مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

آداب و رسوم نوروز در ایران ؛ با سفره ی هفت سین به استقبال نوروز برویم

0 306
زمان مطالعه : 6 دقیقه

آداب و رسوم نوروز در ایران ؛ با سفره ی هفت سین به استقبال نوروز برویم. نوروز یکی از زیباترین مراسمات در بین ایرانی هاست. و مردم یک ماه مانده به نوروز با خانه تکانی و خرید وسایل نو به استقبال ان می روند. برخی از جوانان با خواندن شعر خود را اماده می کنند. و در این روز با تن کردن لباس های زیبا و خواندن شعر و اواز فرا رسیدن بهاری دیگر را به گوش مردم می رسانند. یکی از کارهای اساسی که در عید نوروز  برای ان تدارک می بینند سفره ی هفت سین می باشد. سفره ی هفت سین یکی از کهن ترین مراسمات است که در کشورهایی دیگری هم به غیر از ایران مانند ارمنی و افغانی ها رواج دارد و هر ساله این مراسم را بر پا می کنند.

هفت سین نماد ثروت، برکت، فراوانی، پاکی و روشنایی، نوزایی، باروری، مهر و محبت و … میباشد.

 

با سفره ی هفت سین به استقبال نوروز برویم

 

سفره ی هفت سین را روی زمین یا یک میز پهن می کنند و هفت قلم را که با سین شروع می شود روی ان می چینند. از کهن رسم است که باید تمامی اعضای خانواده روی این سفره بنیشینند و با هم دیگر تحویل سال نو را جشن بگیرند. مردم در ابتدا سال نو را با خواندن چند ایه از قران مجید شروع می کنند. معمولا بزرگ تر های خانواده قران می خوانند و دعا می کنند و بقیه ی اعضا هم به دنبال ان امین می گویند. بعد از خواندن قران و دعا کردن یک فال حافظ هم گرفته می شود. بعد همه منتظر امدن سال نو که دقایقی مانده می شوند.

با امدن سال نو شادی و صدای خوشحالی در هر خانه ای پیچیده می شود و مردم با تبریک گفتن عید و گرفتن عیدی به استقبال بهار می روند. سفره ی هفت سین تا روز سیزده بدر پا برجاست و در روز سیزده برداشته می شود.
آداب و رسوم نوروز در ایران ؛ با سفره ی هفت سین به استقبال نوروز برویم

آداب و رسوم نوروز در ایران؛ پیدایش سفره ی هفت سین

هفت سین از زمان هخامنشی رواج پیدا کرده و در ان زمان هفت سین به هفت چین معروف بوده که سر سفره هفت چین، هفت غذای متنوع را بر روی ظرف های چینی قرار داده اند. و بعد از ان در زمان ساسانیان به هفت شین تبدیل شده که سر سفره ی سال نو هفت مورد که با شین شروع می شده از جمله شمع، شمشاد،شراب، شیر، شهد، شکر و شایه اندر خوان قرار می دادند و با ان ها سال نو را شروع می کردند.

در ایین اسلامی به دلیل این که شراب حرام بوده سرکه را جای شراب ان قرار داده اند و برای این که هر هفت مورد با سین شروع شود هفت شین را به هفت سین جای داده اند.

در شیراز به علاوه ی سفره ی هفت سین یک چیدن یک سفره ی دیگر هم به عنوان سفره ی هفت میم رسم است. شیرازی ها بر روی این سفره هفت مورد که با میم شروع می شود از جمله میگو، ماست، مدنی، مسقطی، موز، مرغ و ماهی را قرار می دهند.

سین های هفت سین

در ایین زردشت هفت نفر از درباریان به نام های اهورامزدا به معنی سرور دانا، سپندارمزد به معنی عشق و مهربانی ، هومن به معنی نیک اندیش، اردیبهشت به معنی راستگویی و پاکی، شهریور به معنی جاودانگی، خرداد به معنی کمالب و رسایی و مرداد به معنی نگهبان گیاهان به عنوان افراد مقدس ذکر می شود. به این ترتیب در زمان ساسانیان به عدد هفت اهمیت ویژه ای می دادند و برایشان خیلی ارزشمند بوده است.

 

قوانین سفره ی هفت سین

از مواردی استفاده شود که نام فارسی اصیل داشته باشد
از موادی استفاده شود که ریشه ی گیاهی داشته باشد
نام موادی که انتخاب شده ترکیبی نباشد
حتما با کلمه ی سین اغاز شود
بتوان ان مواد را خورد

سبزه

سبزه یکی از اجزای اساسی سفره ی هفت سین و جزء زیباترین موارد و نشانه ی فرشته ی اردیبهشت می باشد. ایرانی ها معمولا داخل کوزه یا یک ظرف دانه های یونجه، کندم،عدس را کاشت می کنند که سبزه یشان زیبایی خاصی دارد. رنگ سبز نماد ارامش است و سبزه با رنگ و تازگی خود موجب ارامش و شادی دل ها می شود و اغازگر سالی زیبا و پر برکت می باشد. از زمان کهن مردم ایران 20 تا 25 روز مانده به نوروز سبزه را می کاشتند و تا روز نوروز اماده می شده.

« حتما بخوانید  پیام تبریک سال نو ، sms نوروز سال 1395

آداب و رسوم نوروز در ایران

سیر

یکی از بهترین موادی که در سر سفره ی هفت سین گذاشته می شود سیر است. در ایین زردشت سیر نماد اهورامزدا به معنی جنگ و دوری از پلیدی و زشتی می باشد. یکی از دلایل مهمی که سیر را بر سر سفره قرار می دهند دور بودن از چشم کثیف است. طبق اعتقادات زردشتیان بوی سیر چشم حسودان را دور و جن و دیو را فراری می دهد.

سفره ی هفت سین

آداب و رسوم نوروز در ایران؛ سیب

سیب هم همانند سبزه موجب ارامش می شود و در قران از ان به عنوان میوه ی بهشتی که باعث سلامتی انسان می شود یاد شده و معمولا مادر خانه ان را روی سفره قرار می دهد چون مادران همیشه نگران تر از اعضای خانواده هستند. در ایین زردشت سیب نماد سپندارمزد یعنی فرشته ی زن است.

سفره ی هفت سین

سنجد

همان گونه که از سمنو به عنوان نشانه ی فرشته ی شهریور یاد می کنند از سنجد هم به عنوان نشانه ی فرشته ی خرداد یاد می شود. سنجد نماد دلبسگی است. شکوفایی و بوی برگ سنجد نماد عشق و مهربانی است و وجود سنجد بر سر سفره موجب عشق و مهربانی و دلبستگی نسبت به هم دیگر می شود.

سفره ی هفت سین

آداب و رسوم نوروز در ایران؛ سمنو

سمنو نماد بارور شدن گیاهان در بهار و فراوانی خوراکی های گیاهی است. البته از سمنو به عنوان یکی از نشانه های فرشته ی شهریور هم یاد کرده اند. ایرانی ها سمنو را از جوانه ی تازه رسیده ی گندم به دست می اورند.

سفره ی هفت سین

سرکه

سرکه نماد صبر و یکی از نشانه های فرشته ی مرداد می باشد. در هنگام سال نو وجود سرکه موجب خاموشی خشم و غضب می شود.

سفره ی هفت سین

آداب و رسوم نوروز در ایران ؛ سماق

سماق نماد باران و نشانه ی امدن فرشته ی بهمن است که موجب عشق و مهربانی نسبت به یکدیگر می شود.

آداب و رسوم نوروز در ایران ؛ با سفره ی هفت سین به استقبال نوروز برویم

بر سر سفره ی هفت سین مواردی دیگر هم  به غییر از این هفت مورد دیده می شود که عبارتند از ، سنبل، سماور، سیب زمینی و ساعت و … که نادرست می باشند زیرا بر طبق قوانین هم ریشه ی گیاهی ندارند و کلمه ی فارسی نیستند و هم ترکیبی از چند حرف می باشند.

مواردی غیر از سین های هفت سین

بر روی سفره ی هفت سین مجموعه ای دیگر از مواد دیده می شود که هم تزئینی هستند و هم نمادی مانند فراوانی محصولات، ثروت و … دارند. این موارد عبارتند از کتاب مقدس «قران»، تنگ ماهی، شمعدان، سکه، میوه، تخم مرغ رنگی، مجموعه ی کتاب اشعار مانند دیوان حافظ، گلاب، عسل، کاسه ی اب، انار و خیلی از موارد دیگر. گذاشتن قران سر سفره و ایینه که نماد جهان بی پایان می باشد در بین مسلمانان خیلی به چشم می خورد. قرار دادن قران نماد توکل به خدای متعال و خواستن سال خوب و پر برکت از یزدان می باشد.

بسیاری از مردم ایران سکه که نماد ثروت است را در کاسه ای اب که نماد پاکی و روشنایی می باشد قرار می دهند. معمولا شمع را بر اساس تعداد اعضای خانواده و تخم مرغ را با رنگ های متنوع که نشان گر نژاد های مختلف است. روی سفره قرار می دهند. در ایران باستان هنگام سال نو برای سفره ی هفت سین حتی گل هایی را برای تزئین پرورانده اند که اول ان ها با سین شروع می شده.

نوروز و تعطیلات خوبی را برای شما ارزومندیم و امید واریم سالی پر از شادی و خوشی پیش رویتان باشد. در صورتی که قصد سفر را داشتید می توانید با خواندن تعطیلات کجا برویم و نکات مهم در سفر با جاهای دیدنی کشورمان و سایر مناطق دنیا اشنا شوید.

 

مطالعه آداب و رسوم نوروز در ایران ؛ با سفره ی هفت سین به استقبال نوروز برویم نکات زیادی را از نوروز بیان کرده است . امیدوارم مورد پسند شما واقع شده باشد . نظر وسوالات خود را در قست پرسش و پاسخ بنویسید.

 


بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .