تماشای تلویزیون در تاریکی ضرر دارد ! از آسیب پذیری چشم‌ جلوگیری کنیم

زمان مطالعه : 4 دقیقه

تماشای تلویزیون در تاریکی ضرر دارد ! از آسیب پذیری چشم‌ جلوگیری کنیم ؛ از زمانی که شما یک کودک کوچک بودید ، احتمالاً به شما گفته شده که دیدن تلویزیون در تاریکی برای چشم های شما بد است. اما ، آیا تماشای تلویزیون در تاریکی واقعا می تواند به چشمان شما آسیب برساند یا فقط یک شایعه قدیمی است ؟

تماشای تلویزیون در تاریکی

وقتی در یک اتاق تاریک مشغول تماشای تلویزیون هستید ، چشمان شما باید دائماً با نورهای مختلف سازگار شوند. ممکن است فکر کنید که نور تلویزیون ثابت است اما در واقع کمی تغییر می کند. صحنه ها و پس زمینه های مختلف نمایش دارای سطح روشنایی متفاوتی هستند. برای اثبات این موضوع ، سعی کنید هنگام پخش یک نمایش به دیوار روبروی تلویزیون نگاه کنید. مشاهده خواهید کرد که بسیاری از تغییرات سطح روشنایی به سرعت پشت سر هم اتفاق می افتند.

هر بار که مناظر روی صفحه تغییر می کند یا اگر نمایش تلویزیونی به یک تبلیغ تجاری تغییر می کند ، می تواند در نور ساطع شده از صفحه نمایش تغییر بزرگی ایجاد شود. این تغییر سطح ثابت نور باعث می شود که چشمان شما بیشتر کار کنند ، که منجر به خستگی چشم می شود. خستگی چشم می تواند منجر به سندرم خشکی چشم شود ، که از عوامل موثر در ایجاد گلوکوم است.

با این وجود ، تماشای تلویزیون در یک اتاق تاریک می تواند باعث خستگی چشم و سردرد شود . دلیل آن این است که نور تلویزیون تنها نوری است که در اتاق وجود دارد و بسته به آنچه روی صفحه نمایش رخ می دهد اغلب تغییر می کند. این باعث می شود مردمک چشم شما دائماً تنظیم شود و این منجر به سردرد و خستگی چشم می شود.

برای کاهش این موارد می توانید چند کار انجام دهید.

  • شما می توانید روشنایی صفحه را کاهش دهید.
  • شما می توانید یک لامپ را در پایین ترین سطح روشنایی نگه دارید تا کمی نور در اتاق فراهم شود.
  • می توانید کمی دورتر از صفحه نسبت به جایی که به طور معمول در یک اتاق با نور مناسب می نشستید بنشینید.
  • یا اگر شما را اذیت نمی کند ، همچنان می توانید تلویزیون را همانطور که قبلا تماشا می کردید ، در تاریکی تماشا کنید. این به بینایی شما آسیب نمی رساند.

کامپیوترها

برخی از ما در تاریکی روی رایانه های خود نیز کار می کنیم. این احتمالاً بیشتر از هر گروه سنی در نوجوانان انجام می شود ، اما بیش از آنچه باید برای همه ما اتفاق می افتد.
از آنجا که نمایشگرهای رایانه و صفحه نمایش تلویزیون اکنون بسیار مشابه تولید می شوند ، کاربران هنگام استفاده از کامپیوتر در تاریکی در معرض خطر مشابهی هستند که هنگام تاریکی تلویزیون تماشا می کنند. خستگی چشم یک مشکل فزاینده در بین نسل جوان است که بیشتر و بیشتر وقت خود را صرف استفاده از رایانه می کنند چه در نور باشد و چه در تاریکی.

 

کتاب الکترونیکی

در دوران کودکی به ما نیز در مورد خواندن در تاریکی هشدار داده می شد. به ما گفتند که چشمهایمان را برای همیشه خراب خواهیم کرد. امروزه ، بیشتر و بیشتر کودکان بر روی خوانندگان الکترونیکی یا تبلت ها مطالعه می کنند. این دستگاه ها به دلیل کیفیت پیکسل و سطح نور می توانند باعث خستگی چشم و سندرم خشکی چشم شوند. اما ، مدل های جدید امکان تنظیم نور و کنتراست را فراهم می کنند که باعث می شود در چشم کمی راحت تر باشند.

اگر می خواهید از کتاب یا کتاب خوان الکترونیکی بخوانید ، مطمئن شوید که منبع نور ثانویه یا نور جانبی وجود دارد. اگر نمی خواهید آن را روشن کنید ، می تواند یک نور زمینه با نور کم باشد. فقط باید به اندازه کافی قوی باشد تا چشم های شما برای دیدن متن روی صفحه خسته نشود.

علائم خستگی چشم برای تماشای تلویزیون در تاریکی

خستگی چشم اغلب به عنوان چیزی موقت تصور می شود. بنابراین ، بیشتر افراد فکر می کنند که چشم هایشان برای مدتی درد می کند ، اما پس از استراحت ، همه چیز به حالت عادی برمی گردد. در کوتاه مدت ، این معمولاً صحیح است. متأسفانه ، خستگی چشم با گلوکوم و آستیگماتیسم همراه است.
شما باید به چشمان خود گوش دهید! می دانم که به نظر خنده دار می آمد ، این طور نیست؟ چشمان ما صحبت نمی کنند ، اما آنها به ما نشان می دهند که چیزی درست نیست. برخی از علائمی که در حال خستگی چشم خود هستید شامل موارد زیر است:

  • آبریزش و یا تحریک چشم
  • سوزش چشم
  • سردرد
  • تاری دید
  • حساسیت به نور

حتی گاهی اوقات چشمان شما می توانند احساس خستگی و کار زیاد کنند . اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید ، آنها را جدی بگیرید. شما مجبور نیستید که در مقابل خستگی چشم تسلیم شوید.

مراحل صرفه جویی در بینایی

  • بهترین روش ها برای اطمینان از سالم ماندن بینایی هنگام تماشای تلویزیون در تاریکی و استفاده از کامپیوتر در شب ، تنظیم نور نمایشگر در حداقل مقدار نور است. نور کم می تواند خستگی چشم را کاهش دهد.
  • چشم خود را از دستگاه های الکترونیکی بردارید. اگر در حال تماشای فیلم هستید ، هر 30 دقیقه به دور از صفحه نگاه کنید. چند دقیقه به اتاق نگاه کنید ، آن را اسکن کنید. روی هیچ یک از اشیا متمرکز نشوید ، زیرا این کار باعث می شود چشمان شما برای مدتی کار کنند در حالی که هدف شما این است که اجازه دهید آن ها استراحت کنند. یا یک دقیقه چشمان خود را ببندید تا بتوانند کمی استراحت کنند. این تمرینات و سایر تمرینات چشم به جلوگیری از خستگی چشم کمک می کند.
  • اطمینان حاصل کنید که مرتبا چشمک می زنید. اگر روی رایانه یا کتاب الکترونیکی کار می کنید ، مرتباً استراحت کنید. همچنین مطمئن شوید که به اندازه کافی دور از صفحه تلویزیون و کامپیوتر نشسته اید.
  • برای کاهش خستگی و تقویت چشم ، ویتامین های چشم را امتحان کنید. ویتامین های چشم ، مانند ویتامین های موجود در فرمول Ocu-Plus ، واقعاً در تقویت چشم و در نتیجه بینایی شما تاثیر مثبت دارد. درست مثل هر عضله دیگر در بدن شما ، شما نیازی ندارید
برای مراقبت از عضلات اطراف چشم. آنها را سالم و قوی نگه دارید و متوجه خواهید شد که چشمان شما به راحتی و زود خسته نمی شوند!

بیشتر بخوانید:

علت سیاه شدن تصویر تلویزیون ؛ دلیل سیاه شدن و رفع مشکل

تلویزیونتلویزیون ال جیتلویزیون سامسونگ