مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

تفاوت پنل های صفحه نمایش؛ مقایسه پنل های TN ، IPS ، VA و PLS

0 3,083
زمان مطالعه : 5 دقیقه

تفاوت پنل های صفحه نمایش؛ مقایسه پنل های TN ، IPS ، VA و PLS . در معرفی ویژگی های نمایشگرها از گزینه های مهمی که نیاز به توضیح اساسی دارد. پنل های به کار رفته در ساخت نمایشگرهاست. پنل ها در چهار دسته تولید شده اند و هر کدام ویژگی های مثبت و منفی دارند. که با قوت گرفتن نکات مثبت قابلیت استفاده از پنل ها در انواع نمایشگرها مهیا شده است. برخی از نمایشمایشگرها در استفاده ای که دارند لازم است دارای سرعت بالا باشند. و تصاویر را با سرعت بالا و بدون تیرگی و محو شدگی در گوشه ها ایجاد نمایند. برخی نیز باید رنگ های بیشتری را پشتیبانی کنند .زاویه دید نیز در پنل هایی با وسعت زیاد پشتیبانی خواهد شد. البته بهترین پنل در نمایشگرها پنلی است که دارای همه ویژگی ها در کنار یکدیگر و با کیفیت بالا باشد.

 

این پنل ها با قرار گیری بر روی تلویزیون ها ، موبایل ها ، مانیتورها و … با توجه به کیفیتی که در ایجاد تصاویر دارند، آنها را به نمایش  درخواهند آورد. ما در این مطلب به تفاوت پنل های صفحه نمایش؛ مقایسه پنل های TN ، IPS ، VA و PLS پرداخته ایم

مقایسه پنل های TN ، IPS ، VA و PLS  ؛ آشنایی با پنل TN

از پنل هایی که در نمایشگرها به کار گرفته می شود ، پنل TN  مخفف « Twisted Nematic » است. این پنل برای ایجاد تصاویر و به تماشا نشستن ویدئوهای با سرعت بالا مناسب است و سرعت بالایی در نرخ نوساری تصویر یا رفرش ریت دارد، از این رو تصاویر را با روانی و بدون محو شدگی در اطراف تصویر ایجاد خواهد شد. رنگ های RGB در حالت اصلی با 8 بیت ایجاد خواهند شد ، اما در پنل TN تنها 6 بیت اطلاعات داده را بر روی خود ثبت خواهند کرد. این سبب می شود تعداد رنگ های ایجاد شده توسط پنل به 16.7 میلیون نرسد. سازندگان برای حل این مشکل پیکسل هایی را در کنار پیکسل های اصلی و به صورت مجزا قرار داده اند تا در تولید رنگ کمک کننده پیکسل های اصلی باشد.

رنگ تولید شده در پیکسل های مجزا سبب ایجاد تاری در اطراف تصویر خواهد شد و از کیفیت تصویر می کاهد. از این رو از نمایشگرهایی که این پنل در تولیدشان مورد استفاده قرار گرفته است ، نمی توان برای کارهای گرافیکی حرفه ای استفاده کرد . نور بالای تولید شده در این نمایشگر ها و سرعت رفرش بالا، انجام بازی را توسط نمایشگرهایی که از پنل TN بهره می برند، هیجان انگیز و دلپذیر کرده است، همچنین دیدن مسابقات ورزشی هیجان انگیز توسط این نمایشگرها لذتی بالا را برای بیننده به همراه خواهد آورد. پنل TN با قیمت پایینی که دارد ، میتواند در نمایشگرهای زیادی کاربرد داشته باشد.
تفاوت پنل های صفحه نمایش؛ مقایسه پنل های TN ، IPS ، VA و PLS

تفاوت پنل های صفحه نمایش؛ آشنایی با پنل IPS

پنل IPS  مخفف « In-panel Switching » با ایجاد رنگ های با وسعت بالا و 16.7 میلیون رنگ، تصاویری با رنگ ها طبیعی ایجاد خواهد کرد. کیفیت رنگ ها ایجاد  شده توسط این پنل بالاست و وسعت رنگی که پوشش می دهند ، سبب می شود تمامی تصاویر با رنگ های اصلیشان بر روی نمایشگر قرار گیرند. زاویه دید که از موارد مهم و اساسی در نمایشگرهاست، در پنل IPS بسیار وسیع است و کاربران استفاده کننده از نمایشگرهای مجهز به این پنل می توانند از وسعت دید 178 درجه ای آن سود ببرند. این میزان وسعت زاویه دید برای تلویزیون های با نمایشگر عریض بسیار کاربردی است، زیرا رنگ ها و تصاویر در زاویه های بازتر و در مکان های بزرگتر بدون کاهش کیفیت به نمایش در می  آیند.  روشنایی در این پنل به نسبت پنل TN پایین تر است.

پیشنهاد می کنیم فناوری IPS چیست را نیز مطالعه کنید .با نور کمتر رنگ ها به صورت زنده و واقعی ایجاد خواهند شد و به چشم کاربر می رسند. با تمام این ویژگی های مثبت پنل IPS علاوه بر اینکه برای تلویزیون ها بسیار مناسب است، برای استفاده در امور گرافیکی حرفه ای نیز کاربرد مناسبی دارد و گرافیست ها می توانند تمامی رنگها را دیده و بهترین طرح ها را ایجاد نمایند. در کنار این ویژگی ها مثبت زمان بالای پاسخ دهی و سرعت رفرش پایین این تصاویر قرار می گیرد . این سبب می شود نتوان تصاویر با سرعت بالا توسط این نمایشگرها با کیفیت بالا پخش کرد.

در اطراف تصویر تاری ایجاد می شود و چشم کاربر را در هنگام دیدن صحنه های اکشن فیلم و یا مسابقات جذاب ورزشی اذیت خواهد کرد. قیمت نمایشگرهایی که از این پنل بهره برده اند به دلیل قیمت بالای پنل، بالاست.
آشنایی با پنل IPS

 آشنایی با پنل VA

کیفیتی که پنل های IPS ارائه می دهند بالاست ، اما در کنار آن قیمت بالا و نرخ نوسازی تصویر پایین لزوم تولید پنل های دیگر را در ذهن تولید کنندگان ایجاد کرده است. پنل VA مخفف  « Vertical Alignment » نیز جزو پنل های به کار رفته در تولید نمایشگرهاست، که به لحاظ قیمت و کیفیت ایجاد تصاویر می توان آن را در میان دو پنل IPS  و TN قرار داد. کیفیت رنگ در نمایشگرهایی که از این پنل استفاده می کنند. بالاست و طیف رنگی که ایجاد خواهد کرد در میان دو پنل ذکر شده قرار می گیرد. روشنایی مناسبی که توسط این پنل ایجاد می شود در ایجاد و نمایش تصاویر زنده و واقعی تاثیر گذار است. تصاویر با کیفیت و رنگ های واقعی علاوه بر اینکه دیدن فیلم و ویدئو را لذت بخش می کنند. برای انجام امور گرافیکی نیز مناسب است.

مشکل سرعت رفرش پایین تا حدی در این پنل رفع شده است . اما همچنان شاهد این مشکل در پنل VA نیز هستیم و نمایشگرهای مجهزبه این پنل تصاویر با سرعت بالا را همچنان با تاری در اطراف پخش خواهند کرد.
آشنایی با پنل VA

تفاوت پنل های صفحه نمایش؛ مقایسه پنل های TN ، IPS ، VA و PLS  ؛ آشنایی با پنل PLS

جدیدترین نسل از پنل ها با نام PLS مخفف « Plane-line Switching » وارد بازار شده اند و در نمایشگرها مورد استفاده قرار می گیرند. در پنل PLS سعی بر این است که تمام ویژگی های مثبت در کنار یکدیگر قرار گیرد. و تا حد زیادی این تلاش نتیجه داده است. روشنایی به میزان مناسب در این پنل ایجاد خواهد شد. و در کنار طیف وسیع رنگ های ایجاد شده ، تصاویر با حالت طبیعی و زنده به نمایش در خواهند آمد. زمان پاسخ گویی مناسب است و تصاویر با سرعت بالا ، صاف و روان در حرکت خواهند بود. زوایه دید نمایشگرهایی که از این پنل سود می برند وسیع است. می توان در محدوده ی زاویه 178 درجه تصاویر را بدون افت کیفیت و تغییر در رنگ ها دید.

با وجود تمام این ویژگی های مثبت ، پنل PLS قیمتی مناسب دارد و در میان پنل های TN و PLS قرار می گیرد. هزینه ساخت این پنل ها 15 درصد کمتر از پنل IPS است. دیدن تصاویر با رنگ های عالی و کیفیت بالا در کنار سرعت بالا . استفاده از نمایشگرهای مجهز به این پنل را برای انجام امور گرافیکی حرفه ای و همچنین دیدن مسابقات ورزشی و صحنه های اکشن امکان پذیر می سازد.

 

« حتما بخوانید  سیستم عامل تلویزیون سامسونگ تایزن و تفاوت با IOS و اندروید

تفاوت پنل های صفحه نمایش


بیشتر بخوانید :
پنل Quantum Dot یا نقطه ی کوانتومی چیست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .