مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

شهرستان بانه کجاست؟ جغرافیا و طبیعت آن

0 1,118
زمان مطالعه : 13 دقیقه

طبیعت bane و جغرافیایش

شهرستان bane ، امکان ندارد کسی وارد شهرستان bane شده باشد و طبیعت آن مجذوبش نکرده باشد! bane شهری کوهستانی است و جنگلهای آن جلوه ی خاصی به این شهر بخشیده اند . به سبب داشتن طبیعت بکر و موقعیت جغرافیایی و طبیعی اش،یکی از زیباترین و جذاب ترین شهرهای کردستان و غرب کشور است. شهرستان ، دارای زمستانهای سرد و تابستانهای معتدل است. تمام ارتفاعات آن پوشیده از جنگلهای طبیعی است.پوشیده از درختهای مازو ،بلوط، ون یا بنه (قزوان) ، زالزالک ، گلآبی جنگلی (هه ر می) ،گز گل ،آلبالوی وحشی ، گردو و چاقاله بادام است. عطر و بوی گل و گیاه ، حیات و طراوت کوهها و ارتفاعات را بیشتر می کند.گل بنفشه و لاله و سوسن و……در این منطقه رشد می کنند. شهرستان bane ،طبیعت دست نخورده و بکری دارد و همه جذابیت طبیعت bane از آن ناشی می شود .

وسعت

واضح است که به دلیل وجود بازار مرزی و طبیعت زیبا مسافران زیادی را از همه جای کشور به سوی خود فرا می خواند.کوهستانی بودن مسیر سقز-bane ، رانندگی با احتیاط را می طلبد . از نظر جغرافیایی در45 درجه و53 دقیقه طول شرقی و35 درجه و59 دقیقه عرض شمالی و در ارتفاع 1540 متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد . شهرستان bane از شمال به شهرستان سردشت از شرق به شهرستان سقز و از غرب و جنوب به کشور عراق متصل است. مرکز شهرستان 270 کیلومتر از شمال غرب شهر سنندج فاصله مکانی دارد. طبق آمار نامه ی کردستان،در سال 1375، مساحت 1453.9 کیلومتر برآورد شده است.

جاده هایی که به شهرستان bane می رسند

  1. جاده bane -سقز به مسافت 60 کیلومتر
  2. جاده bane -سردشت به مسافت 60 کیلومتر
  3. جاده bane -مریوان به مسافت 160 کیلومتر
  4. جاده bane -مهاباد به مسافت 198 کیلومتر
  5. راه bane -مرز bane و عراق به مسافت 20 کیلومتر

 

مسیر بین سقز و جذابیت مسیر
مسیر bane سقز

کوههای bane

کوههای مرتفع bane ،جلوه خاصی به شهر بخشیده اند. شهرستان bane توسط کوههای زیبایی محاصره شده است.این کوهها ، از گذشته های دور تا به اکنون،همانند دربان شهر بوده اند . ورود و خروج از از این شهر مستلزم عبور از این کوههای همیشه بیدار است.آداب و رسوم و فرهنگ غنی شهر،از محافظت این کوهها ناشی می شود.این کوههای مرتفع ،که قامتشان به آسمان می رسد.پا به پای تاریخ قد کشیده اند و زبری و خشنی سنگها و صخره های کوه، گواه  حوادث تلخ دوران  های گذشته است . در اینجا به کوههای اطراف bane و کوههای روستاهای اطراف bane اشاره ای می کنیم.

  1. کوه آرببا در جنوب bane ، به ارتفاع 2220 متر ارتفاع از سطح دریا
  2. کوه بآبوس در شرق bane ، به ارتفاع 2380 متر ارتفاع از سطح دریا
  3. کوه دوزین در شمال bane ، به ارتفاع 2122 متر ارتفاع از سطح دریا
  4. کوه «گاکر» مرتفع ترین کوه دهستان آلوت،به ارتفاع 2052 متر از سطح دریا
  5. کوه «سورکیو»بلندترین قله دهستان پشت آردبه با 229 متر از سطح دریا
  6. قله «کوته رش» بلندترین قله دهستان ننور,به ارتفاع 2842 متر ارتفاع از سطح دریا
  7. قله کوه«حوتاش» قله ای بلند ارتفاعات ننور و سرشیو,به ارتفاع 2246 متر ارتفاع از سطح دریا
  8. قله «دشته تال»بلندترین قله ی این دشته تال، به ارتفاع 1735 متر ارتفاع از سطح دریا
  9. قله «سبدلو»بلندترین قله دهستان سبدلو،به ارتفاع 2700 متر ارتفاع از سطخ دریا
  10. قله «رشه قلات»بلندترین قله دهستان رشه قلات،به ارتفاع 2368 متر ارتفاع از سطح دریا

 

 

baneh بانه
bane

 

کوه آرببا

گفته اند که در گذشته،  آن کوه محل (آرد به با) جداسازی گندم و آرد سرخرمن بوسیله باد بوده است. و اسم زیبای «آردبه با »از آن سرچشمه می گیرد.و با گذشت زمان،آردبه با به آرببا تبدیل شده است.«کوه آردبه با »  که از شخصیت و ابهت خاصی بر خوردار است ،  در میان مردم محبوبیت خاصی دارد، به دلیل زیبایی و موقعیت جغرافیایی ویژه و منحصر به فردی که دارد،همیشه مکان استراحت و آرامش مردم در همه روزهای هفته بوده است. این کوه چشم انداز زیبایی دارد.اکثر مردم شهر در زمستان به کوهنوردی و بالای آرببا می روند و از موقعیت و فرصت موجود برای سر خوردن روی برف نهایت استفاده را می برند چون  به دلیل طولانی بودن راه برگشت از پشت کوه مسیر امن زیادی برای سر خوردن فراهم است و محل مناسبی برای اسکی نیز است.

پناهگاه کوهنوردان در کوه آرببا
پناهگاه کوهنوردان در کوه آرببا

 

کوه بابوس

چنانکه گفته اند سپاه یونان در جنگ با ایران، از bane عبور کرده اند.وبا توجه به اینکه در آن زمان رسم بر این بوده است که سپاه مهاجم ،نام سرداران و بزرگان کشور خود را بر مکانهایی از کشور که مورد هجوم قرار گرفته ، می نهادند.چنانکه می دانید پاپوس، نام ریاضی دان و اختر شناس یونانی بوده که در قرن چهارم میلادی می زیسته است.این ریاضی دان و اختر شناس نامش در دایره المعارف اسلامی آمده است.بدین شرح گمان می رود که،سپاه یونان هنگام گذر از bane اسم پاپوس را بر این  کوه گذاشته اند.وچنانکه هر چیزی تحت تاثیر گذشت زمان،تغییر می یابد و دگرگونیهایی در آن صورت می گیرد،به شکل کنونی امروز یعنی بابوس درآمده است.

رودهای bane

همه ی رودخانه های شهرستان از ارتفاعات شرق نشأت می گیرند و به سمت غرب سرازیر می شوند و سرانجام به کردستان عراق می ریزند.

1: رودخانه « بوار سلیمان بگ » :این رودخانه از ارتفاعات قله کوههای ننور و خوری آباد نشأت می گیرد.

2: رودخانه« بوین»:این رودخانه از ارتفاعات کوه قرج دابان واقع در پشت دشت سورین و دوسینه نشأت می گیرد.

3: رودخانه « شهرستان bane »: این رودخانه از ارتفاعات گردنه«که لی خان» نشأت می گیرد.رودخانه شهر:تا سال 1330 که شهرستان چندان گسترش نیافته بود،رودخانه ی شهر آبی زلال داشته و ماهی و آبزیان دیگری در آن می زیسته اند.اما پس از توسعه شهر و جاری شدن فاضلاب شهری در آن،به رود شهری (دو طرف ان فضای سبز ساخته شده )  تبدیل شد و نسل آبزیان در آن منقرض گردید.

4: رودخانه( نه مشیر ) از کوههای پشت نجنه ومنیجلان سرچشمه می گیرد.

5: رودخانه«شوی »: این رودخانه از ارتفاعات پشت ساوان نشأت می گیرد.
6: رودخانه «نیروان» :از متصل شدن دو رودخانه «بوار سلیمان بگ»و«بوین» تشکیل می شود.

7: رودخانه «تاژه بان» :از اتصال رودخانه «شوی»و«زربنه» تشکیل می شود.ه

8: رود «چومان» : از به هم پیوستن رود«تاژه بان»و«نیروان» تشکیل می شود.

رود مرزی چومان
رود مرزی چومان

 

طبیعت bane

باور کردنی نیست که  در غرب کشور عزیز مان جنگلهای طبیعی فوقالعاده زیبایی وجود دارد که بدون دخالت انسان به صورت طبیعی مانند جنگلهای شمال که از دریا و بارانی بودن ان شکل گرفته اند  وجود دارد با این تفاوت که در غرب کشور به دیل اب و هوای خوب و اروپایی که وجود دارد باعث به وجود امدن این جنگل های طبیعی شده است . قابل ذکر است دقیقا این جنگلها از نقطه شروع مدار شهرستانی و مرز سقز و bane (گردنه خان ) شروع شده اند و به طرف عراق و ترکیه کشیده شده اند و تمام کوه های اطراف خیلی پر و پوشیده از درختان تنومند و قوی است . این منظره زیبا و طبیعت خدادادی  طولانی و پایان نا پذیر است .

 

ریواس مخصوص کوهستانهای بانه
ریواس مخصوص کوهستانهای bane

 

 

تمامی ارتفاعات پوشیده از جنگل طبیعی است که به جنگلهای سردشت و مریوان متصل می شوند . درختان جنگلی عبارت اند از:مازو،بنه،زالزالک،گلابی وحشی،آلبالوی وحشی،گردو ،بادام کوهی وعلاوه بر جنگل،گیاهان معطر و طبی فراوان است.گون که از آن کتیرا بدست می آید،به وفور در ارتفاعات یافت می شود . سعلم«ثعلب»،از پیاز این گیاه خوشبو در ساختن بستی و شیرینی استفاده می شود.نعناع،گل ختمی ،بنفشه،گل گاوزبان،لاله، سوسن از دیگر گلهای ارتفاعات bane هستند.و گیاهانی از قبیل ریواس،تره و سیر کوهی در این ارتفاعات یافت می شوند. درخت مازو،از درختان خودرو این منطقه هستند.و نه (9) نوع ثمره دارد. مازو ،خرنوک ،بلوط ،کشمش کاولیان، سیچکه، قلقاف ،قشقه، تسکل ،گزانگبین . درخت بنه یا ون:بنیشت «سقز» ،که در تهیه آدامس و پزشکی قابل استفاده است، از درخت بنه به دست می آید. درخت مازو وبلوط،برای تعلیف گوسفند و بز در زمستان از برگهای درخت بلوط و مازو استفاده می شود.

 

آثار باستانی و منابع زیر زمینی

در گورستان نمشیر،بر روی سنگ قبری با خط نستعلیق چنین نوشته اند:«هذا قبر المرحوم المغفورخضر بن موسی بن میرزا محمد افضل سنه 129»برخی عقیده دارند چون در قرن دوم هجری خط نستعلیق رواج نداشته،محتملا تاریخ مذبور 1029 هجری باشد.

در bane بعلت سستی خاک،آثار تاریخی کمی برجای مانده است.ولی در خرابه ها و قلعه های مخروبه و جاهای دیگر و حتی در دشتها ظروف سفالی و وسایل سنگی مربوط به دوره ی پیش از اسلام یافت می شود.در دهستان پشت آرببا مخصوصا آبادی های آرمرده و تاژان و توکل ،خمره هایی پیدا شده که بیشتر حاوی استخوان انسان و مهره هائی است.چنین به نظر می رسد که پیش از اسلام ،مرده ها را در آن قرار داده و دفن کرده اند.از آثار تاریخی با ارزش می توان به کاروانسرایی در دامنه شرقی گردنه ی خان اشاره کرد،می گویند طبق نظر سازمان میراث فرهنگی ، از جمله کاروانسراهای شاه عباسی در عهد صفویه بوده است.در گورستان نمشیر سنگهای نقاشی شده ای وجود دارد که گمان می رود مربوط به دوره های قبل از اسلام باشد.  در چند کیلومتری غرب شهرستان در ده «سالوک ژورو»یک چشمه آب معدنی وجود دارد.که «گراو» نامیده می شود.برای بیماریهای جلدی و مفصلی بسیار مفید است.

 

سنجاب در جنگلهای بانه
سنجاب در جنگلهای bane

حیوانات و جانوران و پرندگان

عقاب،شاهین،اردک،لک لک،هدهد،کبک و کرکس و…در تحفه ی ناصری که در سال 1319 ه.ق نوشته شده است،می گوید:دراین بلوک( bane )باز شکار می شود و باز کردستان و گرفتن آن منحصر به همین بلوک(bane ) است. بز و گوسفندکوهی، سمور ، روباه ، خرگوش، گرگ،خرس،سگ آبی و گراز وجود دارد . گفته اند ؛ که آهو در سالهای 1890 دیده شده است .

 

کشاورزی و دامداری در شهرستان bane

 

مزارع گندم در بانه
مزارع گندم در bane 

کشاورزی و دامپروری ،چندان قابل توجه نبوده.در این شهر کشت  گندم ، جو،ارزن، دیمیله «ارزن درشت» ،نخود، عدس، ماش،توتون،نباتات و صیفی جات معمول است.توتون بسیار مرغوب است.تا آغاز جنگ جهانی اول عده ای بازرگانان ارمنی،همدانی،زنجانی،و سایر شهرهای آذربایجان در bane اقامت داشته و به خرید و فروش فرآورده های جنگلی و پوست حیوانات و توتون مشغول بودند.نخود بیشتر به آذربایجان صادر می شود . خاک bane برای کشت برنج گرده (رسمی یا آشی) استعداد دارد . مخصوصا در دهستان شوی و نمشیر . ترب و سیب زمینی و چغندر و گوجه فرنگی و بادمجان و کدو هم کاشت می شود . وقتی نوبر این محصولات به بازار می آید بسیار پر فروش هستند. آبیاری با استفاده از آب رودخانه و چشمه انجام می شود.به علت سستی خاک و احتمال ریزش آن،قنات استفاده نمی شود. کندن چاه و استفاده از تلمبه بسیار مقرون به صرفه است،چون منابع آب زیر زمینی شهرستان بسیار غنی است.

صنایع و کارهای دستی شهرستان bane

 شال و کلاش و گلیم استان کردستان نشان اصالت یونسکو را از لحاظ مرغوبیت و زیبایی کسب کردند.

صنایع دستی در واقع میراث فرهنگی و نمادی از نوع معیشت و زندگی جامعه در طول دوران بوده است صنایع دستی کردستان از لحاظ گستردگی و کیفیت در سطح کشور بی نظیر است.فرهنگ غنی این مرز و بوم خود گواهی بر هنر و هنرمندی در این دیار می باشد. کوهستانی بودن منطقه و مرزی بودن شهرستان باعث شده است که مردم شهر وسایل مورد نیاز خودشان را تولید کنند.و همین امر باعث شده است که کردستان و همچنین bane میراث دار فرهنگ و صنعت بی نظیر کارهای دستی باشد. قبل از جنگ جهانی اول،صنعت تفنگ سازی بسیار رایج بوده است.از پشم بز«مرز»(مرغز) و گوسفند ، شالهای مرغوبی می بافند که از آن یک نوع لباس کردی (رانک و چوغه) ساخته می شود . و همچنین جانماز ظریف از آن ساخته می شود. جاجیم ، گلیم، نوعی گیوه (کلاش) ، جوراب پشمی ، ساختن عرق چین و پستک، نمد مالی و لباده سازی معمول است و از صنایع دستی این شهر است . از بهترین و پرطرفدارترین صنایع دستی شال است  روستای آرمرده مهد این هنر بی نظیر است.

مردم کرد و از نژاد ماد هستند.زبان مردم این شهر کردی با گویش کوردی کرمانجی و گونه ی «سورانی» می باشد.

دین و مذهب

مردم شهرستان bane ،مسلمان و اهل تسنن و پیرو مذهب امام محمد شافعی هستند.در شهر مراسمات آیینی و مذهبی انجام می شود.اعیاد مذهبی برای مردم شهرستان bane مقدس بوده و به آنها احترام خاصی می گذارند . از سال 136 میلادی به بعد یهودیان در bane سکنی گزیدند. یک اقلیت یهودی وجود داشت که تعدادشان بالغ بر چهل خانوار می شد.در سال 1327،بعد از اعلام استقلال اسرائیل و تقسیم فلسطین به فکر مهاجرت به فلسطین افتادند.ودر سال 1328 خورشیدی به کلی شهر را ترک کردند. یهودیان bane و کردستان را ، «صفارادی» می نامیدند.

پوشش مردم شهرستان bane

لباس کردی
لباس کردی

پوشش به عنوان نیاز اولیه ی انسان همیشه مورد توجه بوده و  همه ی نسل

ها در  جهت تامین این نیاز اساسی برآمده اند.پوشش در ادوار بسیار گذشته و برای نسل اولیه ی آدمیزاد تنها یک لباس بوده و معنای خاصی نداشته است.اما بعدها این پوشش معانی مختلفی به خود گرفت و  اصالت و هویت و فرهنگ ملل را به شیوه ی متفاوتی نمایش داد. یکی از جاذبه های  استان کردستان فرهنگ غنی این استان است.زبان ، موسیقی ، لباس ، جشن ها ، صنایع دستی  ، رسم و رسوم های خاص استان کردستان ….همه این عناصر از اصالت و فرهنگ این استان و مردمش سخن می گویند. شهرستان bane که از توابع استان کردستان است همچون همه ی شهرهای کردستان،این فرهنگ غنی را حفظ کرده است.محبوبیت لباس فاخر کردی هیچگاه در بین ملت کرد کم رنگ نمی شود و روز به روز بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد و جالب اینجاست مردم کرد هیچ لباسی را به لباس کردی ترجیج نمی دهند و در همه ی مراسم ها و جشن ها این لباس پر رمز و راز  ر ا می پوشند.رنگهای بسیار جذاب و شاد و تنوع بالای این لباس باعث شده است که در چند جشنواره ی بین المللی رتبه ی اول را از نظر زیبایی و تنوع و پوشش کسب کند.این لباس پوشیده و زیبا در سطح فرهنگ دنیا کم نظیر است.

« حتما بخوانید  اسکان در bane( ویژه ی مسافران )، راهنمای اقامت و اسکان در bane

مساجد

در شهرستان bane بالغ بر 60مسجد وجود دارد. مسجد جامع،مسجدقاضی،مسجد یوسف آغا،مسجد ملاکریم،مسجد حاجی ویسی،مسجد شیخ فرج،مسجد خان،مسجد خدری،مسجد سید،مسجد سید رضا , مسجد نویدی , مسجد حضرت اسماعیل , خاتم الانبیا و….  در گذشته ،مساجد مکانی برای تدریس علوم دینی و فقه اسلامی و قرآن و فلسفه بوده است.

حمام های قدیمی

در شهرستان bane پنج حمام گنبدی شکل قدیمی وجود داشت.در وسط شهر حمامی بود،که بنیانگذار آن معلوم نبود.این حمام بسیار قدیمی در سال 1318 ،وقتی نخستین خیابان bane کشیده شد،تخریب شد و از بین رفت.دیگری حمام داروغه بود،که در کنار پله های روبروی مسجد حاجی ویسی بود؛که تخریب شد.سومی حمامی بود که پیش از جنگ جهانی اول ساخته شد.پس از جنگ جهانی دوم حمام دیگری نیز ساخته شد.پنجمین حمام،گرمابه حاج محمد عزیز عظیمی است که سقف گنبدی دارد و حدود 70 سال از تاسیس آن می گذرد.این حمام ها دارای خزینه بوده اند.

قلعه های bane

در ادوار مختلف گذشته،پیش از ساخت سلاح آتشین،در نقاط مختلف برای دفاع در برابر تجاوز بیگانگان قلعه هایی وجود داشته،که در هنگام نیاز به آنجا پناه برده اند.مشهورترین قلعه های شهر:قلعه «سیاومه» ،قلعه«نمشیر» ، قلعه«بروژه» ، قلعه «کیوه رو» ، قلعه «شوی» ، قلعه «کیله» ، قلعه «بویین»

جمعیت مردم bane

طبق آخرین سرشماری که در شهرستان bane انجام شده است در سال 90 جمعیت و تعداد افراد شهر bane 85,190 نفر می باشند . این آمار نشان می دهد که شهر ،از نظر جمعیت،دراستان کردستان در رده چهارم قرار دارد.و در کشور ایران در ردیف 109 قرار می گیرد.

تشکیلات اداری و اجتماعی شهرستان bane

از نظر سطح فکر اهالی bane در درجات بالا قرار دارند و این وضع با در نظر گرفتن مرزی بودن این شهر بسیار قابل توجه است.

در سال 1337 دکتر منوچهر اقبال،نخست وزیر وقت ضمن سفر به کردستان به bane آمد و برای آن فرمانداری ایجاد کرد. ادارات دولتی اعم از آموزش و پرورش ، فرمانداری ، دخانیات ، دادگاه ، بخش ، جنگلبانی ، کشاورزی ، منابع طبیعی ، مخابرات ، برق ، ثبت احوال، گمرک، شهرداری ، پست ، دارایی ، کمیته امداد ، ارشاداسلامی ، بهزیستی ، بانک ملی ، کشاورزی ، سپه ، تجارت ، صادرات ،ملت ، دو بیمارستان ،دو درمانگاه ، مدارس ، سه دانشگاه ؛ و پلیس +10  و تعویض پلاک و……هستند. در سال 1362 برق به شبکه سراسری پیوست. در مهر سال 1364،یک مرکز رادیویی به قدرت ده کیلو و ات روی موج MW با طول موج 300 متر و فرکانس (999کیلو هرتز) شروع به کار کرده است. در سال 1382 گاز شهری در شهر روشن شده است. و برای مناطق روستایی بویین و ارمرده و…. گاز رسانی شده است .

محلات شهرستان bane

دامنه آربابا،کمربندی یک،کمربندی دو،محله مسجد مولوی ، محله صدا و سیما،کوی فرهنگیان،سوغانان،بساط آباد،تالار چوپی،شهرک آزادگان،شهرک توحید،شهرک گلشهر فاز1،شهرک گلشهر فاز2،شهرک نور، شهرک گلستان،شهرک بهاران ؛عثمان آباد،احمدآباد،ثبت احوال،صالح آباد،حمزه آباد،اماکن،پادگان،تکیه خلیفه رضا،زریزن، جزیره، جاده سقز، جاده سردشت، جاده سلیمانیه، بلوار مهارت، بیمارستان شهر، حمام سونا، bane کهنه

تفرجگاهها و طبیعت bane

لازم به ذکر است که اکثر روستاهای اطراف bane ،که دشتهای تقریبا مسطح ،و سرسبزی دارند.مکان مناسبی برای نشستن در دل طبیعت هستند. پیرمراد در دوکانان قرار دارد پارک دوکانان دارای شهر بازی و مکان های تفریحی و مناسب چادر زدن و نشستن است. روستای نجنه، و روستای سونج ، روستای مجسه دارا حوض چه های پرورش ماهی هستند مناسب برای  ماهی دوستان ( کباب ماهی) است . روستای شوی،روستای سورین، دشت کریم آباد، دشت بویین بهترین مکان برای چادر زدن در دل طبیعت نزدیک به شهرستان bane هستند. منظره های سد bane و سبدلو بسیار زیبا هستند . البته پارک معلم و پارک 15 خرداد و پارک bane کهنه و پارک ایلان و پارک  و پارک شهرک جهاد و پارک توحید و پارک فلسطین و پارک مانی و پارک های دیگر…. که مکان های مناسبی برای چادر زدن مسافران می باشد .

  1. پارک دوکانان و پیر مراد

اين دو پارك در مجاورت هم و در زیر سایه «آرببا» قرار گرفته اند و چشم انداز زیبایی دارند . پیرمراد زیارتگاه مردم است و نزد مردم احترام و جایگاه ویژه ای دارد.وجود این دو پارک باعث شده است که اکثر مسافران به دامنه کوه آرببا پناه ببرند و در آنجا اسکان گزینند.

مکان زیارتی پیرمراد در بانه
مکان زیارتی پیرمراد در bane

 

  1. روستای نجنه

روستای نجنه که 36 کیلومتر از سمت راه bane -سردشت فاصله دارد،یکی از اهداف گردشگری شهرستان محسوب می شود.از مواردی که این روستا را به هدف گردشگری تبدیل کرده است می توان این عوامل را برشمرد:وجود قرآن قدیمی در مسجد تاریخی آن، چشمه سارهای فراوان و متعدد ، محیط طبیعی بکر و زیبای آن و همچنین پرورش شیلات آن ، از جاذبه های گردشگری این روستا است.

  1. دشت سورین «سورین:برگرفته از نام سورنا،سردار ایرانی»

تفرجگاه سورین از شهرستان 12 کیلومتر فاصله دارد و در مسیر bane – مریوان قرار گرفته است. از توابع بخش ننور می باشد.می توان گفت دشت سورین از لحاظ پوشش جنگلی پرتراکم ترین منطقه جنگلی است.خاک بسیار حاصلخیزی دارددشت سورین بسیار سرسبز و مسطح است و اکثر مردم شهر در آن منطقه ی سرسبز باغهایی دارند.در این مکان بقایای یک قلعه ی قدیمی ، یک مسجد قدیمی و یک زیارتگاه نیز وجود دارد.قلعه ی سورین به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. در روزهای تعطیل ،تفرجگاه مردم شهرستان است.

  1. سد bane

دریاچه سد bane با فاصله 10 کیلومتر از شهرستان در مسیر ارتباطی bane -سقز واقع شده است. همین که گردنه که لی خان را پشت سر می گذاریم ، چشم انداز زیبایی از دور دیده می شود،که همان دریاچه سد bane است.

  1. روستای شوی

این روستا به دلیل برخورداری از چشم انداز بی نظیر کوه و جنگل و چشمه  و همچنین وجود جاذبه های گردشگری  «قرآن تاریخی» و «غار شوی» و  سد و قلعه ی آن که گویا متعلق به دوره ی اشکانیان است، مورد توجه است .

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .