مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت ؛ انواع سیستم عامل ویندوز

0 464
زمان مطالعه : 19 دقیقه

تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت ؛ انواع سیستم عامل ویندوز در این مطلب بیان شده است .ویندوز ؛ در اواخر دهه 60 میلادی به تدریج رقابت بین شرکت های نو پا برای تولید سیستم عامل هایی برای کامپیوترهای شخصی آغاز شد ، تا کاربران بتوانند با آنها کار کنند . شرکت هایی در این بین شروع به تولید سیستم عامل کردند که برخی موفق و برخی ناموفق بودند .سیستم عامل های اندروید و آی او اس و لینوکس. در این بین کامپیوتر های شرکت Apple Macintosh با پردازنده های تولید شده در Motorola ، به دلیل اینکه محصولات گرانی تولید می کردند ، کاربران زیادی را جذب خود نکردند.اما کامپیوتر های تولید شده در IBM PC که با پردازنده های تولید شده در شرکت های Intel و ADM تولید شدند .

کامپیوتر ها این مشکل را نداشتند و خود را در بین شرکت های سخت افزار و نرم افزار شناساندند. در سال 1969 تلاش یکی از شرکت ها برای تولید سیستم عامل با رابط کاربری راحت نتیجه داد ،چون تا آن لحظه سیستم عامل های دیگری نیز تولید شده بودند و روی کامپیوتر های بزرگ نصب شده بودند و آزمایش شده بودند. با اینکه در سیستم عامل یونیکس چند کاربره می توانستند به طور همزمان از چند برنامه استفاده نمایند ، اما مورد رضایت کاربران قرار نگرفت چون دستورات بسیار سخت و پیچیده ای داشت که کاربران عادی قادر به استفاده از این سیستم عامل نبودند . این باعث شد که کاربران از این سیستم عامل استقبال زیادی نکنند . به تدرج شرکت های دیگر نیز وارد عرصه تولید سیستم عامل شدند که در میان آنها شرکت مایکروسافت نیز قرار داشت.

« تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت » شروع کار مایکروسافت

تا سال 1975 سیستمی ارزان قیمت به نام کامپیوتر جهت مصارف شخصی و تایپ کردن وجود نداشت در پیشرفته ترین حالت با استفاده از ماشین تحریر صورت می گرفت.در همان سال بیل گیتس و پل آلن با تاسیس شرکت مایکروسافت مشغول به کار شدند ، کار این شرکت کوچک نو پا در اوایل برنامه نویسی بود ، هدف اصلی این شرکت این بود که در آینده هر فرد یک کامپیوتر شخصی داشته باشد، که به مرور زمان کم کم این هدف مهم تحقق یافت. بیل گیتس و همکارش یکی از شرکت های نوپا باسیستم عاملی تا حدودی موفق و نیمه کاره را خریداری کردند و ماموریت خود را با تلاش و نبوغ زیاد بر روی محصول شرکت تازه خریداری شدشان شروع کردند .

 

سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت یکی از خانواده های سیستم عامل است. در اینجا به تاریخچه سیستم عامل ویندوز و نسخه های تولید شده در این شرکت خواهیم پرداخت.سیستم عامل های ویندوز که اکثرا با نام سیستم عامل مایکروسافت شناخته می شوند ، یکی از بزرگ ترین و پرکاربرد ترین سیستم عامل های ساخته شده برای کامپیوتر های شخصی هستند. در برآورد هایی که شده است در حال حاضر 90 درصد از کاربران روی کامپیوتر هایی با مدیریت سیستم عامل ویندوز بهره می برند و 10 درصد باقی مانده از سایر سیستم عامل ها نظیر لینوکس و مک استفاده می کنند. از امکانات ویندوز می توان به رابط گرافیکی کاربر (GUI) ، مدیریت حافظه مجازی و چند وظیفگی (multitasking) اشاره کرد.

شرکت مایکروسافت علاوه بر سیستم عامل هایی که برای کامپیوترهای شخصی تولید کرده بود ، شروع به تولید سیستم عامل هایی نیز برای تلفن همراه و سرور ها کرد.

سیستم عامل های تولید شده در مایکروسافت:

MS-DOS (Microsoft Disk Operating System)

تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت که در سال   1980 شرکای شرکت مایروسافت برای برنامه نویسی وکارهای دیگر از همکلاسی سابق خود استیو بالمر دعوت به همکاری کردند . شخص جدیدی را در شرکت خود به کار گماردند .چند ماه بعد از طرف شرکت IBM از مایکروسافت خواسته شد تا در پروژه ای با نام رمزی ” شطرنج” با آنها همکاری کنند تا یک سیستم عامل(رابط کاربری بین سخت افزار و نرم افزار و برای استفاده از برنامه های کاربری) جدید ایجاد نمایند و بعد از مدتی شرکت مایکروسافت ای سیستم عامل جدید را تحت عنوان MS DOS معرفی کرد.این برنامه در ابتدا به زبان اسمبلی نوشته شد و بعدها با زبان C باز نویسی گردید . نسخه های اولیه سیستم عامل شبیه به سیستم عامل های تولید شده قبلی در شرکت های دیگر بود .

 

مانند سیستم عامل CP / M. اما به مرور در نسخه های دیگر تغییراتی کرد و از سایر سیستم عامل CP / M متمایز گردید، و با کامپیوتر ها سازگار تر شد. شرکت IBM به سرعت این نرم افزار را روی کامپیوترهای خود نصب کرد و DOS به عنوان یک سیستم عامل جدید در بین کاربران رواج یافت.مردم به سرعت شروع به استفاده از این زبان کردند در این سیستم عامل یک خط فرمان وجود داشت که دستورات باید در آنجا تایپ می شدند تا فرامین اجرا شوند، تایپ حروفی همچون (C:) فراگیر شد حتی علامت هایی مانند><:\ :  در بین کاربران رواج یافت . کاربران مجبور به تایپ کردن های طولانی بودند تا بتوانند از امکانات استفاده کنند. برای کاربران عادی کار آسانی نبود و باید شرکت سیستم عامل جدیدی که رابط کاربری بهتری داشت، را ارائه می نمود.

ام اس داس

 

Windows 1.0 – 2.0 (1985-1992) « تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت »

در سال 1982 مایکروسافت تصمیم گرفت سیستم عامل جدیدی بسازد که کاربر در هنگام کار با آنها راحت تر باشد. اسم این سیستم عامل در ابتدا توسط شرکت”مدیر میانجی ” گذاشته شد، اما پس از اتمام کار در 20 نوامبر سال  1985 و استفاده کردن آن توسط کاربران ، به دلیل اینکه دستورات هر کدام در پنجره هایی باز می شدند، واین کار راحت تر از شکل قبلی بود، توسط خود آنان با نام ویندوز معروف شد. در این نسخه کاربران مجبور نبودند دستورات را یاد بگیرند یا آنها را حفظ نمایند و فقط با حرکت دادن یک موشواره (mouse) روی پنجره ها و کلیک کردن برای آنها دستورات اجرا می شدند.این نسخه ویندوز 0،1 نام گرفت. از جمله قابلیت های بی نظیری که در سیستم عامل ویندوز مشاهده می شد ، رابط کاربری سریع و راحت آن بود .

 

به دلیل وجود پنجره ها ، منوهای کشویی و اسکرول جهت حرکت از بالا به پایین صفحه ، استفاده از این سیستم عامل را برای کاربران بسیار راحت تر از سیستم عامل DOS کرده بود. با باز کردن File Manager (مدیریت پوشه ها) منویی کشویی باز می شود که با حرکت دادن موس بر روی آنها و کلیک بر روی هر کدام از گزینه ها ، می توانستند آن را باز کنند یا اجرا نمایند . برای باز کردن پنجره ای جدید نیازی به بستن پنجره قبلی وجود نداشت و این امکان وجود داشت که چند برنامه به طور همزمان (multitasking) اجرا شود .

 

ویندوز 1.0

 

نسخه جدید ویندوز 2

تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت برابر با تاریخ 9 دسامبر 1987 نسخه جدید ویندوز تحت عنوان ویندوز 2 وارد بازار شد. این ویندوز برای پردازنده Intel 286 ساخته شد. شکل گرافیکی در ویندوز 2 تغییر چشم گیری کرده بود ،کاربر می توانست برنامه هایی را که بیشتر به آنها نیاز داشت بر روی دسک تاپ قرار دهد تا قابل دسترس تر باشد ، باسرعت زیادی که این سیستم عامل داشت کاربر می توانست قابلیت چند وظیفگی (multi tasking )رابه کار بگیرد به نحوی که فرد می توانست تعداد زیادی از برنامه ها را در پنجره های جداگانه باز نماید و عملیات مورد نظر را روی هر کدام به صورت جداگانه انجام دهد .

 

از دیگر امکانات اضافه شده در ویندوز 2 ،استفاده از کلیدهای میانبر بود تا کاربر بتواند با سرعت بیشتری کار را انجام دهد. یکی دیگر از امکانات اضافه شده به ویندوز 2 کنترل پنل بود. نرم افزار نوشته شده مبتنی بر ویندوز نیز در این نسخه توسط برنامه نویسان برای مایکروسافت ارسال شد.یکی از بزرگترین شرکت های فروش نرم افزار برای کامپیوترهای شخصی(PC) در سال 1988 مایکروسافت بود، کامپیوترها در این سال وارد محیط کار و منزل کاربران شدند.

 

تاريخچه تصويري ويندوز

 ویندوز 3.0 « تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت »

در 22 می سال 1990 مایکروسافت باز هم از نسخه جدیدی از ویندوز تحت عنوان ویندوز 3،0 رونمایی کرد و روانه بازار ساخت ، این نسخه برای پردازنده Intel 386 ساخته شد و دو سال بعد نسخه 3،1 را به کاربران ارائه داد. این فاصله شرکت مایکروسافت فروشی قریب به 10 میلیون نسخه از این سیستم عامل را داشت و شاید برای این بود که شرکت مسیر خود را تغییر داد و به فکر افزایش کیفیت طراحی ظاهری و حافظه مجازی افتاد و آنها را تا حدودی اصلاح کرد.در این مرحله گرافیک کامپیوتری تا حدی بهبود یافت و ویندوز توانست 16 رنگ را پشتیبانی نماید و طراحی ظاهری آیکن ها قابل قبول تر شد. سرعت پردازش اطلاعات بهبود یافت چون مایکروسافت این امکان را به ویندوز داد که از پردازشگر اینتل 386 استفاده کند .

 

پس برنامه ها با سرعت بیشتری اجرا می شدند. اولین نسخه ویندوز که از استاندارد “نگاه و احساس” استفاده کرد این نسخه بود و در سال های زیادی این استاندارد در ویندوز باقی ماند. امکاناتی که در ویندوز 3.0 اضافه شدند شامل مدیر برنامه، مدیریت فایل و مدیریت چاپ و بازی (قلب، کشتی مین جمع کن)بود که البته بازی ها به صورت تک نفره بودند چون امکان چند کاربری در این نسخه ها موجود نبود.در ویندوز 3، فلاپی دیسک جهت افزایش حافظه مجازی عرضه شد که در ابعاد بزرگی ساخته شده بودند.با استفاده از دفترچه راهنمای ارائه شده در این ویندوز ، کار با آن راحت تر می شد و کاربران می توانستند بهتر از امکانات آن سود ببرند.

 

برنامه Software Development Kit

مهمترین برنامه ای که به ویندوز اضافه شده بود نرم افزار  SDK  (Software Development Kit) بود که به کاربران برنامه نویس این امکان را می داد که بتوانند در ویندوز تغییراتی را ایجاد نمایند و این باعث توسعه سریعتر ویندوز بود.با اضافه شدن امکان شبکه کردن کامپیوتر ها کاربران می توانستند گروه های کاری ایجاد نمایند و این امکان در نسخه 3،11 به ویندوز اضافه شد. با اضافه شدن این امکان بحث جدیدی تحت عنوان شبکه تحت سرویس دهنده/ سرویس گیرنده مطرح شد.

 

تاريخچه تصويري ويندوز

 

ویندوز NT

تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت حاوی دستاوردهای عظیمی است . در ویندوز NT نیز مانند سایر نسخه های دیگر تغییراتی مشاهده می شد. در این نسخه به امنیت توجه بیشتری شد چون کامپیوترها به شبکه متصل می شدند .تا این نسخه از ویندوز فقط یک کاربر می توانست از سیستم استفاده نماید اما این بار شرکت مایکروسافت خاصیت چند کاربری را نیز به این نسخه اضافه کرد. این سیستم عامل 32 بیتی است و چند وظیفه ای می باشد.

 

دو نسخه از این سیستم عامل موجود است : Windows NT Server، که به عنوان یک سرویس دهنده در شبکه عمل می کند؛ و Windows NT Workstation، که مشتری می تواند به طور مستقل یک ایستگاه کاری داشته باشد. این تغییرات در شرایطی به ویندوز اضافه شده بود که شرکت امکانات بسیار کمی در اختیار داشت ، بلاخره این نسخه در 27 جولای سال 1993 وارد بازار شد. بیل گیتس در هنگام عرضه این نسخه به این موضوع که شرکت ها می توانند برای انجام محاسبات خود از این نسخه استفاده کند اشاره کرد.

 

win-nt

 

Windows 95 « تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت »

این بار در 24 اوت 1995 نسخه جدید ویندوز، با نام ویندوز 95 برای کاربرانی که منتظر سیستم عامل جدید مایکروسافت بودند عرضه شد ، در کنار همه تغییرات دیگر ، گزینه ای وجود داشت که بیش از همه توجه کاربران را به خود جلب کرده بود و آن هم اضافه شدن دکمه Start به دسکتاپ کامپیوتر بود، این منو بسیاری از کارها را برای کاربر راحت تر و در دسترس تر می کرد، که می توان به  برخی تنظیمات از جمله تنظیم ساعت ، تاریخ ، زبان و …اشاره کرد و با این منو کاربران می توانستند به همه برنامه های نصب شده روی کامپیوتر خود دسترسی داشته باشند. تبلیغات زیادی که برای این موضوع شد باعث شد که در عرض تقریبا پنج هفته 7 میلیون از این نسخه به فروش برسد.

 

ظهور برنامه های آموزشی ، و بازی هایی که رابط گرافیکی عالی را با صوت ترکیب کرده بودندو… در زمان این نسخه ازسیستم عامل اتفاق افتاد. مردم روی به دنیای مودم و ایمیل آورده بودند به همین خاطر شرکت برای جلب رضایت مشتریان خود امکاناتی نظیر اینترنت ،که از طریق dial-up امکان پذیر بود ، قابلیت نصب و راه اندازی خودکار برنامه ها و سخت فزار (plug and play) ، پشتیبانی از برنامه های 32 بیتی (برنامه هایی ساخته شوند تا از این امکان استفاده نمایند و برنامه های تولید شده سرعت زیادی در هنگام اجرا داشتند.)و… را اضافه کرد .

برای استفاده از این امکانات برخی از سخت افزارهای کامپیوتری توان پرازش و کارایی را نداشتند به همین خاطر کاربران مجبور به تعویض پردازنده و رم خود بودند تا از این امکانات استفاده نمایند ، که خود شرکت به کاربران اطلاع داد که از پردازنده 486 و رم 8 مگابایت استفاده کنند.

 علاقه به اینترنت

برنامه های قدیمی که برای نسخه های قدیمی تر طراحی شده بودند در این نسخه از ویندوز نیز قابل اجرا بودند . در این نسخه بسیاری از محدودیت های قدیمی داس از قبیل حافظه 64K و تعیین اسم فایل فقط تا 8 کاراکتر برداشته شد. علاقه به اینترنت روز به روز در بین کاربران بیشتر می شد و شرکت مایکروسافت را به فکر ساخت برنامه ای برای استفاده راحت تر از این شبکه جهانی وا می داشت تا اینکه در سال 1995  اینترنت ایکسپلورر را برای این کاربران مشتاق ارائه نمود . برنامه شبیه ساز پرواز در سال 1980 توسط جوانی به نام Graduee ایجاد شده بود. این بار شرکت مایکروسافت آن را برای ویندوز 95 در سال 1996 قابل استفاده کرد.

 

windows95

 

Windows CE

این نسخه از سیستم عامل ویندوز برای دستگاه های کوچک مانند دستیاران دیجیتال شخصی ” PDA “ها رایانه های دستی تولید شده توسط خود شرکت مایکروسافت در سال 1996 طراحی شد. Windows CE رابط  کاربر گرافیکی (GUI) بسیار شبه به ویندوز 95 داشت و کار برای کاربرانی که با ویندوز 95 آشنا بودند راحت شده بود.

 

ویندوز CE

 

ویندوز 98 « تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت »

در حالی که کامپیوتر به خانه کاربران وارد شده بود نیاز به سیستم عاملی بود که برای این دسته از کاربران راحت تر باشد و برای استفاده آنان طراحی شود. این باعث شد که بار دیگر شرکت مایکروسافت یک سیستم عامل جدید تولید نماید به همین دلیل سیستم عامل جدیدش را با نام ویندوز  98 ، در 25 ژوئن 1998 وارد بازار کرد. این سیستم عامل برای خانه ، اداره و کافی نت مناسب بود.شرکت برای توصیف سیستم عامل خود ” کار بهتر، تفریح بهتر ” را به کار برد. پس از اضافه شدن دکمه start در نسخه قبل این بار در کنار آن امکان دیگری به نام نوار Quick Launch(دسترسی سریع) اضافه شد ، برنامه مورد نظر باید روی این نور قرار می گرفت تا در مواقع لزوم از همان جا و بدون نیاز به اینکه به استارت رفت یا از روی دسک تاپ اجراکرد .

 

بر روی این نوار اجرا کرد. امکان دیگری که در این نسخه ظاهر شد بستن سریع پنجره ها بود. در ویندوز 98 از امکاناتی مانند  FAT32, AGP, MMX, USB, DVDو ACPI پشتیبانی می شد. از دیگر ویژگی های اضافه شده که قابل توجه است، ادغام کردن مرور گر وب (Internet Explorer) با این نسخه بود . با این امکان برای کاربران هیچ فرقی بین اینکه سند مورد جستجو در داخل هارد خودشان باشد یا بر روی یک سرور در سایر نقاط جهان ، وجود ندارد، و می توانند به راحتی به آن دسترسی پیداکنند.

 

« حتما بخوانید  منظور از گوشی های ضد آب و رتبه بندی استاندارد IP چیست ؟

ویندوز ام ای

 

ویندوز ME

نسخه جدید ویندوز این بار برای کاربرانی که به موسیقی و دیدن فیلم علاقمندند نیز توجه کرد و نرم افزارهای   Windows Movie Maker و Windows Media Player  را برای آنان اضافه نمود . در این نسخه که ویندوز ME نام نهاده شد این قابلیت را داشت که با کامپیوترهای یک مکان نیز شبکه شود و شبکه خانگی تشکیل دهند . در سیستم عامل ME یک امکان فوق العاده وجود داشت و آن هم System Restore بود .

 

این امکان به نحوی بود که اگر کاربر متوجه خرابی سیستم خود شد و اگر این خرابی از لحاظ نرم افزاری باشد . کاربر می تواند کامپیوتر خود را به چند روز قبل که هنوز مشکلی نداشت برگرداند تا تمام برنامه های نصب شده در آن مدت و فایل های ایجاد شده را حذف کند و خرابی رفع شود . در این نسخه قابلیت “boot in DOS” حذف شد . آخرین سیستم عاملی که براساس ویندوز 95 نوشته شد . ویندوز ME بود و پس آن شرکت تمامی سیستم عامل های خود را بر اساس ویندوز NT و ویندوز ۲۰۰۰ ساخت.

 

ویندوز me

 

ویندوز 2000

تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت مبحث اصلی این مطلب است .ویندوز 2000 که اغلب با نام مخفف شده آن W2K  شناخته شده است و سیستم عاملی است که قابل نصب بر روی کامپیوتر و لپ تاپ است. ویندوز 2000 بر اساس نسخه NT Workstation 4.0 ساخته شد . این نسخه چون بیشتر در شبکه کاربرد داشت . با امنیت بسیار بالا تر و قابلیت استفاده از سخت افزارهای سریع تر و بهتر تولید شده بود. اجرای برنامه های کاربردی، وصل شدن به اینترنت و دیدن سایت ها، دسترسی به فایل ها ، سخت افزارها و سایر منابع شبکه ،با این ویندوز امکان پذیر است . شرکت مایکروسافت 4 نسخه از این ویندوز را منتشر کرده است: Professional(حرفه ای) ،که به طور حرفه ای برای کامپیوتر و لپ تاپ طراحی شد.

 

Server، برای سرورهای وب و سرور محل کار طراحی شد.  Advanced  Server ، برای استفاده از برنامه های کاربردی تجاری تولید شد. Datacenter Server ، برای کامپیوتر هایی که ترافیک بالای شبکه دارند تولید شد. امکاناتی جدیدی که در این نسخه اضافه شد  شامل بهبود در پویایی ، استفاده راحت تر، اتصال به اینترنت به صورت ساده، شیوه محاسبات موبایلی و قابلیت پشتیبانی از سخت افزارهای بسیار زیادی را داشت که جدیدا وارد بازار می شد . با داشتن قابلیت plug and Play  نصب برنامه ها به راحتی انجام می گرفت، سخت افزارها نیز راحت تر برای آن تعریف می شدند و با سیستم تطابقت پیدا می کردند. 

به علت سازگاری زیاد با شبکه و امکانات زیادی که داشت می توانست به صورت بی سیم شبکه شود . امکان ارتباط با USB، IEEE ۱۳۹۴، و Infrared را داشت.

 

ویندوز 2000

« تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت » Windows Mobile

سیستم عاملی برای تلفن های هوشمند و دستگاه های تلفن تولید شده در شرکت مایکروسافت با نام   Windows Mobile  در سال 2000 عرضه  شد. این سیستم عامل بر اساس ویندوز CE  ساخته شده بود و کار با آن بسیار شبه به کار با سیستم عامل تولید شده برای کامپیوترها  بود.

 

ویندوز xp

تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت در طول سال ها فعالیت خود ، موفقیت های زیادی را کسب کرده است . این بار شرکت مایکروسافت شکل ظاهری ویندوز را تغییر داد و یک طراحی مجدد انجام داد ونام این سیستم عامل را که در 25 اکتبر 2001  وارد بازار فروش کرد،  ویندوز XPنهاد. در این سیستم عامل 25 زبان  پشتیبانی می شدند که یکی از آنها زبان فارسی بود . ویندوز xp در دو نسخه ی Home  (برای کاربران عادی) و Professional(برای کاربران حرفه ای)  تولید شد . از امکانات این نسخه plug and play و اتصال به شبکه بی سیم است.این سیستم عامل از استاندارد امنیتی بی سیم  x 802.11  بهره برده است. کار کردن با ویندوز XP به دلیل تغییراتی که در منوی استارت ، نوار وظیفه و کنترل پنل ایجاد شد ، بسیار راحت تر شد.

 

بیشترین فروش شرکت مایکروسافت مربوط به این سیتسم عامل می شد. کاربران در ویندوز XP بیشتر با ویروس ها آشنا شدند چون اطلاعات بیشتری به آنان در مورد ویروس ها داده شد. و هر وقت احساس ویروسی شدن سیستم خود را می کردند، میتوانستند با دانلود آنتی ویروس این مشکل را رفع نمایند . به مرور متوجه شدند که ایمیل های مشکوکی که دریافت می کنند، ممکن است آلوده به ویروس باشد .

 

نرم افزادرهای ویندوز ایکس پی

پس باید در باز کردن آنها با احتیاط رفتار کنند و هر ایمیلی حتما نباید مشاهده شود. یکبار دیگر شرکت میکروسافت با طراحی بهتر و جدیدتر ،کار کرد آسان تر و در دسترس تر ویندور نسخه خانگی آن را روانه بازار کرد. نرم افزار های Network Setup Wizard،  Windows Media Player، Windows Movie Maker را ارتقاء داد تا پخش فیلم و موزیک برای کاربران راحت تر شود. با وجود این امکانات کار با تصاویردیجیتالی نیز راحت بود . این نسخه از ویندوز بر اساس ویندوز 2000 ساخته شد . ولی یک محیط با ثبات تر و قابل اعتماد تر را برای کاربر به وجود آورده بود.

نسخه های دیگر ویندوز XP  به مرور وارد بازار شدند:

 

ویندوز 64 بیتی از :XP برای کارهایی که به سرعت پردازش بالا تری نیاز دارند ،استفاده از این نسخه پیشنهاد می شود، در ساخت ویدئو، تصاویر سه بعدی پویانمایی و طراحی های مهندسی کار با این نسخه حتما راحت تر خواهد بود. ساخت این نسخه از ویندوز در سال 2001 اتفاق افتاد.

ویندوز XP Media Center: این نسخه برای کاربرانی که علاقه زیادی به بازی و سرگرمی چند رسانه ای دارند طراحی شد. کیفیت تماشای تصاویر در این نسخه بهتر از نسخه های دیگر است . می توان با خیال راحت به فیلم و موسیقی و فیلم های DVD مشغول شد. این نسخه نیز در سال 2002 منتشر شد.

ویندوز XP Tablet: در سال 2002 یک نسخه دیگر از ویندوز XP معرفی شد که این نسخه برای صفحه نمایش لمسی کاربرد داشت . با قلم الکترونیکی که به همراه این تبلت ها بود با نوشتن بر روی صفحه ، نوشتار تبدیل به فونت تبلت می شد.

 

Windows-XP

Windows Server « تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت »

ویندوز سرور یکی از محصولات شرکت مایکروسافت است. نسخه های ویندوز تولید شده از سایر نسخه های تولید شده توسط شرکت های رقیب قوی تر اند . این نوع از سیستم عامل ها برای شرکت های ارائه خدمات شبکه ، اینترنت ، میزبان های اینترنت( intranet hosting)  موثر بوده است . همچنین برای پایگاه داده ، enterprise-scale messaging و موارد مشابه بسیار کارآمد هستند .

 

تاريخچه تصويري ويندوز

ویندوز ویستا

باگذشت 6 سال پس از ویندوز XP و در سال 2006 ،سیستم عامل جدید مایکروسافت با عنوان ویستا وارد بازار شد. تا آن لحظه هیچ سیستم عاملی تا این اندازه از لحاظ امنیتی در سطح بالایی نبوده است . نرم افزار با استفاده از حساب کاربری با نصب برنامه هایی که به ویروس آلوده بودند ، جلوگیری می کرد.سیستمی که کار رمز نگاری را انجام می داد Bit Locker نام داشت، کار امنیت سیستم بر عهده او بود. از تغییرات دیگر این نسخه تغییر در میدیا پلیر بود. ویندوز ویستا به یک ویندوز قابل اطمینان ، امنیت بالا، قابل توسعه و سهولت در گسترش نام برده می شود .ویستا قابلیت کنترل کارایی و عملکرد بهتر نسبت به ویندوز xp ، معروف است . در این نسخه مشکلات سخت افزاری که برای سیستم روی می دهد قابل تشخیص بودند.

 

این نسخه آخرین نسل  از تهدیدها را شناسایی می کرد ، و سعی می کند آنها را رفع نماید .  اگر سیستم به جای خاموش کردن در حالت sleep قرار بگیرد  زمان راه اندازی سریع تر می شد و این حالت مصرف کمی دارد. در بسیاری از موارد ویندوز ویستا و xp   از یک سخت افزار یکسان استفاده می کنند.ویندوز ویستا از نظر طراحی گرافیکی بسیار تغییر کرده بود . شاید این وقفه طولانی مدت در ساخت این سیستم عامل به خاطر کار کردن بر روی شکل ظاهری آن ایجاد شده بود. دکمه start و نوار وظیفه در این نسخه تغییر کرد. نوار بالایی پنجره ها حالتی شفاف داشت که این طراحی برای این سیستم عامل بی نظیر بود . گزینه search هم تغییر کرد.

 

پشتیبانی زبان با ویستا

این بار ویستا از 35 زبان پشتیبانی می کرد و همه این ویژگی ها باعث شد که این نسخه 1،5 میلیون فروش داشته باشد. با ویژگی هایی که ذکر شد اما این سیستم عامل اکثرا فقط از سخت افزارهای جدید پشتیبانی می کرد ، این سیستم عامل مدت محدودی در میان کاربران رواج یافت  و استفاده شد .

 

تاريخچه تصويري ويندوز

Windows Home Server

این نسخه در ژانویه 2007 معرفی شد. (WHS)  برای اتصال و شبکه کردن چندین کامپیوتر در خانه ایجاد شده بود. Windows Home Server به کاربران امکان اشتراک گذاری  فایل های صوتی ، متنی، چند رسانه ای و… را می دهد. همچنین به کاربران این امکان را می دهد که به طور خودکار از کامپیوتر های شبکه نسخه پشتیبان ” backup ” تهیه کنند. از طریق برنامه Windows Media Connect، Windows Home Server  به کاربران  اجازه می دهد هر رسانه واقع در WHS خود را با دستگاه های سازگار به اشتراک بگذارید.

 

win-home-server

ویندوز 7

با تغییر ذاعقه مردم و علاقمند شدن آنان به فناوری های بی سیم ، کاربران علاقه چندانی به کامپیوتر های رومیزی نداشتند . این سیستم ها جای خود را به لپ تاپ ها دادند. با این شرایط ،استفاده از اینترنت در خارج از منزل ،در حال تبدیل به چیزی بیشتر از یک تفریح تبدیل می شد. بعد از تست شدن و کار کردن 8 میلیون متخصص بر روی ویندوز 7 ، در سال 2009 این سیستم عامل وارد بازار گردید.کار کردن با این سیستم عامل به دلیل تغییر در کار پنجره ها ، مدیریت فایل ها و نوار وظیفه راحت تر شد.

این نسخه نیز پیشرفت هایی داشت که می توان به multi-touch ،  Internet Explorer 8 ، بهبود عملکرد و زمان راه اندازی ، Aero Snap( باز کردن برنامه به صورت تمام صفحه فقط در راست یا چپ)  ، Aero Shake (امکان  Minimize کردن پنجره های باز فقط با لرزش دادن یکی از آنها)، پشتیبانی از هارد دیسک های مجازی و بهبود وضعیتی اشاره کرد. شرکت مایکروسافت نسخه  Windows Server 2008 R2 را نیز به همراه با ویندوز 7 منتشر کرد.

 

windows-7

 

Windows Phone7 « تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت »

در سال 2010 سیستم عاملی جدیدی تولید شد که جایگزین سیستم عامل Windows Mobile شده بود و در تلفن های هوشمند مورد استفاده قرار می گرفت .در این سیستم عامل از سبک طراحی Metro برای رابط گرافیکی استفاده شده بود که باعث می شد شکلی زنده به این سیستم عامل داده شود . multi-tab Internet Explorer (اینترنت اکسپلورر چند زبانه) و Microsoft Office Mobile ( یک نسخه از مایکروسافت آفیس که برای موبایل طراحی شده است) و… از امکانات این نسخه بودند.این سیستم عامل تلفن همراه برای گوشی های هوشمند و دستگاه های تلفن بود. و به عنوان جانشین سیستم عامل تلفن همراه مایکروسافت در فرم های اولیه ساخته شد ، ارائه شده است.

 

Windows Phone 7  برخلاف  Windows Mobile  بازار مصرف را بیشتر از بازار سرمایه گذاری مورد توجه قرار داده است و هدف این است که محصولات خود را اکثرا به مصرف کنندگان بفروشد تا سرمایه گذاران. طراحی از مدل سنتی احساسی به “Metro” جایگزین شده است . رابط کاربری جدید آن ، با این برنامه نوشته شد و شکلی زنده به این سیستم عامل داده است . Windows Phone7 در سال 2010 ساخته شد . در Windows Phone 7 ویژگی های مختلفی اضافه شده است . می توان به multi-tab Internet Explorer (اینترنت اکسپلورر چند زبانه) و Microsoft Office Mobile ( یک نسخه از مایکروسافت آفیس که برای موبایل طراحی شده است) اشاره کرد .

 

windows-phone

ویندوز 8 

تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت در سال 2012 ، ویندوز 8 بیشتر برای صفحه نمایش های لمسی طراحی شد. طراحی دسکتاپ در آن به صورت کاشی است و منو استارت کاملا حذف شد. و برای کار کردن با موس سیستم عامل راحتی نبود .پس  این سیستم عامل برای تبلت ها و صفحه نمایش های لمسی مناسب تر بود.تغییر باز هم در نوار وظیفه و مدیریت فایل قابل مشاهده بود. در این سیستم عامل نگاه سنتی قبل نسبت به طراحی تغییر کرد . طراحی بر اساس “Metro” که یک سبک طراحی برای رابط کاربری است ، انجام گرفت. این سیستم طراحی قبلا در  Windows Phone 7 استفاده شده بود.  این نوع طراحی به کاشی های روی صفحه نمایش حالتی زنده می داد ،که این کاشی ها خود لینک به برنامه های کاربردی بودند .

 

کاربران برای دریافت برنامه های مورد نظران آنها را از فروشگاه ویندوز خریداری می نمایند. این سیستم عامل در کامپیوتر های شخصی از پردازنده x86 پشتیبانی می کرد. همزمان با ویندوز 8، ویندوز RT نیز وارد بازار شد. این نسخه از ویندوز برای تبلت هایی طراحی شد که سیستم پردازنده خیلی قوی نداشتند. در این نسخه کاربران برای تهیه نرم افزارهای مورد نظرشان حتما باید از فروشگاه ویندوز خرید نمایند . تا نرم افزار برایشان قابل استفاده باشد در غیر این صورت برنامه خریداری شده قابلیت پشتیبانی توسط ویندوز را ندارد. اگر این سیستم عمل روی تبلت نصب شود. باتری بسیار کمی مصرف خواهد کرد . چون برای تبلت ها  و صفحه نمایش های بهینه سازی شده است.

 

تاريخچه تصويري ويندوز

ویندوز ۸٫۱

پس از یک سال ویندوز نسخه اصلاح شده ویندوز 8 را عرضه نمود .تغییراتی که در نسخه 8.1 ایجاد شد نتیجه نظرات کاربران و خلاقیت های شرکت مایکروسافت بود. کاربر این امکان را داشت که به صورت بوت مستقیم صفحه نمایش را به حالت رومیزی تغییر دهد. برنامه ها در هر زمان که نسخه جدیدی وارد فروشگاه می شد به صورت خودکار به روز می شدند. برخی از برنامه های کاربردی روی این نسخه قرار داده شدند.

ویندوز 10 « تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت »

ویندوز 10 به عنوان جانشین ویندوز 8 در سال 2015 به بازار عرضه شد. این نسخه که در پاییز  سال 2014 تولید شده بود پس از یک “پیش نمایش فنی” و بازنگری در سال 2015 نسخه بتا آن که به “پیش نمایش مصرف کننده” نام گذاری شد. در این نسخه تغییراتی مشاهده می شد . مایکروسافت ادعا کرد که از مهمترین آنها زمان راه اندازی سریع ، امنیت بالا و بازگشت منوی استارت است. دستگاه هایی که می توانند از این نسخه از ویندوز استفاده کنند شامل تبلت های لمسی ، کامپیوترهای شخصی، گوشی های هوشمند و کنسول های Xbox  می شد ، این گروه ها می توانستند سیستم عامل های خود را به این نسخه ارتقاء دهند، حتی کسانی که از نسخه های دزدیده شده استفاده می کردند نیز می توانستند از این ویژگی استفاده نمایند.

اما امکانی که در ویندوز 8 برداشته شد در این نسخه به جای خود برگشت و آن هم دکمه start بود. از دیگر قابلیت های ایجاد شده در این نسخه کورتانا بود . که کاربر می توانست با استفاده از صوت ایمیل ارسال کند . برای کارهای روزمره از جمله قرارها برنامه ریزی کند . برای مسیر یابی از کورتانا استفاده کند به نحوی که اگر کاربر مکانی را در کادر مربوطه وارد کند نزدیک ترین مسیر برایش نشان داده خواهد شد . کارهایی را که کاربر با موس و صفحه کلید انجام می داد ، انجام دهد . کاربر در هر زمان با گفتن هی کورتانا می تواند کورتانا را اجرا نماید . کورتانا در کنار دکمه start مانند یک نوار سفید نمایان است .

 

تاريخچه تصويري ويندوز

جان کلام

خوشحالیم  که با ارائه مطلب تاریخچه سیستم عامل ویندوز مایکروسافت ؛ انواع سیستم عامل ویندوز  توانستیم شما را با اطلاعات بیشتری آشنا کنیم . اگر سوال یا نظری دارید می توانید آن را در قسمت نظرات درج کنید.

 


بیشتر بخوانید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .