مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

تبلت ( tablet ) ؛ راهنمای خرید تبلت

0 285
زمان مطالعه : 42 دقیقه

تبلت « Tablet Computer » یک رایانه ی قابل حمل است ؛ تبلتها از انواع موبایل و تلفن های همراه ، بزرگتر می باشند و به جای لپ تاپ مورد استفاده قرار می گیرند ، با این تفاوت که تبلتها کارکردی راحت و آسان دارند و همچنین به راحتی حمل می شوند. تبلتها دارای صفحه نمایشی لمسی می باشند. سازمان فرهنگ لغات ایران ، نام لوحی را جایگزین تبلت کرده است ؛ اگر روزی در مکانی کلمه ی لوحی را شنیدید ، بدانید که همان تبلت است. از جمله کاربردهای تبلتها ، کار با اینترنت است ، کار با تبلت بدون نیاز به ماوس و کیبورد انجام می شود و همه ی کارها با استفاده از صفحه نمایش لمسی انجام می گیرد. یکی از ویژگیهای جالبی که صفحه نمایش تبلتها دارند ، این است که قابلیت چند لمسی دارند و بصورت همزمان با دو یا سه انگشت ، می توان اجرای چند عملیات را دستور داد. برای خواندن راهنمای خرید گوشی و تلفن همراه  این مطلب را بخوانید.

بسیاری از مواقع به دلیل اینکه شناخت درستی از مفاهیم اولیه و پایه در زمینه ی نرم افزار و سخت افزار نداریم  و به دلیل عدم شناخت دقیق ، خریدهای غیر منطقی انجام می دهیم برای نمونه ؛ فرض کنید  برای خرید تبلت وارد مغازه ای می شوید ، فروشنده میگوید :این تبلت دارای پردازنده ی 1.4 گیگاهرتزی است و بسیار تبلت خوبی هم هست ولی وقتی نمیدونید پردازنده چیست و چه کاربردی دارد ، این اعداد دردی رو از شما دوا نمی کنند . سایت تا خرید نکات مهم  در خرید تبلت را جمع آوری کرده و در اختیار شما قرار می دهد ؛ با ما باشید…

تبلت

راهنمای خرید تبلت مناسب

تبلت ها توانایی انجام کارهای ساده ی یک کامپیوتر را دارند ، بسیاری از نرم افزارهای اداری و مهندسی را می توان بر روی تبلت ها نصب کرد. البته توانایی اجرای برنامه های مختلف به پردازشگر تبلت نیز بستگی دارد . در ابتدا تولید تبلت تنها در اختیار شرکت بزرگ اپل بود ،اپل توانست با عرضه ی تبلتهای آیپد تحول بزرگی در دنیای تکنولوژی ایجاد کند.بعد از اپل شرکتهای دیگری نیز وارد میدان رقابت شدند و با تولید تبلتهایی متفاوت ، تنوع بالایی بوجود آوردند. شرکتهایی چون گوگل ، سامسونگ ، ایسوس و …

مزیت و برتری تبلت نسبت به رایانه

سبک و قابل حمل
قیمت مناسب و گستردگی تنوع قیمت در تبلتها
کاربری راحت و آسان

مزیت رایانه نسبت به تبلت

صفحه نمایش بزرگتر
پردازنده ی قویتر و انجام کارهای سنگین

اندروید ، ای او اس ، ویندوز!!!

اندروید و ای او اس مثل همیشه بازار تبلت ها را در دست گرفته اند و بازار مملو از محصولات اندروید و آیپدهای اپل شده است و روز به روز بر تنوع و قابلیتهای آنان نیز اضافه می گردد.از آنجاییکه کاربرد تبلت ها بیشتر سرگرمی است ؛ سیستم عامل اندروید  و سیستم عامل ای او اس برای این منظور امکانات بیشتری دارند  و می توانند انتخاب بهتری برای شما باشند ، اما اگر تبلت برای شما ، وسیله ایست جهت انجام اموری خاص و تخصصی تر باید سراغ تبلت های ویندوزی بروید. تبلتهای اندرویدی دیرتر از آیپدها به بازار آمدند ولی اکنون بسیار گسترده شده و تکامل یافته اند و به همین دلیل نمی توان گفت که آیپدها نسبت به اندرویدی ها برتری دارند بلکه قابلیتهای آنها متفاوت است.

سيستم عاملهاي رايج که در تبلتها به کار مي روند ، ويندوز و اي او اس و اندرويد است ، اين سه سيستم عامل بيشترين طرفداران را دارند و از همه بيشتر اندرويد و بعد از آن اي او اس و ويندوز

سیستم عامل IOS

بیشترین میزان سازگاری نرم افزار و سخت افزار در این سیستم عامل مشاهده می شود و بهترین عملکرد را نیز دارد ؛ IOS بطور مستقیم از فلش مموری حمایت نمی کند و انتقال اطلاعات در آیپدها مشکل تر و سخت تر از تبلتهای آندرویدی است.

مزایا

  • سرعت بالا در اجرای دستورات
  • هماهنگی زیاد سخت افزار و نرم افزار
  • اپلیکیشن های متنوع و جذاب

معایب

  • عدم حمایت از فلش مموری
  • خرید نرم افزارها از اپل انجام می گیرد و نصب سخت برنامه ها

 

سیستم عامل اندروید

اندروید محبوبترین سیستم عامل در طی چند سال اخیر بوده است ؛ این سیستم عامل متن باز « open source » اجازه ی دخالت و شخصی سازی را به سازندگان و توسعه دهندگان نرم افزار می دهد و سازندگان تبلت و موبایل می توانند با توجه به سلیقه ای که دارند ، سیستم عامل اندروید را اختصاصی کنند . چون این سیستم عامل در اختیار سایر شرکتهای تولید کننده ی تبلت و موبایل قرار گرفته است ؛ هیچ محدودیتی در تنوع قیمت ، تنوع برند و امکانات ندارد ؛ از تبلتهای 200 هزار تومانی تا چند ملیونی دارای این سیستم عامل هستند. متن باز بودن اندروید می تواند از جهاتی نقطه ضعف باشد ، اجرای سیستم عامل اندروید بر روی سخت افزارهای مختلف با پردازنده های متفاوت نتیجه و عملکرد یکسانی ندارد و ممکن است بعضی قابلیتها و امکانات این سیستم عامل دوست داشتنی بر روی بعضی پلتفرم ها اجرا نشوند یا با سرعت کند و پایینی به اجرا درآیند ، در حالی که همین امکانات و قابلیتها بر روی دستگاهی دیگر با پردازنده ای قوی سریع و روان به اجرا درمی آیند.

مزایا

 

  •  تنوع در برند
  • تنوع در اندازه ی صفحه نمایش
  • تنوع در قیمت
  • دسترسی آسان به سرویس ها و برنامه های گوگل

 

معایب

  • اجرای سیستم عامل اندروید بر روی سخت افزارهای مختلف با پردازنده های متفاوت نتیجه و عملکرد یکسانی ندارد.

سیستم عامل ویندوز

ویندوز، سیستم عامل مخصوص تبلتها را طراحی و منتشر کرده است ، ویندوز 8 مخصوصا برای تبلتها طراحی شده است . این سیستم عامل دارای دو نسخه است ؛ ویندوز8 پرو « Windows 8 Pro» و ویندوز 8 آرتی « Windows 8 RT» ؛ هر کدام از این دو نسخه ها بر روی تبلتهای متفاوت با پردزانده های متفاوت اجرا می شوند؛ این دو ویندوز 8 پرو برای تبلتهایی طراحی شده اند که دارای پردازنده ی اینتل وamd هستند . سیستم عامل ویندوز 8 پرو جهت انجام پردازشهای سنگین و کارهای تخصصی طراحی شده است. سیستم عامل ویندوز8 آرتی  برای پردازشهای سبکتر به کار می رود.

مزایا

  • پشتیبانی وسیع و گسترده از نرم افزارهای مختلف

معایب

  • عمر باتری کم
  • سرعت پردازش پایین برا ی انجام عملیات

 

تبلتهای کوچک اندازه « ۷ تا ۸.۳ اینچ »

تبلتهایی با صفحه نمایش 7تا 7.9 اینچی که با تبلتهای کوچک نیز شهرت دارند از قدرت چندان بالایی برخوردار نیستند با وجود اینکه این تبلتها ، قدرت چندان بالایی ندارند اما از محبوبترین تبلتهای بازار هستند ؛ دلیلش این است که تبلتهای کوچک دارای قیمت پایین و حمل ونقل اسان و راحتی هستند ، وزن کمتر و جابجایی راحت از جمله مزیت های این تبلت های ریزه میزه به شمار می آید ؛ معمول ترین کاربردشان وبگردی و کتابخوانی است. از مزیت های این تبلت می توان به کوچک بودن اندازه ی آن و کم وزن بودن آن و همچنین راحتی حمل و نقل آن اشاره کرد ؛ برای کودکان و همچنین برای کسانی که  به تبلت های بزرگ علاقه ندارند بهترین انتخاب است. این تبلت ها معمولا هم ارزان تر و هم ضعیف تر از تبلتهای بزرگتر هستند ولی مزایای این تبلتها این است که به راحتی حمل می شوند و  به راحتی در جیب جا داده می شوند .

تبلتها در اندازه هاي متفاوتي توليد مي شوند و هر کدام داراي صفحه نمايشي متفاوت هستند

تبلتهایی با اندازه ی متوسط « ۸.۹ تا ۱۰.۱ اینچی »

از بین تبلتهای موجود در بازار ، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده اند ، اندازه ی 8.9 تا 10.1 اینچی که به تبلتهای متوسط شهرت دارند، دارای صفحه نمایش بزرگتر و رزولوشن بالاتر نیز می باشند و همین اندازه و کیفیت صفحه نمایش است که باعث ایجاد تفاوت در بین تبلتهای کوچک و متوسط می شود. اکثر تبلتهای موجود در بازار در این گروه گنجانده می شوند ،این نوع تبلتها دارای پردازنده های قویتری از تبلتهای کوچکتر هستند ، بنابراین سریعتر هستند و برای اجرای بازیها و تماشای ویدیو گزینه ی مناسبی می باشند. نمایشگر بزرگتر هم برای تماشای فیلم و هم برای انجام بازی و هم برای کتابخوانی مخصوصا  تاثیر فراوانی دارند و مسلما کار با نمایشگر بزرگتر تجربه ای شیرین تر  ولذتبخش تر خواهد داشت ؛ از دیگر مزایای این دسته تبلت ها قدرت بیشتر و سرعت بیشتر و باتری بزرگتر می باشد که همه ی این موارد در انتخاب یک گوشی خوب تاثیر گذار خواهند بود.

بزرگ‌تر از ۱۰.۱ اینچ

تبلت هایی که دارای صفحه نمایش بزرگتر از 10.1 اینچ هستند تعدادشان کم است و کمترین آمار را از بین انواع تبلتها دارند ، این گونه تبلتها به دلیل اندازه ی بزرگی که دارند هم به عنوان کامپیوتر شخصی و هم به عنوان تبلت مورد استفاده قرار می گیرند که اصطلاحا به آنها تبلتهای هیبریدی نیز گفته می شود ؛ این نوع از تبلت ها را می توان به دلیل برخورداری از صفحه نمایش بزرگتر و قدرت بیشتر  و … دستگاهی همه کاره دانست ؛ که مسلما قیمت بالاتری نیز به نسبت سایر تبلتهای دیگر دارند.

تبلتها بر اساس اندازه ي صفحه نمايش به چند دسته تقسيم مي شوند ، که هر کدام براي کاربري هاي خاصي ضروري هستند

پردازنده یا CPU در تبلت ها

پردزانده « cpu » مهمترین اجزای هر نوع وسیله ی الکترونیکی است و تابع دستورات کاربر و سیستم عامل است ، با هر حرکت انگشت شما بر روی صفحه نمایش ، پردازنده شروع به کار می کند و دستورات لازم را به بخش های مربوطه صادر می نماید . سرعت پردازنده های تبلت را بر اساس گیگارهرتز « GH» بیان می کنند. مثلا اگر گفته شود تبلتی دارای پردازنده ی 1.4 گیگاهرتز ی است به این معنی است که در هر ثانیه 1.4 میلیارد دستور توسط این پردزانده اجرا می شود ؛ بنابراین هرچه سرعت پردازشگر بیشتر باشد ، سرعت اجرای دستورات هم بیشتر می شود . لذا هنگام خرید تبلت به سرعت پردازشگر توجه نمایید.

پردازنده A9X اپل

این نوع پردازنده بر روی تبلت آیپد استفاده می شود و به نسبت پردازنده های قبلی خود دارای عملکرد بهتر و سرعت بالاتری است ، این پردازنده از نوع پردازنده های دو هسته ای است که دارای فرکانس 2.26 گیگاهرتز  هستند و همچنین از پردازنده ی کمکی  M9 بهره می برند ؛ با این پردازنده هرگز برنامه های شما دچار توقف نمی شوند و هر اپلیکیشنی را می توانید بدون هنگ کردن بر روی آیپد خود نصب کنید.

 

پردازنده A6X اپل

یکی از سریعترین پردازنده هایی که بر روی تبلتها نصب شده است ؛ پردازشگر آیپد نسل چهار است ، این پردازنده باعث اجرای سریع و بدون توقف سایر اپلیکیشن ها می شود ، پردازنده ی گرافیکی چهار هسته ای « PowerVR SGX 554MP4» اجرای سنگین ترین بازیها را بدون مشکل سریع و روان اجرا می کند.

پردازنده هاي شرکت اپل با پردازش و سرعت متفاوت در همه ي تبلت هاي اپل يعني ايپدها استفاده مي شود.

 

پردازنده Tegra3 انویدیا

 

سامسونگ پردازنده ای  اختصاصی با نام « Exynos سامسونگ » را ارائه داده است ، این پردازنده دارای عملکردی خوب بوده است مدل جدید این پردازنده  بر روی تبلت « Nexus 10» معرف کیفیت این پردازنده است. 

پردازنده ی « Tegra 3 انویدیا» از توان چهار هسته ای برخوردار است که بعضی از بازیها مختص این پردازنده طراحی شده و منحصرا برای او بهینه می شوند ، تبلت ایسوس « Transformer Pad Infinity TF700 » از این پردازنده بهره می برد که دارای فرکانس 1.7 گیگاهرتزی است و تصاویر ویدیویی را در صفحه نمایش ایسوس که تمام اچ دی می باشد  ، با کیفیت 1920 در 1200 اجرا میکند. پردازنده ی « OMAP 4470 تگزاس ایسترومنتس » به دلیل اینکه از چیپ گرافیکی « PowerVR SGX544 » بهره می برد دارای قدرت و سرعت بسیار خوب می باشد و اجرای بازیهای سه بعدی اندرویدی با این پردازنده بسیار سریع و  روان خواهد بود . این نوع پردازنده بر روی تبلت « XS101 » نصب شده است.

پردازنده Snapdragon 4 کوالکام

تعداد معدودی از تبلت های موجود در بازار دارای پردازنده ی دو هسته ای « Snapdragon 4 کوالکام» می باشند که چیپ گرافیکی آن نیز از نوع  « Adreno 225» است . این پردازنده از عملکرد گرافیکی بالایی برخوردار است ؛ تبلتی « IdeaTab S2110 » از تبلت هایی است که دارای این نوع پردازنده می باشد.

 

پردازنده ها انواع مختلفي دارند که هر کدام در سري خاص و توسط شرکتهاي خاصي مورد استفاده قرار مي گيرد ، پردازنده هاي اينتل و کوالکام و اپل و سامسونگ و تگرا و همگي در بازار موجود هستند وهر کدام براي کاربي هاي خاصي مورد استفاده قرار مي گيرند.

صفحه نمایش

تبلت به مفهوم صفحه نمایش بزرگ است ، ورودی اصلی اطلاعات در تبلتها صفحه نمایش است ، حذف موس و کیبورد و فقط استفاده از صفحه نمایش دنیای دیجیتال را به کلی دگرگون کرده و مفهوم تبلت را بوجود آورده است. تبلتها دارای صفحه نمایش هایی با سایز های مختلف هستند ؛ سایز صفحه نمایش تبلتها ، از 4 اینچ شروع می شود . به سایز 13 اینچ و بیشتر می رسد. معمول ترین و رایج ترین سایز صفحه نمایش 7 تا 10 اینچ است « نه به کوچکی موبایل و نه به بزرگی لپ تاپ » . تبلتهای 10 اینچی مناسبترین سایز تبلت برای تماشای ویدیو و فیلم و دیدن عکس و… می باشند و اگر به دیدن فیلم علاقه مند هستید حتما از تبلتها 10 اینچی استفاده کنید ؛ اگر تبلتی سبک و کم حجم می خواهید که قیمت  مناسبی داشته باشد ، تبلتهای 7 اینچی انتخاب خوبی خواهند بود ؛ این تبلتها قدرت پردازش کمتری نسبت به تبلتهای 8 تا 10 اینچی  دارند ؛ این تبلتها برای کتابخوانی مناسبترین گزینه هستند و اما تبلتهایی که در این محدوده « 8 تا 10 اینچ » قرار گرفته اند ، دارای پردازنده های قوی ، رزولوشن بالا و برای بازیهای تبلتی طراحی شده اند.

اتدازه و سايز متفاوت تبلت

رزولوشن تصویر

وقتی گفته می شود نمایشگری دارا رزولوشن 2000 در 1500 است ؛ به این مفهوم است که در طول « پهنا » این نمایشگر ، 2000 پیکسل و در عرض یا ارتفاع آن 1500 پیکسل جای گرفته اند.

رزولوشن یا همان وضوح و کیفیت تصاویر از واژهای نام آشنای دنیای تکنولوژی هستند . هر صفحه نمایش  دارای مساحت مشخصی است و طول و عرض مختص به خود را دارد ؛ هرچه طول و عرض نمایشگر بیشتر باشد ، یعنی تعداد پیکسلهایی که در این مساحت هستند ، بیشتر است . افزایش پیکسل ، وضوح و رزولوشن  تصویر را بالا می برد ؛ بنابراین هر چه رزولوشن بالاتر باشد یعنی کیفیت تصاویر بیشتر است . بیش ترین رزولوشن یک تبلت مربوط به نکسوس 10 است ، این  تبلت با صفحه نمایش 10 اینچی دارای 2560 در 1600 پیکسل است ، آیپد با صفحه نمایش رتینا دارای رزولوشن 2084 در 1536 پیکسل است که بعد از نکسوس 10 قرار دارد ،هرچه رزولوشن صفحه نمایش بیشتر باشد شفافیت  و درخشندگی و کیفیت نیز بیشتر می شود. رزولوشن بالاتر کیفیت و وضوح صفحه نمایش را بالا برده  و میزان شفافیت را نیز بالا می برد.
 زاویه ی دید  برای تبلتهای متوسط و بزرگ حائز اهمیت است ، بنابراین در انتخاب صفحه نمایش علاوه بر رزولوشن به زاویه ی دید و نوع پنل نیز دقت کنید ، برای تبلت های بزرگتر از 8 اینچ ، صفحه نمایشی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل ، کیفیت و زاویه ی دید خوبی خواهد داشت. صفحه نمایش های IPS و PLS قادر به نمایش دادن رنگ سفید روشن و طبیعی هستند بنابراین بهترین پنل ها برای ایجاد زاویه ی دید مناسب و رنگهای با کیفیت پنل های IPS  و PLS می باشند . برای آشنایی با انواع پنل ها این متن را بخوانید.

هر کدام از صفحات نمايشگرها با رزولوشن و کيفيت خاصي توليد مي شوند رزولوشن به معني پيکسل در در صفحه نمايش است

 انواع پنل

برای صفحه نمایش های مختلف در طول زمان پنل های مختلفی نیز ارائه شده اند ، ما در اینجا بصورت خلاصه به بررسی انواع پنل ها می پردازیم؛  پنل های TN ارزان ترین انواع پنل ها می باشند که بخاطر زاویه ی دید عمودی کمی دارند رنگها را به هم ریخته نشان می دهند از جمله نقص های این نوع پنل این است که برای نمایش دادن سه ررنگ اصلی « RGB » از 18 بیت استفاده می شود و مسلما با 18 بیت امکان نمایش دادن 16.7 میلیون رنگ وجود ندارد ؛ برای نمایش دادن این تعداد رنگ 24 بیت نیاز است . نحوه ی نمایش دادن رنگها در پنل TN به این صورت است که از ترکیب  پیکسل های کنار هم برای ایجاد سایه استفاده می کند و در واقع می توان گفت که پنل های TN هرگز قادر به نمایش دادن 16.7 میلیون رنگ نیستند ، بلکه با ترکیب پیکسلهای دیگر و ایجاد سایه این تعداد رنگ را نمایش می دهند و همین موضوع است که رنگ ها را بصورت طبیعی نمایش نمی دهد . اندک اندک با پیشرفت تکنولوژی با استفاده از نور پس زمینه توانستند رنگ پنل های TN را واقعی تر نشان دهند.

پنل های IPS 

این نوع پنل ها توسط شرکت هیتاچی در سال 1996 معرفی شدند ؛ از ویژگیهای برجسته و مزایای این نوع پنل ها ، زاویه ی دید عالی می باشد . حرکت موازی مولکولهای کریستال در پنل های IPS  باعث پراکندگی کمتر نور می شود و به همین دلیل زاویه ی دید وسیع و رنگهای طبیعی را به نمایش می گذارد. در پنل های IPS برای هر کدام از رنگهای اصلی RGB  هشت بیت اختصاص داده شده است و در نتیجه 24 بیت می تواند 16.7 میلیون رنگ را نمایش دهد.

 IPS برای انواع نرم افزارها به غیر از بازیهای کامپیوتری ، مناسبترین انتخاب می باشند، PLS زاویه ی دیدش مشابه پنلهای « IPS » است روشنایی بیشتری از پنلهای IPS دارد ؛ اگر شما به بازیهای کامپیوتری علاقه ی زیادی داردید و بیشتر وقت خود را صرف بازی می کنید و یا یک گیمر هستید پیشنهاد می شود که صفحه نمایش  با پنلهای TN را تهیه بفرمایید و اگر به کیفیت و دقت بیشتر اهمیت می دهید ،PLS ها بهترین انتخاب هستند.صفحه نمایش های IPS و PLS قادر به نمایش دادن رنگ سفید روشن و طبیعی هستند.

 

پنلهاي تي ان و اي پي اس از لحاظ زاويه ي ديد و کيفيت تصاوير بسيار متفاوت هستند

حافظه ذخیره سازی

استفاده از تبلت ها بدو ن حافظه ی کافی و مناسب غیر ممکن است ، خرید کارت حافظه ی MICRO SD حافظه ی کلی دستگاه را افزایش می دهد.

حافظه ی داخلی « RAM»  همان حافظه ایست که سیستم عامل و فایلهای مختلف ؛ موسیقی ، عکس و…. بر روی آن ذخیره شده اند و از بین نمی روند. تبلتها طراحی باریک و کم حجمی دارند ، بنابراین حافظه ی مورد استفاده در آنها بصورت فلش مموری یا SSD می باشد .سیستم عامل بخشی از حافظه ی درونی تبلتها را به خود اختصاص می دهد. اگر حافظه ی داخلی تبلتی 13 گیگ باشد ؛ سیستم عامل بخشی از حافظه ی داخلی را به خود اختصاص می دهد و حافظه ی واقعی تبلت را کم میکند . بنابراین اگر گفته می شود حافظه ی داخلی تبلتی 13 گیگ است ، این میزان حافظه واقعی نیست.

برخی از تبلت ها که فاقد قابلیت افزایش ذخیره سازی اطلاعات هستند که آیپدها از آن دسته می باشند در هنگام خرید آیپدها به میزان حافطه ی داخلی توجه کنید ، تبلتهای اندرویدی و تبلتهاب ویندوزی قادر به افزایش حافظه ی خود هستند .

برخی تبلت ها قابلیت افزودن حافظه را ندارند ولی بعضی از آنها این امکان را به کاربران می دهند تا با استفاده از حافظه های کمکی دیگر میزان حجم ذخیره سازی اطلاعات را افزایش دهند . برای دسته ای از تبلت ها که قابلیت افزایش حافظه را ندارند باید به حافظه ی داخلی تبلت بیشتر توجه کنند.میزان حافظه ی داخلی 8 تا 64 گیگا بایت در بین تبلت ها معمول و رایج است.اختلاف قیمتی که از اختلاف میزان حافظه ی تبلت ها ناشی می شود بسیار زیاد است بطوری که برای خرید یک تبلت 32 گیگابایتی به جای تبلتی 16 گیگابایتی باید بین 60 تا 100 دلار پول اضافه  بپردازید؛ در حالی که میتوان مموری های مختلف را با قیمت بسیار پایین تر خریداری کرد . لذا سعی کنید تبلتی با میزان حافظه ی کمتر از 16 گیگابایت خریداری نکنید و همچنین توجه کنید که درگاه میکرو sd برای افزایش حافطه د ر  تبلت وجود داشته باشد.

 

انواع پورتهای ارتباطی

 

انواع پورتها ارتباطی برای انتقال و جابجایی داده ها و اطلاعات و فایل ها مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین جهت اتصال انواع لوازم جانبی مانند موس ، صفحه کلید و…این پورتها مورد استفاده قرار می گیرند.

تبلتهای آیپد فاقد پورتهای ارتباطی یکپارچه هستند و تبلتهای اندرویدی نیز مانند توشیبا و ایسر و لنوو در چند مدل خود از این پورتها بهره برده اند ، معمولا اکثر تبلتهای اندرویدی دارای پورتهای  مینی  و میکرو USB می باشند . تبلتهای اندروید از لحاظ ارتباط با سایر ابزارها مانند دوربین و تلویزیون عملکرد خوبی دارند و خیلی راحت با سایر لوازم جانبی و خارجی اتصال برقرار می کنند  و همچنین با افزودن حافظه  قابلیت اضافه کردن حافظه ی ذخیره سازی اطلاعات را نیز دارد ، در این میان تبلتهای سونی «  Sony Tablet S »  قابلیت اتصال بی سیم را با تلویزیون های اچ دی دارند ؛ به دلیل اینکه تبلتهای سونی اس از فرستنده ی اینفرارد بهره می برند می توانند مانند یک ریموت  عمل کنند.

تبلتهای توشیبا  کاملترین مجموعه ی پورتهای ورودی و خروجی را در خود جای داده است و از لحاظ تعداد و تنوع  پورتهای ارتباطی از سایر تبلتهای دیگر کامل تر است.

HDMI ؛ برای پخش کردن فایلهای ویدیویی و اتصال به تلویزیونهای جدید ، باید تبلت شما دارای خروجی تصویری HDMI باشد ؛ تبلتهای اندرویدی این قابلیت را دارند. بعضی وقتها هست که میخواهید ویدیویی را که با تبلت خود فیلمبرداری کرده اید بر روی صفحه نمایش بزرگتر مانند تلویزیون ببینید ؛ در این گونه مواقع تبلتی می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد که دارای پورت mini-HDMI یا  micro-HDMI  باشد. آیپدها این قابلیت را ندارند .

 

انواع پورت ارتباطي

طول عمر باتری

باتریهای انواع گوشی و تبلت و سایر دستگاه های دیگر را می توان از چند لحاظ بررسی کرد ، مدت زمان نگهداری شارژ و بازدهی باتری، مدت زمان شارژ شدن مجدد باتری، با شناختن این سه مولفه می توان بهترین باتری را نتخاب کرد ، تبلت گلکسی تب 10.1 دارای بالاترین طول عمر باتری دربین تبلتها می باشد به ترتیب میزان بازدهی تبلت گلکسی تب 10.1 در صدر جدول قرار دارد ؛ در رتبه ی دوم این رده بندی آیپد2 قرار گرفته و در رتبه ی سوم موتورولا خوم قرار دارد ، گلکسی تب 10.1 میزان بازدهی آن از تبلتهای آیپد و موتورولا به ترتیب 2 ساعت و 18 دقیقه و 3 ساعت بیشتر بوده است.

و اما مدت زمان شارژ شدن باتری ، دومین مولفه ی حساس در باتریها ؛ گلکسی تب مدت زمان شارژشدن باتری طولانی است و 5 ساعت و 34 دقیقه طول می کشد تا باتری کامل شارژ شود که این مدت زمان بسیار طولانی است ، آیپد 2 نیز این مدت زمان را به 4 ساعت و 10 دقیقه کاهش داده است . از نظر طول عمر باتری ، آیپد حرف اول را می زند ، مدت ز مان شارژ کردن آیپدها نیز از تمام تبلت های دیگر کمتر است ؛ تبلتهای ویندوزی بیشترین مصرف انرژی را دارند و کوتاه ترین طول عمر باتری نیز مربوط به تبلت های ویندوزی است.

« DLNA »               

DLNA «وابستگی شبکه ی زندگی  دیجیتال» DIGITAL LIVING NETWORK ALLIANCE  ؛ با قابلیت DLNA می توان تمام دستگاه های هوشمندی را که به دستگاه وای فای محل زندگیتان وصل هستند به یکدیگر متصل کرد و یک شبکه بین وسایل دیجیتال متصل به وای فای مشترک ، ایجاد کرد. از این طریق میتوان تمام اطلاعات موجود در دستگاه های مختلف را بایکدیگر بدون نیاز  به سیم به اشتراک گذاشت . قابلیتی است که بوسیله ی آن « می توان با سایر دستگاه ها ، ارتباط برقرار کرد ؛ برای مثال هر فایل یا برنامه ای را می توان با این قابلیت از لپ تاپ یا کامپیوتر به تبلت و موبایل انتقال داد. امروزه اکثر تبلتها و موبایلها و سایر وسایل دیجیتالی از این امکان پشتیبانی می کنند.م

اين قابليت به کاربران اين امکان را مي دهد که با استفاده از اينترنت و اتصال به يک واي فاي مشارک آنچه را که بر روي تلويزيون خود مي بينند در تبلت و لپ تاپ و هر وسيله ي هومشندي که به همان شبکه ي واي فاي متصل است نشان داده شود.

ژیروسکوپ

ژیرو « دایره » و کوپ « نمایش دادن » است ، این وسیله در واقع دور و چرخش دستگاه ها را نشان می دهد ؛ ژیروسکوپ ها سنسورهایی هستند که برای تعیین سرعت و موقعیت زاویه مورد استفاده قرار می گیرند، در تبلتها نیز از این نوع سنسورها استفاده می شود . در هنگام چرخش تبلت به جهات مختلف ، سنسور ژیروسکوپ موقعیت و سرعت زاویه ی  چرخش را تعیین میکند و قابلیت و حرکات تبلت را تشخیص می دهد ، دیدن فیلم یا عکس که نیاز چندانی به چرخش دستگاه و تغییر زاویه های مختلف ندارد ، قابلیت ژیروسکوپ زیاد به چشم نمی آید . اما هنگام اجرای بازیهای مختلف بر روی تبلت که نیازمند چرخش و تغییر زاویه ی گوشی با درجه های متفاوت میباشد ، ژیروسکوپ بسیار مفید و پرکاربرد عمل می کند. وب کم « دوربین جلو » از دوربین جلو مخصوصا در تبلتها که صفحه نمایش بزرگی دارند ، برای برقراری تماسهای تصویری بیشتر استفاده می شود . امروزه اکثر تبلتها و موبایلها دارای دوربین جلو هستند و هر چه قدرت دوربین بیشتر باشد ، کیفیت تصاویر آن نیز بالاتر می رود.

تنوع اپلیکیشن‌ها و پشتیبانی از زبان فارسی

یکی از خصوصیات مهم  تبلتهای اندرویدی که یک مزیت  قابل توجه برای این تبلتها محسوب می شود پشتیبانی از زبان فارسی و بازیها و اپلیکیشن های زیاد ایرانی است ، برای افرادی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند بهترین گزینه برای خرید تبلتهای اندرویدی می باشد؛ از آنجاییکه سیستم عامل اندروید ، یک سیستم عامل متن باز است لذا امکان گسترش و نصب و اجرای هر نوع اپلیکیشن و امکاناتی را دارد.

قیمت

قیمت تبلت ها بسیار متنوع است و هر کدام از سازندگان بنا به دلایلی قیمت گوشی خود را تعیین  می کنند ؛ اپل ، تبلت آیپد پرو را با قیمتی برابر 1,500,000 هزار تومان وارد بازار کرد و این در حالی است که آمازون تبلت های کوچک خود را « کیندل Fire HDX » با قیمتی بسیار پایینتر منتشر کرده است ؛ آمازون  برای رقابت در این بازار ، از کاهش قیمت و افزایش قابلیت ها و امکانات استفاده کرده است ؛ حال آنکه اپل با عملکردی فوق العاده وهماهنگی سیستم عامل با سخت افزار و رابط کاربری ساده و راحت با این قیمت به فروش می رسد. سعی کنید قبل از اینکه قیمت تبلت را بدانید تمام امکانات و قابلیت های آن را بررسی کنید تا تحت تاثیر قیمت آن در مورد کیفیت تبلت نظر ندهید ؛ زیرا همیشه کیفیت  و قیمت رابطه ی مستقیم ندارند.

صفحه کلید، موس و قلم نوری یا دیجیتال

تبلتهای ویندوزی مجهز به پورتهای USB و قابلیت بلوتوث جهت اتصال صفحه کلید وماوس و قلم دیجیتالی  هستند ، تبلتهای اندرویدی نیز بعضا  پورتهای USB  را ساپورت می کنند و چنانچه این قابلیت را نداشته باشند با استفاده از بلوتوث می توانند به لوازم جانبی متصل شوند ؛ آیپدها این امکانات را ندارند ؛ اگر از کاربران تبلت های اپل هستید باید از صفحه کلیدی استفاده کنید که با  دستگاه شما هماهنگ باشد.

طراحي با تبلت

 

کدام تبلت برای شما مناسب‌تر است؟

تنوع و تفاوت در سلیقه ی افراد مختلف باعث می شود که سازندگان نیز با تنوع سلیقه ها سازگار شوند و متناسب با کاربری های  مختلف تبلتهایی متفاوت و با کاربرد متفاوت تولید و منتشر سازند ، به این نمونه توجه بفرمایید؛ بیشتر کاربران تبلتها معمولا از علاقه مندان و طرفداران بازیهای مختلف هستند .با دامه ی مطلب زیر متوجه خواهید شد که تبلت مناسب شما می تواند کدام نوع تبلت باشد.

تبلت مناسب برای بازی

 

مزیت تبلتهای اندرویدی نسبت به آیپدها ؛ این است که  آیپدها فاقد پشتیبانی از پورتهای ارتباطی و بلوتوث هستند حال آنکه تبلتهای اندرویدی به خوبی از پورتها حمایت می کنند.

تبلت  مناسب برای انجام بازی باید قبل از هر چیزی قابلیت سخت افزاری بالایی  داشته باشد و در ضمن بازیهای متعدد متناسب با سیستم عامل آن وجود  داشته باشد آیپد 2 به لحاظ این قابلیت ها بالاترین امتیاز را دارد و بهترین تبلت برای انواع بازیها به حساب می آید. تنوع بازیها و تعداد آنها در آیپدها بسیار زیاد است و کاربران ای او اس می توانند با مجموعه ای از بازیهای متنوع در آیپد روبرو شوند و از بازی کردن با این تبلت لذت ببرند ؛ البته بازیهای اندرویدی نیز بسیار متنوع هستند . تبلت «Acer Predator 8» نیز گزینه ی خوبی است . طراحی جذاب و منحصر به فرد این تبلت غیر قابل انکار است و جالب اینجاست که تمام برنامه ها و بازیهای بازار گوگل بر روی این تبلت قابلیت نصب و اجرا را دارند ، مسلما بازی با چنین گجتی بسیار لذت بخش ترخواهد بود.

تبلت مناسب برای تماشای ویدیو

عده ای از افراد هستند که به شدت به تماشای فیلم علاقه دارند به نظر شما برای این نوع کاربری باید چه نوع تبلتی و با چه مشخصاتی  معرفی شود؟! قطعا باید اندازه ی نمایشگر  و رزولوشن آن بالا باشد ، به همین منظور تبلت « Yoga Tab 3 Pro» به عنوان بهترین تبلت برای تماشای فیلم چه به صورت فردی و جه به صورت گروهی معرفی شده است ؛ ازمزایای این تبلت ، نمایشگر بزرگ 10.1 اینچی با رزولوشن Full HD  می باشد ؛ همچنین  این تبلت دارای نسبت تصویری 10 به 16 می باشد . شارژدهی بالا ی این تبلت و اسپیکرهای با کیفیت آن می تواند جذابیتش را برای دیدن ویدیو و فیلم چند برابر کند ، یکی از مزایای جالب تبلت « Yoga Tab 3 Pro»  بهره بردن از لنز ویدیو پروژکتور است که امکان دیدن فیلم را بصورت گروهی  و خانوادگی ممکن می کند.

تبلت مناسب با کاربری دو گانه برای برقراری تماس

اگر می خواهید با یک تیر ، دو نشان بزنید و همزمان  با خرید تبلت ، از مزایای گوشی نیز بهره مند شوید  ؛ تبلت « Huawei MediaPad X2» بهترین گزینه  می باشد که همزمان ویژگیهای تبلت و تلفن را دارد و کیفیت عالی آن نیز قابل تایید است  ؛ این تبلت دارای شیار سیم کارت است و قابلیت برقراری تماس و مکالمه را دارد. نمایشگر آن دارای سایز 7 اینچی می باشد و در مقایسه با تبلتهای دیگر سایز کوچکتری دارد حاشیه ی نمایشگر این تبلت بسیار کم است.

تبلت مناسب کتابخوانی

ظاهر شیک و جذاب تبلتهای « Galaxy Tab S2»  خیره کننده است ، وزن کم ، ضخامت بسیار کم ، کیفیت بالا و… این تبلت را به باریک ترین و سبک ترین تبلت 10 و 8 اینچی در بازار تبلتها تبدیل کرده است . کتاب خواندن با این تبلت که دارای نمایشگری زیبا و با کیفیت است کاری شیرین و لذت بخش خواهد بود.

تبلت میان رده و با کیفیت

شما با هر میزان هزینه ای  می تواندی یک تبلت خوب و با کیفیت داشته باشید ، اگر یک تبلت با قیمت مناسب می خواهید که کیفیت آن نیز خوب باشد و با آن بتوانید کارهایی مانند وبگردی و تماشای ویدیو و … را انجام دهید ، قطعا باید در بین تبلتهای اندرویدی دنبالش بگردید ؛ اما در بین تبلتهای قیمت مناسب اندرویدی نیز ، ایسوس خوش نامترین است و با طراحی زیبا و کیفیت مناسبی که دارد بهترین انتخاب خواهد بود ؛ ایسوس مدل « ZenPad» را در سه اندازه 10 و 8 و 7 اینچی  تولید کرده است. برای افرادی که قابلیت حمل آسان تبلت برایشان اهمیت دارد می توانند آیپد مینی 4 را که از امکانات ویژه ی زیادی برخوردار است را تهیه بفرمایند ، این تبلت 7,9 اینچی با طراحی زیبا و بدنه ی باریکی که دارد نسبت به مدلهای گذشته ی خود سبک تر و قدرتمند تر ظاهر شده است. اما «آیپد ایر2»  دارای اندازه ی منطقی است و با کیفیت بی مانندی که دارد همچنان در صدر جدول قرار گرفته و جزو با ارزش ترین تبلتهای بازار است که قیمت مناسبی نیز دارد.آیپدهای پرو نیز برای کسانی که  به نمایشگر بزرگ علاقه د ارند ، گزینه ی بسیار مناسبی خواهد بود.

آیپد

 

Hybrid یا ترکیبی

از ورود تبلتهای هیبریدی به بازار زمان زیادی نمی گذرد ، در این مدت کوتاه ، تب استفاده از این تبلتها روز به روز داغ تر می شود. داشتن طرفداران پرو پا قرصی که آمارشان مرتباً رو به افزایش می رود ، چندان بدون دلیل هم نبوده است ، تنوع برند و مدل و رنگ و کارایی این تبلتها جای شک و تردید را برای کسی نگذاشته است . دارندگان تبلتهای هیبریدی به دلیل داشتن این تبلت ، خاص و متفاوت شده اند . این هم از نکات مثبت دیگر این تبلتها ست. تبلتهای هیبردی بسیار خوش دست هستند و ظاهری جمع و جور دارند ،چرا که اولاً تبلت بوده اند  و تبلتها باریک هستند ؛ دوماً قسمت کیبورد آنها جدا می شود و دقیقا هم اندازه ی تبلت می شوند . پورتهای ارتباطی در تبلتهای هیبریدی ، کوچکتر هستند همچنین برای شارژ کردن تبلت ها از پورت  یو اس بی استفاده  می شود . منظور از تبلتهای هیبریدی ، تبلتهایی هستند که دارای  صفحه نمایشی لمسی به همراه کیبورد انعطاف پذیری که خاصیت جدا شدن و اتصال را دارد ، کیبوردبوسیله ی بلوتوث یا پورت ارتباطی خاصی ، به بخش اصلی خود  متصل می شود .

مزایا

  • مسلماً هدف از ایجاد انواع وسایل دو کاره کاهش هزینه بوده است 
  • خرید یک لپ تاپ اندرویدی و یک تبلت اندرویدی قطعاً گران تر از یک تبلت اندرویدی خواهد بود
  • تبلتهای هیبریدی ، از نظر باتری و میزان مصرف شارژ عملکرد بهتری دارند چرا که هم تبلت و هم کیبوردشان ،باتری مختص به خود را دارند.

درباره تبلت های هیبریدی

در تبلتهای هیبریدی نمی توان از پورتهایی استفاده کرد که ضخیم هستند ، چرا که تبلت ضخامت کمی دارد و باید پورتهای استفاده شده در آن از نوع میکرو باشند ؛ برای نمونه در تبلتهای هیبریدی نمی توان پورت usb type A را جاسازی کرد و در عوض باید از پورتهای MICRO USB  و MICRO HDMI استفاده شده است.

تبلتهای هیبریدی ترکیب فوق العاده ای از تبلت ها و لپ تاپ ها هستند ؛هم مجهز به صفحه نمایش و هم مجهز به کیبورد می باشند ؛ کیبوردشان خاصیت جداسازی و چرخش به جهات مختلف را دارد ، همچنین استفاده از صفحه نمایش لمسی تبلتهای هیبریدی ، تجربه ی خوبی را برای کاربران به ارمغان می آورد.نسل اول تبلتهای هیبریدی از دل شرکت مایکروسافت بیرون امدند و با همراهی ویندوز 8 عرضه و رونمایی شدند . البته کمپانی سامسونگ نیز تبلتی هیبریدی با خاصیت پشتیبانی از دو سیستم عامل ویندوز و اندروید را تولید و در اختیار کاربران قرار داد. معمولا تبلتهای هیبریدی ، مجهز به پردازنده ها و کارت گرافیک های حرفه ای هستند که انواع لپ تاپ هم قیمت آنها ، از چنین امکاناتی بی بهره اند . وزن کم تبلتهای هیبریدی نسبت به لپ تاپ ها ، حمل آنها را اسان نموده است . باتری پرقدرت و طول عمر بالای آنها جذابیت و محبوبیتشان را دو چندان می کند. در یک کلام ، تبلتهای هیبریدی ، دستگاهی دو منظوره هستند که کاربری دل نشینی را به کاربرانشان هدیه میدهند.

تبلتهای-هیبریدی

 

برندهای عرضه کننده

شرکتهای مختلفی در ساخت این محصول نوپا دست به اقداماتی مبتکرانه زده اند و به عنوان اولین های بازار در زمینه ی تولید تبلتهای هیبریدی  پیشتاز بوده اند. شرکت سونی ، ایسوس ، اچ پی ، لنوو و…برندهای مطرح در ساخت  این ابر تبلت هستند. گران ترین تبلتهای هیبریدی را شرکت سونی با قیمت 5 تا 8 میلیون به معرض نمایش گذاشته است. علاقه مندان و کاربران سیستم عامل ویندوز ، این تبلتها بصورت اختصاصی برای شما تولید شده اند، اگر دغدغه ی قیمتش را ندارید، مبارکتان باشد چرا که بهترین انتخاب هستند. در واقع تبلتهای هیبریدی بیشتر برای انجام امور اداری طراحی شده اند . در آخر ؛ تبلت های هیبریدی اندازه ی بزرگتر از ده اینچ را دارند و وزن انها نیز حدوداً یک کیلوگرم است ، بنابراین اگر تبلتی کم وزن و سبک و خوش دست مدنظرتان است قطعاً تبلتهای هیبریدی گزینه ی مناسبی برای شما نخواهند بود. اگر هدف شما از خرید تبلت ، انجام کارهای عادی مانند وبگردی و … است؛ بی راهه آمدید چون این تبلتها گزینه ی مناسبی برای شما نیستند. سیستم عامل نصب شده بر روی تبلتهای هیبریدی ، سیستم عامل ویندوز است ، کاربرانی که از طرفدارن سر سخت اندروید یا ای اواس هستند ، تبلتهای هیبریدی گزینه ی مناسبی برای خریدشان نیست.

تبلت « Tablet Computer » یک رایانه ی قابل حمل است ؛ تبلتها از انواع موبایل و تلفن های همراه ، بزرگتر می باشند و به جای لپ تاپ مورد استفاده قرار می گیرند ، با این تفاوت که تبلتها کارکردی راحت و آسان دارند و همچنین به راحتی حمل می شوند. تبلتها دارای صفحه نمایشی لمسی می باشند. سازمان فرهنگ لغات ایران ، نام لوحی را جایگزین تبلت کرده است ؛ اگر روزی در مکانی کلمه ی لوحی را شنیدید ، بدانید که همان تبلت است. از جمله کاربردهای تبلتها ، کار با اینترنت است ، کار با تبلت بدون نیاز به ماوس و کیبورد انجام می شود و همه ی کارها با استفاده از صفحه نمایش لمسی انجام می گیرد. یکی از ویژگیهای جالبی که صفحه نمایش تبلتها دارند ، این است که قابلیت چند لمسی دارند و بصورت همزمان با دو یا سه انگشت ، می توان اجرای چند عملیات را دستور داد. برای خواندن راهنمای خرید گوشی و تلفن همراه  این مطلب را بخوانید.

بسیاری از مواقع به دلیل اینکه شناخت درستی از مفاهیم اولیه و پایه در زمینه ی نرم افزار و سخت افزار نداریم  و به دلیل عدم شناخت دقیق ، خریدهای غیر منطقی انجام می دهیم برای نمونه ؛ فرض کنید  برای خرید تبلت وارد مغازه ای می شوید ، فروشنده میگوید :این تبلت دارای پردازنده ی 1.4 گیگاهرتزی است و بسیار تبلت خوبی هم هست ولی وقتی نمیدونید پردازنده چیست و چه کاربردی دارد ، این اعداد دردی رو از شما دوا نمی کنند . تا خرید نکات مهم  در خرید تبلت را جمع آوری کرده و در اختیار شما قرار می دهد ؛ با ما باشید…

تبلت

راهنمای خرید تبلت مناسب

تبلت ها توانایی انجام کارهای ساده ی یک کامپیوتر را دارند ، بسیاری از نرم افزارهای اداری و مهندسی را می توان بر روی تبلت ها نصب کرد. البته توانایی اجرای برنامه های مختلف به پردازشگر تبلت نیز بستگی دارد . در ابتدا تولید تبلت تنها در اختیار شرکت بزرگ اپل بود ،اپل توانست با عرضه ی تبلتهای آیپد تحول بزرگی در دنیای تکنولوژی ایجاد کند.بعد از اپل شرکتهای دیگری نیز وارد میدان رقابت شدند و با تولید تبلتهایی متفاوت ، تنوع بالایی بوجود آوردند. شرکتهایی چون گوگل ، سامسونگ ، ایسوس و …

مزیت و برتری تبلت نسبت به رایانه

سبک و قابل حمل
قیمت مناسب و گستردگی تنوع قیمت در تبلتها
کاربری راحت و آسان

مزیت رایانه نسبت به تبلت

صفحه نمایش بزرگتر
پردازنده ی قویتر و انجام کارهای سنگین

اندروید ، ای او اس ، ویندوز!!!

اندروید و ای او اس مثل همیشه بازار تبلت ها را در دست گرفته اند و بازار مملو از محصولات اندروید و آیپدهای اپل شده است و روز به روز بر تنوع و قابلیتهای آنان نیز اضافه می گردد.از آنجاییکه کاربرد تبلت ها بیشتر سرگرمی است ؛ سیستم عامل اندروید  و سیستم عامل ای او اس برای این منظور امکانات بیشتری دارند  و می توانند انتخاب بهتری برای شما باشند ، اما اگر تبلت برای شما ، وسیله ایست جهت انجام اموری خاص و تخصصی تر باید سراغ تبلت های ویندوزی بروید. تبلتهای اندرویدی دیرتر از آیپدها به بازار آمدند ولی اکنون بسیار گسترده شده و تکامل یافته اند و به همین دلیل نمی توان گفت که آیپدها نسبت به اندرویدی ها برتری دارند بلکه قابلیتهای آنها متفاوت است.

سيستم عاملهاي رايج که در تبلتها به کار مي روند ، ويندوز و اي او اس و اندرويد است ، اين سه سيستم عامل بيشترين طرفداران را دارند و از همه بيشتر اندرويد و بعد از آن اي او اس و ويندوز

سیستم عامل IOS

بیشترین میزان سازگاری نرم افزار و سخت افزار در این سیستم عامل مشاهده می شود و بهترین عملکرد را نیز دارد ؛ IOS بطور مستقیم از فلش مموری حمایت نمی کند و انتقال اطلاعات در آیپدها مشکل تر و سخت تر از تبلتهای آندرویدی است.

مزایا

  • سرعت بالا در اجرای دستورات
  • هماهنگی زیاد سخت افزار و نرم افزار
  • اپلیکیشن های متنوع و جذاب

معایب

  • عدم حمایت از فلش مموری
  • خرید نرم افزارها از اپل انجام می گیرد و نصب سخت برنامه ها

 

سیستم عامل اندروید

اندروید محبوبترین سیستم عامل در طی چند سال اخیر بوده است ؛ این سیستم عامل متن باز « open source » اجازه ی دخالت و شخصی سازی را به سازندگان و توسعه دهندگان نرم افزار می دهد و سازندگان تبلت و موبایل می توانند با توجه به سلیقه ای که دارند ، سیستم عامل اندروید را اختصاصی کنند . چون این سیستم عامل در اختیار سایر شرکتهای تولید کننده ی تبلت و موبایل قرار گرفته است ؛ هیچ محدودیتی در تنوع قیمت ، تنوع برند و امکانات ندارد ؛ از تبلتهای 200 هزار تومانی تا چند ملیونی دارای این سیستم عامل هستند. متن باز بودن اندروید می تواند از جهاتی نقطه ضعف باشد ، اجرای سیستم عامل اندروید بر روی سخت افزارهای مختلف با پردازنده های متفاوت نتیجه و عملکرد یکسانی ندارد و ممکن است بعضی قابلیتها و امکانات این سیستم عامل دوست داشتنی بر روی بعضی پلتفرم ها اجرا نشوند یا با سرعت کند و پایینی به اجرا درآیند ، در حالی که همین امکانات و قابلیتها بر روی دستگاهی دیگر با پردازنده ای قوی سریع و روان به اجرا درمی آیند.

مزایا

  •  تنوع در برند
  •  تنوع در اندازه ی صفحه نمایش
  •  تنوع در قیمت
  • دسترسی آسان به سرویس ها و برنامه های گوگل

 

« حتما بخوانید  سنسور شتاب سنج چیست ؛ کاربردهای حسگر Accelerometer Sensor

معایب

  • اجرای سیستم عامل اندروید بر روی سخت افزارهای مختلف با پردازنده های متفاوت نتیجه و عملکرد یکسانی ندارد.

سیستم عامل ویندوز

ویندوز، سیستم عامل مخصوص تبلتها را طراحی و منتشر کرده است ، ویندوز 8 مخصوصا برای تبلتها طراحی شده است . این سیستم عامل دارای دو نسخه است ؛ ویندوز8 پرو « Windows 8 Pro» و ویندوز 8 آرتی « Windows 8 RT» ؛ هر کدام از این دو نسخه ها بر روی تبلتهای متفاوت با پردزانده های متفاوت اجرا می شوند؛ این دو ویندوز 8 پرو برای تبلتهایی طراحی شده اند که دارای پردازنده ی اینتل وamd هستند . سیستم عامل ویندوز 8 پرو جهت انجام پردازشهای سنگین و کارهای تخصصی طراحی شده است. سیستم عامل ویندوز8 آرتی  برای پردازشهای سبکتر به کار می رود.

مزایا

  • پشتیبانی وسیع و گسترده از نرم افزارهای مختلف

معایب

  • عمر باتری کم
  • سرعت پردازش پایین برا ی انجام عملیات

 

تبلتهای کوچک اندازه « ۷ تا ۸.۳ اینچ »

تبلتهایی با صفحه نمایش 7تا 7.9 اینچی که با تبلتهای کوچک نیز شهرت دارند از قدرت چندان بالایی برخوردار نیستند با وجود اینکه این تبلتها ، قدرت چندان بالایی ندارند اما از محبوبترین تبلتهای بازار هستند ؛ دلیلش این است که تبلتهای کوچک دارای قیمت پایین و حمل ونقل اسان و راحتی هستند ، وزن کمتر و جابجایی راحت از جمله مزیت های این تبلت های ریزه میزه به شمار می آید ؛ معمول ترین کاربردشان وبگردی و کتابخوانی است. از مزیت های این تبلت می توان به کوچک بودن اندازه ی آن و کم وزن بودن آن و همچنین راحتی حمل و نقل آن اشاره کرد ؛ برای کودکان و همچنین برای کسانی که  به تبلت های بزرگ علاقه ندارند بهترین انتخاب است. این تبلت ها معمولا هم ارزان تر و هم ضعیف تر از تبلتهای بزرگتر هستند ولی مزایای این تبلتها این است که به راحتی حمل می شوند و  به راحتی در جیب جا داده می شوند .

تبلتها در اندازه هاي متفاوتي توليد مي شوند و هر کدام داراي صفحه نمايشي متفاوت هستند

تبلتهایی با اندازه ی متوسط « ۸.۹ تا ۱۰.۱ اینچی »

از بین تبلتهای موجود در بازار ، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده اند ، اندازه ی 8.9 تا 10.1 اینچی که به تبلتهای متوسط شهرت دارند، دارای صفحه نمایش بزرگتر و رزولوشن بالاتر نیز می باشند و همین اندازه و کیفیت صفحه نمایش است که باعث ایجاد تفاوت در بین تبلتهای کوچک و متوسط می شود. اکثر تبلتهای موجود در بازار در این گروه گنجانده می شوند ،این نوع تبلتها دارای پردازنده های قویتری از تبلتهای کوچکتر هستند ، بنابراین سریعتر هستند و برای اجرای بازیها و تماشای ویدیو گزینه ی مناسبی می باشند. نمایشگر بزرگتر هم برای تماشای فیلم و هم برای انجام بازی و هم برای کتابخوانی مخصوصا  تاثیر فراوانی دارند و مسلما کار با نمایشگر بزرگتر تجربه ای شیرین تر  ولذتبخش تر خواهد داشت ؛ از دیگر مزایای این دسته تبلت ها قدرت بیشتر و سرعت بیشتر و باتری بزرگتر می باشد که همه ی این موارد در انتخاب یک گوشی خوب تاثیر گذار خواهند بود.

بزرگ‌تر از ۱۰.۱ اینچ

تبلت هایی که دارای صفحه نمایش بزرگتر از 10.1 اینچ هستند تعدادشان کم است و کمترین آمار را از بین انواع تبلتها دارند ، این گونه تبلتها به دلیل اندازه ی بزرگی که دارند هم به عنوان کامپیوتر شخصی و هم به عنوان تبلت مورد استفاده قرار می گیرند که اصطلاحا به آنها تبلتهای هیبریدی نیز گفته می شود ؛ این نوع از تبلت ها را می توان به دلیل برخورداری از صفحه نمایش بزرگتر و قدرت بیشتر  و … دستگاهی همه کاره دانست ؛ که مسلما قیمت بالاتری نیز به نسبت سایر تبلتهای دیگر دارند.

تبلتها بر اساس اندازه ي صفحه نمايش به چند دسته تقسيم مي شوند ، که هر کدام براي کاربري هاي خاصي ضروري هستند

پردازنده یا CPU در تبلت ها

پردزانده « cpu » مهمترین اجزای هر نوع وسیله ی الکترونیکی است و تابع دستورات کاربر و سیستم عامل است ، با هر حرکت انگشت شما بر روی صفحه نمایش ، پردازنده شروع به کار می کند و دستورات لازم را به بخش های مربوطه صادر می نماید . سرعت پردازنده های تبلت را بر اساس گیگارهرتز « GH» بیان می کنند. مثلا اگر گفته شود تبلتی دارای پردازنده ی 1.4 گیگاهرتز ی است به این معنی است که در هر ثانیه 1.4 میلیارد دستور توسط این پردزانده اجرا می شود ؛ بنابراین هرچه سرعت پردازشگر بیشتر باشد ، سرعت اجرای دستورات هم بیشتر می شود . لذا هنگام خرید تبلت به سرعت پردازشگر توجه نمایید.

پردازنده A9X اپل

این نوع پردازنده بر روی تبلت آیپد استفاده می شود و به نسبت پردازنده های قبلی خود دارای عملکرد بهتر و سرعت بالاتری است ، این پردازنده از نوع پردازنده های دو هسته ای است که دارای فرکانس 2.26 گیگاهرتز  هستند و همچنین از پردازنده ی کمکی  M9 بهره می برند ؛ با این پردازنده هرگز برنامه های شما دچار توقف نمی شوند و هر اپلیکیشنی را می توانید بدون هنگ کردن بر روی آیپد خود نصب کنید.

 

پردازنده A6X اپل

یکی از سریعترین پردازنده هایی که بر روی تبلتها نصب شده است ؛ پردازشگر آیپد نسل چهار است ، این پردازنده باعث اجرای سریع و بدون توقف سایر اپلیکیشن ها می شود ، پردازنده ی گرافیکی چهار هسته ای « PowerVR SGX 554MP4» اجرای سنگین ترین بازیها را بدون مشکل سریع و روان اجرا می کند.

پردازنده هاي شرکت اپل با پردازش و سرعت متفاوت در همه ي تبلت هاي اپل يعني ايپدها استفاده مي شود.

 

پردازنده Tegra3 انویدیا

سامسونگ پردازنده ای  اختصاصی با نام « Exynos سامسونگ » را ارائه داده است ، این پردازنده دارای عملکردی خوب بوده است مدل جدید این پردازنده  بر روی تبلت « Nexus 10» معرف کیفیت این پردازنده است. 

پردازنده ی « Tegra 3 انویدیا» از توان چهار هسته ای برخوردار است که بعضی از بازیها مختص این پردازنده طراحی شده و منحصرا برای او بهینه می شوند ، تبلت ایسوس « Transformer Pad Infinity TF700 » از این پردازنده بهره می برد که دارای فرکانس 1.7 گیگاهرتزی است و تصاویر ویدیویی را در صفحه نمایش ایسوس که تمام اچ دی می باشد  ، با کیفیت 1920 در 1200 اجرا میکند. پردازنده ی « OMAP 4470 تگزاس ایسترومنتس » به دلیل اینکه از چیپ گرافیکی « PowerVR SGX544 » بهره می برد دارای قدرت و سرعت بسیار خوب می باشد و اجرای بازیهای سه بعدی اندرویدی با این پردازنده بسیار سریع و  روان خواهد بود . این نوع پردازنده بر روی تبلت « XS101 » نصب شده است.

پردازنده Snapdragon 4 کوالکام

تعداد معدودی از تبلت های موجود در بازار دارای پردازنده ی دو هسته ای « Snapdragon 4 کوالکام» می باشند که چیپ گرافیکی آن نیز از نوع  « Adreno 225» است . این پردازنده از عملکرد گرافیکی بالایی برخوردار است ؛ تبلتی « IdeaTab S2110 » از تبلت هایی است که دارای این نوع پردازنده می باشد.

 

پردازنده ها انواع مختلفي دارند که هر کدام در سري خاص و توسط شرکتهاي خاصي مورد استفاده قرار مي گيرد ، پردازنده هاي اينتل و کوالکام و اپل و سامسونگ و تگرا و همگي در بازار موجود هستند وهر کدام براي کاربي هاي خاصي مورد استفاده قرار مي گيرند.

صفحه نمایش

تبلت به مفهوم صفحه نمایش بزرگ است ، ورودی اصلی اطلاعات در تبلتها صفحه نمایش است ، حذف موس و کیبورد و فقط استفاده از صفحه نمایش دنیای دیجیتال را به کلی دگرگون کرده و مفهوم تبلت را بوجود آورده است. تبلتها دارای صفحه نمایش هایی با سایز های مختلف هستند ؛ سایز صفحه نمایش تبلتها ، از 4 اینچ شروع می شود . به سایز 13 اینچ و بیشتر می رسد. معمول ترین و رایج ترین سایز صفحه نمایش 7 تا 10 اینچ است « نه به کوچکی موبایل و نه به بزرگی لپ تاپ » . تبلتهای 10 اینچی مناسبترین سایز تبلت برای تماشای ویدیو و فیلم و دیدن عکس و… می باشند و اگر به دیدن فیلم علاقه مند هستید حتما از تبلتها 10 اینچی استفاده کنید ؛ اگر تبلتی سبک و کم حجم می خواهید که قیمت  مناسبی داشته باشد ، تبلتهای 7 اینچی انتخاب خوبی خواهند بود ؛ این تبلتها قدرت پردازش کمتری نسبت به تبلتهای 8 تا 10 اینچی  دارند ؛ این تبلتها برای کتابخوانی مناسبترین گزینه هستند و اما تبلتهایی که در این محدوده « 8 تا 10 اینچ » قرار گرفته اند ، دارای پردازنده های قوی ، رزولوشن بالا و برای بازیهای تبلتی طراحی شده اند.

اتدازه و سايز متفاوت تبلت

رزولوشن تصویر

وقتی گفته می شود نمایشگری دارا رزولوشن 2000 در 1500 است ؛ به این مفهوم است که در طول « پهنا » این نمایشگر ، 2000 پیکسل و  در عرض یا ارتفاع آن 1500 پیکسل جای گرفته اند. 

رزولوشن یا همان وضوح و کیفیت تصاویر از واژهای نام آشنای دنیای تکنولوژی هستند . هر صفحه نمایش  دارای مساحت مشخصی است و طول و عرض مختص به خود را دارد ؛ هرچه طول و عرض نمایشگر بیشتر باشد ، یعنی تعداد پیکسلهایی که در این مساحت هستند ، بیشتر است . افزایش پیکسل ، وضوح و رزولوشن  تصویر را بالا می برد ؛ بنابراین هر چه رزولوشن بالاتر باشد یعنی کیفیت تصاویر بیشتر است . بیش ترین رزولوشن یک تبلت مربوط به نکسوس 10 است ، این  تبلت با صفحه نمایش 10 اینچی دارای 2560 در 1600 پیکسل است ، آیپد با صفحه نمایش رتینا دارای رزولوشن 2084 در 1536 پیکسل است که بعد از نکسوس 10 قرار دارد ،هرچه رزولوشن صفحه نمایش بیشتر باشد شفافیت  و درخشندگی و کیفیت نیز بیشتر می شود. رزولوشن بالاتر کیفیت و وضوح صفحه نمایش را بالا برده  و میزان شفافیت را نیز بالا می برد.
 زاویه ی دید  برای تبلتهای متوسط و بزرگ حائز اهمیت است ، بنابراین در انتخاب صفحه نمایش علاوه بر رزولوشن به زاویه ی دید و نوع پنل نیز دقت کنید ، برای تبلت های بزرگتر از 8 اینچ ، صفحه نمایشی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسل ، کیفیت و زاویه ی دید خوبی خواهد داشت. صفحه نمایش های IPS و PLS قادر به نمایش دادن رنگ سفید روشن و طبیعی هستند بنابراین بهترین پنل ها برای ایجاد زاویه ی دید مناسب و رنگهای با کیفیت پنل های IPS  و PLS می باشند . برای آشنایی با انواع پنل ها این متن را بخوانید.

هر کدام از صفحات نمايشگرها با رزولوشن و کيفيت خاصي توليد مي شوند رزولوشن به معني پيکسل در در صفحه نمايش است

 انواع پنل

برای صفحه نمایش های مختلف در طول زمان پنل های مختلفی نیز ارائه شده اند ، ما در اینجا بصورت خلاصه به بررسی انواع پنل ها می پردازیم؛  پنل های TN ارزان ترین انواع پنل ها می باشند که بخاطر زاویه ی دید عمودی کمی دارند رنگها را به هم ریخته نشان می دهند از جمله نقص های این نوع پنل این است که برای نمایش دادن سه ررنگ اصلی « RGB » از 18 بیت استفاده می شود و مسلما با 18 بیت امکان نمایش دادن 16.7 میلیون رنگ وجود ندارد ؛ برای نمایش دادن این تعداد رنگ 24 بیت نیاز است . نحوه ی نمایش دادن رنگها در پنل TN به این صورت است که از ترکیب  پیکسل های کنار هم برای ایجاد سایه استفاده می کند و در واقع می توان گفت که پنل های TN هرگز قادر به نمایش دادن 16.7 میلیون رنگ نیستند ، بلکه با ترکیب پیکسلهای دیگر و ایجاد سایه این تعداد رنگ را نمایش می دهند و همین موضوع است که رنگ ها را بصورت طبیعی نمایش نمی دهد . اندک اندک با پیشرفت تکنولوژی با استفاده از نور پس زمینه توانستند رنگ پنل های TN را واقعی تر نشان دهند.

پنل های IPS 

این نوع پنل ها توسط شرکت هیتاچی در سال 1996 معرفی شدند ؛ از ویژگیهای برجسته و مزایای این نوع پنل ها ، زاویه ی دید عالی می باشد . حرکت موازی مولکولهای کریستال در پنل های IPS  باعث پراکندگی کمتر نور می شود و به همین دلیل زاویه ی دید وسیع و رنگهای طبیعی را به نمایش می گذارد. در پنل های IPS برای هر کدام از رنگهای اصلی RGB  هشت بیت اختصاص داده شده است و در نتیجه 24 بیت می تواند 16.7 میلیون رنگ را نمایش دهد.

 IPS برای انواع نرم افزارها به غیر از بازیهای کامپیوتری ، مناسبترین انتخاب می باشند، PLS زاویه ی دیدش مشابه پنلهای « IPS » است روشنایی بیشتری از پنلهای IPS دارد ؛ اگر شما به بازیهای کامپیوتری علاقه ی زیادی داردید و بیشتر وقت خود را صرف بازی می کنید و یا یک گیمر هستید پیشنهاد می شود که صفحه نمایش  با پنلهای TN را تهیه بفرمایید و اگر به کیفیت و دقت بیشتر اهمیت می دهید ،PLS ها بهترین انتخاب هستند.صفحه نمایش های IPS و PLS قادر به نمایش دادن رنگ سفید روشن و طبیعی هستند.

 

پنلهاي تي ان و اي پي اس از لحاظ زاويه ي ديد و کيفيت تصاوير بسيار متفاوت هستند

حافظه ذخیره سازی

 

 استفاده از تبلت ها بدو ن حافظه ی کافی و مناسب غیر ممکن است ، خرید کارت حافظه ی MICRO SD حافظه ی کلی دستگاه را افزایش می دهد.

حافظه ی داخلی « RAM»  همان حافظه ایست که سیستم عامل و فایلهای مختلف ؛ موسیقی ، عکس و…. بر روی آن ذخیره شده اند و از بین نمی روند. تبلتها طراحی باریک و کم حجمی دارند ، بنابراین حافظه ی مورد استفاده در آنها بصورت فلش مموری یا SSD می باشد .سیستم عامل بخشی از حافظه ی درونی تبلتها را به خود اختصاص می دهد. اگر حافظه ی داخلی تبلتی 13 گیگ باشد ؛ سیستم عامل بخشی از حافظه ی داخلی را به خود اختصاص می دهد و حافظه ی واقعی تبلت را کم میکند . بنابراین اگر گفته می شود حافظه ی داخلی تبلتی 13 گیگ است ، این میزان حافظه واقعی نیست.

برخی از تبلت ها که فاقد قابلیت افزایش ذخیره سازی اطلاعات هستند که آیپدها از آن دسته می باشند در هنگام خرید آیپدها به میزان حافطه ی داخلی توجه کنید ، تبلتهای اندرویدی و تبلتهاب ویندوزی قادر به افزایش حافظه ی خود هستند .

برخی تبلت ها قابلیت افزودن حافظه را ندارند ولی بعضی از آنها این امکان را به کاربران می دهند تا با استفاده از حافظه های کمکی دیگر میزان حجم ذخیره سازی اطلاعات را افزایش دهند . برای دسته ای از تبلت ها که قابلیت افزایش حافظه را ندارند باید به حافظه ی داخلی تبلت بیشتر توجه کنند.میزان حافظه ی داخلی 8 تا 64 گیگا بایت در بین تبلت ها معمول و رایج است.اختلاف قیمتی که از اختلاف میزان حافظه ی تبلت ها ناشی می شود بسیار زیاد است بطوری که برای خرید یک تبلت 32 گیگابایتی به جای تبلتی 16 گیگابایتی باید بین 60 تا 100 دلار پول اضافه  بپردازید؛ در حالی که میتوان مموری های مختلف را با قیمت بسیار پایین تر خریداری کرد . لذا سعی کنید تبلتی با میزان حافظه ی کمتر از 16 گیگابایت خریداری نکنید و همچنین توجه کنید که درگاه میکرو sd برای افزایش حافطه د ر  تبلت وجود داشته باشد.

 

انواع پورتهای ارتباطی

انواع پورتها ارتباطی برای انتقال و جابجایی داده ها و اطلاعات و فایل ها مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین جهت اتصال انواع لوازم جانبی مانند موس ، صفحه کلید و…این پورتها مورد استفاده قرار می گیرند.

تبلتهای آیپد فاقد پورتهای ارتباطی یکپارچه هستند و تبلتهای اندرویدی نیز مانند توشیبا و ایسر و لنوو در چند مدل خود از این پورتها بهره برده اند ، معمولا اکثر تبلتهای اندرویدی دارای پورتهای  مینی  و میکرو USB می باشند . تبلتهای اندروید از لحاظ ارتباط با سایر ابزارها مانند دوربین و تلویزیون عملکرد خوبی دارند و خیلی راحت با سایر لوازم جانبی و خارجی اتصال برقرار می کنند  و همچنین با افزودن حافظه  قابلیت اضافه کردن حافظه ی ذخیره سازی اطلاعات را نیز دارد ، در این میان تبلتهای سونی «  Sony Tablet S »  قابلیت اتصال بی سیم را با تلویزیون های اچ دی دارند ؛ به دلیل اینکه تبلتهای سونی اس از فرستنده ی اینفرارد بهره می برند می توانند مانند یک ریموت  عمل کنند.

تبلتهای توشیبا  کاملترین مجموعه ی پورتهای ورودی و خروجی را در خود جای داده است و از لحاظ تعداد و تنوع  پورتهای ارتباطی از سایر تبلتهای دیگر کامل تر است.

HDMI ؛ برای پخش کردن فایلهای ویدیویی و اتصال به تلویزیونهای جدید ، باید تبلت شما دارای خروجی تصویری HDMI باشد ؛ تبلتهای اندرویدی این قابلیت را دارند. بعضی وقتها هست که میخواهید ویدیویی را که با تبلت خود فیلمبرداری کرده اید بر روی صفحه نمایش بزرگتر مانند تلویزیون ببینید ؛ در این گونه مواقع تبلتی می تواند پاسخگوی نیاز شما باشد که دارای پورت mini-HDMI یا  micro-HDMI  باشد. آیپدها این قابلیت را ندارند .

 

انواع پورت ارتباطي

طول عمر باتری

باتریهای انواع گوشی و تبلت و سایر دستگاه های دیگر را می توان از چند لحاظ بررسی کرد ، مدت زمان نگهداری شارژ و بازدهی باتری، مدت زمان شارژ شدن مجدد باتری، با شناختن این سه مولفه می توان بهترین باتری را نتخاب کرد ، تبلت گلکسی تب 10.1 دارای بالاترین طول عمر باتری دربین تبلتها می باشد به ترتیب میزان بازدهی تبلت گلکسی تب 10.1 در صدر جدول قرار دارد ؛ در رتبه ی دوم این رده بندی آیپد2 قرار گرفته و در رتبه ی سوم موتورولا خوم قرار دارد ، گلکسی تب 10.1 میزان بازدهی آن از تبلتهای آیپد و موتورولا به ترتیب 2 ساعت و 18 دقیقه و 3 ساعت بیشتر بوده است.

و اما مدت زمان شارژ شدن باتری ، دومین مولفه ی حساس در باتریها ؛ گلکسی تب مدت زمان شارژشدن باتری طولانی است و 5 ساعت و 34 دقیقه طول می کشد تا باتری کامل شارژ شود که این مدت زمان بسیار طولانی است ، آیپد 2 نیز این مدت زمان را به 4 ساعت و 10 دقیقه کاهش داده است . از نظر طول عمر باتری ، آیپد حرف اول را می زند ، مدت ز مان شارژ کردن آیپدها نیز از تمام تبلت های دیگر کمتر است ؛ تبلتهای ویندوزی بیشترین مصرف انرژی را دارند و کوتاه ترین طول عمر باتری نیز مربوط به تبلت های ویندوزی است.

« DLNA »               

DLNA «وابستگی شبکه ی زندگی  دیجیتال» DIGITAL LIVING NETWORK ALLIANCE  ؛ با قابلیت DLNA می توان تمام دستگاه های هوشمندی را که به دستگاه وای فای محل زندگیتان وصل هستند به یکدیگر متصل کرد و یک شبکه بین وسایل دیجیتال متصل به وای فای مشترک ، ایجاد کرد. از این طریق میتوان تمام اطلاعات موجود در دستگاه های مختلف را بایکدیگر بدون نیاز  به سیم به اشتراک گذاشت . قابلیتی است که بوسیله ی آن « می توان با سایر دستگاه ها ، ارتباط برقرار کرد ؛ برای مثال هر فایل یا برنامه ای را می توان با این قابلیت از لپ تاپ یا کامپیوتر به تبلت و موبایل انتقال داد. امروزه اکثر تبلتها و موبایلها و سایر وسایل دیجیتالی از این امکان پشتیبانی می کنند.م

اين قابليت به کاربران اين امکان را مي دهد که با استفاده از اينترنت و اتصال به يک واي فاي مشارک آنچه را که بر روي تلويزيون خود مي بينند در تبلت و لپ تاپ و هر وسيله ي هومشندي که به همان شبکه ي واي فاي متصل است نشان داده شود.

ژیروسکوپ

ژیرو « دایره » و کوپ « نمایش دادن » است ، این وسیله در واقع دور و چرخش دستگاه ها را نشان می دهد ؛ ژیروسکوپ ها سنسورهایی هستند که برای تعیین سرعت و موقعیت زاویه مورد استفاده قرار می گیرند، در تبلتها نیز از این نوع سنسورها استفاده می شود . در هنگام چرخش تبلت به جهات مختلف ، سنسور ژیروسکوپ موقعیت و سرعت زاویه ی  چرخش را تعیین میکند و قابلیت و حرکات تبلت را تشخیص می دهد ، دیدن فیلم یا عکس که نیاز چندانی به چرخش دستگاه و تغییر زاویه های مختلف ندارد ، قابلیت ژیروسکوپ زیاد به چشم نمی آید . اما هنگام اجرای بازیهای مختلف بر روی تبلت که نیازمند چرخش و تغییر زاویه ی گوشی با درجه های متفاوت میباشد ، ژیروسکوپ بسیار مفید و پرکاربرد عمل می کند. وب کم « دوربین جلو » از دوربین جلو مخصوصا در تبلتها که صفحه نمایش بزرگی دارند ، برای برقراری تماسهای تصویری بیشتر استفاده می شود . امروزه اکثر تبلتها و موبایلها دارای دوربین جلو هستند و هر چه قدرت دوربین بیشتر باشد ، کیفیت تصاویر آن نیز بالاتر می رود.

تنوع اپلیکیشن‌ها و پشتیبانی از زبان فارسی

یکی از خصوصیات مهم  تبلتهای اندرویدی که یک مزیت  قابل توجه برای این تبلتها محسوب می شود پشتیبانی از زبان فارسی و بازیها و اپلیکیشن های زیاد ایرانی است ، برای افرادی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند بهترین گزینه برای خرید تبلتهای اندرویدی می باشد؛ از آنجاییکه سیستم عامل اندروید ، یک سیستم عامل متن باز است لذا امکان گسترش و نصب و اجرای هر نوع اپلیکیشن و امکاناتی را دارد.

قیمت

قیمت تبلت ها بسیار متنوع است و هر کدام از سازندگان بنا به دلایلی قیمت گوشی خود را تعیین  می کنند ؛ اپل ، تبلت آیپد پرو را با قیمتی برابر 1,500,000 هزار تومان وارد بازار کرد و این در حالی است که آمازون تبلت های کوچک خود را « کیندل Fire HDX » با قیمتی بسیار پایینتر منتشر کرده است ؛ آمازون  برای رقابت در این بازار ، از کاهش قیمت و افزایش قابلیت ها و امکانات استفاده کرده است ؛ حال آنکه اپل با عملکردی فوق العاده وهماهنگی سیستم عامل با سخت افزار و رابط کاربری ساده و راحت با این قیمت به فروش می رسد. سعی کنید قبل از اینکه قیمت تبلت را بدانید تمام امکانات و قابلیت های آن را بررسی کنید تا تحت تاثیر قیمت آن در مورد کیفیت تبلت نظر ندهید ؛ زیرا همیشه کیفیت  و قیمت رابطه ی مستقیم ندارند.

صفحه کلید، موس و قلم نوری یا دیجیتال

تبلتهای ویندوزی مجهز به پورتهای USB و قابلیت بلوتوث جهت اتصال صفحه کلید وماوس و قلم دیجیتالی  هستند ، تبلتهای اندرویدی نیز بعضا  پورتهای USB  را ساپورت می کنند و چنانچه این قابلیت را نداشته باشند با استفاده از بلوتوث می توانند به لوازم جانبی متصل شوند ؛ آیپدها این امکانات را ندارند ؛ اگر از کاربران تبلت های اپل هستید باید از صفحه کلیدی استفاده کنید که با  دستگاه شما هماهنگ باشد.

طراحي با تبلت

 

کدام تبلت برای شما مناسب‌تر است؟

تنوع و تفاوت در سلیقه ی افراد مختلف باعث می شود که سازندگان نیز با تنوع سلیقه ها سازگار شوند و متناسب با کاربری های  مختلف تبلتهایی متفاوت و با کاربرد متفاوت تولید و منتشر سازند ، به این نمونه توجه بفرمایید؛ بیشتر کاربران تبلتها معمولا از علاقه مندان و طرفداران بازیهای مختلف هستند .با دامه ی مطلب زیر متوجه خواهید شد که تبلت مناسب شما می تواند کدام نوع تبلت باشد.

تبلت مناسب برای بازی

 

 مزیت تبلتهای اندرویدی نسبت به آیپدها ؛ این است که  آیپدها فاقد پشتیبانی از پورتهای ارتباطی و بلوتوث هستند حال آنکه تبلتهای اندرویدی به خوبی از پورتها حمایت می کنند.

تبلت  مناسب برای انجام بازی باید قبل از هر چیزی قابلیت سخت افزاری بالایی  داشته باشد و در ضمن بازیهای متعدد متناسب با سیستم عامل آن وجود  داشته باشد آیپد 2 به لحاظ این قابلیت ها بالاترین امتیاز را دارد و بهترین تبلت برای انواع بازیها به حساب می آید. تنوع بازیها و تعداد آنها در آیپدها بسیار زیاد است و کاربران ای او اس می توانند با مجموعه ای از بازیهای متنوع در آیپد روبرو شوند و از بازی کردن با این تبلت لذت ببرند ؛ البته بازیهای اندرویدی نیز بسیار متنوع هستند . تبلت «Acer Predator 8» نیز گزینه ی خوبی است . طراحی جذاب و منحصر به فرد این تبلت غیر قابل انکار است و جالب اینجاست که تمام برنامه ها و بازیهای بازار گوگل بر روی این تبلت قابلیت نصب و اجرا را دارند ، مسلما بازی با چنین گجتی بسیار لذت بخش ترخواهد بود.

تبلت مناسب برای تماشای ویدیو

عده ای از افراد هستند که به شدت به تماشای فیلم علاقه دارند به نظر شما برای این نوع کاربری باید چه نوع تبلتی و با چه مشخصاتی  معرفی شود؟! قطعا باید اندازه ی نمایشگر  و رزولوشن آن بالا باشد ، به همین منظور تبلت « Yoga Tab 3 Pro» به عنوان بهترین تبلت برای تماشای فیلم چه به صورت فردی و جه به صورت گروهی معرفی شده است ؛ ازمزایای این تبلت ، نمایشگر بزرگ 10.1 اینچی با رزولوشن Full HD  می باشد ؛ همچنین  این تبلت دارای نسبت تصویری 10 به 16 می باشد . شارژدهی بالا ی این تبلت و اسپیکرهای با کیفیت آن می تواند جذابیتش را برای دیدن ویدیو و فیلم چند برابر کند ، یکی از مزایای جالب تبلت « Yoga Tab 3 Pro»  بهره بردن از لنز ویدیو پروژکتور است که امکان دیدن فیلم را بصورت گروهی  و خانوادگی ممکن می کند.

تبلت مناسب با کاربری دو گانه برای برقراری تماس

اگر می خواهید با یک تیر ، دو نشان بزنید و همزمان  با خرید تبلت ، از مزایای گوشی نیز بهره مند شوید  ؛ تبلت « Huawei MediaPad X2» بهترین گزینه  می باشد که همزمان ویژگیهای تبلت و تلفن را دارد و کیفیت عالی آن نیز قابل تایید است  ؛ این تبلت دارای شیار سیم کارت است و قابلیت برقراری تماس و مکالمه را دارد. نمایشگر آن دارای سایز 7 اینچی می باشد و در مقایسه با تبلتهای دیگر سایز کوچکتری دارد حاشیه ی نمایشگر این تبلت بسیار کم است.

تبلت مناسب کتابخوانی

ظاهر شیک و جذاب تبلتهای « Galaxy Tab S2»  خیره کننده است ، وزن کم ، ضخامت بسیار کم ، کیفیت بالا و… این تبلت را به باریک ترین و سبک ترین تبلت 10 و 8 اینچی در بازار تبلتها تبدیل کرده است . کتاب خواندن با این تبلت که دارای نمایشگری زیبا و با کیفیت است کاری شیرین و لذت بخش خواهد بود.

تبلت میان رده و با کیفیت

شما با هر میزان هزینه ای  می تواندی یک تبلت خوب و با کیفیت داشته باشید ، اگر یک تبلت با قیمت مناسب می خواهید که کیفیت آن نیز خوب باشد و با آن بتوانید کارهایی مانند وبگردی و تماشای ویدیو و … را انجام دهید ، قطعا باید در بین تبلتهای اندرویدی دنبالش بگردید ؛ اما در بین تبلتهای قیمت مناسب اندرویدی نیز ، ایسوس خوش نامترین است و با طراحی زیبا و کیفیت مناسبی که دارد بهترین انتخاب خواهد بود ؛ ایسوس مدل « ZenPad» را در سه اندازه 10 و 8 و 7 اینچی  تولید کرده است. برای افرادی که قابلیت حمل آسان تبلت برایشان اهمیت دارد می توانند آیپد مینی 4 را که از امکانات ویژه ی زیادی برخوردار است را تهیه بفرمایند ، این تبلت 7,9 اینچی با طراحی زیبا و بدنه ی باریکی که دارد نسبت به مدلهای گذشته ی خود سبک تر و قدرتمند تر ظاهر شده است. اما «آیپد ایر2»  دارای اندازه ی منطقی است و با کیفیت بی مانندی که دارد همچنان در صدر جدول قرار گرفته و جزو با ارزش ترین تبلتهای بازار است که قیمت مناسبی نیز دارد.آیپدهای پرو نیز برای کسانی که  به نمایشگر بزرگ علاقه د ارند ، گزینه ی بسیار مناسبی خواهد بود.

آیپد

 

Hybrid یا ترکیبی

از ورود تبلتهای هیبریدی به بازار زمان زیادی نمی گذرد ، در این مدت کوتاه ، تب استفاده از این تبلتها روز به روز داغ تر می شود. داشتن طرفداران پرو پا قرصی که آمارشان مرتباً رو به افزایش می رود ، چندان بدون دلیل هم نبوده است ، تنوع برند و مدل و رنگ و کارایی این تبلتها جای شک و تردید را برای کسی نگذاشته است . دارندگان تبلتهای هیبریدی به دلیل داشتن این تبلت ، خاص و متفاوت شده اند . این هم از نکات مثبت دیگر این تبلتها ست. تبلتهای هیبردی بسیار خوش دست هستند و ظاهری جمع و جور دارند ،چرا که اولاً تبلت بوده اند  و تبلتها باریک هستند ؛ دوماً قسمت کیبورد آنها جدا می شود و دقیقا هم اندازه ی تبلت می شوند . پورتهای ارتباطی در تبلتهای هیبریدی ، کوچکتر هستند همچنین برای شارژ کردن تبلت ها از پورت  یو اس بی استفاده  می شود . منظور از تبلتهای هیبریدی ، تبلتهایی هستند که دارای  صفحه نمایشی لمسی به همراه کیبورد انعطاف پذیری که خاصیت جدا شدن و اتصال را دارد ، کیبوردبوسیله ی بلوتوث یا پورت ارتباطی خاصی ، به بخش اصلی خود  متصل می شود .

مزایا

  • مسلماً هدف از ایجاد انواع وسایل دو کاره کاهش هزینه بوده است 
  • خرید یک لپ تاپ اندرویدی و یک تبلت اندرویدی قطعاً گران تر از یک تبلت اندرویدی خواهد بود
  • تبلتهای هیبریدی ، از نظر باتری و میزان مصرف شارژ عملکرد بهتری دارند چرا که هم تبلت و هم کیبوردشان ،باتری مختص به خود را دارند.

درباره تبلت های هیبریدی

 

در تبلتهای هیبریدی نمی توان از پورتهایی استفاده کرد که ضخیم هستند ، چرا که تبلت ضخامت کمی دارد و باید پورتهای استفاده شده در آن از نوع میکرو باشند ؛ برای نمونه در تبلتهای هیبریدی نمی توان پورت usb type A را جاسازی کرد و در عوض باید از پورتهای MICRO USB  و MICRO HDMI استفاده شده است.

تبلتهای هیبریدی ترکیب فوق العاده ای از تبلت ها و لپ تاپ ها هستند ؛هم مجهز به صفحه نمایش و هم مجهز به کیبورد می باشند ؛ کیبوردشان خاصیت جداسازی و چرخش به جهات مختلف را دارد ، همچنین استفاده از صفحه نمایش لمسی تبلتهای هیبریدی ، تجربه ی خوبی را برای کاربران به ارمغان می آورد.نسل اول تبلتهای هیبریدی از دل شرکت مایکروسافت بیرون امدند و با همراهی ویندوز 8 عرضه و رونمایی شدند . البته کمپانی سامسونگ نیز تبلتی هیبریدی با خاصیت پشتیبانی از دو سیستم عامل ویندوز و اندروید را تولید و در اختیار کاربران قرار داد. معمولا تبلتهای هیبریدی ، مجهز به پردازنده ها و کارت گرافیک های حرفه ای هستند که انواع لپ تاپ هم قیمت آنها ، از چنین امکاناتی بی بهره اند . وزن کم تبلتهای هیبریدی نسبت به لپ تاپ ها ، حمل آنها را اسان نموده است . باتری پرقدرت و طول عمر بالای آنها جذابیت و محبوبیتشان را دو چندان می کند. در یک کلام ، تبلتهای هیبریدی ، دستگاهی دو منظوره هستند که کاربری دل نشینی را به کاربرانشان هدیه میدهند.

تبلتهای-هیبریدی

 

برندهای عرضه کننده

شرکتهای مختلفی در ساخت این محصول نوپا دست به اقداماتی مبتکرانه زده اند و به عنوان اولین های بازار در زمینه ی تولید تبلتهای هیبریدی  پیشتاز بوده اند. شرکت سونی ، ایسوس ، اچ پی ، لنوو و…برندهای مطرح در ساخت  این ابر تبلت هستند. گران ترین تبلتهای هیبریدی را شرکت سونی با قیمت 5 تا 8 میلیون به معرض نمایش گذاشته است. علاقه مندان و کاربران سیستم عامل ویندوز ، این تبلتها بصورت اختصاصی برای شما تولید شده اند، اگر دغدغه ی قیمتش را ندارید، مبارکتان باشد چرا که بهترین انتخاب هستند. در واقع تبلتهای هیبریدی بیشتر برای انجام امور اداری طراحی شده اند . در آخر ؛ تبلت های هیبریدی اندازه ی بزرگتر از ده اینچ را دارند و وزن انها نیز حدوداً یک کیلوگرم است ، بنابراین اگر تبلتی کم وزن و سبک و خوش دست مدنظرتان است قطعاً تبلتهای هیبریدی گزینه ی مناسبی برای شما نخواهند بود. اگر هدف شما از خرید تبلت ، انجام کارهای عادی مانند وبگردی و … است؛ بی راهه آمدید چون این تبلتها گزینه ی مناسبی برای شما نیستند. سیستم عامل نصب شده بر روی تبلتهای هیبریدی ، سیستم عامل ویندوز است ، کاربرانی که از طرفدارن سر سخت اندروید یا ای اواس هستند ، تبلتهای هیبریدی گزینه ی مناسبی برای خریدشان نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .