مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

برندگان جایزه ی نوبل در سال 2016

0 48
زمان مطالعه : 6 دقیقه

برندگان جایزه ی نوبل در سال 2016 :نوبل همان رویداد تاریخی که توسط آلفرد برنهارد نوبل . مهندس و شیمیدان و نابغه ی اسلحه ساز سوئدی بنا نهاده شد . این نابغه ی دنیای فناوری بخش عظیمی از ثروتش را صرف جوایز برای بهترین دانشمندان ادبیات، اقتصاد‌، پزشک، فیزیک، شیمی و صلح کرده است. هر ساله این جایزه در اوایل پاییز هم زمان با درگذشت آلفرد نوبل به بهترین دانشمندان دنیا واگذار می شود .و کسانی که این جایزه را دریافت می کنند تا چند دقیقه قبل از اعلام اسمشان از ان خبردار نیستند و کاملا شوکه می شوند. به همراه تا خرید باشید با برندگان جایزه ی نوبل سال 2016 …

هر سال جایزه ی نوبل در زمان درگذشت آلفرد برنهارد نوبل به برندگان اهدا می شود.

جایزه ی نوبل «برندگان جایزه ی نوبل در سال 2016»

جوانترین دانشمندی که جایزه ی نوبل را به خود اختصاص داده است . «فردریک بانتینگ» با 32 سال سن بود هم چنین مسن ترین برنده ی جایزه ی نوبل «پیتون روز» با 87 سال است . تاکنون 107 جایزه ی نوبل به دانشمندان اهدا شده است که 12 نفر ان ها زن بوده اند. امسال هم مانند سال های قبل آکادمی سلطنتی علوم در شهر استکهلم جوایزی را به برندگان اهدا نمودند .

 

یوشینوری اوسومی 

Yoshinori Ohsum یوشینوری اوسومی دانشمندی ژاپنی بود که در این اکادمی می درخشید. دلیل موفقیت این دانشمند آسیایی در این اکادمی تحقیق و برسی در زمینه ی مکانیزم‌های بازسازی سلولهای بدن یا اتوفاژی بود. در میان تمامی پزشکان «اوسومی» تنها کسی بود که به این نتیجه رسید که سلول بدن انسان سم هایی که تولید می شوند را از بین می برند و خود را از هر گونه سم پاکسازی می کنند . این دانشمند در ابتدا تحقیقات خود را بر روی نان انجام داد.او در این باره با چندین روش برسی های متعددی انجام داده است . او در تحقیاتش به برسی مواردی که در برابر عفونت و کمبود مواد غذایی مقاوم هستند پرداخت .

پس از تلاش های فراوانی که انجام داد توانست پانزده ژن که برای خود خواری لازم است و سلول ها دارای ان هستند را پیدا کند . او طی تحقیقاتی که انجام داد به این نتیجه رسید که سلول های بدن انسان هم همانند نان به این 15 ژن نیاز دارند. این را کشف کرد که اختلال اتوفاژی بسیار هائز اهمیت است و این را بیان کرد که گرسنگی یا عفونت سبب می شود که جهش در ژن‌های اتوفاژی به وجود اید و فرد به بیماری هایی مثل سرطان و دیابت مبتلا شود . امروزه دانشمندان دارند روی ساخت دارو هایی کار می کنند تا بتوانند اختلال در اتوفاژی را برطرف کنند .

دانشمندی که در رشته ی پزشکی جایزه ی نوبل 2016 را از ان خود کرد.

 

لاورنس برگ  
جوان ترین دانشمند فیزیکی که توانست جایزه ی نوبل را از ان خود کند «لاورنس برگ» 25 ساله همراه پدرش بود. جایزه ی 930 هزار دلاری نوبل فیزیک امسال به سه دانشمند بریتانیایی به نام های «دیوید تولس»، «دانکن هالدان» و «مایکل کاستلریتز» تعلق گرفت. دلیل موفقیت این دانشمندان کشف توپولوژیک یک ماده است. این دانشمندان توانستند ثابت کنند که ماده ها هم به حالت های عجیبی در می ایند.  ماده دارای قابلیت هایی است که با تغیر شکل ، کشیده شدن یا پیچ خوردن هیچ تغیری نمی کند. هم چنین می توانند ماده های جدیدی را تولید کنند.

سه دانشمند فیزیکی که جایزه ی نوبل را از ان خود کردند

 

از زمان به وجود امدن این اکادمی جایزه ی نوبل به 172 شیمیدان اعطا شده است. برندگان جایزه ی شیمی هم سه دانشمند به نام های «ژان پیر ساونج» نابغه ی فرانسوی . «برنارد فرینگا» نابغه ی هلندی و «فریزر استادرت» نابغه ی اسکاتلند تعلق گرفت . دلیل موفقیت ان ها تولید ریزترین سنتر ماشین الات مولکولی بود. ان ها این ماشین الات را بر پایه ی مولوکول ساخته اند. این موتورالات در ساخت وسایلی مانند خرد کننده ی دانه ی قهوه، خودرو، موتور نقش کلیدی ایفا می کنند.

« حتما بخوانید  تاریخچه سیستم عامل مک بوک ؛ مروری بر فعالیت های اپل MAC OS

هم چنین در تولید حسگرها و سیستم ذخیره سازی انرژی کاربرد ویژه ای دارند و مردم می توانند به راحتی از ان ها استفاده کنند. یکی دیگر از قابلیت های این ریز ماشین ها انتقال دارو به بدن انسان است . ان ها می توانند دارو را مسقیما به سلولی برسانند که یک بیماری مانند سرطان را در بر می گیرد . این دانشمندان این مولکول های حرکتی را به گونه ای تولید کرده اند که با انرژی شروع به کار می کنند. در ابتدای این کار خارق العاده در سال 1983 توسط ژان پیر ساونج اختراع شد . به گفته ی اکادمی این ماشین روزی به یکی از مهمترین ابزار ها تبدیل می شود و برای ساخت انواع محصولات از ان بهره برده می شود .

سه دانشمندی که جایزه ی نوبل را از ان خود کردند.

 

باب دیلن «برندگان جایزه ی نوبل در سال 2016»

هر ساله جایزه ی ادبیات به کسی تعلق می گیرد که مجموعه ی زیادی از اثارش را چاپ کرده و طرفداران زیادی داشته اند . از  سال 1940 به مدت سه سال این جایزه به کسی تعلق نگرفته است. امسال جایزه ی ادبیات به خواننده، نوازنده، نویسنده و ترانه ساز امریکایی باب دیلن تعلق گرفت. این هنرمند 75 ساله در دهیه ی 60 تا 90 توانست با موسیقی هایش در تمام دنیا بدرخشد. این گیاه خوار امریکایی در تمام عمرش اشعار فراوانی را نوشته و خوانده .  تا به حال یکصد میلیون نسخه از البوم هایش به فروش رفته است و محبوبیت فراوانی در دنیا پیدا کرده است .

خیل از انسان های موفق هم چون اسیو جابز موسس بزرگ اپل جزو طرفداران سر سخت باب بودند و کارهای او را تحسین می کردند. بسیاری از خانننده های مشهور اهنگ های او را خانده اند. مارتین اسکورسیزی کارگردانی است که فیلمی را از زندگی این هنرمند ساخته است. می توان گفت این مرد بزرگ دومین هنرمند امریکایی است که جایزه ی نوبل را از ان خود کرده است.

 

هنرمندی که توانست جایزه ی نوبل را از ان خود کنند.

 

اولیور هارت  و بنت هولمستروم
اولیور هارت (Oliver Hart) اهل انگلیس و بنت هولمستروم (Bengt Holmstrom) اهل فنلاند دو دانشمندی بودند که امسال جایزه ی نوبل اقتصاد را از ان خود کردند . این دو دانشمند به دلیل برسی قرارداد های مختلف اقتصاد کار . سازمان ها،تئوری سازمان ها و مدیریت مالی بنگاه ها موفق به کسب این جایزه شدند . این دو دانشمند با یک سال اختلاف سنی یعنی 68 و 67 سال تمام سعی خود را برای کاهش هزینه های بیمه، سیستم پرداخت بر اساس عملکرد و … کردند. ان ها در این باره تلاش های فراوانی انجام دادن تا مردم هزینه های کم تری برای برخی از کارها انجام دهند . و مجبور نباشند که سختی فراوانی بکشند .شغل این دو دوست تدریس کردن است ان ها در دانشگاه ام ای تی کشور امریکا تدریس می کنند.

دانشمندانی که در رشته ی اقتصاد جایزه ی نوبل را از ان خود کردند

 

 امسال تعداد نامزد های جایزه ی صلح رقم بی شماری یعنی 228 نفر و 148 سازمان بود.رئیس جمهور کلمبیا خوان مانوئل سانتوس کسی بود که جایزه ی صلح امسال را از ان خود کرد.دلیل موفقیت او تلاش های فراوان برای پایان یافتن جنگ با شورشیان بود.به دلیل تلاش های این رئیس جمهور 67 ساله برای پایان دادن به جنگ 50 ساله بلاخره در کوبا توافنامه ای بین این دو کشور امضا شد و دست به دست هم دادند .

 

رئیس جمهوری که جایزه ی نوبل را از ان خود کرد.

 

نتیجه

با مطالعه مقاله « برندگان جایزه ی نوبل در سال 2016 » با افرادی که جایزه ی نوبل را دریافت کرده اند آشنا شدید . اگر سوالی یا پرسشی در این زمینه دارید با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید .

 


 

بیشتر بخوانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .