مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

انواع روش های جوشکاری GMAW و SMAW و TIG

0 701
زمان مطالعه : 4 دقیقه

انواع روش های جوشکاری GMAW و SMAW و TIG ؛ برای قرن ها ، روش اصلی اتصال دو فلز به یکدیگر با استفاده از کوبیدن بود . این روش نسبتاً ابتدایی برای جوشکاری شامل گرم کردن دو قطعه فلز تا زمانی که بسیار داغ شوند ، سپس با استفاده از فشار ، مانند یک چکش ، باعث تغییر شکل سطوح جوش می شد. این روش به نوبه خود ، فلز را به طور دائم در سطح مولکولی به هم پیوند می دهد. اگرچه این روش مؤثری برای پیوستن به فلز باقی مانده است ، به لطف ظهور روش های جوشکاری ایمن تر ، سریعتر و بهتر ، این روش امروزه رایج نیست . در این مقاله ، ما در مورد انواع روش های جوشکاری GMAW و SMAW و TIG که امروزه متداول است بحث خواهیم کرد.


انواع روش های جوشکاری GMAW و SMAW و TIG

همه روش های جوشکاری یکسان نیستند .
این که آیا شما یک متخصص جوشکاری با تجربه هستید و می خواهید قادر باشید که روش های جوشکاری مختلف را برای مشتری توضیح دهد ، یا شما فقط در مورد کسب اطلاعات بیشتر کنجکاو هستید ، در کنار هم مختصری از هر نوع جوشکاری را بررسی می کنیم ، تا حتی یک فرد غیر حرفه ای تفاوت های بین هر سبک جوشکاری و این که کدام یک ممکن است برای یک کار خاص مناسب باشد را درک کند . 

 

انواع روش های جوشکاری GMAW و SMAW و TIG
انواع روش های جوشکاری GMAW و SMAW و TIG

 

جوش SMAW

SMAW ( جوش الکترود دستی ) به طور غیررسمی ، گاهی به آن جوشکاری ” عصایی ” نیز می گویند. این به دلیل این است که الکترودی که در آن استفاده می شود ، شبیه عصا است . در طی فرآیند جوشکاری ، این الکترود به همراه فلزی که در حال جوشکاری است ذوب می شود. این چیزی را ایجاد می کند که به عنوان ” استخر جوش ” شناخته می شود.
این استخر جوش باید به طور مداوم در طول مفصل حمل شود تا یک دژ ایجاد شود و فلز را به طور دائمی به هم بپیوندد. از آنجا که الکترود میله ای شکل در حین جوشکاری مصرف می شود. باید به طور مرتب تغییر کند و حتی ممکن است در طی کار جوشکاری نیاز به تعویض داشته باشد.

جوشکاری SMAW قوی ترین حالت را از هر روش جوشکاری فراهم می کند. برای اکثر کاربردهای ساختمانی و صنعتی مناسب است ، زیرا تقریباً در تمام فلزات با ضخامت های مختلف قابل استفاده است. یکی دیگر از مزایای جوشکاری SMAW این است که می توان تقریباً در هر نوع آب و هوایی انجام شود. تا زمانی که این فلز بالاتر از 0 درجه فارنهایت باشد و مواد جوش داده شده در برابر باران ، برف و باد ماسه در امان باشد. با این وجود ، برای ورق های بسیار نازک ایده آل نیست و معمولاً زمان جوشکاری در مقایسه با GTAW و GMAW بسیار طولانی تر است ، زیرا الکترود باید مرتباً تعویض شود. علاوه بر این ، این توقف ها و شروع های مکرر ، در برخی موارد منجر به نقص جوش می شود.

GTAW جوشکاری با الکترود تنگستن ( TIG )

در این نوع جوشکاری از الکترود تنگستن برای تحویل قوس الکتریکی استفاده می شود.
تنگستن می تواند در مقابل دمای بسیار بالا مقاومت کند ، بنابراین ذوب نمی شود و برخلاف SMAW و GMAW قابل مصرف نیست. این بدان معنی است که از ” فلز پرکننده ” برای ذوب و ایجاد استخر جوش استفاده می شود که باعث می شود فلزات به هم وصل شوند. فلز پر کننده مناسب ، به نوع مواد ، ضخامت و تعدادی عوامل دیگر بستگی دارد. اغلب به عنوان سخت ترین روش جوشکاری برای تسلط در نظر گرفته می شود. با این حال ، هنگامی که به درستی انجام شود ، GTAW می تواند جوش های بسیار تمیز و دلپذیری ایجاد کند ، و جوشکار کنترل بی نظیری روی جوش دارد ، و آن را برای کار هایی که جوش قابل مشاهده است و باید تمیز و زیبا باشد ، ایده آل می کند .

انواع روش های جوشکاری GMAW و SMAW و TIG  
جوشکاری با الکترود تنگستن باعث ایجاد جرقه ، دود یا سرباره نمی شود و در فلزات با هر ضخامتی قابل استفاده است. از جوشکاری با الکترود تنگستن اغلب در برنامه های کشتی سازی ، خودروسازی و هوافضا استفاده می شود.

 

انواع روش های جوشکاری GMAW و SMAW و TIG
انواع روش های جوشکاری GMAW و SMAW و TIG

 

جوشکاری با سیم توپر GMAW

جوشکاری GMAW بعضاً به عنوان جوشکاری فلزی ( MIG ) نیز شناخته می شود ، اگرچه MIG در واقع زیرمجموعه خاصی از GMAW است. در این روش جوشکاری از یک قرقره بلند الکترود قابل مصرف با سیم استفاده می شود. قرقره بلند الکترود به همراه فلز برای ایجاد استخر جوش ذوب می شود. از آنجا که الکترود همیشه در حال ذوب و تحویل جریان ثابت جوش است. این امر به جلوگیری از آلودگی و جوش کثیف کمک می کند.

این روش جوشکاری معمولاً ساده ترین روش برای یادگیری محسوب می شود. زیرا کنترل سرعت الکترود سیم به راحتی امکان پذیر است و نیازی نیست که بر خلاف جوشکاری SMAW ، برای تعویض ، مرتباً آن را متوقف کنید. و یک فلز پرکننده را برخلاف جوشکاری GTAW تغذیه کنید. این همچنین بدان معنی است که GMAW یکی از کارآمدترین روش های جوشکاری است. با این حال ، تجهیزات GMAW در مقایسه با سایر انواع تجهیزات جوشکاری بسیار گران است ، و اندازه بزرگتر تفنگ جوشکاری GMAW می تواند استفاده از  آن را دشوار کند.


بیشتر بخوانید : 

مقایسه دستگاه جوش اینورتر و رکتیفایر

« حتما بخوانید  تفاوت اره عمود بر و گرد بر و بررسی و مقایسه آن ها
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .