فرمت HEVC چیست و چه کاربردی دارد ؟ کد گذاری ویدیویی پربازده

زمان مطالعه : 6 دقیقه

فرمت HEVC چیست و چه کاربردی دارد ؟ کد گذاری ویدیویی پربازده

فرمت HEVC چیست و چه کاربردی دارد ؟ کد گذاری ویدیویی پربازده  ؛ تا همین اواخر ، اگر ویدئویی را با تلفن همراه خود ضبط کرده یا ویدئویی را در وب مشاهده کرده اید ، به احتمال زیاد با استاندارد ( Advanced Video Coding ) کد گذاری شده است. این استاندارد که با نام ( H.264 ) نیز شناخته می شود ، در سال 2003 توسعه داده شد و پس از آن که نرم افزار های پیشرو مانند ( Adobe Flash ) و ( Blu-ray Disc ) آن را برای High Definition تصویب کردند ، در سال 2008 رواج پیدا کرد.

کد گذاری ویدیو با راندمان بالا HEVC یا H.265 آخرین استاندارد فشرده سازی ویدیو است که توسط گروه متخصصان ( Motion Picture ) تهیه شده است ، که در سال 2013 نهایی شده است. HEVC قادر است ویدیو را تا دو برابر نسبت به ( AVC ) فشرده کند. بازده فشرده سازی بالا تر همچنین بدان معنی است که برای نرخ بیت معین یا اندازه پرونده ، HEVC ویدئو را با کیفیت قابل توجهی بالا تر از AVC کد گذاری می کند. 

این جانشین جدید Advanced Video Coding ) AVC ) است .
ایده HEVC ارائه همان کیفیت تصویر به عنوان AVC است ، اما با فشرده سازی بهتر ، بنابراین داده های کمتری برای مقابله با آن ها وجود دارد.

فرمت HEVC چیست و چه کاربردی دارد ؟ کد گذاری ویدیویی پربازده

کد گذاری ویدیو با راندمان بالا HEVC .
اول ، به چندین فریم نگاه می کند تا ببیند چه چیزی تغییر نمی کند. در بیشتر صحنه های یک برنامه تلویزیونی یا فیلم ، اکثریت قریب به اتفاق قاب تغییر نمی کند. پس زمینه برای بسیاری از فریم ها تغییر نخواهد کرد. برای همین موضوع ، بیشتر پیکسل های نمایانگر چهره افراد ، احتمالاً تغییر زیادی نخواهد کرد ( البته غیر از لب های آن ها ). بنابر این به جای رمز گذاری هر پیکسل از هر فریم ، یک فریم اولیه رمز گذاری می شود ، و پس از آن فقط آن چه تغییر می کند رمز گذاری می شود.

سپس HEVC اندازه منطقه مورد نظر برای این تغییرات را گسترش می دهد.


بلوک بزرگ تر و کوچک تر در اصل ، بازده اضافی را ارائه می دهد. این موارد با HEVC بزرگ تر ، کوچک تر و متفاوت از روش های فشرده سازی قبلی می باشد. به عنوان مثال ، بلوک های بزرگ تر کارآمد تر بودند. سپس موارد دیگر بهبود یافت ، مانند جبران حرکت ، پیش بینی مکانی و موارد دیگر . همه این کارها با AVC یا حتی زودتر انجام می شد ، اما به قدرت پردازش بیشتری نسبت به زمان مقرون به صرفه اقتصادی نیاز داشت.

در مرحله توسعه ، الگوریتم فشرده سازی از لحاظ عینی ، توسط متخصصان فیلم برداری برای مقایسه روش ها و مقادیر مختلف فشرده سازی در یک تست کور ، جایی که آن ها نمی دانند کدام روش موثر است ، آزمایش می شوند. عنصر انسانی در این مرحله بسیار مهم است. فقط به این دلیل که یک کامپیوتر می گوید یک سطح فشرده سازی از سطح دیگری بهتر است ، به معنای بهتر بودن از سطح دیگر نیست.

کد گذاری ویدیویی پربازده ، H.265 و فشرده سازی 4K



کد گذاری ویدیو با راندمان بالا HEVC .
مقدار داده های اولیه که از پشت دوربین HD حرفه ای بیرون می آیند ، بسیار گسترده هستند.
راهی برای انتقال راحت آن به خانه شما وجود ندارد.
در عوض ، این فیلم فشرده شده می تواند داده را به شکل قابل مدیریت تری کاهش دهد . برای این کار روش های زیادی وجود دارد که یکی از ساده ترین آن ها کاهش کیفیت است. در بعضی موارد ، این خوب است.

به میانگین ویدیوی YouTube خود فکر کنید.
کیفیت تصویر آن عالی نیست ، اغلب به این دلیل است که فیلم کاملاً فشرده شده است ( قبل یا در هنگام آپلود ). فشرده سازی سنگین ممکن است وضوح تصویر را به طور تکنیکی حفظ کند ، اما تصویر می تواند Smoother یا noisier به نظر برسد . اما اگر هدف نشان دادن تصویر در تلویزیون OLED 77 اینچی باشد ، فشرده سازی ایده خوبی نیست.

فشرده سازی ( بهتر یا بیشتر )

کد گذاری ویدیو با راندمان بالا HEVC .
گزینه دیگر استفاده از فشرده سازی بهتر است.


در این حالت ، شما اساساً می توانید فشرده سازی « بهتر » را به عنوان فشرده سازی هوشمندانه انتخاب کنید. این روش ، گرفتن همان نسخه اصلی ( ویدئو ) است ، و پیدا کردن راه های بهتری برای کم کردن میزان داده ها ، بدون آن که کیفیت را کاهش دهد. هر چند سال قدرت پردازش دهنده به اندازه کافی بهبود یافته است تا اجازه داده شود از الگوریتم های فشرده سازی بیشتری استفاده شود و داده ها را بدون خرابی زیاد ،  فشرده سازی کند. این تمایز بین فشرده سازی ” بیشتر ” و فشرده سازی ” بهتر ” مهم است ، زیرا واقعاً ، شرایط در این زمینه قابل تعویض نیستند.

فرمت HEVC چیست و چه کاربردی دارد ؟ کد گذاری ویدیویی پربازده


می توانید با خاموش کردن فشرده سازی و ساخت تصویر زشت ( فقط فشرده سازی ” بیشتر ”  ) یا با استفاده از تکنیک فشرده سازی کارآمد تر ( فشرده سازی ” بهتر ” ) مقدار داده مورد نیاز برای یک سیگنال را کاهش دهید. اجازه بدهید آن را در قالب مثالی ساده بگوییم . فکر کنید یک سبد برای میوه دارید . شما باید 100 سیب را داخل آن قرار دهید. شما می توانید آن را با فشرده سازی بیشتر ( روی هم ریختن سیب ها به صورت نامنظم ) ، یا با فشرده سازی بهتر انجام دهید ( یافتن راهی بهتر برای مناسب تر کردن همه آن ها ، در عین حال حفظ زیبایی آن ها ).

 

  • فشرده سازی بیشتر : سیب های نامنظم .
  • فشرده سازی بهتر: سیب بیشتر ، همان فضا،  ساختاری آراسته .

همان طور که از این مثال خوشمزه مشخص است ، فشرده سازی بیشتر آسان است ( SMUSH ) در حالی که فشرده سازی بهتر نیاز به فکر بیشتر و یا فناوری بهتری دارد.

بیشتر بدانیم

کد گذاری ویدیو با راندمان بالا HEVC . از آن جا که H.265 پردازنده ای بسیار فشرده است ، انتظار نداشته باشید که یک سیستم عامل ساده بتواند فایل شما را رمز گشایی کند. در واقع ، این بخشی از مسئله است. شما نیاز به یک رمز گذار سخت افزاری دارید.

اگر پخش کننده رسانه جدید ، جعبه کابل یا پخش کننده BD آن را در اختیار دارید ، همه چیز آماده است ( با فرض این که شما دارای HDMI 2.0 نیز باشید ، بنابراین می توانید 2160p / 60 بگیرید و نه فقط 2160p / 30 ). آیا رایانه ی رده بالا می تواند آن را از طریق نرم افزار رمز گشایی کند؟ شاید . اما به یاد داشته باشید ، سخت افزار این نسل معادل یک رایانه متوسط بسیار زیبا است.

HEVC به سرعت توسط بسیاری از شرکت ها در سراسر جهان پذیرفته می شود.
در این جا نمونه کوچکی از صد ها محصول و خدمات ویدیوئی وجود دارد که HEVC را پشتیبانی می کنند :

 

  • آیفون 6 اپل از HEVC برای گفتگو های ویدیویی Face time از طریق شبکه های سلولی استفاده می کند.
  • Samsung Galaxy S4 از رمز گشایی HEVC پشتیبانی می کند.
  • فیلم های ویدئویی فوری آمازون فیلم های Ultimate High Definition را که با HEVC رمز گذاری شده اند ، پخش می کنند.
  • Netflix در حال پخش فیلم های Ultra High Definition است که با HEVC رمز گذاری شده اند.

فرمت HEVC چیست و چه کاربردی دارد ؟ کد گذاری ویدیویی پربازده

سونی ، سامسونگ و بسیاری از تولید کنندگان اصلی تلویزیون در آخرین مدل های خود از رمز گشایی HEVC پشتیبانی می کنند. تقریباً همه تلویزیون های 4K / UHD از رمز گشایی HEVC پشتیبانی می کنند. اگر در حال خرید یک تلویزیون جدید هستید ، حتماً به دنبال آن باشید که بتواند HEVC را رمز گشایی کند ( H.265 ) .


بیشتر بخوانید : 

تاثیر پردازنده آلفا 9 در کیفیت تصویر تلویزیون ال جی
مقایسه پنل های TN ، IPS ، VA و PLS
هوش مصنوعی ThinQ در تلویزیون ال جی
فناوری DTS چیست و نحوه تولید صدا در آن
کابل اسکارت ؛ ورودی scart تلویزیون چیست؟
راهنمای ورود به منو مخفی تلویزیون شارپ
کاربرد دکمه های ریموت کنترل سونی Sony
تکنولوژی« Slim Backlight Drive » در تلویزیون های سونی
کاربرد SmartThings در خانه هوشمند

تحلیل و بررسیتکنولوژِیدانشدیجیتالصوتی و تصویریفناوری اطلاعات