مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

مقایسه واتساپ و تلگرام ؛ امنیت کدام یک بیشتر است؟

0 549
زمان مطالعه : 6 دقیقه

تلگرام یا واتس آپ ؟

مقایسه واتساپ و تلگرام ؛ امنیت کدام یک بیشتر است؟تلگرام در ایران جزء بهترین و محبوب ترین مسنجر هاست که طرفداران ویژه ای دارد. اما در جهان واتس اپ به عنوان محبوب ترین مسنجر شناخته شده است و در 109 کشور مختلف از آن استفاده می شود .

در تحقیقاتی که اینسا انجام داده است، آمده که در جهان واتس اپ از رقبای خود جلو افتاده و در صدر تمامی مسنجر ها قرار گرفته است. به طوری که به یکی از بهترین مسنجر ها برای ارسال و دریافت پیام معرفی شده و در بیش از صد کشور جهان در گوشی های اندرویدی مورد استفاده قرار می گیرد .

به مرور زمان و پیشرفت علم هر روزه شبکه های اجتماعی زیادی برای برقراری ارتباط تولید می شوند، که در آسان سازی زندگی و ارتباطات تاثیر بسزایی داشته اند. در حال حاضر مسنجر های زیادی از جمله تلگرام، واتس اپ ، لاین ، وایبر و … برای ارسال و دریافت پیام به وجود آمده اند. که در بین ان ها تلگرام و واتس اپ جزء بهترین مسنجر ها برای گوشی های اندرویدی محسوب می شوند. البته واتس اپ تحت مالکیت فیس بوک است.
واتس آپ در جهان بالاترین رتبه را از آن خود کرده است و با 55.6 درصد جزء موفق ترین مسنجر ها محسوب می شود. در حالی که واتس اپ در رتبه ی اول جهان قرار گرفته ، تلگرام هر چند در ایران رتبه ی اول را به خود اختصاص دادهاست، اما در جهان در رتبه ی ششم قرار دارد.

 

مقایسه واتساپ و تلگرام ؛ امنیت کدام یک بیشتر است؟ تلگرام یا واتس آپ

موسس تلگرام «پاول دورف» گفته است؛ که مسنجر تلگرام امن ترین مسنجر در دنیا است و هیچ کس نمی تواند آن را هک کند او حتی برای کسی که بتواند تلگرام را هک کند، جایزه ای معادل 200 هزار دلار در نظر گرفته است . ما در این جا به بررسی این اپلیکشن با واتس آپ می پردازیم تا بفهمیم کدام یک بهترند.

یکی از خبر نگاران دریچه فناوری گزارشی تهیه کرده است که در آن آمده کاربران از شبکه های اجتماعی، استفاده می کنند که دارای بیشترین امنیت باشد و کسی نتواند آن ها هک کند. تلگرام هم مسنجری است که امکان هک کردن در آن خیلی کم است. این موضوع سبب شده که این مسنجر بیشترین استفاده را داشته باشد.

تلگرام یک مسنجر پیام رسان سریع و کدباز است که شبیه ی واتس اپ می باشد. شما می توانید با خیال راحت هر چیزی را که می خواهید ارسال کنید؛ چون به گفته ی پاول دورف در این مسنجر امکان فیلترینگ، کنترل اطلاعات و گوش دادن به فایل صوتی وجود ندارد.

 

تلگرام

 

دادن رمز به اطلاعات «مقایسه واتساپ و تلگرام »

به دلیل این که تلگرام یک مسنجر کد باز است تمامی اطلاعات موجود در آن به وسیله ی پروتکل رمز گذاری می شوند.  MTProtoپروتکلی است که تلگرام برای رمز گذاری اطلاعات و انتقال آن ها استفاده می کند. این پروتکل با استفاده از چند الگوریتم و پروتکل رمز گذاری اطلاعات ساخته شده است. به عنوان مثال الگوريتم رمزنگاري متقارن AES 256 و الگوريتم رمزنگاري نامتقارن RSA 2048 که در رمز گذاری اطلاعات از آن استفاده می شود.

تمامی اطلاعاتی از جمله پیام ، عکس ، ویدیو و … در هنگام ارسال و دریافت توسط این پروتکل هال رمز گذاری می شوند. واتس اپ یک مسنجر کد باز نیست و به این دلیل شاید اطلاعات در هنگام ارسال و دریافت رمز گذاری نشوند و امکان هک کردن آن ها خیلی زیاد است.

whatsapp-logo-2

ذخيره‌ی اطلاعات «مقایسه واتساپ و تلگرام »

تلگرام در سال 2013 وارد عرصه ی تکنولوژی شد. این مسنجر محبوب از زمان به وجود امدنش هر روز تعداد کاربرانش افزایش یافته و در حال حاضر در سراسر جهان دارای 100 میلیون کاربر می باشد که اکثرشان ایرانی هستند.

 

یکی از قابلیت های که مسنجر تلگرام نسبت به سایر مسنجر ها دارد مالتی پلتفرم است. مالتی پلتفرم بودن تلگرام به این معناست که این مسنجر شامل نسخه ی اندرویدی وب، ویندوز، ویندوز فون و iOS است. و شما با کمک این قابلیت می توانید در هر جا و به طور همزمان از ان ها استفاده کنید.

هم چنین توانایی دسترسی به ارشیو و پیام ها را دارید. تلگرام با استفاده از سرور هایی که دارد، تمام پیام هایی را که ارسال و دریافت می شوند ذخیره و رمز نگاری می کند. با استفاده از مالتی پلتفرم در مواقع ضروری اطلاعات بارگذاری می شوند. ذخیره شدن این اطلاعات در سرور می تواند امنیت اطلاعات را به خطر بیندازد، چون ممکن است برخی از افراد ان ها را هک کنند. هر چند تمامی این اطلاعات رمز گذاری شده اند و امکان هک کردن خیلی کم است.

واتس آپ

بر خلاف تلگرام در این مسنجر هیچ پیامی در سرور ذخیره نمی شود. تنها پیام هایی که هنوز به مقصد نرسیده اند در سرور ذخیره می شوند. ولی در این صورت هم بعد از 30 روز اگر این پیام ها به مقصد نرسند، حذف می شوند و هیچ کس نمی تواند آن ها را هک کند. هر چند تلگرام هم یک چت به نام Secret Chat دارد. اگر شما در
این جا به چت کردن بپردازید. اطلاعات فقط به دست طرف مقابل می رسند و در سرور ذخیره نمی شوند. و اگر خودتان و طرف مقابل آن ها را حذف کنید، دیگر امکان برگرداندن آن ها وجود ندارد و هیچ جا حتی در سرور هم ذخیره نمی شوند.

« حتما بخوانید  آموزش افزایش فالوور اینستاگرام؛ 25 روش برای افزایش فالوور

 

تلگرام یا واتس آپ

 

شبهات تلگرام و واتس آپ

واتس اپ در سال 2009 پا به عرضه تکنولوژی گذاشت و به صورت میانگین در سراسر جهان 800 میلیون نفر از ان استفاده می کند.

تلگرام و واتس اپ دارای شباهت هایی مانند اشتراک گذاری فایلهای میدیا، ساخت گروه، چت کردن، ارسال فایل صوتی و … هستند. این دو مسنجر تفاوت هایی هم دارند.که عبارتند از:  سرعت واتس اپ از تلگرام ضعیف تر است و زمان بیشتری طول می کشد تا پیام ها ارسال و دریافت شوند.

در تلگرام شما می توانید پیام هایی را که ارسال می کنید کدگذاری کنید و پیام هایی را که دریافت می کنید باز گشایی کنید. و تا ان ها را کد گشایی نکنید قابلیت خواندن را ندارند ولی در واتس اپ این گونه نیست.

تبلیغات تلگرام و واتس اپ

اپلیکیشن تلگرام هیچ گونه درآمدی ندارد. بلکه هزینه هایی هم در بر می گیرد. این هزینه ها توسط موسسین آن پرداخت می شود . در برخی موارد هم اگر مشکل مالی برایشان پیش بیاید، به کاربرانش درخواست Donaition «اهدای پول» می دهند.

با جمع آوری این مبالغ می توانند هزینه هایی را که تلگرام در بر می دارد، پرداخت کنند. با این وجود هم موسسان ان هیچ گونه درآمدی ندارند و هر مبلغی را که جمع آوری می کنند صرف تلگرام می شود. واتس اپ هم همانند تلگرام است و هیچ گونه درآمدی ندارد.

در بعضی از مسنجر ها پیام ها خوانده می شوند و آن ها را دسته بندی می کنند و با استفاده از آن محصولاتی را که افراد به آن ها علاقه دارند را پیدا می کنند و این محصولات را به آن ها می فروشند و از این طریق درآمدزایی می کنند. ولی تلگرام هیچ وقت این کار را انجام نمی دهد و تمامی پیام ها را کد گذاری می کند. از وقتی که واتس اپ توسط فیس بوک خریداری شد. فیس بوک هزینه ی خیلی زیادی را متحمل شد.

از این رو شایعاتی وجود دارد که فیس بوک هم دست به همچین کاری زده است.
تلگرام نرم افزارش را برای اکثر سیستم عامل ها تو.لید و  طراحی کرده است، که به شما این امکان را می دهد که با استفاده از کامپیوترتان و دستگاههای هوشمند در دسترس از این مسنجر استفاده کنید و مستقیما به چت کردن بپردازید، ولی واتس اپ از این قابلیت برخوردار نیست.

مقایسه واتساپ و تلگرام 

ظاهر این دو مسنجر تقریبا شبیه هم هستند اما کارایی ان ها با هم متفاوت است. ما در این جا به مقایسه این دو مسنجر محبوب می پردازیم:

  • به دلیل این که واتس اپ مسنجری اختصاصی است، هیچ کس نمی تواند ان را تغییر بدهد. اما تلگرام یک مسنجر متن باز است و این امکان را به برنامه نویسان می دهد، که در آن تغییراتی ایجاد کنند.
  • در واتس اپ اطلاعات رمز گذاری نمی شوند و امنیت چندانی ندارد اما تلگرام  تمامی اطلاعات را رمز نگاری می کند و کسی نمی تواند به آن ها دسترسی داشته باشد.
  • ظرفیت افراد در گروه واتس اپ 50 نفر است، اما در تلگرام200 نفر می باشد و این تعداد نیز قابل افزایش هستند.
  • شما در واتس اپ تنها می توانید فیلم، عکس و پیام صوتی را با 16 میگابایت ارسال کنید؛ اما شما در تلگرام می توانید هر فایلی را با 1 گیگابایت ارسال کنید.
  • واتس اپ فقط روی گوشی های هوشمند کار می کند. البته به تازگی یک قابلیت به ان اضافه شده است که می توان ان را بر روی کامپیوتر هم نصب کنید، که دردسر هایی هم دارد. ولی تلگرام بر خلاف واتس اپ بر روی تمامی دستگاه ها از جمله لپ تاپ، گوشی، کامپیوتر و … نصب می شود.
  • در واتس اپ اگر پیامی به مقصد برسد دیگر در سرور ذخیره نمی شود، اما تلگرام تمامی پیام ها را ذخیره می کند.
  • شما با استفاده از واتس آپ می توانید تماس برقرار کنید، که کیفیت خیلی عالی هم دارد. اما با استفاده از تلگرام نمی توان تماس صوتی برقرار کرد به جای ان می توانید فایل صوتی ارسال کنید.
  • شما می توانید در تلگرام برای خود کانال ایجاد کنید، در حالی که واتس اپ از این قابلیت برخوردار نیست.

 

نتیجه

باتوجه به مطلب «مقایسه واتساپ و تلگرام ؛ امنیت کدام یک بیشتر است؟» امیدواریم اطلاعات کافی درباره تفاوت آن و امنیت آن را کسب کرده باشید.

 

بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .