مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

خرید دوربین عکاسی ؛ نکات مهم در هنگام خرید دوربین عکاسی حرفه ای

0 35
زمان مطالعه : 17 دقیقه

خرید دوربین عکاسی ؛ نکات مهم در هنگام خرید دوربین عکاسی حرفه ای ؛ عکاسی یک هنر است و  لازمه ی همه ی هنرها احساس است . عکس ها هم یک زبان تصویری دارند که از طریق آن با مخاطب ارتباط برقرار می کنند . عکس خوب نیز . عکسی است که  احساسی خاص  یا  فکر ی را در دل بیننده بوجود آورد . برای اینکه یک عکاس خوب باشیم لازمه که از ابتدای کار. همه چیز رو راجع به دوربین و نحوه ی کار کردنش بدونیم .

شما چه یک عکاس حرفه ای باشید . چه یک عکاس مبتدی و حتی اگه عکاس خانوادگی و شخصی خودتونم هستید باید یک سری اصطلاحات و قوانین موجود در این حرفه رو رعایت کنید تا بتونید تصاویر و عکسهایی زیبا و جذاب تهیه نمایید . ضمن معرفی اصطلاحات و میزان اهمیت آنها در خرید میخواهیم قوانین فراوان و معکوس این حرفه  و تاثیرات آنها بر روی کیفیت عکس رو بررسی کنیم. شما با خوندن مطلب پایین یه عکاس نمیشید ولی لااقل با اصطلاحات دنیای عکاسی کاملا آشنا میشید.

 

دوربین و فرایند عکاسی

 

خرید دوربین عکاسی ؛ نکات مهم در هنگام خرید دوربین عکاسی حرفه ای

عکاسی و فرایند گرفتن عکس .چه با دوربینهای گذشته و چه با دوربینهای دیجیتالی به موضوع هدایت نور ربط پیدا می کند . به این ترتیب که دوربین ها ی عکاسی  نوری را که از محیط دریافت می کنند با استفاده از لنز. به سنسور های حساس به نور هدایت می کنند ؛ این سنسورها در دوربینهای قدیمی همان فیلم ها بودند و در دوربین های دیجیتالی. سنسور الکترونیکی می باشد؛ در طول این عملیات دیافراگمی که در مقابل سطح حساس به نور قرار گرفته است .

باز و بسته می شود که با هر بار باز شدن نور منتقل می شود و عکس ایجاد می گردد. دوربینهای عکاسی تنها اطلاعات و داده ای که می توانند دریافت و ثبت کنند. پرتوهای نوری می باشد . بنابراین هرچه میزان نور محیط بیشتر باشد . عکسها باکیفیت تری توسط دوربین عکاسی ثبت می شوند. اگر هم نور کافی در محیط نباشد باید سنسور حساس به نور نسبت به نور حساسیت بیشتری داشته باشد و یا با کاهش دادن سرعت شاتر مدت زمان نورگیری را افزایش دهد و یا با افزایش دادن روزنه ی دیافراگم  میزان نور ورودی را بیشتر کند .

 

Camera

 

سرعت شاتر « خرید دوربین عکاسی »

سرعت شاتر همان مدت زمانی است که لنز فرصت دارد نور را به دوربین برساند و میزان نور جذب شده در عکس ها به سرعت شاتر ربط پیدا خواهد کر د. بصورت عددی نمایش داده می شود و بر حسب ثانیه بیان می گردد ؛ هر چه سرعت شاتر بالاتر باشد یعنی لنز دوربین مدت زمان کمتری برای جمع اوری و انتقال نور فرصت دارد و هر چه سرعت شاتر کمتر باشد نور بیشتری به دوربین می رسد و نور بیشتری جذب می شود. 

البته باید توجه داشته باشید که سرعت شاتر کمتر در واقع نور بیشتری جذب می کند و در هنگام عکسبرداری از اجسام  متحرک تصاویری مات و تا حدودی مبهم و بلوری ایجاد می کند ؛ اما سرعت شاتر بالاتر به معنای دریافت نور به مدت زمان کمتر است و در عکسبرداری از اجسام متحرک از ایجاد تصاویر مات جلوگیری می کند.

 

 

camera

شاترهاي مركزي

شاترهای مرکزی که ساختاری شبیه دیافراگم را دارند از تیغه های فولادی ظریفی ساخته شده اند که این تیغه ها هنگام باز شدن از مرکز به طرف محیط باز می شوند. تفاوت شاترهای مرکزی با دیافراگم در این است که دیافراگم در بسته ترین حالت نیز نمی تواند مانع از عبور نور شود اما شاتر در حالت بسته از عبور نور جلوگیری می کند.

تیغه های شاتر هنگام باز یا هنگام بسته شدن بصورت همزمان و متحد باز و بسته می شوند بنابراین کاملا یکدفعه ای نور به سنسور می رسد. در هنگام عکس گرفتن که باید شاتر باز و بسته شود . صدای کمی تولید می کند و این صدای کم برای عکسبرداریهایی که نیازمند کم صدا بودن است مناسب می باشد . انتخاب سرعتهای مختلف شاتر . سرعت باز و بسته شدن شاتر را نیز تعیین می کند. شاترهای مرکز دارای بیشترین سرعت باز و بسته شدن 500/1 می باشند.

« خرید دوربین عکاسی » شاتر کانونی

یک نوع دیگر از شاتر است که بلافاصله بعد از کانون لنز قرار دارد . این شاتر از پارچه ای سیاه و فلز ساخته می شود . پارچه ی سیاه بصورت افقی و فلز آن بصورت عمودی حرکت می کند . جزئی از بدنه ی دوربین است و سرعت شاتر بر  روی دوربین قرار گرفته است؛ شاتر کانونی از دو پرده تشکیل شده است .  این دو پرده  بصورت مجزا قرار گرفته  اند که لبه ی آنها کمی روی همدگیر قرار گرفته و هم پوشانی دارند. با حرکت پرده ی اول نور به فیلم می رسد و با حرکت پرده ی دوم مسیر نور تابیده شده به فیلم مشخص می گردد .

هنگام تغییر سرعت شاتر آنچه که تغییر می کند فاصله ی میان پرده ها ست و تغییری در سرعت حرکت پرده ها صورت نمی گیرد . 

اگر سرعت شاتر زیاد باشد فاصله ی پرده ها کم می شود و اگر سرعت کم باشد فاصله ی بین دو پرده افزایش می یابد و صدای  زیادی به هنگام عکسبرداری در این نوع شاتر ایجاد می شود . با تعویض کردن لنز . نور به فیلم نمی رسد چرا که پرده ی شاتر بلافاصله بعد از فیلم قرار گرفته است.

 

دیافراگم چیست؟

Diaphragm همان تیغه های فلزی درون لنز دوربین است و میزان باز یا بسته بودن لنز را در حین عمل عکاسی نشان می دهد ؛ وقتی که شما هنگام عکس گرفتن شاتر دوربین را فشار می دهید روزنه ای باز می شود و اجازه ی ثبت تصویر را به سنسور دوربین شما می دهد ؛ هر چه روزنه باز تر باشد میزان نوری که به سنسور می رسد بیشتر می شود و هر چه بسته تر باشد میزان نور ورودی کمتر خواهد بود.

 

camera

 

دیافراگم و نور

هر چه اندازه ی دیافراگم بیشتر می شود یعنی روزنه ی نوردهی بزرگتر می شود در نتیجه نور بیشتری به سنسور دوربین منتقل می گردد و به این ترتیب سرعت شاتر کم می شود و دقیقا عکس این قضیه هم درست است وقتی مدت زمان باز بودن شاتر را افزایش می دهیم . دیافراگم کاهش پیدا می کند . بیشترین محدوده ی دیافراگم به میزان بزرگنمایی بستگی دارد و هر چه محدوده ی دیافراگم بیشتر باشد در واقع محدوده ی شارپنس نیز افزایش می یابد .

هر چه محدوده ی دیافراگم عریض تر باشد یعنی سرعت و میزان روشنایی بیشتر می شود لنز های سریعتر کارایی و عملکرد بهتری دارند.

دیافراگم معمولا با یک شماره در کنار f نمایش داده می شود و با تغییر این شماره میزان باز یا بسته بودن لنز دوربین را نصف یا دو برابر می کند و در میزان نور رسیده به سنسور نیزبه همان نسبت تاثیر گذار خواهد بود. البته کاهش دیافراگم را می شود با افزایش سرعت شاتر جبران نمودو به میزان نور مشابهی رسید .

توجه کنید هر چه دیافراگم بازتر باشد و نور ورودی به سنسور بیشتر باشد با  عدد کمتری نمایش داده می شود و دیافراگم بسته تر که میزان نور ورودی نیز کمتر خواهد بود با اعداد بزرگتر نشان داده می شوند.توجه کنید که دیافراگم در عکاسی مهم است چرا که میزان نوردهی و همچنین عمق میدان عکس در کنترل می کند.

«  DOF » عمق میدان

توجه داشته باشید که تغییر در اعدادی که برای دیافراگم نوشته شده است تاثیرات زیادی بر کیفیت عکس ها دارد .از جمله ی این تاثیرات می توان به عمق میدان «  DOF » اشاره کرد. عمق میدان در واقع میزان تمرکز و یا فوکوس عکس است .هر چه عمق میدان بیشتر باشد

یعنی قسمت بیشتری از عکس در فکوس است و هیچ قسمت تار و ماتی در  عکس وجود ندارد و برای اشیای دور یا نزدیک از دوربین نیز به همان شیوه خواهد بود ؛ بیشترین تاثیری که دیافراگم بر روی عکس می گذارد مربوط به عمق میدان عکس است . اگر می خواهید عمق میدان کم باشد باید از دیافراگم بزرگ استفاده شود و برعکس.

 

camera

 

 

عمق میدان اگر کم باشد تنها قسمت مشخصی از عکس فکوس است و واضح است و سایر قسمتهای آن تار و مات می باشد. دیافراگم باز که با عدد کمتر نشان داده می شود . دارای عمق میدان کم است و دیافراگم باز کهه با عدد بزرگتذر نشان داده می شود . دارای عمق میدان زیاد خواهد بود.پس می توان گفت که عدد دیافراگم کمتر . عمق میدان کمتری را نشان می دهد و عدد بزرگتذ عمق میدان بیشتری دارند.

حسگر فول فریم و دوربین فول فریم چیست؟

زمانی که دوربینهای دیجیتالی وجود نداشتند و اکنون با دیجیتالی شدن دوربین ها تغییرات بزرگی در ساختار و ساختمان دوربینها صورت گرفته است . البته بیشترین تغییر در این روند به حسگر و پردازشگر دوربین مربوط می شود . حسگر وظیفه ی تبدیل نور به سیگنال را به عهده دارد و پردازشگر سیگنال دریافتی را به  کدها و فرمت های مخصوص تبدیل می کند.

در گذشته ی عکاسی . نگاتیو یا فیلم را پس از عکس گرفتن باید ظاهر می کردن تا عکسها را ببینند. اما امروزه با یک اتصال ساده می توانید دوربین را به کامپیوتر وصل کنید و عکسهایتان را داخل لپ تاپ یا کامپیوتر بریزید.دوربینهای قدیمی یک حسگر 35 میلی متری داشتند که ابعاد آن 24 در 36 میلی متر بود دوربین فول فریم نیز هنگام گرفتن عکس از سطح حسگر 35 میلی متری استفاده می شود .

حسگر فول فریم چیست ؟

انواع حسگر در دوربینهای موجود در بازار وجود دارد .مساحت حسگر فول فریم864 میلی متر مربع است که در مقایسه با انواع حسگرهای دیگر دو برابر مساحت آنها ست.حسگرهای APS-H و APS-C از جمله حسگرهای موجود در بازار هستند که ابعاد آنها به نسبت حسگر فول فریم 1.5 برابر کوچک شده اند . اما بحث تنها به ابعاد حسگرها منتهی نمی شود ؛ باید ببینیم این تفاوت ابعاد چه تاثیری بر روی عکس دارد! ابعاد متفاوت حسگر باعث تشکیل زاویه ی دید متفاوت میشه و این اختلاف در زاویه ی دید سبب تشکیل بخشی از تصویر یا کل تصویر میشه.

 

 

Camera

 

« خرید دوربین عکاسی » زاویه ی دید

زاویه ی دیددر هنگام عکاسی به جهت عکسها و میزان نور و کیفیت عکس کمک می کند. ما چند نوع زاویه ی دید داریم ؛ زاویه ی دید افقی . زاویه ی دید عمودی و زاویه ی دید کلی .
پرتو نوری که از اجسام و اشیاء موجود در مسیر دوربین بازتاب شده و به سمت دوربین می رود ابتدا از لنز دوربین عبور می کند و تصویر روی سطح حسگر دوربین که پشت لنز قرار دارد شکل می گیرد؛ یک زاویه ی دید افقی و یک زاویه ی دید عمودی تشکیل می شود که هر کدام دارای اندازه ی مشخصی می باشند.

اثر ابعاد حسگر بر زاویه دید

اکنون که با مفهوم زاویه ی دید آشنا شدید بد نیست که توجهی به ابعاد حسگر و تاثیر این ابعاد بر روی زاویه دید بیندازیم . اگر حسگر بزرگتر باشد مطمئنا زاویه ی دید نیز بزرگتر می شود و مساحت بیشتری از تصویر ایجاد می شود . در واقع تصویر کاملتری ایجاد می شود.هر چه حسگر کوچکتر باشد یعنی زاویه ی دید کوچکتر و تصویر ایجاد شده نیز کوچکتر خواهد بود.

این نکته در مورد حسگرهای فول فریم و غیر فول فریم نیز صدق می کند ؛ زاویه ی دید حسگرهای غیر فول فریم کمتر از حسگرهای فول فریم است.زاویه ی دید حسگرهای فول فریم بیشتر از حسگرهای کوچکتر است وعملکرد سنسورهای کوچکتر به این صورت است که تمام  پرتوهای عبور داده شده از لنز  به سنسور نمی رسند و تصویر تشکیل شده

تنها مربوط به پرتوهایی است که به سنسور رسید ه اند . اما در مورد سنسورهای بزرگ اکثر پرتوها به سنسور برخورد کرده و تشکیل تصویر کاملی را می دهند.

 

 

Camera

 

فاصله‌ی کانونی چیست؟

فاصله ی کانونی به فاصله ی بین نقطه ی کانونی شدن نور و محور اصلی . گفته می شود و تقریبا نصف شعاع انحنای لنز است . هر چه فاصله ی کانونی کمتر باشد در واقع میدان وسیع تری را در بر می گیرد و با افزایش فاصله ی کانونی تصاویر نیز بزرگتر می شوند و با میلیمتر اندازه گیری می شود ؛

فاصله ی کانونی می تواند بیانگر زاویه ی دید نیز باشد ؛ هرچه  فاصله ی کانونی کمتر باشد . لنز دارای زاویه ی دید بازتری خواهد بود و به اصطلاح لنز دارای زاویه ی دید واید است ؛ و اگر  فاصله ی کانونی عدد بزرگی باشد زاویه ی دید محدودتر خواهد بود و لنز از نوع لنز تله خواهد بود.

هر چه فاصله ی کانونی کمتر باشد تصویر بزرگتر خواهد و بخش بیشتری از محیط پیش رو در تصویر ظاهر می شود و یعنی زاویه ی دید بیشتر می شود.

می دانید که لنزها دارای فاصله های کانونی متفاوتی می باشند . برای مثال اگر فاصله ی کانونی زیادی داشته باشد یعنی اینکه میزان انحنای لنز کم است . به همین علت تصویری که توسط این لنز تشکیل می شود

در فاصله ی دوری تشکیل میگردد و بنابراین زاویه ی دید لنز نیز کمتر خواهد بود.فاصله ی کانونی لنز  بر روی زاویه ی دید تاثیر دارد و نسبت عکس دارند ؛ بطوری که هر چه فاصله ی کانونی کمتر . زاویه ی دید بیشتر و در نتیجه بخش بیشتری از محیط در تصویر نمایان می شود. در فرایند عکاسی بسیار به فواصل کانونی لنزها توجه می شود.

 

Camera

 

 

ضریب کراپ ؛ خرید دوربین عکاسی

برش از تقسیم نمودن ابعاد حسگر دوربین به ابعاد حسگر فول فریم به دست می آید و نسبت بین این دو را ضریب برش می گویند و با ضرب کردن فاصله ی کانونی واقعی در ضریب برش فاصله ی کانونی معادل بدست می آید.
ضریب برش برای عکاسی و کسانی که به عکاسی بصورت حرفه ای نگاه می کنند . بسیار مهمه ؛ دوربینهای فول فریم دارای ضریب برش 1 هستند بنابراین اگر لنزی با هر فاصله ی کانونی بر روی دوربین فول فریم نصب شود در فاصله ی کانونی آن تغییری ایجاد نمی شود ؛ اما اگر ضریب برش یا همان ضریب کراپ در دوربینی 1.5 باشد . باید فاصله ی کانونی لنز را در 1.5 ضرب کرد تا فاصله ی کانونی معادل پیدا شود.

 

« حتما بخوانید  از کجا بفهمیم پاوربانک شارژ شده ؟

Camera

 

خرید دوربین عکاسی ؛ بزرگنمایی

بزرگنمایی  یا همان زوم کاری است که بوسیله ی لنز دوربین انجام میشود . با جابجا شدن عدسی های لنز که منجر به تغییر فاصله ی کانونی میشود صورت می گیرد؛ هر چه محدوده ی فاصله ی کانونی بیشتر باشد . بزرگنمایی دوربین نیز بیشتر می شود و هر چه میزان بزرگنمایی و زوم لنز بیشتر باشد به معنی قویتر بودن لنز آن است.

دو نوع بزرگنمایی در دوربینها وجود دارد زوم دیجیتال « زوم دیجیتال بدون تغییر فاصله ی کانونی و بوسیله ی نرم افزار دوربین انجام می شود که با کاهش کیفیت عکس همراه خواهد بود  » و زوم اپتیکال « زوم اپتیکال با تغییر فاصله ی کانونی ایجاد می شود بدون کاهش کیفیت عکس» .

هنگام خرید دقت داشته باشید که دوربینی با خاصیت زوم اپتیکال را انتخاب کنید . در عکاسی زوم و بزرگنمایی بسیار مهم می باشد و لذا لازم است که دوربین زوم اپتیکال داشته باشد که بدون افت کیفیت . بزرگنمایی را انجام دهد.

 

 

Camera

 

زوم دیجیتال Digital Zoom

هنگامی که از زوم دیجیتال استفاده می کنید . تصویر به معنای واقعی بزرگ نمی شود و فقط برشی در تصویر ایجاد می گردد و بخشهایی را که مد نظر نیست برش داده ؛ پیکسلهای تصویر را حدف کرده و  بدین صورت بخش باقیمانده ی تصویر بزرگتر نمایش داده می شود.در واقع زوم دیجیتال همان فرایند برش تصویر در فتوشاپ است.بزرگنمایی و زوم گوشی ها . دیجیتال است.

زوم اُپتیکال Optical Zoom

اپتیکال سوژه را توسط لنز بزرگنمایی می کند و تصویر را برش نمی دهد و از تعداد پیکسلهای تصویر کاسته نمی شود ؛ این نوع زوم یک زوم کردن و بزرگنمایی واقعی است که با تغییر فاصله ی کانونی انجام می شود. در عکاسی ها از این نوع زوم استفاده می شود.

 

 

Camera

لنزها « خرید دوربین عکاسی »

گفتیم که لنز ترکیبی از مجموعه ای عدسی های مختلف است . کا ر این عدسی ها جذب نور است . اما لنزها دارای قدرت های متفاوتی برای عبور دادن پرتوهای نوری از خودشان هستند و قدرت روشنایی یک لنز عبارت است از میزان نوری که از خود عبور میدهد . هر چه قدرت روشنایی لنز بیشتر باشد.در واقع عدد کمتری را نشان میدهد و هر چه عدد بزرگتر باشد.نشان دهنده ی  روشنایی کمتر لنز است.

این عدد از تقسیم نمودن قطر دهانه ی لنز «دهانه ی دیافراگم » به فاصله ی کانونی محاسبه میشود لذا میتوان گفت که قدرت روشنایی با دهانه ی لنز رابطه ی مستقیم دارد و با فاصله ی کانونی رابطه ی عکس دارد. بنابراین هرچه دهانه ی لنز بزرگتر باشد .

قدرت روشنایی لنز نیز بیشتر است و هر چه فاصله ی کانونی بیشتر باشد . قدرت روشنایی لنز کمتر. با کم شدن فاصله ی کانونی . زاویه ی دید بازنتر می شود و با زیاد شدنش . زاویه ی دید کمتر می شود.

 

Camera

 

خرید دوربین عکاسی

 لنز برای عکاسی حرفه ای بسیار مهم است و تاثیر بسزایی در کیفیت عکس دارد ؛ از ویژگی های یک دوربین عالی داشتن لنز های شیشه ای شارپ است که توانایی عبور دادن نور را از خود داشته باشند در این صورت می توانید تصاویر فوق العاده ای را تولید کنید .

میزان گشاد بودن زاویه لنز« 28 میلی متر یا کمتر » . این میزان باز بودن لنز برای عکسهای گروهی و هم چنین عکس از منظره مناسبترین و ماهرانه ترین حالت است . با بیشتر باز بودن لنز نور بیشتری جمع آوری شده و نوربیشتری به سنسور می رسد بنابراین این نوع لنز برای مکانهای با نور کم و در فصل زمستان مناسب می باشد.

«زوم چشمی » یا  میزان زوم اپتیکال باید بالای 10 X یا 10 برابر باشد لطفا با زوم دیجیتال اشتباده نگیرید ؛ هر چه روزنه ی لنز بزرگتر باشد به  معنی سرعت بیشتر و عمیق تر بودن دوربین برای عکسبرداری است .

روزنه های بزرگتر برای سرما و فصل زمستان . که نور آفتاب کم است و تابش ضعیف است . مناسبتر هستند.

 

لنزهای پرایم

لنزها با توجه به ثابت بودن فاصله ی کانونی و یا متغیر بودن آن نیز دسته بندی می شوند . لنزهای پرایم نوعی لنز هستند که فاصله ی کانونی آنها ثابت است و قابلیت زوم ندارند و ساختار ساده ی عدسی آنها باعث شده که کیفیت تصویری بهتری نسبت به لنزهای زوم داشته باشند؛ لنزها از لحاظ کاربرد تخصصی  که دارند نیز میتوانند تقسیم بندی شوند . برای مثال لنز ماکرو برای عکسبرداری از  سوژه های بسیار کوچک و لنز چشم ماهی که زاویه ی دید وسیعی دارد .

در بعضی مواقع حتی پشت دوربین نیز در عکس ثبت می شود و  عکسهایی دایره ای شکل تولید می کند . هر کدام از لنزها با توجه به خصوصیاتی که دارند . در عکاسی های متفاوتی و برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند.

 انواع زاویه ی دید در لنزها

« Ultra Wide angle » زاویه ی دید بسیار وسیع ؛ در این نوع زاویه ی دید که فاصله ی کانونی کمتر از 18 میلیمتر است . برای مواردی است که عکاس برای تصاویر بزرگ و گسترده به دید وسیعی نیاز دارد.
« Wide angle » لنز واید از لحاظ طول فیزیکی از لنز نرمال ک.وتاهتر است . فاصله ی کانونی کمی دارد ولی زاویه ی دید باز و وسیعی دارد.این نوع لنز امکان عکسبرداری از تمام سوژه و موضوع مورد نظر را فراهم می کند.زاویه ی دید وسیع که دارای فاصله ی کانونی 18 تا 30 میلیمتر می باشد و برای عکاسی عریض مناسب است.

زاویه ی دید معمولی با فاصله ی کانونی 30 تا 70 میلیمتر برای کاربری شخصی و عکسهای شخصی مناسب است.

« Telephoto » این نوع لنز دارای طول فیزیکی زیادی می باشد وفاصله ی کانونی آن زیاد است و زاویه ی دید کمی دارد . این لنز برای عکسبرداری از مناظر و برای فواصل دور مناسب است . که فاصله کانونی ۷۰ تا ۳۰۰ میلیمتر را شامل می شود.برای تصاویر شخصی و ورزشی مناسب است.

«Super Telephoto» که فاصله کانونی بیشتر از ۳۰۰ میلیمتر را شامل می شود. برای تصاویر ورزشی. حیات وحش و … مناسب است.

 

Camera

لنز زوم : Zoom
لنز زوم دارای زاویه ی دید متغیر می باشد و می تواند از 40 تا 180 درجه ی سانتیگراد متغیر باشد و همانطور که می دانید با تغییر زاویه ی دید . فاصله ی کانونی نیز تغییر می کند  از 40میلیمتر  برای زاویه ی 180 درجه و 180 میلیمتر برای زاویه ی 40 درجه متغیر است.

لنزهای قابل تعویض برای دوربینهای حرفه ای  این امکان را برای عکاسان فراهم آورده است که در فواصل مختلف و از سوژه و موضوعات مورد نظر عکس تهیه کنند . لنزهای تله فوتو طول لنزاز فاصله ی کانونی  کوتاه تر است . لنز زوم نیز بر روی سوژه هاسی مختلف در حالات مختلف تمرکز می کند.

معنی عدد 65-16 بر روی لنز چیست ؟

این اعداد . بیانگر فاصله ی کانونی لنز شما هستند . 16 میلی متر لنز واید است که دارای زاویه ی دید وسیعی می باشد و 65 میلی متر نیز بیانگر بزرگنمایی بیشتر و زوایه ی دید کمتر است . هنگامی که شما زوم می کنید . یعنی دارید فاصله ی کانونی لنزتان را تغییر می دهید . در این مثال . هنگام زوم کردن شما فاصله ی کانونی را از 16 به 65 تغییر می دهید و در نتیجه به سوژه ی مورد نظر نزدیکتر میشیوید.

معنی عدد  5.7- 2.5 :1 روی لنز چیست ؟

این عدد نشانگر دیافراگم است و به این معنی است که دیافراگم  در واید ترین حالت لنز . بیشترین اندازه ی باز شدن دیافراگم را داریم (2.5) و همانطور که فاصله ی کانونی لنز به سمت فاصله ی کانونی بیشتر ( زاویه ی دید کمتر) حرکت می کند . دیافراگم نیز از نظر عددی بزرگتر می شود و نور کمتری وارد دوربین می شود و تصویر تاریکتری بوجود می آید.در این مثال کمترین باز شدن دیافراگم به اندازه ی ( 5.7 ) است.

هنگام خرید . به اعدادی که بر روی لنز درج شده اند . توجه کنید و لنزی را بخرید که که عدد دیافراگم آن به عدد 1 نزدیکترباشد ؛ تا نور بیشتری وارد لنز شود.

کنترل نور دهی

همانطور که کلمات دلیل شعر و احساس دلیل عشق است.  نور نیز دلیل وجود عکس است و مفهوم عکاسی نوشتن با نور است . از آنجاییکه توجه به علت هر پدیده ای .می تواند بالاترین حد معلول را به نمایش بگذارد.لذا در فرایند عکاسی باید بیشتر از هر مولفه ی دیگری به نور و تاثیر آن توجه شود.

کنترل نور در عکاسی به سه مورد بستگی دارد ؛ اول مورد «کیفیت  نوری که به موضوع عکاسی یا سوژه تابیده می شود. ». دوم مورد «اندازه ی دهانه ی دیافراگم دوربین» و سوم مورد «و مدت زمان باز ماندن دریچه ی دیافراگم ».

کیفیت نور

در عکاسی و عکسبرداری نوری که به موضوع عکاسی می تابد بسیار مهم و حائز اهمیت است . به این صورت که اگر منبع نور . تابش آفتاب باشد .قدرت زیادی دارد و از نوع نورهای گرم میباشد و رنگ آن زرد است . اما اگر داخل خانه یا محیطی بسته هستید نور محیط ضعیف تر است .

در عکاسی . میزان نور  باید به اندازه باشد ؛ دقت کنید که آنقدر زیاد نباشد که  سطوح روشن ناپدید شوند و سایه ها و جزئیات به رنگ بسیار روشن دیده شوند که اصلا معلوم نباشد . همچنین اگر میزان نور از حد معلوم و مشخصی کمتر باشد جزئیات و سایه ها را سیاه نشان می دهد.

چشم انسان در مقایسه با دوربینها  حساسیت بسیار بیشتری نسبت به نور دارد.

 

حساسیت دوربینها

برای جبران کمبود حساسیت دوربینها. در عکاسی  از چراغها یا فلاش ها برای ایجاد نور کمکی بهره می گیرند که این نور سرد است و رنگ آن آبی است. اما تابش غیر مستقیم برای عکاسی از تابش های مستقیم مناسبتر است . تابش غیر مستقیم به این مفهوم است که نور بصورت مستقیم به موضوع عکاسی نتابد. بلکه از سطح دیگری به موضوع مورد نظر ما بتابد؛  چترهای براقی که در عکاسی ها استفاده  می شود به همین منظور است.

یک نکته ی بسیار مهم برای شرایطی که مجبور به استفاده از فلاش هستید . این است که . یک پارچه ی نازک و سفید را بر روی فلاش بگذارید تا نور ملایم تر شده و همچنین با تابندن نور فلاش بر روی صفحه ای سفید و سپس انعکاس نور از صفحه به سوژه ی عکاسی . می توان از تاثیرات مثبت انعکاس نور در عکاسی بهره برد.

بهترین زمان عکاسی

روزهای  آفتابی به دلیل اینکه نور پر قدرت آفتاب باعث ایجاد تصاویری با جزئیات و سایه های بسیار روشن می شود و بعضی از جزئیات را ناپدید می کند . برای عکاسی مناسب نیستند . در این روزها سعی کنید .

بیشتر هنگام غروب آفتاب و یا صبح زود که هنوز تابش آفتاب به اوج خود « وسط آسمان و عمود بر  زمین »نرسیده است را  برای عکاسی انتخاب کنید.  اما روزهایی که تابش آفتاب زیاد مستقیم نیست و اسمان آبی و صاف به وسیله ی ابراهای سفید و نازک پوشانده شده است. نور ملایم تر و لطیف تری دارد که برای عکاسی مناسب تر است.

 

عدسی ها « خرید دوربین عکاسی »

عدسی ها دریچه ای دارند که به آن « Aperture » گفته میشود ؛ نور از طریق این دریچه  وارد دوربین عکاسی می شود ؛ مدت زمان باز ماندن این دریچه و اندازه و قطر باز شدن  دریچه  . در بسیاری از دوربینها قابل کنترل است. به مدت زمان باز ماند دریچه سرعت شاتر « Speed Shutter » می گویند . بین اندازه ی دریچه ی عدسی و زمان باز ماندن این دریچه نسبت عکس وجود دارد ؛

به این صورت که اگر نور تابیده شده بر سوژه زیاد باشد باید اندازه ی دریچه ی عدسی کوچکتر و یا مدرت زمان باز ماندن دریچه کمتر باشد و هر چه میزان نور تابیده شده بر سوژه کمتر باشد . اندازه دریچه یا مدت زمان باز ماندن دریچه باید بیشتر گردد.

در هر صورت دقت کنید که باید نور به سوژه و موضوع عکاسی بتابد و نوری که از سوژه منعکس می شود و به دوربین می رسد در واقع میزان نوری است که بر سوژه تابیده است .

دوربینها تنها به بخشی از سوژه که در وسط نمایشگر قرار گرفته باشد توجه می کند نوری که به این قسمت می تابد توسط دوربین اندازه گیری شده و با توجه به آن اندازه و دهانه ی دریچه و مدت زمان باز ماندن آن .تعیین می شود .

با  فشار دادن دکمه ی عکسبرداری که « Shutter » نام دارد تا نیمه و نگه داشتن دکمه در حالت نمیه . دوربین فرصت آن را دارد که مقدار نور تابیده بر سوژه را اندازه گیری کند و با توجه به میزان نور اندازه ی دریچه عدسی . مدت زمان باز ماندن آن را تعیین کند. مطلب راهنمای خرید دوربین میتواند شما را در انتخاب درست دوربین یاری دهد.

 

حس و حال خوبتان را ثبت کنید و به تصویر بکشید . تا بارها و بارها بتوانید آن حس و حال را تکرار کنید . امیدواریم از خواندن متن « خرید دوربین عکاسی ؛ نکات مهم در هنگام خرید دوربین عکاسی حرفه ای » لذت برده باشید .
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .