مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد

0 128
زمان مطالعه : 4 دقیقه

کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد مبرد یک مایع یا گاز است که در سیستم های کولر گازی و یخچال استفاده می شود. بدون مبرد ، کولر گازی ، یخچال و فریزر یا هر نوع فناوری انجماد دیگری امکان پذیر نخواهد بود. AC ها دارای مبرد در درون کویل های کندانسور هستند. مبرد گرما را از اتاق جذب کرده و هوای گرم را از محیط بیرون می کشد. از آنجا که مبرد گرما را جذب می کند ، دچار تغییر حالت از مایع به گاز می شود. وقتی کمپرسور آن را تحت فشار قرار می دهد ، دوباره به مایع تبدیل می شود.

کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد

پتانسیل تخریب لایه ازون بر اثر مبرد های خنک کننده جهانی :

  • گاز مبرد R 22 1810 : متوسط
  • R 410A 2088 : صفر
  • مبرد R 32 675 : صفر
  • R 134A 1430 : صفر
  • گاز R 290 3 : صفر
  • R 600A 3 : صفر

 

 

کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد

 

کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد

بیایید نگاهی به رایج ترین مبردهای مورد استفاده در AC ها طی سال ها بیندازیم .

  • کلروفلوروکربن ها ( CFC ) :

    کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد
    ساخت CFC از جمله R12 در سال 1994 متوقف شده است زیرا CFC یکی از دلایل اصلی تأثیر گاز گلخانه ای و کاهش لایه ازون است.

  • هیدرو کلرو فلوئورو کربن ها ( HCFCs ) :

    کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد
    R-22 رایج ترین مبرد مورد استفاده در سیستم های کولر گازی است. در اواخر دهه 1990 ، CFC ها توسط هیدروکلرو فلوئوروکربن ها جایگزین شدند. تا به امروز R-22 مبردی است که در بیش از 50٪ از کولر گازی ها استفاده شده است . R-22 تنها کمی بهتر از CFC است. اما ، برای محیط زیست نیز مضر است و همچنین پتانسیل تخریب اوزون را دارد. هنگام خرید یک یخچال فریزر یا کولر گازی ، به نوع مبرد آن توجه کنید . اگر دارای مبرد R-22 است ، آن را انتخاب نکنید. R22 مبردی است که منسوخ شده و برای محیط زیست مضر است.

  • هیدروفلوروکربن ها ( HFC ) :

    کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد
    ( HFC ( R-410A , R-32 , R-134 ها از HCFC بهتر هستند و لایه ازون را تخریب نمی کنند. اما ، آن ها پتانسیل گرم شدن کره زمین را دارند. لطفا توجه داشته باشید که R-32 در مورد گرم شدن کره زمین از R-410A بهتر است. حتی HFC هایی مانند R-32 ، R-410A نیز از نظر محیط زیست سازگار نیستند اما در مقایسه با R-22 بسیار بهتر هستند.

  • هیدروکربن ها ( HC ) :

     

  • کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد

کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد
در حال حاضر ، مناسب ترین نوع مبرد برای کولر گازی R-290 ( پروپان ) و R-600A ( ایزو – بوتان ) می باشد. پتانسیل گرمایش جهانی R-290 و همچنین و R-600A برابر 3 است و تأثیر هر دوی آن ها بر لایه ازون صفر است . هر دو مبرد R-290 و R-600A از نظر  مصرف انرژی کارآمد هستند و سبزترین مبرد هستند. هیدروکربن ها و هیدرو فلوروکربن ها بسیار قابل اشتعال هستند. بیشتر یخچال های برتر در حال حاضر از R-600A استفاده می کنند و هیچ مشکلی گزارش نشده است.

اکنون ، اکثر کاربران از کولر گازی اینورتر و AC که تأثیر کمی بر محیط زیست دارند ، استفاده می کنند . R-290 و R-600A مبرد های جدید سازگار با محیط زیست و دارای مصرف انرژی کم هستند. ( Daikin ) ، یکی از تولید کنندگان پیشرو AC ، از مبرد R32 استفاده می کند که دارای GWP ( پتانسیل گرمایش جهانی ) 675 است. مبرد R32 دارای سه برابر GWP کمتر از R410A است. همچنین R32 کم مصرف تر از R410A است .

 

 

کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد

علل کاهش لایه ازون

کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ معرفی 6 نوع گاز مبرد
اکنون شرکت های دیگری مانند میتسوبیشی ، هیتاچی ، پاناسونیک ، توشیبا ، شارپ و فوجیتسو جنرال نیز در سیستم های کولر گازی خود از مبرد R32 استفاده می کنند. افرادی که دهه 1980 و اوایل دهه 1990 را دیده اند ، این واقعیت که آب و هوا بسیار پایدارتر از اکنون بوده است را می پذیرند . امروزه ، تابستان ها گرمتر از تابستان های دهه 1980 است. همچنین افزایش سطح آب در اقیانوس ها پیشبینی شده است. دلیل همه این تغییرات ” گرم شدن کره زمین ” است ؛ و یکی از دلایل برجسته گرم شدن کره زمین ، کاهش لایه ازون است.

دلایل مختلفی برای کاهش لایه ازون وجود دارد ؛
مانند دود وسایل نقلیه ، افزایش آلودگی محیط زیست توسط صنایع و استفاده شایع از کلروفلوئوروکربن ها ( CFC ) در سیستم های کولر گازی و یخچال ها . با این حال ، طی دهه گذشته ، به صورت تدریجی CFC ها از صنعت خارج می شوند و تأکید بیشتر بر ساخت دستگاه های سازگار با محیط زیست است.

کدام گاز برای کولرگازی بهتر است ؟ مسئولیت ما

هر کدام از ما وظیفه داریم آینده نسل های بعدی را تضمین کنیم. تلاش ما باید در راستای کاهش گرم شدن کره زمین و جلوگیری از تخریب لایه ازون باشد. برای دستیابی به این هدف ، باید از یخچال و فریزر ها و کولر گازی هایی که دارای مبرد R-290 و R-600A هستند استفاده کنیم. با شروع استفاده بیشتر از این وسایل ، تقاضا برای چنین AC و یخچال هایی افزایش می یابد. این امر باعث می شود تولید کنندگان استفاده از CFC ها ، HCFC ها و HFC ها را به این مبرد ها تغییر دهند. R-290 و R-600A آینده یخچال ها هستند. اگر به دنبال خرید کولر گازی هستید ، حتماً مدلی را انتخاب کنید که نه تنها از نظر انرژی کارآمد باشد ، بلکه سازگار با محیط زیست نیز باشد.


بیشتر بخوانید :

راهنمای تمیز کردن کولر گازی پنجره ای 
راهنمای نصب کولر گازی پنجره ای 
مقایسه کولر گازی های اسپلیت و پنجره ای 
علت داغ شدن و سوختن کمپرسور کولر گازی 
دلایل سر و صدای کولر گازی پنجره ای 
علت تولید بوی بد و نا مطبوع کولر گازی

« حتما بخوانید  علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی و دلیل سوختن موتور
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .