فناوری HDR و HLG در تلویزیون چیست و چه کاربردی دارند؟

زمان مطالعه : 4 دقیقه

فناوری HDR و HLG در تلویزیون چیست و چه کاربردی دارند؟ High dynamic range ) HDR ) یک ویژگی ضروری برای تلویزیون های فعلی است . تلویزیون هایی که از آن پشتیبانی می کنند ، معمولاً می توانند از نکات برجسته تر و طیف گسترده تری از جزئیات رنگ ، برای یک تصویر استفاده کنند .

تاثیر فناوری HDR و HLG در تلویزیون

HDR جزء بزرگ ترین ویژگی های فعلی برای تلویزیون های 4K و محتوای 4K است.
این ویژگی از اصطلاحی در عکاسی سرچشمه گرفته است و به تکنیکی برای بالا بردن دامنه پویا تصویر اشاره دارد ( تضاد بین درخشان ترین سفیدی ها و تاریک ترین سیاهی ها ) . تلویزیون های سازگار با HDR اکنون بسیار متداول هستند. تقریباً همه تلویزیون های میان رده و پر مصرف دارای HDR هستند. تصاویر HDR می توانند با کنتراست بیشتر به نکات برجسته تر برسند. همچنین بسیاری از تلویزیون های HDR دارای طیف گسترده ای از رنگ هستند و در نتیجه رنگ هایی عمیق تر و غنی تر در محتوایی که از آن پشتیبانی می کند ، حاصل می شوند.

HDR در یک تلویزیون HDR معمولی و HDR در تلویزیون HDR گران قیمت می تواند بسیار متفاوت به نظر برسد.
با وجود بعضی از تلویزیون های بی کیفیت ، HDR حتی می تواند بدتر از غیر HDR به نظر برسد.
قریباً تمام محتوای HDR امروزه در وضوح 4K نیز موجود است. چندین فرمت HDR وجود دارد ، از جمله HDR “عمومی” ( با نام مستعار HDR10 ، Dolby Vision ، ( HDR10 + و موارد دیگر.

High dynamic range چیست ؟

دو عامل مهم برای ظاهر تلویزیون وجود دارند :
نسبت کنتراست ( چقدر تلویزیون روشن و تاریک است ) و دقت رنگ ( رنگ های روی صفحه نمایش چقدر شبیه به رنگ های واقعی است) .

اگر دو تلویزیون را کنار هم قرار دهید ، یکی با کنتراست بهتر و رنگ دقیق تر و دیگری با وضوح بالا تر ( پیکسل های بیشتر ) ، تلویزیون با نسبت کنتراست بیشتر تقریباً همیشه انتخاب می شود. زیرا علی رغم داشتن وضوح پایین ، “واقعی تر” به نظر می رسد. HDR دامنه هر دو کنتراست و رنگ را به میزان قابل توجهی گسترش می دهد. قسمت های روشن تصویر می توانند بسیار روشن تر شوند ، بنابراین به نظر می رسد تصویر ” عمق ” بیشتری دارد. رنگ ها گسترش می یابند تا تصاویر همه به خوبی نشان داده شوند .

تاثیر فناوری HDR و HLG در تلویزیون و کیفیت تصویر

برای نشان دادن تصویری در HDR ، تلویزیون شما باید نحوه نمایش سیگنال را بداند.

 

هر دو HDR 10 و Dolby Vision از ابرداده استفاده می کنند. تا به تلویزیون خود بگویند چگونه رنگ ها را نمایش داده و پارامتر های روشنایی را تعیین کند. مشکل این است که تلویزیون های قدیمی تر و تلویزیون های مدرن که از HDR پشتیبانی نمی کنند . این ابرداده را نمی بینند و نمی توانند این کار را انجام دهند.

حل مشکل سازگاری

HLG یک فرمت HDR است که یک رویکرد متفاوت را اتخاذ می کند.


به جای شروع با سیگنال  HLG ، HDR با یک سیگنال محدوده دینامیکی استاندارد ( SDR ) شروع می شود که هر تلویزیون می تواند از آن استفاده کند. اطلاعات اضافی برای رندر HDR به آن افزوده می شود ، بنابراین یک تلویزیون HDR که می داند به دنبال این اطلاعات باشد می تواند از آن برای نمایش طیف وسیع تری از رنگ ها و طیف گسترده ای از روشنایی استفاده کند. این همان چیزی است که HLG را برای پخش مناسب می کند.

مزایای فناوری HDR و HLG در تلویزیون

جدا از سازگاری آن ، HLG دارای مزایای دیگری نیز هست .
HLG به استودیو ها اجازه می دهد تا با تنها چند تغییر ، از اکثر تجهیزات موجود خود استفاده کنند.
از آن جایی که HLG از ابرداده استفاده نمی کند ، می تواند بر اساس محیط شما به طور پویا رنگ ها را تغییر دهد ، اگر چه ، چقدر از این تفاوت را به معنای واقعی کلمه می تواند ایجاد کند ، هنوز هم مشخص نیست . از آن جا که اطلاعات رنگی بیشتری در سیگنال وجود دارد ، صرف نظر از تلویزیون که آن را نشان می دهد ، این نیز می تواند باعث تولید بهتر رنگ حتی در نمایشگر های SDR شود .

معایب HLG

همه چیز درباره HLG کامل نیست.

به دلیل این که HLG از نور کم برخوردار است ، نمی تواند قسمت های تاریک تر تصویر را به طوری که HDR10 یا Dolby Vision میتوانند ، تقویت کند. اصولاً ، HLG می تواند تصاویر را روشن تر و واضح تر جلوه دهد ، اما سیاهی ها همانند تصویر SDR ، بدون تغییر باقی می مانند.

بیشتر بخوانید :

تاثیر پردازنده آلفا 9 در کیفیت تصویر تلویزیون ال جی
آموزش کالیبره کردن تلویزیون ؛ تنظیم تصویر تلویزیون
مقایسه پنل های TN ، IPS ، VA و PLS

تحلیل و بررسیتکنولوژِیتلویزیوندانشدیجیتالصوتی و تصویریفناوری HDRکنتراست تصویر