مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

سیستم عامل ios ؛ تاریخچه ی نسخه ی آی او اس

0 963
زمان مطالعه : 29 دقیقه

 سیستم عامل ios ؛ تاریخچه ی نسخه ی آی او اس

 سیستم عامل ios ؛ تاریخچه ی نسخه ی آی او اس ؛ آی او اس همان سیستم عامل معروف ساخته شده . توسط شرکت اپل است؛ یک سیستم عامل منحصر به فرد برای گوشی های آیفون و آیپاد و اپل تی وی و سایر محصولات دیجیتال اپل ؛

سیستم عامل محبوب و پرطرفدار ای او اس که برای آیفون و آیپد طراحی شده بود . با گذشت 9 سال هنوز هم بر اصول و اساس اولیه ی خود پایبند است.اپل در ابتدای شروع کار خود و انتشار « iphone os1 »  معتقد بود که کاربر نباید به فایلهای سیستمی دسترسی داشته باشد و این فایل ها باید از دید کاربر پنهان بمانند و این دید منحصر به فرد و ویژه  هنوز هم در این سیستم عامل حکمرانی می کند.

 

تاثیر گذارترین مدیر تجاری دنیا در 25 سال اخیر که بود؟!

کاملا درسته ! استیو جابز همان مدیر تجاری تاثیرگذار است « CNBC » ؛ 25 نفر را به عنوان تاثیر گذارترین مدیران تجاری انتخاب کرد . جالب است بدانید که استیو جابز. به عنوان تاثیر گذارترین مدیر تجاری دنیا برگزیده شد.می دانید آیفون و ایپد و آیپاد و تمام محصولات شرکت اپل بر زندگی و روان ما تاثیران بسزایی داشته اند ؛

دلیل انتخاب استیو جابز به عنوان نفر اول تنها به خاطر شرکت اپل نبوده است . بلکه بیشتر به خاطر همین تاثیرات مثبت و دگرگونی ها و تحولات عظیم جابز بوده که در دنیای الکترونیک ایجاد کرده.

 

steve-jobs

 

در سالهای 2007 و 2008 دقیقا آن زمانی که برای اولین بار آیفون « iphone » پا به عرصه ی وجود گذاشت . سیستم عاملهایی مانند بلک بری و سیمبین و پالم و ویندوز فون از محبوب ترینهای بازار بودند . با بررسی ویژگی های این سیستم عامل . در آن سالها و آشنایی با کارایی آنها بهتر میتوان مسیر سختی را که ای او اس « ios » طی کرده است درک کرد.

سیستم عامل ویندوز فون در سیستم عامل ios

 

از بین سیستم عاملها. کاملترین و در واقع پیشرفته ترین سیستم عامل موجود دربازار بود . اما آنچه که باعث شد این سیستم عامل با شکست مواجه شود. رابط کاربری سخت و امکانات و ابزاراهای بیش اندازه ی آن بود . کار با این سیستم عامل بسیار سخت و پیچیده بود ؛ بعضی از ابزارها و امکانات آن که برای کاربران استفاده ای نداشت.

 

ios

سیستم عامل سیمبیان در سیستم عامل ios

 

سیمبیان از نام های آشنا و پرطرفدار آن روزها بود . سیستم عامل سیمبین بسیار راحت و آسان بود ولی  ابزارهای قدرتمندی نداشت و همین توجه نکردن به بخش نرم افزار در این سیستم عامل . موجب شد که به مرور . طرفدارنش را از دست دهد و باعث شکست این سیستم عامل شد.

 

ios

 

سیستم عامل بلک بری در سیستم عامل ios

 

یکی از سیستم عاملهای محبوب  آن زمان بود اما عدم پشتیبانی و ساپورت برنامه و نرم افزارهای شخص سوم از ایرادات و نواقص بزرگ این سیستم عامل محسوب می شد .  بعدها شرکت آمریکایی که سیستم عامل بلک بری را به رزو رسانی کرد توانست این نقص را رفع نماید.

 

ios

 

سیستم عامل پالم در  سیستم عامل ios

یکی از اساسی ترین مشکلات و ایراداتی که به آن وارد بود نداشتن طراحی زیبا  و ظاهری جذاب بود.این سیتم عامل  عملکرد مناسب و رضایت بخشی داشت اما چون ناشناخته بود و از سوی هیچ یک از کمپانی های و شرکت های سازنده ی موبایل حمایت نشد . مورد استقبال قرار نگرفت.

در این حال و هوا بود که سیستم عامل ای او اس « ios » روی کار آمد . گوشی آیفون او اس 1 « ios1 » با ویژگی هایی متفاوت ظاهر شد. اپل در اولین گوشی خود . نوآوری و ابتکاری به خرج نداده بود و تنها به ویژگی های موجود در سایر سیستم عاملها توجه کرده بود . انها را بهبود داده بود . طبیعی به نظر می رسد که چنین سیستم عاملی چندان مورد توجه کاربران قرار نگیرد .

شانسی برای پیروزی در بین سایر سیستم عاملها نداشته باشد . در سال 2008 اندروید نیز برای اولین بار به بازار آمد . عرصه را برای ای او اس« ios » تنگ تر و رقابت را سخت تر از پیش کرد.

 

ios

 

 

 سیستم عامل ios

اما کلید موفقیت اپل « apple » در این میان و در این فضای سختِ رقابتی و یکسانی سیستم عاملها برای کاربران .این بود . که اپل توانست با اپدیت و به روز رسانی های مکرر خود به کاربرانش این طرز فکر را القا کند . که به آنها اهمیت می دهد.

اپل با دربر گرفتن رویه ای متفاوت. توانست کاربران خود را راضی نگه دارد و کاری کرد که تا به آن زمان . هیچ یک از سیستم عاملها به آن فکر نکرده بودند و این همه به روز رسانی پی در پی و انتشار نسخه های  جدید تنها در آیفون و توسط شرکت اپل صورت می گرفت.شرکت اپل توانسته بود به کاربرانش حس برتر بودن بدهد و این امر از دلایل موفقیت آی او اس بود.

 در 9 ژانویه ی 2007 شاهد جذاب ترین  اجرای استیو جابز روی صحنه بودیم وقتی که گوشی ایفون او اس 1 « ios1 » را به نمایش گذاشت و تشویق و هیجان همگان را برانگیخت ؛ اکنون «9 سال» از این اجرای باشکوه می گذرد و در طول این مدت محصولات و امکانات جدیدی را به بازار عرضه کرده است ؛

 

 سیستم عامل ios آی او اس

آیفون آیپد و آیپاد تاچ و اپل تی وی و ساعت هوشمند اپل . از محصولات شرکت اپل هستند؛ سیستم عامل آی او اس « ios » در طول این چند سال به طور مداوم توسعه یافته و کمپانی اپل را به یکی از قدرتمندترین های دنیای موبایل  تبدیل کرده است . شاید برای همه جالب باشد که چگونه « ios » از یک سیستم عامل ساده و بدون امکانات . حتی بدون برنامه های نرم افزاری ساده مانند  کات و کپی و پیست . بدون پشتیبانی از اپلیکیشن های  شخص سوم . به یکی از ابر قدرت های دنیا تبدیل شد؛ بد نیست مروری به تاریخچه ی ای او اس داشته باشیم.

استیو جابز . هنگام معرفی و ارائه ی گوشی اپل  اظهار داشت که دلیل رکود تلفنهای همراه و گوشی موبایل به این دو مقوله ی مهم بر می گردد:از یک طرف تلفن های قدرتمند با کاربری بسیار پیچیده برای کاربران و دیگری از طرف دیگر تلفن هایی با کارایی آسان و راحت اما امکانات و ویژگیهای محدود . این دو موضوع تا قبل از ساخت اولین گوشی اپل از دلایل عمده ی سقوط بازار گوشی بودند؛ با ساخت آیفون .اپل به نوبه ی خود تنظیمات و تغییراتی بر روی صنعت تلفن انجام داد .

با یک محصول که استفاده از آن نه تنها پیچیده و دشوار نبود . بلکه آسان و راحت نیز بود و توانا تر و قدرتمندتر از تمامی محصولات موجود در بازار بود.

 

 

ios

 

Ios 1 : پدربزرگ گوشی های ایفون

یکی از مشکلات اساسی ایفون او اس عدم وجود برنامه های شخص سوم بود.

 « سیستم عامل ios » تولد ایفون

« iphone os1» وقتی اولین ایفون متولد شد  . سیستم عاملی را ارائه داد که  در مقایسه با سایر رقبا . امکانات محدودی داشت و ویندوز فون و سیمبیان و پالم اس و بلک بری از امکانات متعدد و گسترده ای نسبت به ایفون برخوردار بودند.در مقایسه با این سیستم عاملها ایفون از تری جی «G3 » و اپلیکیشن های ثانویه « Third party »پشتیبانی نمی کرد و حتی نرم افزارهای کپی و پیست وکات را هم نداشت .  ام ام اس . دریافت و ارسال ایمیل با سیستم مایکروسافت . 

شخصی سازی صفحه خانگی هیچ کدام از این موارد در گوشی « ایفون او اس 1 » معنایی نداشتند. بله درست است . کاملا باور نکردنی است که « iphone os1» . بدون هیچ یک از قابلیت های کاربردی به بازار عرضه شد . این در حالی بود که سیستم عاملهای موچود در بازار همه ی این برنامه ها را ساپورت میکردند. اما با این حال به دلیل تسهیل در کار و راحتی . مورد استقبال قرار گرفت. یکی از مشکلات اساسی که در « iphone». قابل مشاهده بود ؛

عدم امکان نصب اپلیکیشن های ثانوی بود و به همین جهت پلتفرمی جهت توسعه نداشت و عدم گسترش اپلیکشن های آن کاربران را آزار می داد . در گوشی ای او اس یک تنها یک مالتی تسکینگ ارائه می شد . آن هم پخش موسیقی در پس زمینه ی آن بود و کمبود این چند وظیفگی به روشنی محسوس بود. 

 

ios1

 سیستم عامل ios

آیفون و « 1 ios » نوآوری خاصی نداشتند اما قابلیت های موجود و استفاده شده در سایر سیستم عاملها را بصورت خارق العاده ای بهبود بخشیدند ؛ یکی از سنت شکنی های ای او اس یک «عدم نمایش فایل های شخصی و در واقع مخفی کردن فایل های سیستمی از کاربران» و همچنین عدم امکان تغییر رنگ صفحه نمایش بود.

در کنار تمام این کمبود ها که در «1  ios »مشاهده می کنید اما یژگیهای زیادی نیز داشت که سه مورد از آنها را می توان نقطه ی عطف صنعت موبایل دانست.

هسته ی اصلی « ios »

تا قبل از عرضه شدن « ios » تلفن و گوشی های هوشمند صفحه لمسی نداشتند و یا نهایتا از صفحات لمسی مقاومتی و قلم استایلوس استفاده می کردند. ایفون در آی او اس یک از صفحه لمسی خازنی استفاده کرد و سیستمی ساده تر و قوی تر از سایر سیستم ها ارائه داد.

زوم دو انگشتی و اسکرول در  سیستم عامل ios

قابلیت هایی مانند زوم دو انگشتی و اسکرول  صفحه را به بهترین شیوه در ای او اس گنجاند و عکس العمل آنی و طبیعی بودن را به اپلیکیشن ها داد. از همان ابتدای شروع به کار . شرکت اپل دقت و سرعت و صراحت از ویژگی های جدایی ناپذیر و غیر قابل انکار این سیستم عامل می باشد.

 جسچر ها در مرورگر موبایل سافاری

چیزی که در محیط مرورگر موبایل سافاری خودنمایی می کرد جسچرهای لمسی بود که تا آن زمان مشاهده نشده بود . به قول استیو جابز چند سال از رقبای خود جلوتر بود و این اولین مرورگر موبایل بود و صفحات را بطور کامل نمایش می داد . با توجه به زوم و اسکرول فوق العاده همه را به هیجان می انداخت. 

یکی از ویژگی های ای او اس این بود که اپل برای غنی کردن سیستم عامل خود از اکوسیستم گسترده ی آیپاد و آیتونز استفاده کرد . با این کار توانست مجموعه ای کامل از اپلیکیشن و فیلم و موسیقی و کتاب را در خود جای دهد . در آن زمان همین گنجاندن امکانات ایپاد در ای او اس بود که توانست به طرفداران ایفون بیفزاید و باعث برنده بودنش شود.

  گوگل مپ در سیستم عامل ios

گوگل مپ بطور عجیبی بر روی ایفون بهترین کارایی را داشت . از دیگر ایکونهای مورد استفاده در ای او اس که بر روی سایر سیستم عاملهای دیگر نیز مشهود بود . گوگل مپس بود . گوگل مپس در این گوشی به قدری روان و سریع بود که دقیقا مکانی را نمایش می داد که در آن قرار گرفته بودید.

اولین کیبورد لمسی

کیبورد گوشی ایفون که کارکرد راحت و آسانی داشت و  صفحه کلید نرم افزار ای او اس « ios »  بود؛ درست است که  سایر گوشی ها با سیستم عاملهای متفاوت. نوشتن را با کمک قلم استایلوس برای کاربر ممکن کرده بودند اما کارکرد آسان و نمایش به موقع صفحه کلید و ارائه ی سطح بیشتری از نمایشگر حرکتی بود که در آینده همه ی سازندگان گوشی همراه از این ویژگی استفاده کردند.

پس از سه ماه از معرفی اولین گوشی آیفون و سیستم عامل ای او اس . شرکت اپل کاری صحیح . در زمینه ی ایجاد اعتماد کاربرانش انجام داد و بروز رسانی سیستم عاملش را اعلام کرد . عرضه و نمایش این برو زرسانی با رونمایی از اولین آیپد تاچ همراه بود ؛ محصول جدید اپل با سیستم عامل بروز رسانی شده ی « ios1 »  توجه همه را جلب کرد. بعد ار گذشت پنج ماه از این بروز رسانی شرکت اپل مجددا بروز رسانی دیگری را عرضه کرد

و تحت عنوان«  ios 1.1.3 » معرفی نمود.در واقع میتوان گفت که شرکت اپل با ارائه ی این دو بروز رسانی در طول هشت ماه  به طرفدارانش نشان داد که در زمینه ی بروزرسانی و همگامی با سایر تغییرات پیشتاز است و به خطری بزرگ برای سایر  سیستم عاملهای موبایل و تبلت تبدیل شد.

Ios 2

« 2 ios » به همراه گوشی « iphone 3G » معرفی شد و از ویژگی های سخت افزاری مانند A-GPS و 3G  پشتیبانی می کرد. در سال 2008 در ماه جولای . یک به روز رسانی  در ای او اس یک رخ داد و تغییر بزرگی در آن بوجود آمد

این تغییربزرگ افزودن آپ استور « app store » بود که در « 2 ios »  ظاهر شد؛ « 2 ios » با برنامه ای جذاب و متفاوت به بازار عرضه شد. اپل با این کار . زیر ساختی مناسب برای توسعه و جستجو و نصب همه ی اپلیکیشن های ثانویه ایجاد کرد . تجربه ای جدید و کاملا متفاوت را به کاربرانش داد.

جالب است بدانید که آپ استور در 6 مارس 2016 بیش از 550,000 نرم افزار کاربردی داشته است . که بیش از 25 بیلیون دفعه دانلود شده اند . این سیستم عامل 16% از سهم بازار گوشی های هوشمند را به خود اختصاص داده است.

 

شرکت اپل و سیستم عامل ios

به جز شرکت تولید کننده ی ایفون یعنی اپل  هیچ عضو دیگری برای ایجادنرم افزار وجود نداشت و کاربران تنها به نرم افزارهای ساخته شده توسط شرکت اپل . بسنده کرده بودند.

اما در بروز رسانی جدید و با عرضه ی ایفون او اس 2 . بوسیله ی اپلیکیشن اپ استور این مشکل برطرف گردید و شرکت تولید کننده ی نرم افزار به عنوان عضو سوم وارد این چرخه شد و به تولید نرم افزار مختص سیستم عامل «  ios » پرداخت.

علاوه بر اضافه کردن اپلیکیشن اپ استور و پشتیبانی از برنامه های شخص سوم .پشتیبانی از مایکرو سافت و اضافه شدن سرویس موبایل می و همپنین عرضه ی کیتهای SDK   برای توسعه دهندگان ایفون او اس از جمله تغییرات ایجاد شده در این گوشی بود.

به دنبال آن نیز دو بروز رسانی دیگر به فاصله های دو ماه از هم صورت گرفتند.

 

 

 

 

ios2

itunes

اپل برای توزیع اپلیکیشن ها از برنامه ی ایتونز «  itunes  » استفاده کرد  ؛ ایتونز در واقع نرم افزاری است که توسط شرکت اپل طراحی شده است تا بوسیله ی آن بتوان بازی و برنامه و موسیقی و ویدئو روی آیفون یا آیپد یا آیپاد خود داشته باشید.

ایتونز به عنوان یک پخش کننده موسیقی نیز به کار می رود . می تواند مانند یک موزیک پلیر عمل کند ولی به دلیل سنگین بودن برنامه معمولا از این موزیک پلیر استفاده نمی شود . اما برای ورود برنامه های جدید به داخل گوشی ایفون و یا ایپد خود باید از ایتونز استفاده شود . چراکه نرم افزار ایتونز مختص شرکت اپل است و هیچ برنامه ی دیگری نمی تواند . به اندازه ی آن با سایر برنامه های و سخت افزارهای اپل سازگاری داشته باشد.

اپل در ای او اس دو « ios2» از نرم افزار ایتونز «  itunes  » که توسط کاربران علاقه مند به موسیقی اش از قبل توسعه و گسترش داده شده بود . برای توزیع و پخش اپلیکیشن هایش استفاده کرد که جستجو و نصب هر اپلیکیشن را برای کاربران به راحتی میسر کرده بود.

SDK

بطور کلی همه ی شرکت های بزرگ « مانند اپل وبقیه ی آنها»  یک SDK در اختیار توسعه دهنده گان قرار می دهند . که بوسیله ی آن می توان برنامه های آنها را توسعه داد. SDK « Software Development Kit »  در واقع  ابزاری جهت توسعه است . که به برنامه نویسان اجازه ی توسعه و تصحیح برنامه واپلیکیشن ها و ایجاد نرم افزار را می دهد . دومین تغییر بزرگی که اپل در گوشی ای او اس دو به نمایش گذاشت . این بودکه با استفاده از کیت توسعه دهنده ی قوی ابزارهایی را در اختیار توسعه دهندگان قرار داد.

این نرم افزار باعث شد اپلیکیش های آی او اس زیباتر و پیشرفته تر از تمام اپلیکیشن های موجود بر روی پلتفرم های دیگر گردند . برتری خاصی به اپل داد که هیچ یک از شرکتهای دیگر به آن نزدیک هم نشده بودند.اپل نیز یک  SDK در اختیار توسعه دهندگان و برنامه نویسان قرار داد و این نرم افزار را در آی او اس دو به نمایش گذاشت.

اما نصب اپلیکیشن ها تنها از طریق اپ استور ممکن بود . اپل به طور کامل آی او اس را در اختیار توسعه دهندگان قرار نداد و آن را کاملا باز نکرد و کاربران را محدود به نصب اپلیکیشن های موجود در اپ استور کرد . رونمایی اپ استور تغییر بزرگی در قیمت اپلیکیشن ها به دنبال داشت . که به دنبال آن . قیمت یک اپلیکیشن 50 دلاری به 5 دلار و حتی کمتر هم سقوط کرد.

Microsoft Exchange

اکسچنج سرور یکی از پروژه های عظیم شرکت مایکروسافت است و امکان ارسال و دریافت و مدیریت ایمیل  و تماس ها و تقویم را برای کاربران فراهم می کند . یکی دیگر از ویژگی هایی که در ای او اس 2 معرفی شد پشتیبانی از   «Microsoft Exchange» مایکروسافت اکسچنج بود که بوسیله ی آن ایمیل و تقویم و فهرست تماسها  پشتیبانی میشود . در ای او اس یک « ios1 » تنها با اسکرول دستی می توانستید . جستجو در بیت فهرستی را انجام دهید . اما در ای او اس 2 امکان جستجو را فراهم کرد و انتخاب چندتایی برای ایمیل و پیامک را نیز ممکن کرد.

MOBILE ME

« MOBILE ME  » موبایل می نیز از دیگر سرویس های ارائه شده در ای او اس دو « ios2 » بود که جایگزین دات مک شد اما به دلیل گران بودن و کارایی نامناسب مورد پذیرش قرار نگرفت.

درسته که نسخه ی جدید آیفون یعنی ایفون « 2 ios » ایرادات و مشکلات اساسی این تلفن هوشمند را برطرف کرد . اما باز هم ایرادات زیادی به آن وارد بود . به همین دلیل شرکت اپل به فاصله ی دو ماه دو بار . بروز رسانی انجام داد. « 2 ios » به خاطر مشکلاتی ناشی از کاهش عمرباتری و قطع شدن تماس ها . پایداری چندانی نداشت و رضایت کاربران را جلب نکرد .

به همین جهت نسخه ی های جدید 2.1 و 2.2 به فاصله ی دو ماه از هم ارائه داد . که هدف آن برطرف نمودن مشکلات و نواقص اولیه بود.  بهبود و برطرف کردن طول عمر باتری و افزایش سرعت سیستم عامل  و… از جمله ی این تغییرات و بروز رسانی ها بود. در ابه روزرسانی 2.2 با آمدن  « Google Street View  » و « Guided walks » و « View Public routes »  بیشترین بهبود را در اپلیکیشن های خود انجام داد.

ios 3

سیستم عامل « ios3 » به همراه آیفون 3GS در ماه ژوئن سال2009 رو نمایی شد که هیچ ویژگی برجسته ای نداشت . صرفا جهت برطرف کردن نواقص و گپ های قدیمی ارائه شده بود. اگر یادتان باشد از مشکلات اولیه ی ایفون نداشتن نرم افزار کات . کپی و پیست بود.

در ای او اس3 اپل تلاش کرده بود که این نقص را برطرف کند و در این به روز رسانی هم اپل توانست که ویژگی هایی را که بسیار دیرتر از سایر پلتفرم ها ارائه کرده بود . به بهترین شیوه و به صورت کاربردی و استاندارد به گوشی خود بیفزاید و حتی از رقبایش نیز بسیاربیشتر جلو بزند. اسلایدرهای انتخاب متن و هایلایت آن و دکمه های کپی پیست و کات بسیار مورد تایید کاربران بودند .

جستجو و یافتن فایل یا برنامه و اپلیکیشن مد نظر در « ios » بسیار سخت بود بنابراین در « ios 3 » امکان جستجو برای کاربران بوجود آمد . آیفون در این به روز رسانی خود . در سمت چپ « Home page » صفحه ی خانگی خود  گزینه ای جهت تایپ کردن و جستجوی موارد تایپ شده قرار داد و برنامه ی مورد نظر را از بین فهرست های تماس و ایمیل و مسیج و تقویم و  یادداشت ها پیدا میکرد. سرانجام اپل به رقبای موجود در بازار مانند ویندوز فون و پالم او اس و بلک بری رسید.

 

 

ios

 

اضافه کردن قابلیت ام ام اس ؛ سیستم عامل ios

در واقع تا به اکنون و تا این تاریخ از زندگی آیفون او اس ؛ می توان گفت که آیفون او اس یک . شروع کار ایفون بود  و در ای او اس دو ورود اپلیکیشن ها را شاهد بودیم و در ای او اس سه  نقص و گپ های موجود برطرف گردید.

 

 سیستم عامل ios

«  MMS » و بلوتوث استریو « Stereo Bluetooth » و « Internet settings » از طریق بلوتوث یا یو اس بی «USB »و اپلیکیشن  « Voice Memo » و ضبط ویدیو .  کیبورد در حالت افقی .از دیگر ویژگی های ای او اس « IOS  » بود؛ دیگر ویژگی های مهم در نسخه ی ای او اس. اضافه شدن اپلیکیشن شماره گیری صوتی « voice dialing » بود که به کاربران امکان برقراری تماس  و پخش موسیقی را می داد و از زبانهای زیادی نیز پشتیبانی می نمود . ضربه زدن برای تمرکز در اپلیکیشن  دوربین  « Tap-to-focus » قابلیت خرید کردن بصورت مستقیم « فیلم. کتاب و…

از فروشگاه آیتونز « The ability to buy direct » کنترل والدین « Parental Controls » پشنیبانی از تجهیزات جانبی بلوتوث پشتیبانی از پخش موسیقی آِیپاد اپلیکیشن قطب نما ویژگی Find My iPhone پر کردن خودکار فرم ها در سافاری ارائه  SDK و API های فراوان جهت استفاده توسعه دهندگان. همه ی این ویژگی ها باعث جلو افتادن ای او اس از سایر رقبا شد. بعد از به روز رسانی های انجام شده . در ای او اس 3 «ios3» امکانات فوق العاده ای به آن سیستم عامل اضافه شد . که آن را از سایر سیستم عاملها متمایز می کرد.

در پایین اشاره ی مختصری به آنها شده است. همانطور که اشاره کردیم اپل هر چند ماه یکبار نسبت به به روز رسانی محصولاتش اقدام می کرد و همیشه در نسخه ی اول به روز رسانیها سعی در رفع نواقص موجود داشت . در به روز رسانی دوم ویژگیهایی اضافه می نمود. چند ماه بعد از  رونمایی از ای او اس3 اپل ای او اس 3.1 را ازئه داد که دارای امکانات بیشتری بود.

  Ios 3.2 و تولد آیپد

آیپد یک عضو جدید از خانواده ی اپل با به روز رسانی جدید وارد بازار شد ؛ دوباره اپل نسخه ی «  Ios 3.2  » را  همراه با عرضه ی آیپد وارد بازار کرد و این به روز رسانی مخصوص آیپد بود که اندازه و صفحه نمایش بزرگ و قرار دادن صفحه نمایش در حالت افقی برای آیپد طراحی شده بود.

  وقتی صفحه نمایش بزرگ شد رابط کاربری نیز راحت تر و مناسبتر بود ؛ برای اینکه ای او اس را روی آیپد نصب کرد باید علاوه بر تغییر رابط کاربری  باید ساید بار «  Sidebar »نیز در سمت چپ اپلیکشن ها اضافه می شد.

 iOS 4 و Multi-tasking

در تاریخ ژوئن 2010 اپل « ios 4 » را معرفی و منتشر کرد . هدف از این به روز رسانی افزودن ویژگی های جدید برای کاربران قدرتمند بود.مولتی تسکینگ . چک کردن نگارش کلمات . جستجو با اسپات لایت . و چندین تغییر دیگر ازویژگی های اضافه شده به این سیستم عامل بودند.ولی آنچه که به عنوان بهبوداصلی این نسخه به چشم می امد مالتی تسکینگ «  Multi-tasking » بود.

ویژگی اعلان های بومی (Local notifications) اجازه می داد اپ ها در زمان از قبل تنظیم شده ای هشدارها را نمایش دهند. امکان Fast app switching/saved state باعث شد کاربران بتوانند وضعیت فعلی خود در یک اپلیکیشن را به راحتی ذخیره کرده . در بازگشت از یک اپ دیگر. با ادامه کار خود از محلی که رها شده بود. روبرو شوند . اپلیکیشن های موسیقی حالا قادر به اجرا در پس زمینه بودند . نرم افزار های راهبری قادر به ادامه موقعیت یابی بعد از رفتن شما به یک اپ دیگر بودند.

اپلیکیشن های VoIP امکان یافتند حین اجرای یک تماس فعال. در صورت خروج شما از اپلیکیشن. به فعالیت خود ادامه دهند. ارائه ی موارد بالا نیازمند به روز شدن اپلشیکیشن ها  توسط  توسعه دهندگان بود .مولتی تسکینگ مختص اپل یک دستاورد و نوآوری متفاوت بود  و باعث بهبودی عمر باتری و جلوگیری از اشغال نشدن RAM « رم » . بوسیله ی برنامه های فعال در پس زمینه می شد ؛ البته امکان آپدیت خودکار اپلیکیشن ها در پس زمینه ها وجود نداشت.

منوی چند وظیفگی « Multitasking »

در « ios 4 » به آیفون اضافه شد و این مشکل نیز برطرف گردید . با این منو شما می توانستید با دو بار فشردن پی در پی و به دنبال هم دکمه ی هوم « Home button » این منو را باز کنید و با نگه داشتن انگشت روی آیکون ها . برنامه های اضافی را از فهرست حذف کنید. و با کشیدن « Swipe » به  سمت چپ «Music control widget » ویجت کنترل موسیقی را در دسترس کاربر قرار می داد.

 

« حتما بخوانید  نحوه کار با سیری در آیفون ؛ فعال کردن Siri دستیار صوتی اپل

 

ios

 

« FaceTime »

زمانی که آیفون4 عرضه شد اپلیکیشنی برای استفاده از دوربین جلو را معرفی کرد که اپلیکیشن آن  « FaceTime Video Chat » نام داشت.این ویژگی به مرور به آیپد و آیپد تاچ و مک نیز انتقال داده شد و توسعه یافت. فیس تایم  نرم افزاری است که توسط آن می توان با استفاده از وای فای تماس ویدیویی  برقرار کرد.

 

پوشه ها «Folders »

در این نسخه بود که بالاخره اپل پوشه ا را به صفحه ی خانگی منتقل کرد . درکنار این ویژگی تغییر عکس پس زمینه را نیز به ای او اس 4 اضافه کرد.

 

ios

 

 

صفحه نمایش رتینا « Retina Display » 

اپل در آیفون 4 . صفحه نمایشگر رتینا  را با پردازنده سریع عرضه کرد و به این صورت توسعه دهندگان توانستند. APP « اپ »های با کیفیت تولید کنند .نمایشگر رتینا « Retina Display » نوعی صفحه نمایش ال سی دی که توسط شرکت اپل تولید شده است .

در این صفحه نمایش تراکم پیکسلی به حدی بالاست که در فاصله ی معمولی چشم انسان قادر به تشخیص پیکسل ها نیست . در این نوع صفحه نمایش همه جزئیات به وضوح قابل شناسایی هستند. این تراکم پیکسلی با اندازه صفحه نمایش دستگاه ها تنطیم شده است بطوری که در دستگاه آیفون و آیپاد تراکم پیکسلی  326 و در دستگاه آیپد 246 وو در مک بوک پرو 220 است. 

یکی از کارهای مثبت دیگری که در « ios 4 » انجام شد بررسی و چک کردن کلمات نگارشی و قرار دادن خطوط قرمز زیر کلمات و جایگزینی برای کلمات اشتباه تایپ شده  و اپلیکیشن تماس ها که امکان لینک کردن کانکت های تکراری را فراهم کرده بود و امکان جستجو در ایمیل و پیام ها نیز ممکن کرده بود.پنهان کردن تقویم های خاص در اپلیکیشن تقویم و … 

 

 سیستم عامل ios آی او اس

اما IOS4 با شکایت بسیاری از کاربران روبرو شد و شکایت آنها مبنی بر عدم آنتن دهی این دستگاه بود.

علاوه بر نواقص موجود در نسخه ی ای او اس4 . شکایات زیادی از طرف کاربران از این نسخه شده بود و ادعای شکایت کنندگان این بود که در بعضی مواقع گوشی شان آنتن نمی دهد و خطوط کمتری را نشان می دهد.در جهت رفع مشکل ای او اس 4 شرکت اپل یک به روز رسانی دیگر عرضه کرد و در این به روز رسانی 4.1  مشکل آنتن دهی را برطرف نمود.

در به روز رساkی 4.2.1 سیستم عامل ای او اس را برای تمامی محصولات اپل یکسان سازی کردند  و عرضه ی نسخه ی جدید از او اس برای تمامی پلت فرم های اپل ویژگی های یکسانی خواهد داشت. به همین جهت به رزو رسانیهایی برای این نسخه ی جدید از سیستم عامل   IOS 4 انجام داد.

iOS 4.0.1

این به روز رسانی در جولای 2010 صورت گرفت و مشکل آنتن دهی گوشی های ای او اس چهار را حل کرد.

IOS 4.1

در این به روز رسانی  گیم سنتر را معرفی کرد و تولید کنندگان بازی نیز از این فرصت استفاده کرده و یک شبکه اجتماعی بزرگ برا ی طرفدارن بازی در ای او اس تشکیل دادند. همچنین پشتیبانی از اچ دی ار را نیز به اپلیکیشن دوربین  جهت ترکیب کردن دو عکس با نوردهی متفاوت اضافه نمودند.

iOS 4.2.1 

با آوردن مولتی تسکینگ و پشتیبانی از پوشه ها به آیپد شماره نسخه و نسل ای او اس برای تمام پلتفرم های اپل یکسان شد .و با اضافه نمودن AirPlay نمایش بی سیم تصاویر را از اپل تی وی ممکن کرد و AirPrint هم به سایر ویژگی ها اضافه شد.

iOS 4.2.5

یکی از ویژگی های مهم این نسخه پشتیبانی از هات اسپات مبتنی بر وای فای بود و دسترسی به AirPlay  برای اپلیکیشن های ثانویه ممکن شد.

iOS 5 و منشی خصوصی شما

« ios 5 » با گوشی «iphone s4 » عرضه و رونمایی شد که ویژگی های زیادی به آن اضافه کرد. وقتی در اکتبر 2011 ایفون او اس 5 به بازار امد تنها گوشی  بی رقیب بازار بود . این گوشی با سخت افزار فوق العاده  وبا  ترکیب امکانات فوق العاده  سیستم عامل به یک گوشی بی عیب و نقص تبدیل شد.  برای اولین بار در گوشی«iphone s4 »یک دستیار صوتی به نام سیری معرفی شد . راحتی و افزایش سرعت در اپدیت ها و بهبودهای بخش اتصالات همه و همه تنها در گوشی ایفون او اس 5 قابل مشاهده بود.

در گوشی «iphone s4 »  ابزاری به نام سیری «siri» تعبیه شد. سیری نرم افزار ی است که بوسیله ی آن می توان  بدون دست زدن  به گوشی به آن فرمان انجام کاری بدهید؛ مثلا بصورت صوتی به گوشی خود بگویید که موزیکی با این مشخصات را پخش کند. یا اپلیکیشن مسیج و یا سایر برنامه های دیگر را باز کند ؛ با نگه داشتن کلید Home می توان به سیری دسترسی پیدا کرد. یکی از مهم ترین و بی نظیرترین ویژگی های «iphone s4 » سیری « siri » می باشد که همانند یک منشی برای شما فعالیت می کند

در واقع سیری « siri » .  یک قابلیت دریافت و فهم صدای انسان و دستورات شما را دارد(کنترل صوتی) و هر چه را به او بگویید اجرا می کند. لازم به ذکر است که زبان  siri . انگلیسی می باشد.

 

ios

 

سیری « Satiety »

در واقع به معنی تعامل با دستگاه از طریق رابط کاربری با زبان طبیعی  است. شرکت اپل . سیری را در حالت بتا  عرضه کرد و تا ای او اس هفت نیز در همین حالت باقی ماند؛ سیری گاها مشکل اتصال به اینترنت دارد و گاها جوابهای مسخره ای برای پرسشهای صوتی شما یافت می کند.اما نباید نادیده گرفت که سیری شروع کننده ی راهی بود که بعدها شرکتهای دیگر آن را تکمیل کردند.

« Notification Center  » مرکز اطلاع رسانی ها

« ios 5  » یک ویژگی دیگر نیز به آیفون اس4 اضافه نمود و آن هم مرکز اطلاع رسانی ها بود ؛ « ios 5 » کاری کرد که این همه اعلان ها بر روی صفحه  ظاهر نشوند و مزاحم کاربر نباشند و به همین دلیل . منویی در بالای صفحه تعبیه کرد که کشویی بود و با کشیدن  آن به سمت پایین تمام اعلان های اخیر و اپلیکیشن های باز شده را نمایش می داد.

« notification center  »  به معنی « مرکز اعلان ها » مسئول گزارش اتفاقات انجام شده در گوشی شما ست . که این گزارش را به صورت ترکیبی از صدا و ویبره و پنجره های کوچک به اطلاع می رساند.بعضی مواقع اعلام همه یبرنامه ها و بازیها بسیار ازار دهنده خواهد بود . به همین جهت اپل شما را در فعال یا غیر فعال کردن این اطلاع رسانی ها آزاد گذاشته است. البته اپل در بخش «setting»  گزینه ای را برای انتخاب نمایش اعلانها بر روی قفل صفحه در اختیار کاربر قرار داده است.

« I massage »

آی مسیج سرویس اختصاصی ارائه شده توسط شرکت اپل است که در « ios 5 » گنجانده شده است ؛این سرویس به شما اجازه ی ارسال و دریافت پیام متنی . تصویری و فیلم را می دهد و بر روی گجت ها و دیوایس های اپلی نصب شده است. « ios 5 »  با اضافه کردن این قابلیت توانست . از بلک بری مسنجر پیشی بگیرد و با استفاده از این سرویس شما می توانید موقعیت خود «location » یا  یادداشت صوتی « voice memo »  یا تماس های « contact »  خود را ارسال یا از دیگران دریافت کنید.

از مزایای این سرویس امکان ارسال پیامک متنی و یا مولتی مدیا با استفاده از اینترنت  بدون پرداخت هزینه . دریافت گزارش تحویل «  Delivered  » بعد از تحویل داده شدن پیام . دیدن خوانده شدن یا خوانده نشدن پیامتان  توسط شخص مقابل .  مشاهده نمادی مختص تایپ کردن هنگامی که شما یا شخص دیگر در حال تایپ کردن برای شما باشد.

تا قبل از ای او اس 5 برای نصب اپلیکیشن ها با دستگاه آیفون یا آیپد را با یو اس بی به کامپیوتر متصل می کردیم و اپلیکیشن ها ی مورد نیاز را انتقال می دادیم . اما « ios 5 » . آیفون و آیپد را  به  یک کامپیوتر مستقل تبدیل کرد و نیازی به اتصالات سیمی نداشت.

آیکلود (iCloud):

« ios 5 » با یک معرفی جدید دیگر نیز همراه بود و آن سرویس ابری اپل بود که جایگزین موبایل می شد. این سرویس از سیستم رایانش ابری استفاده می کند ؛ اپل به کاربرانی که این سرویس را فعال کرده اند . 5 گیگابایت فضای رایگان بصورت اختصاصی در اختیارشان قرار می دهد.

کاربر می تواند اطلاعات تحت وب خود را بر روی آن ذخیره کند . جالب است بدانید که این اپلیکیشن ها و فایلها و اطلاعات ذخیره شده برای چندین دیوایس دیگر نیز قابل استفاده می باشند. این حافظه ی اختصاص  با پرداخت مبلغ معینی قابلیت افزایش حجم را دارد و می توانید بیشتر و بیشتر حجم در اختیار داشته باشید و می توانید فایلهای غیر ضروری ذخیره شده را در فضای آیکلود حذف کنید.

iTunes Match

قابلیت دیگری است که در آیتونز کلود وجود دارد؛این سرویس آهنگهای شما را شناسای می کند و درصورتی که این آهنگ در iTunes Match وجود نداشت  فایل را اپلود کرده و در دسترس شما قرار می دهد.

iOS 6 و خداحافظی با گوگل مپس

« ios 6 » در ژوئن 2012  رونمایی شد . مهمترین و برجسته ترین ویژگی « ios 6 » . حذف گوگل مپس  بود که کاربران را بسیار متعجب کرد. در رقابت میان شرکتهای گوشی و گجت های « ios  » و « android » . روابط  ای او اس و گوگل به تیرگی می رفت و در این میان بود . که « ios  » تصمیم گرفت اثری از گوگل و اندروید در دستگاه خود نبیند؛

 این نسخه کمپانی اپل تصمیم گرفته بود که روی اپلیکیشن های نقشه سرمایه گذاری کند  و اپل مپ «  apple maps» را در نسخه ی جدید سیستم عامل محبوبش ارائه دهد و توانست سرویس نقشه ی مستقل و قابل قبولی را عرضه کند و همچنین تغییرات دیگری نیز بوجود آورد . در این سرویس که اپل  مپ نام داشت قابلیتهایی نظیری مانند ؛ «  turn-by-turn » راهبری و « Flyover » نقشه  ی سه بعدی در حالت پرواز با ارتفاع کم و هماهنگی باسیری از دستاوردهای بی نظیر این سرویس بودند.

در ای او اس 6 سرویس سیری بسیار بهبود پیدا کرده و  اپدیت  شده بود؛ اکنون کاملا قابلیت انجام هر دستوری را دارد و به راحتی تمام برنامه ها و اپلیکیشن های مورد نظر را بررسی و باز می کند.

 

ios

 

 ios 7 با ظاهری جدید « سیستم عامل ios »

بعد از رونمایی کردن از IOS6  و حذف گوگل مپ و جایگزینی اپل مپ در محصولات اپل . تیم کوک با عذرخواهی از کاربران بابت نواقص موجود در نقشه . استعفا داد و جانی آیو جایگزین او شد و بعد از این جابه جاییها اپل توانست با انتشار آپدیت جدید تعدادی از این مشکلات را حل کند.

در 10 ژوئن 2013 ای او اس 7 بتا1. بعد از کنفرانس منتشر شد و بعد از آن نیز. ای او اس بتا 2 و 3 و 4  عرضه شدند.سیستم عامل « ios 7 »  بر روی گوشی های آیفون  5C و 5S  عرضه شد. بعد از سر کار آمدن جانی آیو تغییرات ظاهری زیادی در ایفون ظاهر شد .ای او اس 7 هم از درون و هم از بیرون دستخوش تغییرات زیادی شده است .

جانی آیو طراح مشهور و نائب رئیس ارشد کمپانی اپل مربی تیم طراحی شرکت اپل با دیدی متفاوت  نسبت به آپدیت ای او اس اقدام کرده است.

ios7

مرکز کنترل « Control Center »

امکان دسترسی سریع به تنظیمات و برنامه هایی که معمولا مورد نیاز هستند را  فراهم می کند. فعال کردن یا غیر فعال کردن  «Airplane Mode» مزاحم نشوید « Do Not Disturb »  و چراغ قوه و… را از مرکز کنترل تنظیم و آنها را فعال یا غیرفعال کرد. مرکز کنترل به تازگی به مجموعه اپلیکیشن های ای او اس «  IOS » اضافه شده است . با کشیدن انگشت از پایین به بالای صفحه . نمایش داده می شود.

در این بخش بلوتوث . وای فای . تنظیمات روشنای و نور فلاش . میزان شفافیت و … تعبیه شده است و می توانید بدون وارد شدن به تنظیمات اصلی گوشی خود از طریق مرکز کنترل این تنظیمات را کنترل کنید.

چند وظیفگی « Multitasking »

دو بار فشردن کلید هوم « Home » پیش نمایشی از برنامه ها ی باز را به شما نشان می دهد. با کشیدن هر یک از برنامه به سمت چپ یا راست برنامه بسته خواهد شد . « ios 7 » بطور کامل از همه ی سرویس ها و اپلیکیشن ها ی موجود پشتیبانی می کند .

همه ی اپلیکیشن ها می توانند بدون استفاده  از منبع انرژی « شارژ » و کاهش عمر باتری انجام می گیرد و اپلیکیشن های خاصی نیز در زمانی که وای فای در دسترس باشد به روز رسانی می شوند. در « ios 7 » دیگر نیاز نیست برای اپدیت اپلیکیشنی وارد برنامه شوید . آن را به روز رسانی کنید بلکه سیستم در پیش زمینه با توجه به اولویت استفاده کاربر اپلیکیشن ها را اپدیت می کند.

صفحه نمایش در مرورگر سافاری ؛ سیستم عامل ios

برای وب گردی و خواندن مطالب و گشت و گذار در اینترنت هر چه صفحه نمایش بزرگتر باشد . بدون شک مفیدتر و راحت تر خواهد بود ولی صفحه نمایش 4 اینچی آیفون برای وب گردی جالب و مناسب نیست . این از مشکلات ایفون بود برای کسانی که به سرچ و گشت و گذار در اینترنت علاقه دارند.

در « ios 7 » امکان بزرگ کردن و تمام صفحه کردن مرورگر سافاری وجود دارد و شما می توانید در این فضای بزرگ  به مرور وب بپردازید. در این نسخه ی جدید بخش جستجو و و بخش ورود آدرس وب هماهنگ و یکپارچه شده اند.

آپدیت سیری Satiety (کنترل صوتی)

سیری « siri » از قابلیت های محبوب « ios  » . در این به روز رسانی باز طراحی شده . نسل جدید کنترلهای صوتی «Satiety » ویژگی های جدیدی  را در خود گنجانده است . از جمله افزودن زبان های فرانسوی . آلمانی . و چندین زبان دیگر . قابلیت پذیرفتن  صدای شما و اجرای آن دستورات .

شما می توانید بسیاری از کارها را بدون نیاز به میزان روشنایی صفحه . پخش پیام های صوتی و… را با شنیدن صدای شما اجرا کند. اکنون سیری مانند یک منشی  و همراه همیشگی در گوشی شما فعالیت می کند.

مرکز اعلانات « Notification Center »

مرکز اعلانات که از گذشته در ای او اس وجود داشته است این بار تغییراتی در آن اعمال شده است و اکنون بصورت سه صفحه ای می باشد . دسترسی به ان در همه ی صفحه ها و صفحه قفل نیز راحت و آسان است.برای دسترسی به مرکز اعلانات باید انگشت خود را از بالا ی صفحه به پایین صفحه بکشید 

تا صفحه ی اعلانات ظاهر شود که شامل سه صفحه ی  « all » و«  missed» و« today » می باشد . که all تمام اعلانات موجود را نمایش می دهد و missed تماس ها و پیامهای بی پاسخ و today اطلاعاتی را که احتمالا امروز به آنها نیاز دارید . به شما نشان می دهد. مانند پیش بینی هوا و پیش بینی ترافیک و…

دوربین « Camera » و سیستم عامل ios

در « ios 7 »  تغییراتی در برنامه ی دوربین انجام شده است و شما می توانید با یک تب قالب مورد نظرتان را «  Square  و Still و Panorama و Video»انتخاب کنید . اپل در این به روز رسانی با افزودن فیلترهای جدید . مانند سایر برنامه های فتوشاپ امکان تغییر عکس و انتخاب فیلتر مورد را قبل از عکس و بعد از عکس گرفتن فراهم کرده است.

یافتن آیفون گمشده « Find My iPhone »

یک خبر خوب برای کاربران « ios » اگر گوشی خود را گم کرده اید یا به سرقت رفته است اصلا نگران نباشید ای او اس 7 ویژگی های امنیتی جدیدی تعبیه کرده که امکان خرید و فروش گوشی شما را  بسیار کم کرده است.زیرا برای غیر فعال نمودن و یا پاک کردن گوشی شما باید اپل ایدی و پس ورد شما را بداند . « Find My iPhone ». برای مواقعی که گوشی آیفون خود را گم کرده اید. می توانید با این قابلیت گوشی خود را بیابید.

 

سیستم عامل ios

تصاویر در سیستم عامل ios

در « 7 ios » تغییراتی در برنامه ی دوربین انجام شده است و شما می توانید با یک تب قالب مورد نظرتان را «  Square  و Still و Panorama و Video»انتخاب کنید . اپل در این به روز رسانی با افزودن فیلترهای جدید مانند سایر برنامه های فتوشاپ امکان تغییر عکس . انتخاب فیلتر مورد را قبل از عکس و بعد از عکس گرفتن فراهم کرده است.

 « AirDrop »   

یک قابلیت جدید که با استفاده از آن می توان . اطلاعات گوشی خود را به سایر کاربران ای او اس که در فاصله ی کمی از شما قرار دارند. انتقال داد.

8  ios

در واقع «8  ios » نشات گرفته از ای او اس 7 می باشد و نرم افزار های کاربردی عالی به آن اضافه شده است.

ios8

اپل کیبورد ؛ سیستم عامل ios

از آنجاییکه اپل . کیبورد های « 7 ios» را ضعیف می  دانست تصمیم گرفت در «  8 ios»  قابلیت های جدیدی به آن بیفزاید . از این رو  کیبورد   QuickType را جایگزین کرد ؛ این کیبورد عادات تایپی شما را شناسایی می کند و می توانید با تایپ یک یا دو حرف. ادامه کلمه ی شما را تشخیص دهد .

شما می توانید کلمه ی مورد نظر را پیدا کنید. همانطور که می دانید چه در اندروید و چه در ios دانلود و نصب و استفاده از کیبورد سلیقه ای و  در افراد مختلف متفاوت است ؛ کیبورد اپل در هنگامی که شما در حال تایپ کردن می باشید به شما کلماتی را پیشنهاد می کند که از بین آنها می توانید کلمه ی مورد نظر را بیابید و جایگزین کنید.

ای مسیج « i message »

ای مسیج یکی از پر طرفدارترین  اپلیکیشن های اپل  . که در ای او اس 8 ویژگی های بسیار عالی به آن افزوده است ؛آی مسیج مانند سایر شبکه های اجتماعی قابلیت  ارسال فایل صوتی و ویدویی را دارد  حتی می توانید در آی مسیج پیامهایی با تاریخ انقضای مشخص ارسال کنید که بعد از اتمام تاریخ انقضای پیام از بین می رود.

اشتراک گذاری بین اعضای خانواده « FAMILY SHARING »

ای او اس قابلتی به نام فمیلی شیرینگ را در «8  ios »  گنجانده است . که به کمک این نرم افزار شما می توانید تصاویر . فیلم و برنامه های دانلود شده از آیتونز و …را برای افراد خانواده و یا افرادی که در فاصله ی کمی از شما قرار دارند  و دارای دستگاه و دیوایس آیفون و یا محصولات اپل هستند به اشتراک بگذارید. البته شاید این نرم افزار چندان خوشایند هم نباشد.

 

سیستم عاملios

کیت تندرستی « Healthkit »

تندرستی Healthkit . یکی از قابلیت های اضافه شده در «8  ios » است.این برنامه اطلاعاتی مفید در زمینه ی وضعیت سلامتی و تناسب اندام به شما می دهد.

 

سیستم عاملios

siri در ios 8

در «8  ios »  دستیار صوتی سیری در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفت تا قابلیت های بیشتری به آن افزوده شود و همچنین سیری برای تمام اپلیکیشن ها قابلیت فراخوانی داشته باشد. و تشخیص صوت محیط بوسیله ی سیری از دیگر امکانات جدید این اپلیکیشن می باشد.

9 ios

اپل در « 9 ios » محیط آیفون را به محیطی هماهنگ و یکپارچه تبدیل کرده است و دسترسی به تمام بخش ها  را برای کاربران راحت تر از قبل نموده است.  با چند ویژگی « 9 ios » آشنا شوید.

معرفی  فونت جدید 

در « 9 ios » . فونت مخصوص اپل واچ «  San Francisco »  را به جای فونت مخصوص رسمی ای او اس « Helvetica Nue »  به عنوان فونت رسمی آی او اس معرفی نمودند این فونت از خوانایی و زیبایی بیشتری برخوردار است.

side switch

این قابلیت از قبل در ایپدهای اپل در دسترس بود ؛ در « 9 ios » این ویژگی به آیفون نیز اضافه گردید.کارایی side switch در بیصدا کردن و غیرفعال کردن چرخش صفحه است.

سیستم عامل ios ؛ جستجو در ستینگ

تنطیمات ای او اس بسیار گیج کننده است و کاربر را مجبور می کند که چندین بار جابجا شود و اپل در ای او اس 9 بالاخره  قابلیت سرچ را به بخش ستینگ افزوده است ؛ از این به بعد کاربران ای او اس راحتتر می توانند به تنظیمات مورد نظر دسترسی داشته باشند.

ظاهر جذاب کنترل صوتی

در « 9 ios » کنترل صوتی ظاهری جذاب و مدرن تری دارد و بسیار شکیل شده است.

سیستم عامل ios

 کلید شیفت «  shift »

برخلاف نسخه های دیگر ای او اس  در این نسخه  انتخاب نوع و شیوه ی تایپ به دست خود شماست و می توانید با حروف بزرگ یا با حروف کوچک بنویسید این قابلیت در بقیه ی نسخه های ای او اس در دسترس نبود.در ای او اس 9 کلید شیفت در کیبورد اپل تعبیه شده است که کار آن نمایش حروف بزرگ یا کوچک است. اگر بخواهید می توانید با حروف بزرگ تایپ کنید و یا برعکس با حروف کوچک تایپ کنید.

 

iCloud Drive

« 9 ios » این بار برای iCloud   یک آیکون مخصوص و یک بخش مجزا طراحی کرده است؛ آیکون مخصوص iCloud Drive که می توانید آن را در   Home Screen  نمایش دهید یا فعال نکنید و غیر قابل نمایش باشد.

سیستن عامل ios

« سیستم عامل ios » بهینه شدن مصرف باتری

در « 9 ios » امکانات جدیدی به بخش ستینگ اضافه شده است .  قابلیت جدید Low Power به شما امکان محدود نمودن استفاده از باتری را می دهد و در زمانهایی که شارژ کمی دارید و نمی خواهید دستگاهتان خاموش شود می توانید از Low Power جهت محدود نمودن استفاده ی دستگاه از باتری استفاده کنید و نور صفحه یا رفرش شدن برنامه ها  را کنترل کنید.

سیستم عامل ios

شرکت اپل در همه تولیداتش مثل همیشه فقط رفع نیاز کاربران نبوده . با ایده های نوی که دارد برای کاربران خود نیاز ایجاد می کند که تا حالا از ان خبری نداشتند.

در نهایت

و اکنون منتظر ارائه ی نسخه ی جدید ای او اس هستیم . تا باری دیگر همه ی کاربرانش را غافلگیر و هیجان زده کند؛ تنها ای او اس می داند چه خبری در راه است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .