آن راحت تر است و لرزش در هنگام گرفتن عکس روی نخواهد داد ، پس می توان گفت خریداری این نوع برای استفاده بهتر و مناسب تر است. ارتباط ریموت با گوشی از طریق بلوتوث خواهد بود و لازم به بستن سیم نیست . تعداد دکمه ها بر روی مدل های مختلف متفاوت است ، اما دکمه اصلی که شاتر است ، معمولا یک جفت از آن بر روی ریموت قرار دارند ؛ دکمه ای از آن برای استفاده در گوشی های اندرویدی و دکمه دیگر برای گوشی های آیفون مناسب است ، دکمه زوم موجود در این ریموت در عکس انداختن کمک خواهد کرد .
ژست گرفتن های متفاوت و خلاقانه با این مدل راحت تر خواهد بود ، اگر تعداد افرادی که عکس می گیرند بیش از یک نفر باشد ، یکی از آنها می تواند دسته را نگه دارد و دیگری نیز دکمه شاتر را فشار دهد ، به این علت است که آزادی بیشتر برای فرد به وجود می آید. در بسیاری از این نوع مونوپاد ها ریموت به همراه دستگاه تحویل داده نخواهد شد و داردنده منوپاد باید به صورت جداگانه آن را تهیه نماید.
مزایا

عدم ایجاد لرزش در هنگام عکس گرفتن

قابل استفاده در انواع گوشی با سیستم عامل آی او اس و اندروید

آزادی بیشتر برای ایجاد ژست های متفاوت

معایب

قیمت بالا تر

عدم همخوانی مونوپاد با گوشی در بعضی موارد

نکته ای مهم در انتخاب مونوپاد

ریموت شاتر بلوتوثی

در موقع خرید مونوپاد مشکل زیادی برای خریدار به وجود نخواهد آمد. اگر هم مشکل احتمالی باشد با تست در هنگام خرید مرتفع خواهد شد. هماهنگ نبودن بلوتوث ریموت و گوشی ممکن است درد سر ساز شود ؛ ممکن است به طور کلی عکس گرفتن با نوعی از مونوپاد با گوشی امکان پذیر نباشد و یا اینکه پروسه گرفتن عکس همراه با تاخیر باشد و مدتی طول بکشد تا عکس گرفته شود. البته در هنگام خرید باید توجه کرد که آیا این قابلیت را دارد که با مارک گوشی دارنده همخوانی داشته باشد، برخی از مونوپادها برای گوشی های آیفون کار نمی کنند.

کاراکترهای تاثیر گذار بر قیمت

مواردی وجود دارد که قیمت این وسیله را تحت تاثیر خودشان قرار می دهند. جنس دست
ه و بدنه مونوپاد در قیمت آن تاثیر گذار است ، نوع گیره به کار رفته، دارا بودن شاتر بلوتوثی ، روکش به کار رفته در دسته آن و قرار گیری دکمه زوم از دیگر موارد تاثیر گذار بر قیمت مونوپاد است. در خرید مونوپاد برند یکی از نکته های بسیار کم اهمیت است و توجه کردن به امکانات و اندازه  در این وسیله مهمتر از برند خواهد بود .

کاراکتر تاثیر گذار بر قیمت

 

ترفندهای انتخاب بهترین مونوپاد

با همه این تفاسیر حالا نوبت انتخاب است. با توجه به سلیقه خود و موارد ذکر شده انتخاب مونوپادی خوب کار سختی نخواهد بود ، اجازه دهید یک بار دیگر به طور کلی ویژگی های قابل توجه را در خرید خوب برشماریم. این وسیله قرار است همراهی خوب جهت ثبت خاطرات به یاد ماندنی باشد. برای این منظور لازم است مونوپاد دارای اندازه ای مناسب و به نسبت کوچک باشد ، وزن وسیله خریداری شده نیز با اهمیت است ، همچنین درباره اندازه آن باید گفت که اندازه بزرگ حس خوبی در هنگام عکاسی خواهد داد پس لازم است دسته مونوپاد طول زیادی داشته باشد و قابلیت جمع شدن را به صورت کشویی داشته باشد.
انتخاب مونوپادی که قابلیت کار کردن با گوشی ها و دوربین های دیجیتال مختلف را داشته باشد بسیار با اهمیت است ، چون قرار نیست استفاده کننده تا همیشه تنها یک گوشی داشته باشد و آن را عوض نکند. باید اندازه گیری محل قرار گیری دوربین و یا گوشی قابل تنظیم باشد و اندازه آن تاحدی باشد که تمامی سایزهای موجود را در خود جای دهد.

جنس بدنه آلومینیوم از سایر مدل ها با کیفیت تر است و کیفیت بهتری را به استفاده کننده ارائه خواهد داد. قابل تنظیم بودن زاویه گیره نگه دارنده به نسبت میله نیز از ویژگی های قابل تامل در انتخاب مونوپاد خواهد بود. مشکلی که ممکن است برای گیره نگه دارنده پیش آید، این است که محکم گوشیدر مونوپاد قرار نگیرد و احتمال افتادن گوشی را بالا خواهد برد ، پس باید به نحوه و میزان محکم بودن قرار گیری نیز توجه کرد.

داشتن ریموت با وجود اینکه قیمت را تحت تاثیر قرار خواهد داد ، اما ارزش این هزینه را دارد. در هنگام خرید مونوپاد هایی از این قبیل، باید توجه داشت که برای تمامی مدل های گوشی از جمله اندروید و آیفون قابل استفاده باشد.
این محصول دارای رنگ بندی های متفاوتی است و افراد با توجه به سلیقه خود می توانند آن رنگی را که دوست دارند انتخاب نمایند . دختر خانم ها با انتخاب طراحی های مخملی و آقا پسرها با انتخاب رنگ های جذاب مانند می توانند به رنگ دلخواه شان برسند. این مورد با وجود اینکه از اهمیت زیادی برخوردار نیست، اما ایجاد حس خوب با این مورد بیشتر از سایرین به دل مصرف کننده خواهد نشست.

 

امید واریم با خرید مونوپاد بهترین عکس های خویش اندازتان را بگیرید و واقعی ترین و زیبا ترین عکس هایتان را در آینه ی مونوپاد ببینید.

 

 

مونوپادها در رنگ هاي مختلف و متنوعي توليد شده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .