laptop ، راهنمای خرید انواع لپ تاپ بر اساس کارایی

زمان مطالعه : 6 دقیقه

laptop : از کامپیوتر تا تبلت ، فاصله ی زیادی هست و گذر از این فاصله ی طولانی به معنای تکامل تکنولوژی و صنعت کامپیوتر سازی است. نِت بوکها و اولترابوکها و لپ تاپها و نوت بوکها و لپ تاپهای هیبریدی و لمسی در طول این مدت زمان به وجود آمده اند ، در هر کدام از این پدیده ها شاهد تکنولوژی جدید و ابداعاتی متفاوت بوده ایم ؛ این نوآوریها از طراحی ظاهر لپ تاپ تا تغییرات سخت افزاری را شامل می شوند. از کامپیوترهای شخصی گذشتیم و به امید دستیابی به کامپیوتری قابل حمل ، به نت بوکها ، اولترابوکها و لپ تاپها و نوت بوکها و لپ تاپهای هیبریدی رسیدیم ، منتظریم تا ببینیم ، امپراطوری عظیم کامپیوتر به کجا می رسد و چه دست آوردهایی برایمان دارد. اگر قصد خرید لپ تاپ را دارید، لطفاً راهنمای خرید لپ تاپ را هم مطالعه بفرمایید.

نت بوک « netbook laptop »

نت بوکها اندازه ای بین 9 تا 10 اینچ دارند ،قبل از اینکه آیپدها عرضه شوند ، نت بوکها از پرطرفدارترین لپ تاپها بودند، این لپ تاپ کوچک استفاده از نرم افزارهای معمولی را به راحتی ممکن می کند و برای انجام کارهای ساده ی روزمره گزینه ی خوبی هستند ، البته انجام کارهای ویراستاری و گرافیکی با این لپ تاپها امکان پذیر نیست . با عرضه ی آیپدها ، محبوبیت نت بوکها بسیار کاهش پیدا کرد.

 

اولترابوکها « ultrabook »

اولترابوکها ، لپ تاپهایی( laptop ) باریک و سبک هستند با وزنی کمتر از 1.5 کیلوگرم  دارای هاردیسک ssd هستند ، بسیار کم سر و صدا می باشند علاوه بر طراحی فوق العاده باریک و ظریف ، اولترابوکها درایو نوری DVD ندارند.  اولترابوکها در سایزهای 13 و 14 اینچی تولید می شوند ، و با توجه به وزن کمی که دارد برا ی جابجایی و حمل آسان و راحت است . همچنین اولترابوکها برای انجام کارها و فعالیت های روزانه ی افراد بسیار مناسب هستند چرا که از پردانده ی کم مصرف و درایو SSD  و… بهره می برند ، اولترابوکها ظاهری زیبا وجذابی دارند و قدرت متوسطی برای انجام کارهای تجاری و اداری دارند، قیمت بالای این محصول تنها عیبی است که می توان بهش وارد کرد.

نوت بوکها « notebook laptop»

لپ تاپها ( laptop ) به دلیل سبک بودن و راحتی حمل ، می توانند به راحتی مورد استفاده قرار گیرند ، نوت بوکها سبکتر از لپ تاپها هستند و به راحتی جابه جا می شوند ، البته لپ تاپ و نوت بوک امروزه تفاوتی با هم ندارند و حتی به جای هم به کار برده می شوند .

نوت بوکها درایو نوری DVD دارند و حافظه ی ذخیره سازی زیادی در اختیار دارند .

این مدل از لپ تاپها ( laptop ) دارای بیشترین تنوع در زنگ و مدل و قیمت هستند ، نوت بوکها از صفحه نمایشهایی با سایز 14 تا 16 اینچ و وزنی حدود 2 تا 2.8 کیلوگرم تولید می شوند. نوت بوکها ازمجموعه  پردازنده های Intel Core  بهره می برد ، نوت بوکها دارای تنوع قیمت زیادی هستند و از حدود یک میلیون تومان تا 4 میلیون تومان را در بر می گیرند و به سبب تنوع زیادی که در مشخصات فنی آنها مشاهده می شود کاربردهای گوناگونی نیز دارند و هرکدام با توجه به مشخصات فنی خاص و متفاوتشان مورد استفاده های متناسب قرار می گیرند .

 

لپ تاپهای هیبریدی

لپ تاپهای هیبریدی را در واقع باید  جزو دسته ی  تبلتها به شمار آورد ، که قابلیت تبدیل شدن به لپ تاپ را نیز دارند. این دسته ی محبوب پرطرفدار با ارائه ی نسخه ی ویندوز8 که قادر به پشتیبانی فوق العاده از قابلیت های لمسی است به تکامل رسیدند. اوج هنر نمایی این دسته از محصولات در طراحی فوق العاده و بی نظیر مایکروسافت ، SURFACE  خلاصه شده است.

در هیبریدی ها از پردازنده ی ATOM یا از پردازنده ی کم مصرف Intel Core استفاده می شود و صفحه نمایش لمسی هیبریدی ها از سایز 11 اینچ گرفته تا 13 اینچ را در بر می گیرد ، سیستم عاملی که بر رویشان نصب شده ، ویندوز و یا اندروید می باشد و با توجه به توان سخت افزاری که دارند ، بیشتر جهت انجام فعالیت های روزمره توصیه می شوند.

لپ تاپهای بزرگ

لپ تاپهای بزرگی هم هستند که دارای سایز 17 اینچ و وزنی حدود 4 کیلوگرم می باشند ، این لپ تاپها از قدرت سخت افزاری
بالایی برخوردار هستند و به همین جهت بیشتر برای کارهای مهندسی ، طراحی و تدوین ، گیمینگ و انیمیشن و کارهای سنگین به کار می روند. این لپ تاپهای سنگین ، ضخامت زیادی نیز دارند ، که موجبات استفاده از سخت افزار قدرتمند و تهویه ی مناسب را فراهم اورده است.

انواع لپ تاپ بر اساس کارایی

لپ تاپ استاندارد

لپ تاپهای استاندارد دارای سایزهای 13 تا 18 اینچی  می باشند و اکثر این لپ تاپها از پردازنده های دو هسته ای بهره می برند و 4 گیگابایت هم حافظه ی RAM دارند. لپ تاپهای استاندارد قابلیتهای متعددی دارند و انجام چند کار بصورت همزمان را نیز پشتیبانی می کنند مانند ؛ کار بر روی ورد یا پاور پوینت و… ، گوش دادن به موسیقی ، رایت کردن دیسک و… بصورت همزمان انجام می دهند.

راهنمای خرید لپ تاپ برای بازی و کارهای چندرسانه ای

این لپ تاپها با پردازنده ی چهار هسته ای و کارت گرافیک قدرتمند و حافظه ی RAM 8 گیگابایتی مجهز شده اند. گیمرها و ویراستاران فیلم می توانند از این نوع لپ تاپ تهیه کنند ؛ چرا که پردازنده ی قوی و صفحه نمایش با کیفیت می تواند نیاز این دو دسته کاربر را رفع نماید. این لپ تاپها به اندازه ای قوی هستند که جایگزین کامپیوترهای رومیزی شوند ، صفحه نمایش HD و پردازنده ی 4 هسته ای و حافظه ی زیاد هارد دیسک ، همه و همه در یک لپ تاپ ( laptop ) جمع شده اند تا بهترین کیفیت را ارائه دهند و سالیان سال عمر کنند.

 

 

راهنمای خریدلپ تاپ برای کارهای تجاری

لپ تاپهای تجاری علاوه بر اینکه پردازنده ی دو هسته ای و هارددیسک قابل ملاحظه ای دارند، این نوع لپ تاپها برای کسانی که در جلسات متعدد کاری حضور دارند و ارائه های مختلفی را بیان می کنند ، مناسب است . یک لپ تاپ تجاری، همراه مناسبی برای مدیران و صاحبان کسب و کار خواهد بود . مدیریت زمان و مدیریت و تقویت بیان و اعتماد به نفس بالا ، از مزایای داشتن این نوع لپ تاپ است. لپ تاپهای تجاری باید ویژگیهای امنیتی بالایی داشته باشند مانند اسکنر اثر انگشت و شاسی بادوام و درایو حالت جامد و…

لپ تاپهای لمسی

لپ تاپهای لمسی در واقع از ترکیب و ادغام دو ویژگی بوجود آمده اند ، سبکی و قابل حمل بودن و قابلیت لمسی . یعنی میتوان لپ تاپ لمسی را نوعی تبلت قدرتمند به شمار آورد ، اما لپ تاپها از قدرت پردازشی بسیار بالاتری برخوردارند . صفحه نمایش لمسی ، زوم ، کش رفتن به صفحه ی بعد و انتخاب برنامه ها و ….را با یک ضربه ی انگشت ممکن می سازد. لپ تاپهای لمسی برای راحتی کار ، یک صفحه کلید هم دارند.

طبق نظر سنجی که پی سی مگ در سال 2016 انجام داده است و به بررسی لپ تاپ و میزان رضایت کاربران پرداخته است نتایجش در قالب نمودار طرح کرده است ( عدد 0 کمترین میزان رضایت و عدد 10  بیشترین میزان رضایت است).

 

 

 

 

 

AppleLAPTOPProcessorاچ پیایسرایسوسبررسی لپ تاپبرند هاپردازندهراهنمای خریدسامسونگسونیگوگللپ تاپلنوومایکروسافتنت بوکنوت بوک