مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

راهنمای خرید سینمای خانگی ؛ معرفی بهترین سیستم صوتی

0 264
زمان مطالعه : 10 دقیقه

راهنمای خرید بهترین سینمای خانگی

خرید سینمای خانگی

راهنمای خرید سینمای خانگی ؛ معرفی بهترین سیستم صوتی ؛ هنگام خرید سیستم صوتی اولین و مهمترین موضوعی که درباره ی آن سوال می شود . قدرت و یا وات سیستم صوتی است . وقتی می گویند سیستمی دارای توان خروجی 2000 وات است . یعنی اینکه مجموع توان و قدرت اسپیکرها و ساب ووفر در این سیستم  2000 وات است . 

اما امکان دارد این سیستم صوتی دارای یک ساب ووفر با قدرت 200 وات باشد و یا شاید هم توان ساب ووفرش 250 وات باشد . انتخاب نوع ساب ووفر بسته به سلیقه و نحوه ی کاربری دارد . البته مساحت و فضای محیط نیز در این انتخاب تاثیر گذار خواهد بود . علاوه بر این موراد در خرید سینمای خانگی وجود کنترل نیز اهمیت دارد . باندها و اسپیکرها معمولاً یا دارای کنترل هستند . یا بدون کنترل مسلماً انتخاب اسپیکری که دارای کنترل صدای مرکزی است بهترین انتخاب خواهد بود .

همچنین تعداد ورودی و خروجی های سیستم صوتی بسیار مهم است و البته تنوع در ورودی های مختلف از اهمیت بسزایی برخوردار است .در راهنمای خرید سینمای خانگی ؛ معرفی بهترین سیستم صوتی به این اعداد گیج کننده چه می گویند ! سیستم صوتی 1.2 کاناله چیست ؟ چرا سیستم صوتی 5.1 کاناله بهترین نوع سیستم است . اصلاً ساب ووفر چه تفاوتی با اسپیکرها دارد و چه کاربردی دارد؟ این سوالات کمی سخت به نظر می رسند و از آنجای که از اصلی ترین ملاکهای خرید برای سینماهای خانگی محسوب می شوند .

لذا نمی توان بی اعتنا از کنارشان گذشت . مخصوصاً برای شما که قصد خرید دارد . باید حتماً دل وروده ی سیستمهای صوتی را دربیاورید . با سایت تا خرید همراه باشید با راهنمای خرید بهترین سینمای خانگی همراه ما باشید .

انواع سیستم های صوتی و بهترین سینمای خانگی

سیستم صوتی به نام « HTIB» یکی از این چهار نوع سیستم صوتی هستند که دارای 5 بلندگوی سراوند و یک آمپلی فایر و یک ساب ووفر هستند . این مجموعه با هم یک سیستم صوتی قدرتمند را تشکیل می دهند . سیستم  صوتی « Sound Bars » یکی دیگر سیستم های صوتی است که صدایی واقعی را ارائه می دهند . این نوع سیستم صوتی امکان نصب بر روی دیوار را هم دارند و در زیر پنل تلویزیون نیز می توانند نصب شوند . سیستم های صوتی «  Component» که دارای گیرنده ای از نوع « A/V» هستند . در دسته ی سیستم های صوتی گران قیمت و بالارده قرار می گیرند.

سیستم صوتی و قیمت آنها « خرید سینمای خانگی » 

در آخر نوع دیگری از سیستم های صوتی وجود دارند که گیرنده های بسیار پیشرفته ای دارند و اسپیکرهای بسیار بزرگی هم دارند . همچنین مجهز به پری آمپلی فایرها و آمپلی فایر های بسیار پیشرفته ای می باشند . این سیستم های صوتی با قیمت نجومی که دارند بهترین کیفیت صدا را ارائه می دهند .

قیمت نهایی سیستم های صوتی با توجه به نوع سیستم صوتی و برند سازنده ی آنها تعیین می شود . بنابراین می توان گفت که سیستم های صوتی قیمت متنوع و متفاوتی دارند و بازه ی وسیعی از قیمت ها را شامل می شوند . حالا اگربخواهیم سیستم های صوتی را بر اساس قیمت دسته بندی کنیم ، سیستم صوتی « HTIB » دارای پایین ترین قیمت است .

در لیست ارزان قیمت ها و پایین رده ها قرار می گیرد . قیمت پایین این سیستم صوتی به دلیل کوچک بودن بلندگوهایش است . سیستم صوتی دیگری با نام « Sound Bars» از دیگر سینما خانگی های ارزان قیمت است که در دسته ی میان رده ها قرار می گیرد . این نوع سیستم صوتی به دلیل طراحی خاص و جمع و جوری که دارد می تواند برای فضاهای کوچک و کم مساحت مناسب باشد . سیستم صوتی « Sound Bars » دارای قیمتی معمولی هستند .

ساب ووفر « sub woofer» چیست؟

می دانید که محدوده ی صوتی قابل شنوایی انسان 20 هرتز تا 20 کیلو هرتز است . یعنی اینکه انسان قادر به شنیدن صدایی با فرکانس 20 کیلو هرتز به بالا و 20 هرتز به پایین نیست . یعنی گوش انسان قادر به شنیدن صدا با فرکانس 20 هرتز تا 20 کیلو هرتز است . 20 هرتز یعنی صداهای خیلی بم و 20 کیلو هرتز یعنی صداهای خیلی زیر « جیغ » می دانید . که فرکانس به معنای تغییرات در واحد زمان است یعنی  در هر ثانیه پیامدی چند بارز تغییر می کند .

اگر صدایی دارای فرکانس 100 هرتز باشد به این معنی است که در یک ثانیه 100 بار هوا را مرتعش می کند . هر چه صدا با سرعت بیشتری به ارتعاش دربیاید ، صدا ریزتر به گوش می رسد و هر چه صد با سرذعت کمتری هوا را مرتعش کند صدا بم تر و کلفت تر می شود . یعنی صدای بم مردانه ی محکم ، فرکانس پایین تری خواهد داشت . صدای زیر و ظریف زنانه نیز فرکانس بیشتری دارد .

راهنمای خرید بهترین سینمای خانگی

ووفر یا ساب ووفر چیست؟

در سیستم های صوتی از واژه های به نام ووفر و ساب ووفر به فراوانی استفاده می شود . ووفر نوعی از اسپیکر است که صدای مشخصی را تولید و پشتیبانی می کند . یعنی اینکه ووفر توانایی تولید صدایی در محدوده ی 20 تا 200 هرتز را دارد .

یعنی تولید صدایی با فرکانس پایین «بم و کلفت» وظیفه ی ووفر است . ساب ووفر «sub woofer» هم زیر مجکوعه و در واقع نوعی از ووفر است که تولید صداهایی با فرکانس 20 تا 200 هرتز را بر عهده دارد .
راهنمای خرید بهترین سینمای خانگی
ساب ووفری که تنها دارای یک بلندگو باشد و به آمپلی فایر نیاز داشته را ساب ووفر پسیو و یا غیر فعال می گویند . اما ساب ووفری که علاوه بر وجود بلندگو ، آمپلی فایر هم داشته باشد . ساب ووفر اکتیو و یا فعال نام دارد . ساب ووفر بیشتر برای کاربرانی که علاقه ی خاصی به شنیدن موزیک دارند لازم و ضروری است . چرا که  همین ساب ووفر است که صدای بلند بوم بوم را در محیط پخش می کند . هیجانی که از شنیدن موزیک در شنونده ایجاد می شود بوسیله ی همین ساب ووفر است .

پخش صدای بم موزیک

در سیستم صوتی ماشین و در سینماها و در کامپیوترها و … از ساب ووفر استفاده می کنند . به زبان ساده تر ، ساب ووفرها برای پخش صدای بم موزیک مورد استفاده قرار می گیرند . ساب ووفرها معمولاً بزرگ هستند و برای تقویت صداهای بم و همچنین بم کردن صداهای ریز مورد استفاده قرار می گیرد . باند یا همان اسپیکر ، برای پخش صدا مورد استفاده قرار می گیرد . معمولاً از باندها در پخش ماشین استفاده می کنند .

ساب ووفر شنیدن صداهای بم و کلفت را ممکن می کند . یعنی برای شنیدن صدای بم باید حتماً ساب ووفر داشته باشید . بطور کلی دو نوع ساب ووفر وجود دارد ، ساب ووفرهای فعال و غیر فعال . چیزی که این دو ساب ووفر را از هم متمایز کرده است کفیت صدای خروجی نیست . بلکه در نیاز و یا عدم نیاز به آمپلی فایر است .

آمپلی فایر چیست؟

بیشتر جهت بهبود کیفیت صدا مورد استفاده قرار می گیرد  قادر به افزایش قدرت خروجی سیستم صوتی به اندازه ی 50 وات هستند . آمپلی فایر ها با توجه به تعداد کانالهایشان به چهار دسته تقسیم می شوند . آمپلی فایرهای یک کاناله ، دو کاناله ، چهار کاناله و یا شش کاناله . که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند و برای تعداد باندها ی مختلف به کار می روند . برای نمونه آمپلی فایر 2 کاناله برای تقویت و بهبود کیفیت صدا د دو اسپیکر استفاده می شود . آمپلی فایر 4 کاناله برای بهبود کیفیت در دو عدد اسپیکر و یک ساب ووفر مورد استفاده قرار می گیرد .

کانال صوتی سینما خانگی چیست؟

راهنمای خرید بهترین سینمای خانگیاز مشخصات سینمای خانگی یا سیستم صوتی چند کاناله بودن است . شاید با خودتان بگویید چند کاناله بودن یعنی چه ! اصلا کانال در سیستم صوتی چه معنایی دارد ! هر جا کلمه ی کانال را دیدید . اولین چیزی که به ذهنتان می رسد مسیری است برای عبور و انتقال دادن اطلاعات یا هر محتوای دیگری . مثلاً کانال صوتی یعنی جایی یا مکانی که مقادیر مشخصی از امواج صوتی را انتقال دهد .

به زبان ساده تر می توان گفت که هر صدایی یک کانال صوتی به حساب می آید . یعنی اینکه صدای ما یک کانال صوتی است .  که هر کدام از این کانالهای صوتی محدوده ی مشخصی از صدا را شامل می شوند . حالا که متوجه شدید هر کدام از کانالهای صوتی محدوده ی مشخصی از صدا را شامل می شوند .

پس متوجه این موضوع هم شدید که برای دریافت و شنیدن موزیک و یا صدای فیلم باید چندین کانال مختلف و متنوع صوتی را دریافت کنیم . و اگر فقط یک کانال صوتی را دریافت نکنیم ، تنها صدای مربوط به آن کانال را نمی شنویم .

سینما خانگی 5.1 کاناله یعنی چه؟

حالا که متوجه شدید سیستم صوتی و کانالهای آن چه هستند . وقت آن رسیده که با سیستم صوتی 5.1 کاناله بیشتر آشنا شوید و اطلاعات بیشتری در مورد این سیستم صوتی داشته باشید . 5.1 کاناله بودن یک سیستم صوتی یعنی 5 عدد اسپیکر و یک عدد ساب ووفر . این مجموعه در کنار هم یک سیستم صوتی را که دارای 6 کانال خروجی صدا است را تشکیل می دهد .  

عدد 5 یعنی اینکه 5 عدد اسپیکر و هر کدام از این اسپیکرها محدوده ی خاصی از صدا را پوشش میدهند . طریقه  یقرار گیری اسپیکرها به این صورت است که دو اسپیکر در جلو و دو اسپیکر در پشت در سمت چپ و راست قرار گرفته اند . اسپیکری دیگری هم به عنوان اسپیکر مرکزی صداها ی اصلی را پخش می کند .

در یک کلام هر چه تعداد کانالها بیشتر باشد ، یعنی اینکه تعداد اسپیکرها بیشتر است . و این بدین معنی است که قدرت صوتی سیستم صوتی شما بیشتر خواهد بود . سیستم های صوتی معمولاً 5.1 کاناله و یا 6.1 کاناله و یا 7.1 کاناله هستند . سیستم های صوتی 5.1 کاناله قابلیت پشتیبانی از انواع  دیسک های DVD و بلوری را دارد و چنین سیستم صوتی می تواند هر محیطی مناسب باشد و تجربه ای خوب از صدای سراوند را در اختیار تان قرار دهد .

چیدمان اسپیکرها و تاثیر بر روی کیفیت صدا « خرید سینمای خانگی » 

اگر می خواهید که صدا به درستی به گوش شما برسد باید چیدمان اسپیکرها در داخل اتاق به شیوه ی اصولی باشد . بهترین حالت برای چیدن اسپیکرها ، این است . که دو اسپیکر در پشت و دو اسپیکر در جلو یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ . اسپیکر مرکزی هم در وسط قرار بگیرد . این نوع آرایش باعث می شود تا کیفیت صدای دریافتی بالا برود . و صدا به همراه تمام جزئیات به گوشی شنونده خواهد رسید .

اما در سیستم صوتی 7.1 کاناله به جای پنج عدد اسپیکر ، هفت اسپیکر داریم . یعنی اینکه دو اسپیکر در پشت و دو اسپیکر در جلو و دو اسپیکر در سمت چپ و راست اتاق قرار می گیرند . به همه ی سیستم های صوتی که بیش از سه تا اسپیکر داشته باشند ، سوراند « Surround » می گویند . اگر در جایی با کلمه ی ناآشنای « LFE » برخورد  کردید تعجب نکنید ، « LFE » همان ساب ووفر است .
راهنمای خرید بهترین سینمای خانگی

ارتباط بین مساحت منزل و قدرت بلندگوها

حالا که با انواع سیستم صوتی و قیمتهای متفاوت هر کدام از آنها آشنا شدید می توانید خریدی آگاهانه تر داشته باشید .  سینما خانگی را از فیلتر قیمت و کیفیت رد کردید ، اکنون نوبت آن است که فضای خانه و یا محل قرار گیری سیستم صوتی را نیز برانداز کنید . با توجه  به فضایی که قصد دارید سیستم صوتی را در آن قرار دهید سیستم صوتی با اندازه و قدرت مناسب انتخاب کنید . برای نمونه سیستم صوتی قدرتمند با صدای قوی برای فضای کوچک و محدود مناسب نیست . اما برای مکانهای بزرگ باید هم اندازه ی سینما خانگی و هم قدرت صوتی تولید شده بیشترباشد.
راهنمای خرید بهترین سینمای خانگی

 

« حتما بخوانید  راهنمای ورود به منو مخفی تلویزیون های ال جی LG

راهنمای خرید سینمای خانگی

برای نمونه برای محیط های کوچک سیستم صوتی « HTIB » می تواند صدایی در حد انتظار را پخش کند . ولی یک سیستم صوتی « Component » در همین محیط می تواند آزار دهنده باشد و اصلاً به چنین سیستمی نیاز نیست . اگر مساحت اتاق و یا سالنتان بزرگ است و شما جزو آن دسته از افرادی هستید که می خواهید در اتاقی از صدا حبس شوید ، تا صدا در تک تک سلولها و رگهایتان جریان یابد .

حتی سیستم صوتی از نوع « Sound Bars» هم نمی تواند نیاز شما را برآورده کند و باید حتماً سیستم صوتی بالارده ای مانند « Component » با اسپیکرهای و بلند گوهای بزرگ بخرید . اگر برای اتاق خواب می خواهید سیستم سینما خانگی تهیه کنید. باید در بین انواع مدلهای « HTIB » و یا « Sound Bars » سیستم صوتی مناسب خود را پیدا کنید . البته سیستم صوتی « Component » با اسپیکرهای کوچک می تواند مناسب باشد . اگر در بین انواع سیستم های صوتی کامپوننت را انتخاب کرده اید .

این چند نکته ی ساده را فراموش نکنید . سیستم های کامپوننت معمولاً یک رسیور صوتی و تصویری دارند . سیستم صوتی کامپوننت دارای یک پری آمپلی فایر با قابلیت کنترل دو عنصر صوت و تصویر است . و یک امپلی فایر جهت تامین کردن برق بلندگوها است و همچنین یک تیونر برای دریافت امواج رادیویی است . برای سالن های بزرگ انتخاب سیستم های صوتی از نوع « Component» مناسبترین گزینه خواهند بود .

نحوه ی کاربری شما در انتخاب نهایی سینما خانگی تاثیر گذار خواهد بود . مثلاً اگر تماشای فیلم را به گوش دادن موسیقی ترجیح می دهید . باید توجه بیشتری به اسپیکر مرکزی داشته باشید و بابت آن هزینه ی بیشتری پرداخت کنید و در کنار آن به بهترین ساب ووفر هم فکر کنید . اما اگر موسیقی برایتان در اولویت قرار دارد ، باید بیشترین هزینه را صرف اسپیکرهای بلند کنید .

راه های ارتباطی با سیستم صوتی

نوع اتصالات و تعداد پورتها از دیگر مواردی است که باید حتماً مورد توجه قرار گیرد . پورت « HDMI 1.4» بهترین روش جهت برقراری ارتباط و اتصال تلویزیون به سینمای خانگی است . این نوع اتصال بهترین کیفیت را هم دارد . هنگام خرید به تعداد این نوع پورت دقت کنید که از سه عدد کمتر نباشد . Composite Video این نوع از اتصال برای مواقعی کلربرد دارد که بخواهید سینمای خانگی را به یک دستگاه قدیمی متصل کنید .

این اتصال جهت پخش فایلها و محتوای با فرمت sd مورد استفاده قرار می گیرد . برای پخش فایلهای با کیفیت اچ دی hd از کابلهای اتصالی « HDMI » استفاده می شود . اتصالی از نوع «usb » برای ایجاد ارتباط میان سیستم صوتی و کامپیوترها از این نوع اتصال استفاده می شود .  از کابل «ethernet  » نیز برای اتصال به اینترنت استفاده می شود.
راهنمای خرید بهترین سینمای خانگی

امیدواریم از خواندن مطلب « راهنمای خرید سینمای خانگی ؛ معرفی بهترین سیستم صوتی » لذت برده باشید . خوشحال می شویم در قسمت نظرات ، سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگزارید .
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .