مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

راهنمای خرید گوشی و تلفن همراه

0 35
زمان مطالعه : 20 دقیقه

در هنگام خرید گوشی موبایل به چه نکاتی باید توجه کنیم

خرید گوشی : با پیشرفت فناوری و ارتباطات واستفاده همه جانبه از گوشی موبایل،داشتن یک تلفن همراه هوشمند برای هر شخصی از ملزومات است ؛ در واقع اکثر افراد شدیداً به این دستگاه هوشمند عادت کرده اند و بدون این همراه دوست داشتنی حتی یک روز هم دوام نمی اورند . از وقتی که بازار گوشی به بازاری جنجالی و رقابتی برای تولید کنندگان گوشی های موبایل تبدیل شده،هر روز شاهد ورود گوشی های جدید به بازار میشیم؛ وارد شدن گوشی های متنوع با قیمت های مختلف ،انتخاب گوشی مناسب را برای خریداران سخت کرده،از طرفی مدل های متنوع و برندهای مختلف، ذهن را درگیر می کند و از طرفی دیگر نوسانات قیمت حساسیت خریداران را نسبت به انتخاب و خرید گوشی مورد نظر بیشتر می کند. اگر از میزان نیازمندی جامعه به تلفن همراه آگاه باشیم، در می یابیم که آشنایی با ویژگیها وخصوصیات گوشی های هوشمند بسیار لازم و ضروری میباشد. علاوه بر قیمت گوشی کارایی و امکانات گوشی نیز در راهنمای خرید گوشی بسیار حائز اهمیت است.

راهنمای خرید گوشی

وقتی شما قصد خرید گوشی تلفن همراه دارید و هیچ اطلاعاتی در زمینه ی تلفن های همراه و کارکرد و امکانات آنها ندارید ، بدون شک خیلی راحت سرتان کلاه می رود و به محض وارد شدن به مغازه های موبایل فروشی ، فروشنده از نحوه ی حرف زدنتان به عدم آگاهی شما از تلفن همراه پی میبرد و می دانید که بی آگاهی عامل اصلی خریدهای غیر منطقی است . با این تفاسیر لازم شد که با ما همراه باشید تا در ادامه، نکاتی حیاتی در خرید گوشی های همراه را بررسی کنیم.

 

تعیین قیمت گوشی

یکی از ملاکهایی که برای انتخاب و خرید گوشی مهمه ، مشخص نمودن و تخصیص بودجه ای معین برای خرید گوشی همراه است ، مسلما میزان بودجه ی مورد نظر و مبلغی که قرار است برای خرید گوشی هزینه کنید بر انتخاب شما  تاثیر گذار است ؛ یکی از دلایل مهمی که تعیین می کند شما چه گوشی ای داشته باشید قیمت تعیین شده ی آن است؛ خرید یک گوشی « touchscreen » با امکانات و ویژگیهای عالی نیازمند هزینه ی زیادتری نسبت به خرید یک گوشی ساده با صفحه نمایش فیزیکی « Physical screen » و امکانات محدود است؛ طبیعتا با صرف هزینه ی بیشتر، می توانید خرید بهتری داشته باشید. شما با دریافت اطلاعات لازم ، می توانید  در بین رنج های مختلف قیمتِ موجود در بازار ، بهترین گوشی را با امکانات عالی و با قیمت از پیش تعیین شده ی خود انتخاب کنید.

حافظه داخلی «Internal Storage»

حافظه ی داخلی یک گوشی برای ذخیره سازی اطلاعات فیلم و موزیک و تکست و عکس  از اهمیت بالایی بر خوردار است و از  موارد مهم در انتخاب یک گوشی مناسب  است ، میزان حافظه ی داخلی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد ، بسته به سیستم عامل و رابط کاربری ، شما می توانید تشخیص بدهید که به چه مقدار حافظه نیاز دارید. اگر به برنامه ها و اپلیکیشن مختلف و متنوع علاقه مند هستید قطعاً به حافظه ی زیادی نیاز خواهید داشت.البته گوشی های هوشمند امروز حافظه ی داخلی زیادی دارند و به راحتی میتوانید انواع برنامه ها را روی آنها ذخیره و نصب کنید . با توجه به نوع کاربری ، میزان حافظه ی داخلی مورد نیاز برای کاربران مختلف متفاوت است . بعضی از بازیها به راحتی 1 گیگابایت حافظه لازم دارند  و نگه داشتن بعضی از فیلم ها و عکسها نیز به حافظه ی زیادی نیاز دارد . برای نمونه گوشی سامسونگ اس 7 داراس 32 گیگابایت حافظه است و آیفون6 ، 16  گیگابایت حافظه دارد.

سعی کنید از گوشی هایی با حافظه ی 1 گیگابایت دوری کنید ؛ برای گوشی های رده متوسط ، رمی با حافظه ی 2 گیگابایت خوب است ؛ اما برای گوشی های رده بالا و پرچمدار مانند گلکسی اس 7 و اچ تی سی 10

، 4 گیگابایت رم لازم است .

تعداد سیم کارت

تعداد سیم کارت و تعداد سیمکارت هم زمان از اهمیت بالایی بر خوردار است؛  برای کسانی که می خواهند دوسیم کارت را همزمان روشن کنند و از آنجاییکه مدیریت و حمل نمودن دو گوشی کاری سخت است ، ترجیح می دهند که یک گوشی با قابلیت دو تا سیم کارت داشته باشند و از امکانات یک گوشی برای هر دو تا سیم کارت خود استفاده کنند.

 اندازه صفحه نمایش

کیفیت صفحه نمایش از 800×480 پیکسل تا 1280×720 پیکسل « بالاترین کیفیت تصویر» می توانند کیفیت مناسبی به شما ارائه دهند.

در واقع اگر همه موارد را داشته باشیم اما صفحه نمایش بزرگ و با کیفیتی نداشته باشیم  لذت بردن از امکانات گوشی را از دست داده ایم ؛ بنابراین از ویژگی های مهم یک گوشی صفحه نمایش آن است.مسلما با نگاه کردن به هر گوشی ای می توان متوجه روشنی و کیفیت و دقت صفحه نمایش آن شد.هر چقدر تعدا پیکسل در اینچ گوشی ای بیشتر باشد ، کیفیت صفحه نمایش نیز بیشتر می شود . صفحه نمایش های بزرگتر همیشه در اوج هستند و بسیار پرطرفدارند ؛ اما با توجه به تنوع سلیقه و تنوع کاربران هنگام خرید با یک طیف گسترده از اندازه ی صفحه نمایش روبرو می شویم ؛ انواع صفحه نمایش را می توان در سه دسته ی اصلی جای داد.

 صفحه نمایش کوچک کمتر از 4.5 اینچ

دلیل اصلی خرید یک صفحه نمایش کوچکتر از 4.5 اینچ ، جمع و جور بودن آن است و اینکه به راحتی در جیب جا می شود و هنگام کار کردن با گوشی ، لازم نیست به انگشتانتان فشار وارد کنید اگر چه این اندازه صفحه نمایش طرفدارن کمی دارد و اکثر کاربران گوشی های موبایل ، به سمت صفحه نمایش های بزرگ آمده اند ، اما هنوز هم هستند افرادی که طرفدار گوشی های کوچک هستند ، گوشی آیفون SE و سونی اکسپریا Z5  کمپکت دو گوشی کوچک و قدرتمند هستند که خرید آنها مقرون به صرفه می باشد.

صفحه نمایش متوسط 4.5 تا 5.4 اینچ

تلفنهایی که در این دسته بندی برای خرید گوشی قرار می گیرند خوش دست هستند ؛ گوشی هایی مانند آیفون 4.76 اینچی ، اچ تی سی 10« 5.2 اینچی » گلکسی اس 7 « 5.1 اینچ» و الجی جی 5 « 5.3 اینچی » در این محدوده هستند.

صفحه نمایش بزرگ / فبلت 5.5 اینچ یا بیشتر
صفحه نمایش بزرگتر از 5.5 اینچ را به نام فبلت ها نیز می شناسند ، چرا که هم  اندازه ی تبلت ها هستند. معمولاً  فبلت ها برای افرادی که به خواندن کتابهای الکترونیکی یا تماشای فیلم و… علاقه دارند ، مناسب است.گوشی هایی مانند آیفون 6 پلاس ، گلکسی نوت 5 و… دارای صفحه نمایش بزرگتر از 5.5 اینچ هستند.

کیفیت صفحه نمایش

اندازه ی صفحه نمایش ، کیفیت صفحه نمایش را نعیین نمی کند ، وضوح و روشنایی ، کیفیت رنگ و زاویه ی دید یک گوشی در تعیین کیفیت صفحه نمایش دخالت دارند . میزان نور و روشنایی صفحه نمایش  و میزان کیفیت آن بر روی کیفیت بسیاری از قابلیتها و اپلیکیشن های تاثیر می گذارد.برای اجرای بازی های مختلف و تماشای فیلم و ویدیو  و عکس و … علاوه بر کیفیت ، اندازه صفحه نمایش نیز اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد ؛ نمایشگر لمسی بزرگ برای کاربرانی که به مطالعه متون بلند، پی دی افی  یا سرچ در اینترنت و بازی های مختلف علاقه مند هستند، بسیار مناسب است.اما اگر چندان به موارد بالا اهمیت نمی دهید می توانید گوشی شکیل و زیبا با صفحه نمایش کوچکتر انتخاب کنید.
گلکسی اس 7 و اچ تی سی 10 با بیشترین دقت و وضوح تصویر یا  1440 ×2560 پیکسل  هستند ، گوشی آیفون 6 پلاس با کیفیت فول اچ دی با صفحه نمایشی با 1920×1080 پیکسل می باشد و مقدار زیادی از جزئیات را نشان می دهد ، صفحه نمایش هایی با 1280 × 720 پیکسل که در تلفنهای  ارزان قیمت مشهود است ، جزئیاتی را از متن یا فیلم را نمایش نمی دهد . صفحه نمایش اس 7 بسیار زیبا و جذاب است ، این صفحه نمایش دارای 1440 × 2560 پیکسل می باشد ؛ زاویه ی دید در صفحه نمایش بسیار مهم است ؛ زیرا اکثراً فبلت ها به دلیل  اندازه ی بزرگی که دارند دسته جمعی مورد استفاده قرار می گیرند بنابراین داشتن زاویه ی دید گسترده برای خرید گوشی ها در این دسته ضروری است.

انواع صفحه نمایش

آیا از انواع صفحه نمایش و اختلاف آنها باخبرید؟

 

 

AMOLED در نمایش رنگ های آبی و سبز سیر قدرت بیشتری دارند و LCD ها در نمایش دادن رنگهای قرمز عملکرد بهتری دارند.

دو نوع صفحه نمایش در تلفنها مشهود است ؛ صفحه نمایش « AMOLED» و « LCD» که هر دو  صفحه نمایش های خوبی محسوب می شوند. AMOLED در واقع کوتاه شده ی عبارت « Light Emitting Diode  Organic Active Matrix » به معنای ، دیود ساطع کننده ی نور آلی ماتریس فعال است. LCD  کوتاه شده ی عبارت « Liquid Crystal Display » است و به معنی کریستال مایع است و رنگ ها را متفاوت از نوع صفحه نمایش «آمو ال ای دی» تولید می کند  و تنها منبع نوری در این نوع صفحه نمایش نور پس زمینه است و از دیودهای ساطع کننده ی نور خبری نیست. نمایشگر های AMOLED قدرت نمایش رنگ های بیشتری دارند و گستره ی نور بزرگتری را به نمایش می گذارند و به طبع تصاویر بهتری نیز حاصل می شود . یک مورد منفی در  صفحه نمایش « AMOLED  » وجود دارد و آن هم طول عمر متفاوت آنهاست و تعادل رنگها به مرور زمان در این نوع صفحه نمایش  کاهش یافته؛ ولی در « LCD » ها ثبات نور پس زمینه از ایجاد این مشکل جلوگیری می کند. به طور کلی AMOLED نسبت به LCD ها برتری دارند ولی به دلیل ارزان بودن LCD ها بیشتر تلفنهای قیمت پایین و میان رده از این نوع صفحه نمایش بهره می برند.

باتری

عوامل متعددی بر طول عمر باتری و میزان مصرف باتری تاثیر می گذارند ، اندازه صفحه نمایش ، پردازنده ، سیستم عامل و… تعیین می کنند که باتری چه مدت شارژ نگه می دارد.

عمر باتری از جمله عواملی است که در خرید گوشی باید مورد توجه قرار گیرد ، زیرا همه موارد و صفحه نمایش خوبی نیز اگر داشته باشیم و حافظه بالا باتری اش اگر کم ظرفیت باشد  نمی توانیم از امکانات این گوشی برای طولانی مدت استفاده کنیم. عمر باتری تعیین کننده میزان شارژ در دسترس  است . معمولا قدرت باتری در مشخصات فنی آن درج می شود وظرفیت  باتری بر حسب میلی آمپر ساعت نمایش داده می شود یکی دیگر از نکته هایی که در مورد باتری لازم است به ان توجه کنید سریع شارژ شدن است و مدت زمان شارژ شدن گوشی از 0 تا 100 % چقدر طول می کشد؟ ما چند مدل تاپ در این برهه زمانی را برای شما در زیر اورده ایم که در انتخاب خرید گوشی به شما کمک  می کند هر چه این مدت زمان کوتاهتر باشد، طبیعتا به نغع کاربر خواهد بود. باتری ها از لحاظ کیفیت به سه دسته تقسیم می شوند :AAA Quality   ( اورجینال و کاملا اصلی )، AA  (عمر باتری کوتاهتر و ضعیف تر از باتری اورجینال)Quality  ،  A Quality  ( هنگام استفاده از بازی و اینترنت به شدت دچار افت و خالی شدن باتری می شود)  هیچ کدام از لحاظ ظاهر فرقی با هم ندارند. گوشی گلکسی اس 7 دارای باتری با 3000 میلی آمپر ساعت است و گوشی گلکسی اس 7 لبه دار دارای باتری 36000 میلی آمپر ساعت است ، الجی جی 5  باتری با  2800 میلی آمپر دارد.

راهنمای خرید گوشی

دوربین و قابلیت عکسبرداری

در حال حاضر در دنیای گوش های هوشمند به نقطه ای رسیده ایم که به جرات میتوان گفت، دوربین از پردازنده بسیار مهمتر است ، به ویژه از وقتی که بسیاری از مردم از گوشی خود به عنوان یک دوربین اولیه و مقدماتی استفاده می کنند و بعضاً با دوربین گوشی خود عکاسی حرفه ای نیز می کنند،در دنیای امروز با به وجود امدن شبکه های اجتماعی مانند فوراسکور و اینستاگرام  و فلیکر شرکت یاهو که فقط برای به اشتراک گذاری تصاویر کاربران ابداع و ایجاد شده اند میزان نیاز انسان برای به اشتراک گذاری خاطره ها و تصاویر از لحظه های جذاب این ابزار به امکان پر طرفداری تبدیل کرده است (میزان مهم بودن دوربین به قدری احساس شده  که در همه گوشی ها دو عدد برای تصویر های سلفی و برای تصاویر اصلی جا سازی شده است)؛ دوربین هم  دو مورد است یکی دوربین سلفی یا خویش انداز و دیگری دوربین اصلی گوشی است.

بسیاری از گوشی های هوشمند با دوربینی با قدرت 12 مگاپیکسل یا بیشتر عرضه می شوند ، اما به تنهای نباید به این عدد اکتفا کرد بلکه توجه به کیفیت تصاویر و دیافراگم و سرعت عکس گرفتن و ویژگی های فنی دیگر بسیار مهم است. با توجه به ویژگی های دوربین خوب برای تثبیت تصاویر نوری و کاهش دادن مات بودن و بلور تصاویر و بهبود دادن نور و روشنایی کم ، می توان « iPhone 6s Plus » گزینه ی خوبی باشد ، اما گزینه ی بهتر خرید گوشی های « Galaxy S7 » و « S7 Edge » هستند . برای کسانی که بیشتر به عکسهای خویش انداز یا همان سلفی علاقه دارند گوشی اچ تی سی 10 بهترین پیشنهاد است ، این گوشی اولین گوشی هوشمندی است که توانایی ثبت تصاویر نوری با استفاده از دوربین دوم یا دوزبین جلو را دارد ؛ بنابراین بهترین گزینه برای گرفتن عکسهای سلفی می باشد.

کسانی که به عکس گرفتن با گوشی همراه علاقه دارند ، باید حتما مشخصات فنی دوربین گوشی مورد نظر را بررسی کنند و گوشی ای خریداری کنند که دوربین آن حداقل 6 مگاپیکسل باشد و مجهز به فلش دوتایی LED  یا فلش XENON باشد.اگر فیلم برداری با گوشی همراه برایتان مهم است باید گوشی انتخابی شما قابلیت فیلمبرداری با کیفیت HD یا  FULL HD  باشد ؛ اگر مکالمه های تصویری زیادی دارید و نرم افزارهای رایجی چون اسکایپ ، ایمو ، تانگو و واتس آپ از نرم افزارهای پرکاربرد برای شما هستند، باید به کیفیت دوربین جلو نیز اهمیت دهید.

Galaxy S7 و  Galaxy S7 Edge در حال حاضر بهترین دوربین ها را دارند ، این دوربینها به دلیل اینکه دارای دیافراگم وسیع وبازی « f/1.7 » هستند قابلیت اتوفوکوس سریع و گرفتن تصاویری با کیفیت در نور کم  و ارائه ی بالاترین کیفیت  تصاویر را دارند ،در حالی که دوربین 12 مگاپیکسلی « iPhone 6s » و «  iPhone 6s Plus  »  دارای دیافراگمی به وسعت  « f/2.2» هستند ، به طور کلی هر چه عدد مربوط به دیافراگم کتر باشد بهتر است.
 

کدام برند بهتر است!

مورد بعدی ،  برند است اگر بپرسید چرا برند را در 6 مین مورد نوشتیم در واقع شاید بتوانیم ان را بعد از قیمت ،در اولویت بعدی قرار دهیم؛ اما دلیل ما بر این بوده که الان همه گوشی هایی که ساخته می شوند از نظر امکانات و سخت افزار به اندازه  ای بالا هستند که ما شاید از 40 درصد امکانات انها نیز استفاده نکنیم و در اینده به دلیل از مد افتادن صرفا ان را عوض کنیم نه به دلیل دیگری . لطفا به برند خاصی اهمیت ندهید ،وقتی به خرید گوشی فکر می کنید بیشتر از آنکه به برند آن اهمیت دهید به کارایی و کیفیت آن توجه کنید ؛ لزومی ندارد که حتما گوشی خریداری شده ی ما همان برندی باشد که قبلاً در نظر داشتید یا همان برندی باشد که قبلا از آن استفاده کرده اید؛ با توجه به تنوع و توسعه ی گوشی های همراه در بازار و رقابت سنگین میان سازندگان تلفن های همراه ، بی گمان تمام تلاش سازندگان، ارائه ی بهترین خدمات و امکانات به کاربرانشان است و هیچ کدام از برندهای پزطرفدار از دیگری عقب  نمانده اند، با توجه به این شرایط میتوانید روی برند خاصی تعصب نداشته باشید و با توجه به قیمتی که در نظر دارید به انتخاب بهترین گوشی با کارکرد و امکانات مطلوب فکر کنید.

 راهنمای خرید گوشی

 

پشتیبانی از 4G

هشتمین مورد می توان به قابلیت فورجی بودن یک گوشی اشاره کرد در اینده ای که مربوط به گذشته است «الان» در همه استانهای کشور مان کم کم قابلیت فورجی «4G» برای اتصال به اینترنت در گوشی ها فعال شده است و استفاده از ان برای نسل کنونی که همه چیز ان از خرید گرفته تا صحبت تصویری و جمع های گروهی و مطالعه ان به اینترنت وابسته است ، بسیار مورد مهمی می باشد. امروزه توسعه و گسترش شبکه های اجتماعی و بازیهای آنلاین همه ی کاربران تلفن همراه را به اتصالات اینترنتی نیازمند کرده است ، بنابراین لازم است که به سرعت اتصال گوشی ای که قصد خرید آن را دارید توجه کنید و پشتیبانی از شبکه های 4G از ملاک های خرید شما باشد. برای اتصال به شبکه های نسل چهرم موبایل یعنی 4G به دو مولفه نیاز دارید ؛ اولا شبکه ی موبایلی که در دسترس است سرعت زیاد تبادل اطلاعات را پشتیبانی کند ، دوما دستگاه که قابلیت پشتیبانی از این شبکه را داشته باشد و بتواند به این شبکه متصل شود.بنابراین در خرید گوشی به این نکته هم توجه داشته باشید.در ادامه توضیح مختصری در مورد شبکه های موبایل و ویژگیها و تفاوتهای آنها را مرور می کنیم.

2G  در واقع یعنی نسل دوم شبکه های موبایل ، در این نوع شبکه تنها کاربر قادر به برقراری ارتباط تلفنی و ارسال پیام کوتاه و پیام چند رسانه ای مانند ام ام اس است ؛

4G  یعنی نسل چهارم شبکه های موبایل به منظور رسیدن به حداکثر سرعت انتقال ارتباطات و اطلاعات بر روی گوشی های موبایل و تبلت و سایر دستگاههای هوشمند؛ این سرعت در دستگاه های هوشمندی چون موبایل و تبلت به 100 مگابیت در ثانیه می رسد.

اما در نسل سوم شبکه های موبایل یعنی 3G  سرعت و فرمت انتقال اطلاعات را توسعه داده و کاربر علاوه بر برقراری تماس و ارسال پیام کوتاه و ام ام اس می تواند در صفحات وب سرچ کند و ویدیو و تصاویر مختلف را دانلود کند ؛ اما در این نوع شبکه سرعت انتقال و دانلود خیلی آهسته است ، در کشور ایران اپراتورهای مخابراتی از 3G  پشتیبانی می کند؛  Long Term Evolution  به معنی تکامل در دراز مدت میباشد و د ر واقع شاخه ای از 4G  است و جهت تکامل و رسیدن به استانداردهای شبکه ی 4G  ارائه شده است.

[highlight bgcolor=”#217500″ txtcolor=”#ffffff”]کدام موبایل 4G یا 4GLTE[/highlight]

 

 شبکه ی  LTE  و 4G  در سرعت دانلود و تبادل اطلاعات با هم تفاوتی ندارند. اگر بخواهیم سرعت اینترنت را در بین نسل سوم شبکه های موبایل« 3G» و نسل چهارم « 4G»و ال تی ای « LTE» مقایسه کنیم ، بدون شک سرعت اینترنت در شبکه های نسل چهارم « 4G»و ال تی ای « LTE» از شبکه های نسل سوم « 3G» بسیار زیادتر است و اصلا قابل مقایسه نیست. ال تی ای پرسرعت ترین شبکه ی اطلاعات موبایل است . لذا هنگام خرید به وضعیت پشتیبانی از اتصالات اینترنت توجه کنید.

 

سیستم عامل «Operating System»

خیلی از کاربران تلفن همراه، برایشان مهم است که سیستم عامل تلفن شان از چه دسته ای است windows  ؛ android ؛  ios ؛ simbian  . سراغ داریم کسانی را که چون به سیستم عامل  ای او اس یا اندروید عادت کرده اند در مدل های خیلی بالا دیگر دوست ندارند و نمی توانند سیستم عاملشان را عوض کنند مثلا یکی از دوستان در فروشگاهی  که قصد خرید گوشی داشت و قبلا اپ ایفون 5 را داشت بعد اس 7 سامسونگ را خریداری کرده بود ان را برای تعویض به فروشنده عودت داده بود و می گفت برایش سخت است از سیتم عامل ای او اس به اندروید مهاجرت کند.

گوشی های هوشمند امروز مجهز به سیستم عامل هایی هستند که بوسیله ی آن می توانند بسیاری از کارهایی که انجام آنها نیازمند کامپیوتر بود با همان گوشی ها انجام دهند.شما می توانید روی گوشی خود انواع بازیها و برنامه های کاربردی و اداری چون آفیس و نرم افزارهای حسابداری و جی پی اس و اطلاعات آب و هوایی و فتوشاپ و…را نصب و اجرا کنید ؛اکنون تمامی این نرم افزارها بر روی یک گوشی هوشمند قابل اجرا و استفاده می باشد، که توسط سیستم عامل پوشش داده می شوند.اگر شما به دنبال چنین گوشی ای هستید باید تلفنی با یکی از سیستم عاملهای زیر را انتخاب کنید.

از بین انواع سیستم عاملهای موجود، مانند بلک بری و ابونتو و ای او اس و اندروید و ویندوز؛ ای او اس و اندروید و ویندوز  به وفور در بازار موجود هستند وبازرار رقابتی سنگینی بین این سیستم عاملها در جریان است.سیستم عامل ای او اس تنها در گوشی های اپل قابل استفاده است و به همین دلیل کاربرانی که به این سیستم عامل علاقه مند هستند تنها می توانند گوشی های اپل را بخرند و هیچ تنوع دیگری ندارند واین محدودیت یکی از معایب این سیستم عامل است. اندروید سیستم عامل اکثر گوشی های موبایل موجود در بازار است و انتخابهای متنوع و گسترده ای برای طرفدارانش دارد.اندروید  در بین این سیستم عاملها بیشترین قدرت را در دست دارد .

راهنمای خرید گوشی

[highlight bgcolor=”#217500″ txtcolor=”#ffffff”]سیستم عامل محبوب شما کدام است![/highlight]

بلک بری
برروی  گوشی های مختلف ساخت بلک بری نصب می شود؛ اگر به کیبورد لمسی عادت ندارید می توانید و تمایل دارید با کیبورد فیزیکی کار کنید می توانید از گوشی های بلک بری با سیستم عامل بلک بری استفاده کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تلفنهای با سیستم عامل بلک بری دارای قدرت پردازشی کند و امکانات کمتری نسبت به دیگر سیستم عاملها هستند.
ویندوز فون
ساخت شرکت مایکروفاست است  و در میان مردم محبوبیت دارد و طرفداران زیادی نیز دارد. بر روی گوشی نوکیا لومیا قابلیت نصب را دارد؛ شرکت مایکرو سافت که اوایل سیستم عامل ویندوز موبایل را طراحی  و ارائه کرد بعد از مدتی با شکست این سیستم عامل مواجه شد ، از این رو تصمیم به ارائه ی سیستم عامل ویندوز فون گرفت ، سیستم عامل ویندوز فون با طراحی متفاوت و منحصر به فرد را در اختیار کاربرانش قرار می دهد.
سیستم عامل اندروید
 این سیستم عامل بر روی گوشی ها و تبلت های مختلف و متنوع نصب شده است و اکثر گوشی های موجود در بازار اعم از سونی ، سامسونگ ، اچ تی سی و هوآوی و…این سیستم عامل را دارا هستند.نرم افزارهای مختلف و متنوعی برای این گوشی ها طراحی شده است.انواع مختلف برنامه اعم از آموزشی، بازی و سرگرمی ،برنامه های نرم افزاری مانند اکسپلولر اینترنت و زاپیا و…برای اطلاعات کامل در مورد این سیستم عامل کلیک کنید.

سیستم عامل ای او اس
 فقط بر روی موبایل های اپل قابلیت نصب را دارد و  دارای برنامه های متنوعی می باشد. برای اطلاعات کامل در مورد این سیستم عامل کلیک کنید.

سیستم عاملهای اندروید و ای او اس و ویندوز از جمله سیستم عاملهای پرطرفدار بازار موبایل هستند. بازار موبایل در اختیار سیستم عامل اندروید و ای او اس قرار گرفته و بطور چشمگیری بازار را به تسخیر خود درآورده اند به گونه ای که اکنون  79 درصد سهم بازار به اندروید و 18 درصد آن به ای او اس تعلق دارد و ویندوز فون نیز سهمی سه درصدی در این میان دارد.

اگر منصفانه قضاوت کنیم  و از روی تعصب  نظر ندهیم هر سه سیستم عامل نقاط مشترک زیادی با هم دارند  و هر کدام از این سیستم عاملها جذابیت ها و برنامه های محبوبی دارد.دنیای اندروید دنیایی از برنامه ها و اپلیکیشن های جذاب و متفاوت است و قابلیت شخصی سازی گسترده ای در اختیار کاربر قرار می دهد ؛ ای او اس دنیای بسته با قابلیت شخصی سازی محدود اما منظم و هماهنگی بین سایربرنامه ها و کم نقص بودن از ویژگی های برجسته ی آن است.سیستم عامل ویندوز فون درست است که نواقصی دارد  اما پایدار و امن است . بنابراین انتخاب سیستم عامل به نیاز شما بر می گردد و در آخر به سلیقه ی شما  و تجربه ی شما از استفاده از سیستم عاملها ربط پیدا می کند.

پردازنده « CPU»

پردازنده نقش بسیار مهمی در تلفن های هوشمند دارد و در واقع مغز فعال سیستم شما ست و هر اطلاعات ورودی و خروجی نیازمند عبور از پردازنده میباشد؛ حتما به پردازنده ی گوشی توجه کنید و سعی کنید موبایلی را بخرید که دارای پردازنده ی دو هسته ای و یا چهار هسته ای باشد و ترجیحاً موبایلی با پردازنده ی تک هسته ای خریداری نکنید حتی اگر بسیار قیمت پایینتری داشته باشد. پردازنده ی خوب یعنی اجرای روان برنامه ها باز کردن سریع و راحت و بدون مشکل انواع بازیها و ویرایش سریع عکسها.

هر چه تعداد هسته های پردازشگر بیشتر، قدرت پردازش و سرعت دستگاه نیز بالاتر می رود و هر چه پردازشگر شما قدرت بیشتری داشته باشد ؛ قیمت گوشی نیز بالاتر می رود.

این که در خرید گوشی به پردازنده توجه کنید مهم است بدانید گوشی با پردازشگر دو هسته ای بهتر است یا پردازشگر چند هسته ای؛ در حقیقت این به انتظار شما از گوشی برمی گردد و نوع استفاده ی شما از گوشی، در انتخاب  تعیین کننده خواهد بود.اگر عاشق بازی های سنگین و متنوع هستید باید  یک گوشی با پردازشگر 10 هسته ای به بالا را انتخاب کنید . پردازنده ،انواع مختلفی دارد ، همه ی اپلیکیشن هایی که بر روی گوشی نصب می شوند، نیازمند پردازنده های گرافیکی هستند .پردازنده های گرافیکی چهار نوع دارند  « PowerVR » ، «  Tegra  » ، «Adreno » ، « Mali ».سرعت پردازنده ها بر حسب مگا هرتز سنجیده می شود و هرچه این سرعت رقم بیشتری را نشان دهد، سرعت پردازش بیشتری خواهد داشت.اگر هردو هسته ی پردازشی روی یک سطح قرار بگیرد پردازنده، دو هسته ای نام می گیرد ؛ به هسته های پردازشی « Core Processors » و به سطحی که بر روی آن قرار می گیرند دای « Die » گفته می شود. به پردازنده های 2 هسته ای « DualCore » و به پردازنده های 4 هسته ای « QuadCore » و به پردازنده های 8 هسته ای « Octa Core » گفته می شود . پردازنده ی اسنپ دراگون 820 در رده یا کلس پیشرو قرار دارد و با ارائه دادن عملکرد کلی و بهره وری دو برابر نسبت به پردازنده Snapdragon 810  داشته است ، که نه تنها عملکرد سریعتر و بهتری داشته است ، بلکه طول عمر باتری آن نیز طولانی تر بوده است.

 پردازنده گوشی

طراحی

در مورد راهنمای خرید گوشی همراه آنچه که در نگاه اول خریدار را مجذوب خود می کند  طراحی آن است. طراحی گوشی از موارد مهمی است که با توجه به سلیقه های مختلف متفاوت است. رنگهای متنوع و زیبا و اندازه های مختلف و قالبهای گوناگون و…بازار گوشیهای جهان را به بازاری متنوع و بی مانند تبدیل کرده اند ؛ انتخاب شکل ظاهری گوشی کاملا به نظر شخصی و سلیقه ی شما برمی گردد اما به این چند نکته نیز می توانید اهمیت دهید؛

تعریف یک مفهوم یا  تعیین اصولی برای  تشخیص طراحی خوب یا بد وجود ندارد و طرح و مدل گوشی کاملاً سلیقه ایست.

خرید گوشی هایی با صفحه کلید کشویی برای کاربرانی که به صفحه های لمسی عادت ندارند گزینه ی مناسبی است.برای علاقه مندان به ارسال پیامک و اس ام اس ترجیحا گوشی های با صفحه کلید کامل را انتخاب کنید.برای افرادی که عادت دارند گوشی هایشان را حتما در جیب خود قرار دهند توصیه می شود که در هنگام خرید این عادت  را فراموش نکنند و گوشی کوچک انتخاب کنند. این موارد و بسیاری از موارد دیگر باید در هنگام خرید گوشی مورد توجه قرار گیرد. گوشی هایی با طراحی های منحصر به فرد هستند که سازندگان آنها علاوه بر کیفیت به زیبایی آنها نیز اهمیت داده اند ؛ گوشی اچ تی سی 10 یا گلکسی اس 7 یا آیفون اس 6 ، شاهکار سامسونگ با گوشی S7 Edge که دارای صفحه نمایش منحنی است بی نظیر است.

 

شارژ بی سیم

شارژ بی سیم از جمله نیازهایی بود که گوشی های هوشمند به آن نیاز داشتند ، گوشی Galaxy S7 این قابلیت را دارد اما گوشی های HTC و LG در جهت سریع تر شدن شارژ سیمی تلاش کرده اند ؛ این قابلیت در حال گسترش است و زمان زیادی طول نخواهد کشید که همه ی سازندگان شارژ بی سیم را به خصوصیات گوشی های خود می افزایند.

از گوشي خود چه انتظاراتي داريد؟

یکی دیگر از ملاکهای مهم  در خرید گوشی به انتظار شما از گوشی باز می گردد.

از گوشي خود براي چه کارهايي استفاده مي‌کنيد يا مي‌خواهيد استفاده کنيد؟ پاسخ به اين سوال هم مي‌تواند راهگشاي شما در مراحل بعدي خريد باشد. شما از گوشی خود چه توقعی دارید و انتظار دارید یک گوشی تلفن همراه چه خصوصیاتی داشته باشد و شما چه کاری با گوشی خود انجام میدهید. آيا از آن دسته افرادي هستيد که فقط با گوشي خود مکالمه مي‌کنيد؟ شايد هم از آن دسته باشيد که علاقه بيش از حدي به پيامک و اس ام اس بازي داريد! از تلفن همراه خود به جاي يک پخش‌کننده موسيقي استفاده مي‌کنيد؟ شايد هم به عکاسي علاقه داشته باشيد و هميشه به ثبت تصاوير مورد نظر خود مي‌پردازيد! برخي از افراد هم بيش از هر چيز ديگري به  آنلاين بودن و دسترسي به اينترنت اهمیت می دهند. برای نمونه؛ اگر از تلفن همراه خود برای عکاسی های زیبا و بی نظیر استفاده می کنید باید هنگام خرید گوشی بیشتر به دوربین و لنز آن توجه کنید ؛ دیگر لزومی ندارد به پردازنده ی گوشی و یا اندازه ی صفحه نمایش آن بیش از اندازه اهمیت دهید.

انتخاب آخرین ورژن سیستم عامل

اگر یک گوشی اندرویدی انتخاب کردید به ورژن آن توجه کنید که آخرین به روزرسانی نسخه ی اندروید یعنی اندروید 6 ،بر روی آن نصب شده باشد ؛اگر گوشی با سیستم عامل ای او اس ، گوشی مد نظر شماست باید سیستم عاملش IOS9  باشد و در مورد سایر سیستم عاملهای دیگر نیز همین طور است؛ البته قابلیت ارتقاء به آخرین ورژن و آپدیت شدن سیستم عاملها تا حدی این نگرانی را برطرف نموده است ، اما تا جایی که مقدور است این نکته را در خرید رعایت کنید.

آیا گوشی های چینی بدون مارک با کیفیت هستند!

گوشی هایی با ظاهری جذاب اما بی کیفیت در بازار فراوان اند ، این گوشی ها در واقع به گوشی های چینی شهرت دارند ؛ چینی بودن به این معنی نیست که هر محصولی که در چین تولید می شود بی کیفیت است، بلکه گوشی های ساخت شرکتهای اصلی سازنده در چین از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند ؛ اپل گوشی های خودر ا در چین تولید می کند اما تحت لیسانس کالیفرنیا،اما گوشی های بدون مارکی که توسط شرکتهای نامشخص ساخته می شوند؛ مطمئناً همه ی شما بارها این گوشی ها را دیده اید که ظاهری شیک و منحصر به فرد، با رنگ های جذاب و خاصی دارند اما چینی هستند و شناسنامه ندارند ؛ توصیه می شود از خرید گوشی های بدون مارک جداً بپرهیزید، چرا که قطعات استفاده شده در این گوشی ها بی کیفیت هستند و بسیار زود خراب می شوند.

گوشی های چینی

 

« حتما بخوانید  راهنمای خرید ساعت هوشمند یا اسمارت واچ

اطلاع از قیمت گوشی

 قبل از خرید گوشی حتما از قیمت آن اطلاع پیدا کنید ؛ یا از چند فروشگاه قیمت گوشی ها را بپرسید یا از سایت وفروشگاههای اینترنتی قیمت ها را جویا شوید. بعضی اوقات پیش آمده که  بعضی فروشندگان ، لوازم جانبی موبایل را با لوازم بدل  تعویض کرده  و آن را با قیمت پایینی میفروشند، پس تعجب نکنید اگر یک گوشی را در یک مغازه به قیمت 700 هزار تومن به شما بدهند و در مغازه ای دیگر همان گوشی با همان مشخصات را به قیمت400 تومن بفروشند ؛ برای جلوگیری از این شیوه کلاهبرداری سعی کنید حتما از چند منبع مطمئن و موثق اطلاعات کاملی دریافت کنید و از قیمت گوشی مطمئن شوید ؛ تا خرید جهت اطلاع رسانی ، اطلاعات کامل و دقیق و به روزی را از قیمت گوشی ها در اختیار کاربران قرارداده است.

تست کردن  قبل از خرید

بعد از انتخاب گوشی همراه بر اساس قیمت و حافظه و صفحه نمایش ،باتری ،دوربین و …  نوبت خرید گوشی است، می توانید به سایت تا خرید سر بزنید و از محصولات متنوع آن و خدمات ویژه ی آن دیدن کنید و یا از مراکزی خرید کنید که به شما اطمینان اصل بودن کالا را می دهند.

وقتی گوشی مورد نظر را با توجه به موارد بالا انتخاب کردید ؛ اکنون نوبت به تست کردن و امتحان کردن گوشی است ؛  از فروشنده بخواهید که گوشی مورد نظرتان را در اختیارتان قرار دهد و شما با خیال راحت آن را تست کنید و به همه ی جزئیات گوشی توجه کنید، با قرار دادن سیم کارت در داخل گوشی و امتحان نمودن کیفیت صدای گوشی و امتحان نمودن کیفیت دوربین ، میزان روشنایی و وضوح صفحه نمایش را امتحان کنید ، خلاصه این حق طبیعی شماست که قبل از خرید گوشی ، آن را امتحان کنید و در صورت رضایت آن را بخرید ، تا خرید شرایطی را فراهم آورده است که کاربران آن می توانند به مدت هفت روز گوشی را امتحان کرده و با آن کار کنند و در صورتی که مشکلی در گوشی وجود داشت آن را بازگردانند ؛ لازم شد که قبل از خرید گوشی ، اطلاعاتی در مورد شرایط ویژه فروشگاه و خدمات  ویژه ی آن کسب کنید . اگر همین الان به بازار موبایل سر بزنید و بخواهید از بین این همه موبایل متنوع و مختلف با طرحهای متفاوت، یکی را انتخاب کنید و بخرید؛ کاری سخت وگیج کننده خواهد بود، اما با توجه به راهنمای خرید گوشی که در این قسمت خواندید؛ می توانید به موبایل مورد نظر خود برسید. 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .