مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

ایمن سازی وای فای خانگی ؛ شبکه بی سیم Wi-Fi

0 45
زمان مطالعه : 6 دقیقه

ایمن سازی وای فای خانگی ؛ شبکه بی سیم Wi-Fi ؛ اولین چیزی که مردم در مهمانی ها سوال می کنند این است : ” رمز Wi-Fi چیست؟ ” Wi-Fi خانگی تقریباً یک ضرورت برای بسیاری از خانواده ها است. بنابراین بسیاری از دستگاه های خانگی: رایانه ، لپ تاپ ، تلفن های هوشمند ، تبلت ها ، تلویزیون های هوشمند ، چاپگر ، دوربین های خانگی و برای برخی از خانواده ها ، حتی لامپ و یخچال به اینترنت متصل می شوند ! قطب اصلی این ارتباط روتر است . چیزی که تمام دستگاههای Wi-Fi را در یک شبکه خانگی و اینترنت به یکدیگر متصل می کند. برای اطمینان از ایمن بودن دستگاه های شما در برابر هکرها ، مهم است که روتر منزل شما ایمن باشد. 

 

ایمن سازی وای فای خانگی ؛ روتر چیست؟

روتر نقطه دسترسی دستگاههای مجهز به Wi-Fi شماست. این که آیا شما DSL ، ADSL یا کابل دارید ، برای اینکه بتوانید به اینترنت وصل شوید ، به یک مودم و روتر نیاز دارید . ( گاهی اوقات ، مودم و روتر در یک دستگاه ترکیب می شوند . ) مودم به طور کلی توسط ارائه دهنده اینترنت شما ارائه می شود و این همان چیزی است که به شما امکان اتصال به اینترنت را می دهد. روتر ( که می تواند یک دستگاه جداگانه باشد یا درون مودم ساخته شود ) همان چیزی است که دستگاه های Wi-Fi را به مودم و از این طریق به اینترنت متصل می کند.
وای فای
دستگاه ها برای دسترسی به اینترنت به روتر / مودم متصل می شوند. تمام دستگاه هایی که به روتر شما متصل هستند ، یک شبکه را تشکیل می دهند. این همان چیزی است که به دستگاههای شما امکان می دهد با یکدیگر در ارتباط باشند . به عنوان مثال ، اگر چاپگر Wi-Fi دارید ، اگر دستگاهی که از آن چاپ می کنید و چاپگر شما همه در همان شبکه هستند ، می توانید به صورت بی سیم چاپ کنید.

 

ایمن سازی وای فای خانگی ؛ شبکه بی سیم Wi-Fi چگونه کار می کند

Wi-Fi
برای ایمن سازی وای فای خانگی ؛ اتصال بی سیم به طور کلی نیاز به اتصال ” نقطه دسترسی ” اینترنت ، مانند کابل یا مودم ( DSL ) ، به روتر بی سیم دارد ، که سیگنال را از طریق هوا می فرستد ، گاهی اوقات تا چند صد فوت . هر دستگاهی در این محدوده می تواند سیگنال را از هوا بگیرد و به اینترنت دسترسی پیدا کند ، مگر در موارد احتیاطی خاص . هر کس در این نزدیکی باشد می تواند از شبکه شما استفاده کند این بدان معنی است که همسایگان شما یا هر هکر در این نزدیکی هست ، می توانند شبکه شما را ” پیگیری ” کنند یا به اطلاعات دستگاه شما دسترسی پیدا کنند. اگر شخص غیرمجاز از شبکه شما برای ارتکاب جرم یا ارسال اسپم استفاده کند ، می تواند فعالیت را به نام شما ثبت کند.

 

ایمن سازی وای فای خانگی ؛ از رمزگذاری در شبکه بی سیم Wi-Fi استفاده کنید

برای یک اتصال بی سیم امن ، باید اطلاعاتی را که از طریق شبکه بی سیم خود ارسال می کنید رمزگذاری کنید تا مهاجمان در آن نزدیکی نتوانند از این ارتباطات استفاده کنند. اطلاعاتی که شما به صورت رمزگذاری شده ارسال می کنید ، تقلا می کند تا در دسترس دیگران نباشد.

استفاده از رمزگذاری موثرترین راه برای ایمن سازی شبکه شما از هکر ها است.

برای این منظور دو نوع اصلی رمزگذاری موجود است : دسترسی محافظت شده ( Wi-Fi WPA ) و ( WEP ). رایانه ، روتر و سایر تجهیزات شما باید از همان رمزگذاری استفاده کنند ؛ که ( WPA2 ) قوی ترین آن ها است. در صورت انتخاب ، از WPA2 استفاده کنید . بعضی از روترهای قدیمی فقط از رمزگذاری WEP استفاده می کنند ، که احتمالاً شما را از برخی از برنامه های معمول هک محافظت نمی کند . بنابراین روتر جدید با قابلیت WPA2 را خریداری کنید .

 

 دسترسی به شبکه Wi-Fi خود را محدود کنید

فقط به دستگاههای خاص اجازه دسترسی به شبکه بی سیم را بدهید . به هر وسیله ای که قادر به برقراری ارتباط با یک شبکه باشد ، یک آدرس کنترل دسترسی رسانه ای منحصر به فرد ( MAC ) اختصاص داده می شود. روترهای بی سیم معمولاً مکانیسمی دارند که فقط به دستگاه هایی با آدرس MAC خاص اجازه دسترسی به شبکه را می دهند. برخی از هکرها آدرس MAC را تقلید می کنند ، بنابراین به این مرحله تنها اعتماد نکنید.

یک شبکه Wi-Fi مهمان ایجاد کنید

اگر می خواهید میهمانان شما بتوانند از Wi-Fi شما استفاده کنند ، یک شبکه Wi-Fi ثانویه ایجاد کنید. شبکه مهمان دارای یک نام شبکه جداگانه ( SSID ) و رمز عبور خواهد بود. این امر باعث می شود دستگاه های میهمانان شما قادر به دسترسی به دستگاه های متصل به Wi-Fi شما نباشند. به عنوان مثال ، اگر آنها در شبکه دیگری قرار دارند ، قادر نخواهند بود به چاپگر Wi-Fi شما متصل شده و چاپ کنند ، زیرا چاپگر در شبکه دیگری قرار دارد. محدود کردن وسایل (که مال شما نیستند) متصل به شبکه خانگی شما ، امنیت شما را افزایش می دهد.

ایمن سازی وای فای خانگی ؛ روتر خود را ایمن کنید

Wi-Fi

  • محافظت از شبکه خود در برابر حملات ، از طریق اینترنت ، با ایمن نگه داشتن روتر شما نیز حائز اهمیت است. روتر شما ترافیک بین شبکه محلی و اینترنت شما را هدایت می کند. بنابراین ، این اولین خط دفاع شما برای محافظت از چنین حملاتی است. اگر شما برای ایمن سازی روتر خود اقدام نکنید ، هکر ها می توانند به اطلاعات حساس شخصی یا مالی دستگاه شما دسترسی پیدا کنند. هکر ها همچنین می توانند کنترل روتر شما را به دست گیرند تا شما را به سمت وب سایت های کلاهبرداری سوق دهند.
  • نام روتر خود را از حالت پیش فرض تغییر دهید. نام روتر شما ( که اغلب به آن شناسه مجموعه خدمات یا ( SSID ) گفته می شود.) احتمالاً یک شناسه استاندارد و پیش فرض است که توسط سازنده تعیین شده است . نام را به چیزی منحصر به فرد تغییر دهید که فقط شما می دانید.
  • رمزعبور ( های ) از پیش تنظیم شده روتر خود را تغییر دهید. تولید کننده روتر بی سیم شما احتمالاً یک رمزعبور پیش فرض استاندارد را به شما اختصاص داده است که به شما امکان می دهد روتر را تنظیم و با آن کار کنید. هکرها این رمزهای عبور پیش فرض را می شناسند ، بنابراین آن را به چیزی تغییر دهید که فقط شما  می دانید. همین مورد برای هر کلمه عبور پیش فرض ” کاربر” نیز صدق می کند. از رمزهای عبور طولانی و پیچیده استفاده کنید ( حداقل 12 کاراکتر را با ترکیبی از اعداد ، نمادها و حروف بزرگ و کوچک ). 
  • هر ویژگی “مدیریت از راه دور” را خاموش کنید. برخی از روترها گزینه ای را برای دسترسی از راه دور به کنترل های روتر شما ارائه می دهند ، مانند اینکه امکان تولید پشتیبانی فنی را برای سازنده فراهم می کند. هرگز این ویژگی را فعال نکنید. هکرها می توانند از آنها برای ورود به شبکه خانگی شما استفاده کنند. وقتی روتر خود را تنظیم کردید ، به عنوان سرپرست سیستم وارد شوید تا خطرات این را نداشته باشید که شخصی بتواند در جلسه شما به شما پاسخ دهد تا کنترل دستگاه شما را به دست آورد.
  • روتر خود را به روز نگه دارید : برای ایمن و کارآمد بودن ، نرم افزاری که همراه با روتر شماست به بروزرسانی های گاه به گاه نیاز دارد . قبل از تنظیم روتر جدید و تنظیمات دوره ای پس از آن ، به وب سایت سازنده مراجعه کنید تا ببینید نسخه جدیدی از این نرم افزار برای بارگیری وجود دارد یا خیر.  وقتی روتر خود را ایمن می کنید ، کامپیوتر خود را نیز فراموش نکنید. از همان روشهای اصلی امنیت رایانه ای که برای هر رایانه متصل به اینترنت استفاده می کنید ، استفاده کنید. به عنوان مثال ، از محافظ هایی مانند « آنتی ویروس » ، « ضد ویروس » و « دیواره آتش » استفاده کنید .

 

« حتما بخوانید  10برنامه برتر عکاسی اندروید ؛ اپلیکیشن حرفه ای آیفون

ایمن سازی وای فای خانگی ؛ عادات امنیتی خوبی را تمرین کنید

برای ایمن سازی وای فای خانگی امنیت دستگاه ، امنیت اینترنت و امنیت اطلاعات شخصی شما مطمئنا از روتر شما نیست. امنیت روتر یک قطعه از این سیستم پیچیده است. موارد دیگری وجود دارد که می توانید برای محافظت از اطلاعات خود و افزایش امنیت خود انجام دهید. حتماً از عادت و امنیت عمومی در اینترنت ، مانند :

    • عدم مراجعه به وب سایتهای آلوده به ویروس یا برنامه های فیشینگ و کلاهبرداری ، اطمینان حاصل کنید.
    • با بررسی تنظیمات و اجرای نرم افزار امنیتی ، مطمئن شوید که دستگاه های شما ایمن هستند.
    • حتی تلفن های هوشمند شما دارای تنظیماتی هستند که می توانند امنیت و حفظ حریم خصوصی را افزایش دهند.
    • اگر از Wi-Fi عمومی استفاده می کنید ، اقدامات دیگری برای افزایش حریم خصوصی و امنیت انجام دهید.

 

 با مطالعه برای ایمن سازی وای فای خانگی ؛ شبکه بی سیم Wi-Fi ؛ امیدواریم سوالات خود را پاسخ گرفته باشید اگر هنوز ابهامی دارید ان را در قسمت نظرات درج کنید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای استفاده از Wi-Fi عمومی ما را بررسی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .