مشاوره و راهنمای خرید
09188888534_09188888546_09188888957

انواع حسگر اثر انگشت گوشی نوری و خازنی و اولتراسونیک؛ نحوه عملکرد

0 236
زمان مطالعه : 4 دقیقه

انواع حسگر اثر انگشت گوشی نوری و خازنی و اولتراسونیک؛ نحوه عملکرد ؛ اسکنر اثر انگشت این روزها فقط در گوشی های رده بالا ی هوشمند قرار نمی گیرد . حتی بسیاری از تلفن های رده پایین هم این روزها از این فناوری پشتیبانی می کنند. این فناوری نسبت به روزهای ابتدایی بسیار پیشرفت کرده و بسیار سریعتر و دقیق تر شده اند. با در نظر داشتن همه این موارد ، بیایید نگاهی بیندازیم که آخرین اسکنر اثر انگشت چگونه کار می کند و تفاوت ها در چیست.

حسگر اثر انگشت

انواع حسگر اثر انگشت گوشی : نحوه کار انواع اسکنر اثر انگشت

اسکنر نوری

اسکنر اثر انگشت نوری قدیمی ترین روش ضبط و مقایسه اثر انگشت است.
همانطور که از نام این محصول پیداست ، این تکنیک با تجزیه و تحلیل روشن ترین و تاریک ترین مناطق تصویر ، به گرفتن یک تصویر نوری ، اساساً یک عکس و استفاده از الگوریتم های خاص برای تشخیص الگوهای منحصر به فرد روی سطح مانند برآمدگی ها یا علائم منحصر به فرد متکی است.

اسکنر اثر انگشت نوری درست مانند دوربین های هوشمند هستند .


این سنسورها می توانند دارای وضوح متفاوت باشند و هرچه رزولوشن بالاتر باشد ، حسگر می تواند باجزئیات دقیق تر انگشت شما را اسکن کند و سطح امنیت را افزایش می دهد. با این حال ، این سنسورها نسبت به یک دوربین معمولی ، تصاویر با کنتراست بسیار بالاتری را ضبط می کنند. این اسکنرها به طور معمول تعداد دیودهای بسیار بیشتری در هر اینچ دارند تا از نزدیک بتوانند این جزئیات را ضبط کنند.
البته وقتی انگشت شما روی اسکنر قرار می گیرد بسیار تاریک است ، بنابراین اسکنر نوری آرایه ای از LED ها را نیز به عنوان یک فلاش در اختیار شما قرار می دهد تا زمان اسکن تصویر روشن شود. چنین طراحی برای گوشی های هوشمند کمی حجیم است ، اما در آنجا فاکتورهای ریز مهم هستند.

مهمترین اشکال در اسکنر نوری این است که فریب دادن آنها دشوار نیست.
این نوع اسکنرها به اندازه کافی قابل اعتماد نیستند .
از آنجایی که این فناوری تنها در حال ضبط تصویر 2D است ، پروتز و حتی سایر تصاویر با کیفیت مناسب و کافی می توانند برای فریب این طراحی خاص استفاده شوند. اسکنر اثر انگشت تلفن های هوشمند امروز به اشکال و اندازه های مختلفی ارائه می شوند.

حسگر اثر انگشت

اسکنر خازنی

متداول ترین نوع اسکنر اثر انگشت که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد ، اسکنر خازنی است.
این روزها این نوع اسکنر را در اکثر تلفن های هوشمند پیدا خواهید کرد ، زیرا امن ترین نوع اسکنر است.
اسکنرهای اثر انگشت خازنی به جای ایجاد یک تصویر سنتی از اثر انگشت ، از مدارهای خازنی ردیابی برای جمع آوری داده های مربوط به اثر انگشت استفاده می کنند. از آنجا که خازن ها می توانند بار الکتریکی را ذخیره کنند ، اتصال آنها به صفحات رسانا روی سطح اسکنر به آنها امکان می دهد تا برای ردیابی جزئیات اثر انگشت از آنها استفاده شود.
با قرار دادن خط الراس انگشت روی صفحات رسانا ، بار ذخیره شده در خازن کمی تغییر خواهد کرد .
در حالی که یک شکاف هوا بار را در خازن نسبتاً بدون تغییر قرار می دهد.


برای پیگیری این تغییرات از مدار مجتمع ( Op-amp ) استفاده می شود که می تواند توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال ، ضبط شود.

آنچه در مورد این طراحی بسیار هوشمندانه است این است که نسبت به یک اسکنر نوری بسیار سخت گیر تر است.
نتایج را نمی توان با یک تصویر تکرار کرد و فریب خوردن با نوعی پروتز بسیار دشوار است.
تنها خطرات امنیتی واقعی مربوط به هک سخت افزاری یا هک نرم افزاری وجود دارد.
ایجاد یک آرایه از این خازن ها ، اجازه می دهد تا یک تصویر کاملاً دقیق از برآمدگی ها و فرورفتگی های اثر انگشت ایجاد شود. دقیقاً مانند اسکنر نوری ، خازن های بیشتر منجر به اسکن با وضوح بالاتر می شوند و سطح امنیت را تا حد مشخصی افزایش می دهند.

حسگر اثر انگشت

اسکنر اولتراسونیک

آخرین فن آوری اسکن اثر انگشت برای ورود به گوشی های هوشمند یک سنسور « اولتراسونیک » است که برای اولین بار اعلام شد که در گوشی هوشمند ( Le Max Pro ) قرار دارد. « کوالکام » و فناوری ( Sense ID ) نیز بخش اصلی طراحی در این تلفن خاص هستند. در واقع برای ضبط جزئیات اثر انگشت ، این سخت افزار شامل یک فرستنده « اولتراسونیک » و یک گیرنده است.
یک پالس اولتراسونیک در مقابل انگشت منتقل شده بر روی اسکنر منتقل می شود.


بسته به برآمدگی ها ، منافذ و سایر جزئیات منحصر به فرد برای هر اثر انگشت ، مقداری از این پالس جذب می شود و برخی از آن به حسگر برگشته می شوند. این سنسورهای جدید از امواج صوتی فراصوتی استفاده می کنند تا مدلی برای اثر انگشت و باز کردن قفل کاربر ایجاد شود. ماهیت سه بعدی این تکنیک ضبط ، آن را به گزینه ای جایگزین حتی برای اسکنرهای خازنی تبدیل می کند. اشکال این است که محافظ صفحه نمایش می توانند حسگر اثر انگشت اولتراسونیک را گیج کنند .

اسکنر اثر انگشت به عنوان جایگزینی مطمئن برای به یاد آوردن نام های کاربری و کلمه عبور بی شماری بدل شده است ، و افزایش بیشتر سیستم های پرداخت ایمن موبایل به این معنی است که این اسکنرها به احتمال زیاد در آینده به یک ابزار امنیتی رایج و مهم تر تبدیل می شوند.


بیشتر بخوانید :

حسگر اثر انگشت «Fingerprint Scanner » چیست

Proximity یا حسگر مجاورت چیست

« حتما بخوانید  آموزش به اشتراک گذاشتن وای فای با کد QR و وصل شدن بدون داشتن رمز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
برای مشاوره و خرید ؛ شروع کنید
سلام !  برای چت در واتساپ پشتیبانی را انتخاب کنید .