مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

چرا غذا در زودپز زودتر پخته میشود ؟

0 1,032
زمان مطالعه : 4 دقیقه

چرا غذا در زودپز زودتر پخته میشود ؟ با توجه به این که تعداد زیادی از مردم این روز ها به دنبال راه های جدیدی برای پختن غذای سریع تر هستند ، جای تعجب نیست که زودپز ها تا این اندازه محبوب شده اند . زودپز ها به طور جدی زمان پخت و پز را کاهش می دهند ، و این امکان را برای پختن سریع غلات سبوس دار ، لوبیا و حتی خورش ها فراهم می کند. بعلاوه ، زودپز های امروزی بسیار ایمن و فوری برای استفاده هستند. با گرم شدن قابلمه داخل زودپز ، مایع داخل آن بخار تشکیل می دهد ، که باعث فشار در قابلمه می شود. این بخار فشار بالا دو اثر عمده دارد :

 

  • نقطه جوش آب موجود در قابلمه را بالا می برد.
    هنگام پختن غذا های آبکی ، مانند خورش یا سبزیجات بخارپز ، حرارت پخت و پز شما محدود به دمای جوش آب ( 212 درجه فارنهایت ) می شود. اما با فشار بخار اکنون نقطه جوش می تواند تا 250 درجه فارنهایت برسد. این گرمای بالاتر باعث می شود غذا سریعتر پخته شود. زودپز فشار را بالا می برد و مایعات را وارد غذا می کند.
  • فشار بالا همچنین باعث می شود تا مایعات و رطوبت ها به سرعت وارد غذا شوند ، که این کمک می کند تا غذا سریعتر پخته شود و همچنین به بعضی از غذاها مانند گوشت کمک می کند تا خیلی سریع بپزند .

 


چرا غذا در زودپز زودتر پخته میشود ؟ چگونه کار می کنند ؟

دیگ زودپز نیز مانند قابلمه معمولی است اما دارای یک درب اصلاح شده است که برای عایق شدن زودپز روی یک واشر لاستیکی قفل می شود. زودپز با بالا بردن درجه حرارت آب کار می کند . برای استفاده از زودپز ، مواد غذایی را درون قابلمه با مقداری آب قرار دهید ، معمولاً حداقل 2 فنجان برای ایجاد فشار بخار کافی لازم است.

چرا زودپز ها غذا را سریعتر میپزند ؟
هنگامی که درب در جای خود قفل شد و زودپز روی حرارت زیاد قرار گرفت ، بخار در زودپز ایجاد می شود و نمی تواند فرار کند. بخار به دام افتاده فشار جو در داخل زودپز را 15 پوند در اینچ مربع ( psi ) یا 15 پوند بالاتر از فشار سطح عادی دریا افزایش می دهد. در آن فشار ، نقطه جوش آب از 212 درجه فارنهایت به 250 درجه فارنهایت افزایش می یابد. این درجه حرارت بالاتر همان چیزی است که غذا را سریعتر می پزد.

 

هنگامی که اجاق گاز وارد فشار کامل شد ، معمولاً  دریچه رهاسازی باز می شود و اجازه می دهد بخار در یک جریان تنظیم شده قرار بگیرد تا یک درجه حرارت ثابت درون زودپز حفظ شود.
چرا غذا در زودپز زودتر پخته میشود ؟

چرا غذا در زودپز زودتر پخته میشود ؟ غذا ها چگونه پخته می شوند ؟

تقریباً همه غذا ها حاوی آب ، گوشت ، سبزیجات یا میوه هستند.
هنگامی که ما غذا می پزیم ، در اصل ما گرما را از منبع حرارت خود به غذا منتقل می کنیم. با گرم شدن غذا ، انواع مختلفی از تغییرات مولكولی اتفاق می افتد كه در نهایت منجر به پخته شدن غذا می شود. تغییرات اصلی در پختن غذا ،  مربوط به گرم کردن و انتقال مولکول های آب است. بزرگترین عامل محدود کننده در مورد این که چقدر طول می کشد تا غذا پخته شود ، نقطه جوش آب است .

مردمی که در ارتفاعات زیاد زندگی می کنند با این اصل آشنا هستند .


فشار هوای آن ها کمتر است و به همین دلیل آب آنجا در دما های پایین تر جوش می آید. ( به عنوان مثال ، در شهر مرتفع دنور ، آب در 204F ، و در اردوگاه هایی که در کوه اورست قرار دارند در 160 درجه فارنهایت جوش می آید و برای کسانی که در سطح دریا هستند ، در 212F ) پخت و پز در فشار هوای پایین ، در زمان پخت و پز برای بسیاری از غذا ها تأثیر می گذارد ، زیرا آب زودتر تبخیر می شود و سریعتر خشک می شود. در یک محیط کم فشار ، زمان پخت و پز روی غذا های آبکی افزایش می یابد.

افزایش گرما به پخت سریع غذا کمک نخواهد کرد !
به این دلیل که دمای آب هرگز از نقطه جوش خود تجاوز نمی کند ، دمای بالاتر و تمام آنچه لازم است بخار است.

چرا غذا در زودپز زودتر پخته میشود ؟

از لحاظ تئوری ، اگر در ارتفاعی به اندازه کافی بالا قرار داشته باشید ، می توانید آب را در دمای اتاق بجوشانید . جوشیدن آب ، در واقع محصول درجه حرارت نیست ، بلکه به فشار بستگی دارد ! با افزایش فشار ، نقطه جوش آب را بالا می برید. درست همانطور که زمان پخت و پز در فشار هوای کمتر ارتفاعات طولانی می شود ، زمان پخت و پز در فشار هوای بالاتر توسط یک زودپز کاهش می یابد. به همین دلیل است که می توانید به جای هشت یا دوازده ساعت ، مرغ را در یک یا دو ساعت بپذید .

چرا زودپز ها غذا را سریعتر میپزند ؟
از آنجا که نقطه جوش آب در داخل زودپز بالا می رود ، می توانید غذا را در دمای کمی بالاتر پخته و از بخار شدن و هدر رفت آب خودداری کنید.

 

« حتما بخوانید  معرفی و مقایسه انواع اتو بخار و مخزن دار و پرس

در پختن غذا ، از بین رفتن مایعات ، خشک شدن یا سوزاندن مواد غذایی برابر اند . با جلوگیری از اتلاف آب ضمن حفظ درجه حرارت بالاتر ، غذای شما سریعتر طبخ می شود.


اگر شما نیز شاغل هستید و یا به هر دلیلی نمی توانید وقت زیادی صرف آشپزی کنید ، می توانید با کلیک روی خرید زودپز ، بهترین زودپز ها را از ما خریداری نمایید . 

بیشتر بخوانید : 

تاریخچه و مخترع های زودپز Pressure Cooker

راهنمای خرید زودپز و نکات مهم انتخاب آن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .