مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

تاریخچه تلفن همراه ؛ توسط چه کسی گوشی و موبایل مخترع شد ؟

0 376
زمان مطالعه : 10 دقیقه

تاریخچه تلفن همراه ؛ توسط چه کسی گوشی و موبایل مخترع شد ؟ اولین گوشی ها و تلفن همراه بخشی از زندگی ما را به خود اختصاص می دهند . می توان گفت که روز به روز تسلط و سیطره ی آنها به زندگی بشر بیشتر از پیش می شود . اگر به گذشته ی تلفن های سلولی سری بزنیم میبینیم که این تلفن های همراه در واقع تکامل یافته ی تلفن های رادیویی سال 1880 هستند . که در آن سالها درون خودرو قرار داده می شدند . در آن دهه هر شهری توسط یک یا  چند دکل آنتن دهی می شد که هر دکل قادر به پوشش دادن 25 کانال ارتباطی بود البته قدرت این دکل ها کم بود . و تا فاصله ی محدودی را تحت پوشش خود داشتند و نهایتا تا فاصله ی 50 مایلی را پشتیبانی می کردند.

 

 

تاریخچه تلفن همراه ؛ توسط چه کسی گوشی و موبایل مخترع شد ؟

تلفن های رادیویی، همان تلفن هایی که در ماشین ها قرار داده می شدند در بعضی از کشورها استفاده می شد . نوع سیستم ارتباطی در تلفن های رادیویی بسیار متفاوت بود و اصلا شبیه به سیستم ارتباطی امروزه نبود . ( شبکه ی سلولی و تقسیم شده به سلولهای شش گوشه ) . سیستم ارتباطی به کار رفته در تلفن های رادیویی تنها با یک دکل انجام میگرفت و اگر کاربر از منطقه ی تحت پوشش دکل دور می شد و فاصله می گرفت دیگر امکان برقراری تماس را نداشت . این تکنولوژی نو پا، رفته رفته پیشرفته تر شد و تلفن های رادیویی قابل حمل هم ساخته شد . که دیگرنیازی به نصب آنها در ماشین نبود.

تاریخچه تلفن همراه

در سال 1957 لئونید کوپریانوویچ تلفن رادیویی « LK-1 » را ساخت که به نسبت تلفن های رادیویی آن زمان بسیار کوچک بود . فقط « 3کیلوگرم » وزن داشت ؛ این تلفن رادیویی جدید حتی در فاصله ی 30 کیلومتر از ایستگاه مرکزی نیز کاربر را قادر به شماره گیری می کرد . بعد از چند ماه، وزن این تلفن را به پانصد گرم کاهش دادند که در آن زمان کاری خارق العاده بود . تا سال 1967 برقراری تماس با تلفن های رادیویی مستلزم این بود که کاربر در محدوده ی پوشش یک آنتن باقی بماند . و در صورت خروج از حوزه ی تحت پوشش، ارتباط کاربر نیز قطع می شد . و سرانجام در سال 1970 شرکت Bell توانست این مشکل را حل کند و یک تکنولوژی ارتباطی جدید به نام «handoff » طراحی کند.

شبکه سلولی

تلفن همراه نیز شبکه ای سلولی است . زیرا ناحیه ای که توسط تلفن همراه پوشش داده می شود . به سلولهای شش ضلعی یا شش گوش تقسیم می شود . هر سلول دارای یک دکل آنتن « BTS » در مرکز سلول می باشد . و هرکدام از این سلولها با توجه به ظرفیتی که دارند می توانند تعدادی مشترک را پشتیبانی  کنند .

هر سلول می تواند تلفنهای همراه یا مکالملت تلفنی 56 کاربر را که در محدوده ی پوشش سلول می باشند کنترل کند . البته این وضعیت در روشهای ارتباطی دیجیتالی امروز تغییر کرده و ظرفیتها افزایش یافته است. یک تلفن همراه در واقع یک سامانه ی کم توان رادیویی است.

شبکه سلولی « Cellular network » در واقع یک شبکه ی مخابرات رادیویی است که ناحیه ی مشخصی را تحت پوشش خود قرار می دهد.

هر شبکه رادیویی ناحیه ی تحت پوشش خود را به بخش هایی به نام سلول تقسیم می کند . و در هر کدام از سلولها یک ایستگاه قرار داده شده . این ایستگاه به عنوان فرستنده و گیرنده عمل می کند . مجموعه ی سلولهای متصل به هم ، یک شبکه ی رادیویی را بوجود می آورند . که این شبکه رادیویی می تواند منطقه ی وسیعی را تحت پوشش خود قرار دهد.

اولین گوشی موبایل را چه کسی ساخت؟

اولین تلفن همراه در تاریخچه گوشی و اختراع موبایل که ساخته شد به چهل و سه  سال  قبل باز می گردد . در اوایل دهه ی 70 میلادی بین شرکت Bell  و شرکت موتورولا رقابت بسیار سنگینی برا ی ساخت تلفنی قابل حمل و بدون مشکل وجود داشت . هر کدام از دو شرکت مذبور می خواستند اولین شرکت تولید کننده ی تلفن همراه باشند؛ تا سرانجام در سال 1973 مارتین کوپر معروف ، مدیر برتر شرکت موتورولا توانست یک تلفن سلولی قابل حمل  با نام « motorola dynatac 8000x » بسازد .

بله یک گوشی دو کیلوگرمی اولین تلفن همراهی بود که ساخته شد . این گوشی موبایل بسیار ساده و بدون هیچ ظریف کاری و زیبایی ظاهری بود . این گوشی  حدود ده اینچ طول داشت و یک آنتن دو اینچی نیز در بالای گوشه ی راست آن خودنمایی می کرد . چیزی شبیه به بی سیم های چند دهه ی پیش . این گوشی  یک صفحه نمایش LED به رنگ قرمز داشت و تنها قادر به نمایش دادن شماره ها ی گرفته شده بود.

اولین گوشی

اولین تلفن همراه قابل حمل « micro tak 9800 k »

تاریخچه گوشی و اختراع موبایل تلفن همراه « MicroTAC » برای اولین بار به عنوان یک نسخه ی آنالوگ تلفن در 25 آوریل سال 1989 توسط شرکت موتورولا ارائه شد . در این تلفن همراه طراحی نوآورانه ای به کار رفته بود که این طرح به عنوان  استانداری برای گوشی های فیلیپ به کار می رود . کوچکترین و سبکترین تلفن همراه در آن زمان گوشی «microtak 9800 k » بود که به راحتی در جیب جا می شد .

  این گوشی شامل یک محافظ پلاستیکی سیاه  و سفید و قرمز بود و دارای 8 ال ای دی یا چراغ صفحه نمایش ، که اطلاعات بیشتری را از صفحه نمایش ارسال می کرد . دارای یک باتری سنگین و بزرگ بود که وزن گوشی را نیز بالا برده بود . این تلفن مجهز به برخی گزینه ها مانند کد امنیتی ، عملیات شماره تلفن ، ذخیره کردن نام و شماره تلفن ، ماشین حساب و… بود که در آن زمان این امکانات در یک گوشی تلفن به عنوان معجزه به حساب می آمد.

گوشی مناسب کامیون داران «MOTOROLA BAG PHON»

موتورولا در سال 1990 گوشی « MOTOROLA BAG PHON » را ارائه کرد . این گوشی نسبت به گوشی های گذشته دارای دوام بیشتر و توان خروجی بالاتری بود . گوشی کیسه ای تا 3 وات مصرف داشت . این تلفن دارای  یک صفحه کلید عددی و یک بلندگو می باشد و از آن جهت که حمل و نقل آن سخت است .

بیشتر برای  کامیونداران و قایقرانان  و افرادی که  گوشی آنها احتمال افتادن وشکسته شدن و آسیب دیدن دارد قابل استفاده می باشد و چون دوام بالایی دارد و هم چنین توسط کیفی چرمی محافظت می شود بسیار پرطرفدار است . استفاده از این گوشی برای بعضی از مردم هنوز هم رایج است . این تلفن می تواند بطور دائم در یک ماشین نصب شود  باتری آن به مدت دو و نیم ساعت می تواند برای مکالمه استفاده گردد و تا 48 ساعت نیز می تواند گوشی را روشن  و آماده به کار نگه دارد.

 

گوشی کیفی

اولین گوشی تولید شده مطابق با جی اس ام کدام است ؟ « NOKIA 1011 »

گوشی نوکیا 1011 اولین گوشی تولید شده مطابق با جی اس ام « سیستم جهانی موبایل » است ؛ سیستم جی اس ام در واقع کوتاه شده ی عبارت « Global System for Mobile Communication » که یک استاندارد جهانی برای ارتباطات سیار است . گوشی  1011 در تاریخچه گوشی و اختراع موبایل اولین گوشی تولید شده با این استاندارد بود .

این گوشی سیاه و سفید شامل یک ال سی دی تک رنگ و یک آنتن بود . حافظه ای با قدرت ذخیره سازی 99 شماره تلفن را داشت و جالب این است که گوشی نوکیا قادر به دریافت و ارسال پیامک « SMS » بود.

 

نوکیا 1011

 اولین گوشی هوشمند « IBM SIMON » دارای صفحه نمایش لمسی

ای بی ام سیمون اولین گوشی هوشمند تولید شده است ؛ این گوشی  دارای  صفحه نمایش لمسی است  که با همکاری شرکت بین المللی « IBM »  و شرکت سیمون « SIMON » طراحی شده است . این گوشی هوشمند اولین دستگاهی بود که خصوصیات تلفن همراه و PDA را در خود گنجانده بود . Personal Digital Assistant  یک رایانه ی جیبی است که جهت تنظیم و نگهداری اطلاعات شما استفاده می شود . البته  دارای کاربردهای متعددی مانند محاسبه ، یادداشت برداری ، بازی کردن ، ضبط صدا و تصویر و…می باشد.

 

اولین گوشی هوشمند

تاریخچه تلفن همراه  MOVA N 103 HYPER 

 

اولین گوشی

 siemens s10 « اولین گوشی رنگی در تاریخچه تلفن همراه »

تا اواخر دهه 90 قبل از ظهور گوشی های هوشمند . تلفن همراه تنها جهت برقراری تماس و ارسال و دریافت پیام استفاده می شد . هیچ کاربرد دیگری نداشت . همه ی گوشی ها در آن زمان بسیار ساده و به جز چند برنامه ی ابتدایی مانند ساعت زنگ دار و بازیهای ابتدایی قابلیت دیگری نداشتند .

زیمنس اس 10 در سال 1997 تولید شد که در تاریخچه گوشی و اختراع موبایل اولین گوشی با صفحه نمایش رنگی در جهان تولید شد . زیمنس گوشی های مدل اس 10 خود را در چهار رنگ سبز و قرمز و آبی و سفید منتشر کرد . در واقع این گوشی نقطه ی عطفی در پیشرفت تلفن های همراه به شمار می آید.

 

اولین گوشی

اولین گوشی با قابلیت ارسال پیام یا شکلک های تصویری « NOKIA 8810 »

نوکیا 8810 در سال 1998 توسط شرکت نوکیا تولید و منتشر شد  و اولین گوشی  با آنتن داخلی بود . که او را به گل سرسبد تاریخچه گوشی و اختراع موبایل و لوکس ترین گوشی در آن دوران تبدیل کرده بود . نوکیا 8810 قادر بود سی  تماس آخر را ذخیره کند . 10 تماس از دست رفته ، 10 تماس دریافتی ، 10 تماس گرفته شده ؛ 35 آهنگ به عنوان زنگ گوشی نوکیا  از قبل بر روی آن نصب شده اند . این گوشی دارای یک صفحه نمایش رنگی است و همچنین قابیلت دریافت و ارسال پیام متنی را نیز دارد . ارسال و دریافت شکلکهای تصویری آماده شده مخصوص گوشی های نوکیا ، از دیگر قابلیت های این گوشی به شمار می رود.

 

نوکیا 8810

 

اولین پخش موسیقی در تاریخچه تلفن همراه « SAMSUNG SPH-M100 »

گزینه ی بعدی سامسونگ است که اولین تلفن همراه با قابلیت  پخش موسیقی MP3  را به دنیا تقدیم کرد . تاریخچه گوشی و اختراع موبایل ؛ این گوشی در سال 2000 تولید شده و باتری آن از نوع LI-ION  است ابعاد این گوشی 19.3 × 44×106.5 می باشد .

 

اولین گوشی ها 

 

اولین موبایل دارای مرورگر اینترنت  « NOKIA 7110 » تاریخچه گوشی و اختراع موبایل 

نوکیا 7110 اولین گوشی تلفن همراه که همراه با یک مرورگر WAP  ارائه شده است . این گوشی تلفن همراه در فوریه سال 1999 منتشر  و ارائه گردید. گوشی نوکیا دارای یک پوشش کشویی است که برای پاسخ دادن به تماس ها و پایان و قطع تماس کاربرد دارد .

در این نسخه ، نوکیا سعی کرده بود که ایرادات نوکیا 8110 را جبران نماید و با پوشش کشویی ایجاد شده میکروفون تلفن به دهان کاربر نزدیک تر شده و همچنین کیفیت صدای دریافتی نیز به مراتب بالا رفته است . این گوشی قابلیت GPRS  ندارد . پشتیبانی از مرورگر اینترنت و ایمیل از دیگر قابلیت های برجسته ی این گوشی به حساب می آید.

 

اولین گوشی ها

 

نخستین گوشی دوربین دار توسط کدام شرکت اختراع شد؟ « J-SH04 »

 اولین موبایل مجهز به دوربین در سال 2000، توسط شرکت شارپ ژاپن به کمک آقای فیلیپ کان ساخته شد . این گوشی جدید و خارق العاده در آن زمان گوشی J-SH04 نام داشت. که به وسیله ی آن می شد از طریق اینترنت عکسهای گرفته شده را با دوربین این گوشی به اشتراک گذاشت.

 

 اولین موبایل مجهز به دوربین

 

اولین و نخستین تلفن همراه دارای بلوتوث « t39 » تاریخچه تلفن همراه

اریکسون تی 39 توسط شرکت اریکسون در سال 2001 منتشر شد و  برای اولین بار یک تلفن همراه با قابلیت بلوتوث ارائه شد . بلوتوث یک فن آوری بی سیم و برنامه های کاربردی پیشرفته  جی پی ار اس « GPRS» برای انتقال سریع داده ها . مدیریت اطلاعات شخصی ، تقویم ، مخاطبین از دیگر ویژگی های نوآورانه ی این گوشی بود.

اولین گوشی ها

 

اولین گوشی های مد روز «  MOTOROLA Razr »

اولین گوشی های مد روز از سری تلفن های موتورولا بودند که در سال 2004 منتشر گردیدند . به دلیل ظاهر منحصر به فرد و زیبایی که داشتند بسیار مورد توجه بودند . و این مدل گوشی تا سال 2006 پنجاه میلیون فروش داشته است . البته از این سری گوشی مدل های متفاوتی در سالهای آتی روانه ی بازار شدند. و بازار موبایل و تلفن همراه را به تسخیر خود دراوردند.

 

اولین گوشی ها

جمع بندی تاریخچه تلفن همراه

از سال 2007 ، با ورود سیستم عامل ای او اس « ios » دنیای تلفن های همراه به کلی دستخوش تغییراتی اساسی شد . و روز به روز بیشتر با تازه های تکنولوژی آمیخته گردید . در سال 2008 با منتشر شدن سیستم عامل اندروید گوگل بازار موبایل به یک بازار رقابتی برای سایر شرکتهای سازنده ی تلفن همراه تبدیل گردید .

از سال 2007به بعد تا به اکنون تلفن های  همراه پیشرفت فوق العاده ای داشته اند و در بین سایر فناوری ها ، تلفن های همراه سریعترین پیشرفت را داشته اند . در گذشته ، موبایل صرفا برا ی برقراری تماس کاربرد داشت . و به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی این دستگاه بی سیم به یک گوشی هوشمند تبدیل شده  و کاربردهای متفاوت و متنوعی برای کاربران دارد.

 

پیشنهاد ما این است اگر مطالعه تاریخچه گوشی و اختراع موبایل را دوست داشتید راهنمای خرید گوشی موبایل را نیز با کلیک بر روی لینک ان مطالعه کنید. امروزه گوشی های هوشمند در حقیقت کامپیوترهای شخصی و کوچک با قدرت پردازش بالا هستند .به نظر شما به گوشی های موبایل امروزی بگوییم موبایل یا کامپیوتر !!!
« حتما بخوانید  بیکسبی سامسونگ ؛ گلکسی سامسونگ از Bixby پشتیبانی می کند
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .