مقایسه تلویزیون سونی X90J با X900H ، بررسی تفاوت ها

زمان مطالعه : 8 دقیقه

مقایسه تلویزیون سونی X90J با X900H ، بررسی تفاوت ها

مقایسه تلویزیون سونی X90J با X900H ، بررسی تفاوت ها ؛ تلویزیون های سونی از بهترین های بازار می باشند که از سراسر جهان طرفداران مختص به خود را دارند. این برند هرساله از برترین های خود رونمایی میکند و سهم عظیمی از فروش را به خود اختصاص داده. تلویزیون X90J و X900H سونی از مدل های ویژه ی 2021 و 2020 است که با امکانات خاصی عرضه شده و حرف هایی برای گفتن دارند.

هر دو تلویزیون با سایز و اندازه های متنوعی تولید شده اند تا کاربران بتوانند با دستی باز خرید خود را انجام دهند. تلویزیون X900H سونی در سایزهای 55، 65 75،، 85 اینچ موجود می باشند و تلویزیون X90J سونی از دستاوردهای 2021 است که در اندازه هایی همچون 50 اینچ 55 و 65 اینچ و 75 عرضه گشته و با قیمت های مختلف در اختیارتان قرار گرفته است. این دو مدل تلویزیون با تفاوت و شباهت هایی همراه شده که در ادامه با آن ها آشنایی پیدا خواهید کرد.

مقایسه تلویزیون سونی X90J با X900H از لحاظ کیفیت تصویر

تلویزیون X90J سونی جانشین مدل X900H است که در سال 2021 عرضه گشته، بسیار شبیه به هم می باشند ولی تفاوت هایی نیز وجود دارد. هر دو تلویزیون از نسبت کنتراست بالایی برخوردار می باشند و حضور پنل VA و فناوری HDR در هر دو تلویزیون سیاهی ها را عمیق تر به اجرا خواهند گذاشت. فرمت و استاندارد HDR طیف رنگی را به خوبی و به طور قابل توجهی با برجسته سازی تمامی نقاط به نمایش می گذارد. کیفیت تصویر 4K جزو ثابت هر دو تلویزیون می باشد که با رزولوشن 8 میلیون پیکسل می تواند خیره کننده ترین تصاویر را به اجرا بگذارد.

تلویزیون X900H سونی برای استفاده ی ترکیبی مناسب می باشد. کیفیت تصویر این تلویزیون به لطف حضور کنتراست عالی حداکثر روشنایی بالا و همچنین طیف رنگی گسترده و قابلیت HDR هر محتوایی را غنی با رنگ های سیر به نمایش می گذارد. گفتنی است که زمان پاسخگویی سریع و تاخیر ورودی کم و قابلیت VRR در این تلویزیون جا گذاشته شده تا بهترین بازی ها را با این تلویزیون تجربه کنید.

زاویه ی دید گسترده در این تلویزیون سبب خواهد شد که تصاویر از هر زاویه ای بی نظیر به نظر برسند.
تلویزیون X9000J سونی نیز برای اکثر مصارف مناسب می باشد. این تلویزیون در کنار کیفیت تصویر 4K و پردازنده ی XR و تکنولوژی HDR و فرمت های Dolby vision و HDR 10 و …. روشنایی و وضوح بالایی را به همراه خود وارد صحنه ها خواهد کرد.

این تلویزیون X900H دارای تاخیر ورودی کم، زمان پاسخگویی سریع و نرخ تازه سازی 120 هرتز می باشد که آن را به گزینه ی عالی برای بازی تبدیل ساخته است. این تلویزیون برای تماشای برنامه های ورزشی و تلویزیونی خوب است. گفتنی است که قابلیت ارتقای محتوا در این تلویزیون قادر است که تمامی محتوا با کیفیت پایین را ارتقا دهد. قابلیت ضد تابش نور نیز با تابش خیره کننده ی نور مقابله می کند تا از هر زاویه به دیدن بهترین تصاویر بپردازید. با توجه به این قابلیت شما می توانید حتی به تماشای گروهی برنامه ها بپردازید.

تفاوت توان صوتی تلویزیون X90J و X900H

تلویزیون سونی X90J بهتره یا X900H ؟ همانطور که می دانید از طریق صدا تصاویر را دنبال خواهیم کرد. بعضی اوقات در نقطه ای قرار گرفته اید که دیدی به تلویزیون ندارید و از طریق صداست که درکی از تصاویر دریافت خواهید کرد. این بدان معناست که صدا از فاکتورهای اصلی در زمان خرید تلویزیون به حساب می آید. تلویزیون X90J سونی و  X900H از جدید ترین امکانات یعنی هر دو مدل از فناوری صدای Dolby™ Audio ، Dolby™ Atmos و DTS Digital Surround پشتیبانی می کنند. تلویزیون X900H نیز از این قابلیت ها سود برده است.

تعداد دو بلندگو را در ساختار هر کدام به کار گرفته اند که صدای خروجی 20 وات در کنار فناوری های دالبی می تواند صدایی قابل قبول را به گوش شنوندگان برساند. اما این سطح صدا فقط برای تلویزیون هایی با سایز 55 اینچ و 50 اینچ مناسب می باشد یعنی ممکن است تلویزیون 85 اینچ با این سطح صدا شما را سیراب نسازد در این حالت راه چاره ای بجز خرید ساندبار و سیستم صوتی برایتان باقی نمی ماند. اگر طرفدار تلویزیون های قدرتمند سونی هستید برای تهیه آن بر روی خرید تلویزیون سونی بانه دات کام کلیک کنید و وارد اولین مورد شوید.

مقایسه تلویزیون X900H با تلویزیون X90J از نظر طراحی

سونی این برند ژاپنی در زمان طراحی تلویزیون های خود سلیقه ی زیادی به خرج می دهد تا بهترین ها را در اختیارتان قرار دهد. تلویزیون های X90J و X900H از لحاظ دیزاین بسیار شبیه به هم می باشند. این دو مدل را در اندازه های متنوع عرضه نمودند، حال دستتان برای خرید آزاد می باشد چون می توانید با در نظر گرفتن متراژ محیط خرید خود را انجام دهید. برای خرید تلویزیون های جدید سونی خصوصا مدل های OLED در گوگل جمله روبرو را سرچ کنید و روی اولین نتیجه کلیک کنید : خرید تلویزیون اولد سونی از بانه دات کام

فریم و حاشیه های باریک و بدنه ای کم ضخامت هر دو مدل در زمان اتصال به دیوار همچون قابی عکس خود نمایی می کند. پایه های دو شاخه ای را برای هر دو مدل تلویزیون کار گذاشته اند؛ که قابلیت جداسازی را نیز دارند. زمانی که به پنل پشتی هر کدام از این دو مدل می نگرید به مدیریت کامل کابل ها پی می برید که از بهم خوردگی و آشفتگی کابل و سیم جلوگیری می شود. برای مشاهده طراحی و مشخصات بیشتر تلویزیون x90j می توانید از سایت اصلی Sony دیدن کنید .

کنتراست تصویر 

مقایسه تلویزیون سونی X90J با X900H ؛ تلویزیون سونی X900H نسبت کنتراست عالی دارد. اگرچه کنتراست ممکن است بین واحدها متفاوت باشد. همچنین لایه “X-Wide Angle” ندارد که باعث کاهش کنتراست شده است. اما، این تلویزیون دارای روشنایی محلی است که نسبت کنتراست را کمی بهبود می‌دهد. همچنین، سطح رنگ های سیاه آن بسیار عمیق و برای تماشای تی وی در فضای تاریک عالی است. تلویزیون سونی X90J نسبت کنتراست عالی دارد و از سونی X900H بهتر است . همچنین دارای ویژگی تاریک کردن محلی با آرایه کامل full-array local dimming است که سطح سیاه را بهبود می بخشد. همچنین این تلویزیون سطح سیاه عمقی دارد که آن را برای تماشای اتاق تاریک مناسب می کند.

بازتاب و میزان انعکاس نور 

تلویزیون X90H سونی قابلیت بازتاب نور نسبتا مناسبی دارد. اما با انعکاس مستقیم نور مشکل دارد، بنابراین بهتر است از قرار دادن تلویزیون در اتاق های پر نور خودداری کنید. Sony X90J دارای کنترل انعکاس مناسبی است. اما این مدل هم مانند Sony X900H ، با انعکاس مستقیم نور مشکل دارد. اما در X90J حتی مقداری شدیدتر است. زیرا انعکاس‌های مستقیم نور حواس‌پرتی بیشتری همراه دارد. بنابراین بهتر است از قرار دادن آن در مقابل پنجره یا چراغ های روشن خودداری کنید.

تفاوت ویژگی قاب سیاه (BFI) و رفرش ریت 

تلویزیون Sony X900H دارای یک ویژگی قاب سیاه یا Black Frame Insertion است که به کاهش میزان تار شدن تصویر کمک می کند. در نتیجه برای فعال کردن این ویژگی که BFI نیز نام دارد . Motionflow را به ‘سفارشی’ تنظیم کرده و Clearness slider را در سطح «1» و Smoothness slider را به «2» تغییر دهید . در مورد تلویزیون سونی X90J نیز بهتر است بدانید که این مدل نیز به ویژگی BFI نیز مجهز شده .

همچنین از قابلیت پالس زدن پس زمینه برای کاهش افت سرعت نمایش تصاویر بهره می برد . در مورد رفرش ریت تلویزیون سونی X900H خوب است بدانید که قابلیت برداشتن فریم های پایین تر از 120 فریم در ثانیه را دارد . تا حرکت تصویر را با دقت بیشتری نشان دهد. این ویژگی که به “Soap Opera Effect” نیز مشهور است. در صورت فعال بودن حرکت تصویر را خوب و بدون مشکل نمایش می دهد.

در تلویزیون سونی X90J نیز قابلیت تحلیل حرکت (Motion Interpolation) وجود دارد. که برای نمایش فیلم‌ها و ویدئوهای با فریم ریت پایین‌تر (مثلا 30 یا 60 فریم در ثانیه) به فریم ریت بالاتر (مثلا 120 فریم در ثانیه) تبدیل می‌کند. با این کار، حرکت تصویر به شکلی صاف و بدون اشکال نشان داده می‌شود.

این قابلیت Motion Interpolation در صورتی که در فیلم‌های با حرکت کمتری مانند صحنه‌هایی که افراد قدم می‌زنند یا صحبت می‌کنند، به کار برود، خیلی خوب عمل می‌کند و حرکت تصویر بدون تاری و هیچگونه مشکلی نشان داده می‌شود. اما در صحنه‌هایی که حرکت زیادی وجود دارد مثل فیلم‌های اکشن، این ویژگی ممکن است باعث ایجاد خطاها و نواقص در تصویر شود. جسم‌ها به درستی حرکت نمی‌کنند. به طور مثال، اگر یک جسم سریعاً در حال حرکت باشد، در تصویر ممکن است چندین تصویر از آن به نمایش درآید و این ایجاد ارتعاشات و نویز در تصویر را دارد که به صورت ناخواسته می‌تواند جلوه‌ی کم‌کیفیتی را به تصویر خواهد داد .

مقایسه پورت های تلویزیون سونی X90J با X900H 

تلویزیون سونی X900H از پورت eARC پشتیبانی می کند . اما این در صورتی ست که تلویزیونتان را به آخرین نسخه نرم‌افزار به‌روزرسانی کنید. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از اتصال HDMI، صدای با کیفیت بالا مانند Dolby Atmos via TrueHD را به گیرنده قابل پشتیبانی منتقل کنید. خوب حالا نوبت به تلویزیون X90J است . سونی X90J با پشتیبانی از eARC، می‌تواند صدای بالا کیفیت و بدون فشرده‌سازی را از طریق کابل HDMI به گیرنده‌ای قابل پشتیبانی منتقل کند. گزارشات نشان داده است که این تلویزیون، پشتیبانی DTS را به درستی از طریق ARC منتقل نمی‌کند.

مزایا و معایبSony X900HSony X90J
دستیار صوتیAmazon Alexa, Google AssistantGoogle Assistant
خدمات اینترنتی پشتیبانی شدهنتفلیکسنتفلیکس
Google TV
ویدئوی آمازون
یوتیوب
سیستم عاملAndroid TV 9Google TV
Bluetooth-Version 2.3
Variable Refresh TechnologyVRRVRR

تفاوت امکانات هوشمند تلویزیون سونی X90J با X900H 

در تلویزیون Sony X900H برنامه ها و تنظیمات می توانند به صورت سفارشی در منو و لیست تنظیمات ، نمایش داده شوند. که باعث کاهش زمان مورد نیاز برای دسترسی به آنها خواهد شد. Sony X900H با سیستم عامل Android TV نسخه 9.0 اجرا می شود. عملکرد آن بسیار سریع و پایدار است و از رابط کاربری نسبتاً آسان و سریعی برای ناوبری برخودار می باشد. تلویزیون Sony X90J از سیستم عامل Google TV بهره می برد . که استفاده از آن نسبتاً آسان است و دسترسی به برنامه ها را به سرعت فراهم خواهد کرد . گفتنی است که این سیستم عامل با نسخه 10 در دسترس کاربران قرار گرفته .

بیشتر تلویزیون های سونی از سیستم عامل انحصاری اندروید پشتیبانی می کنند‌. نسخه ی آپدیت شده ی این سیستم عامل یعنی Google TV را در تلویزیون های جدیدش به کار گرفته که سرعت دسترسی به برنامه های متنوع تر را افزایش داده است . همچنین امکان اتصال به اینترنت از طریق وای فای دسترسی به برنامه های هوشمند و وب گردی در سایت های مختلف برایتان فراهم می شود. دیدن فیلم و سریال به صورت انلاین از شبکه های نتفلیکس و یوتیوب در هر تلویزیون برایتان ممکن می شود. دستیارهای صوتی و ریموت کنترل جادویی تعامل با تلویزیون را راحت تر خواهد ساخت.

سخن پایانی

امیدواریم که با مطالعه این صفحه پاسخ سوال خود را در مورد مقایسه تلویزیون سونی X90J با X900H گرفته باشید. در صورتی که مایل به خرید تلویزیون سونی اصل با قیمت ویژه تخفیفدار هستید. به سایت بانه دات کام baneh.com مراجعه کنید .مشاوره خرید رایگان بگیرید ؛ و با کد تخفیف baneh-com با ثبت خریدتان تخفیف دریافت کنید .

اگر هنوز سوالی مانده که پاسخ ان را نیافتید لطفا در بخش سوالات ان را از ما و دیگران بپرسید و در صورتی که موضوعی در متن درج نشده بود ان را برای ما بنویسید تا دیگران هم از ان بهره ببرند. اگر نیاز به مشاوره و یا هرگونه سوالی داشتید می توانید در بخش نظرات سایت ، مطرح کنید تا کارشناسان سایت تا خرید ، شما را راهنمایی کنند .

مطالب مرتبط :

نحوه اتصال ماهواره به تلویزیون سونی ، وصل کردن رسیور

ابعاد و سایز تلویزیون سونی به سانتی متر و اینچ

فروشگاه اینترنتی تلویزیون سونی در بانه ، سایت سونی تلویزیون

نحوه تشخیص تلویزیون سونی اصل از تقلبی ، آموزش ویدیویی

آموزش تنظیم پروکسی تلویزیون سونی ، نصب فیلترشکن و VPN


 

سوالات متداول

سونی X900H بهتره یا X90J ؟

در کل می توان گفت که Sony X90J یک تلویزیون عالی برای اکثر مصارف است. برای تماشای فیلم و محتوای HDR به دلیل نسبت کنتراست بالا و روشنایی HDR بالا، بهترین گزینه است. همچنین دارای تاخیر ورودی کم، زمان پاسخگویی سریع، پشتیبانی از VRR و نرخ تازه سازی 120 هرتز می باشد که آن را به گزینه ای عالی برای بازی تبدیل می کند.

کدام مدل تلویزیون سامسونگ بهتر از Sony X90J است ؟

با اطمینان می توان گفت که تلویزیون سامسونگ کیولد QN90A بهتر از Sony X90J است.

  • کیوان ظاهری

    با سلام خدمت دوستان عزیز . بنده حدود 6 ماه هست ک X90J خریدم . کیفیت تصویرش فوق العاده است. کاملا از برندهای دیگه قابل تمایز هستش. ورودی و خر‌وجی های کاملی داره. ۶۵ اینچ با وجود ابعاد بزرگی که داره از بغل ها دید خوبی داره ولی از روبرو‌کیفیت خیلی بالاتری داره. تنها مشکلی که داشتم با خدمات گارانتی و نصبش بود که خیلی دیر اومدن. عیر از این واقعا پیشنهاد میکنم

  • مهرداد

    تلویزیون های سونی در کل خیلی خوبه اگر کیفیت تصویر براتون مهمه حتما بخرید . به خاطر اتصال به پلی استور هم نصب برنامه خیلی راحته و مشکلی نداره . تصویر فوق العاده / صدای عالی / قابلیت نصب از Play store مزایای تی وی های سونی هست .

  • علی

    میشه از طریق سایت برنامه گرفت و بعد با یو ای پی به تلوزیون وصل کرد و بعد نصب ؟

    • تا خرید

      سلام علی عزیر ؛
      بله، تلویزیون‌های هوشمند سونی از این امکان پشتیبانی می‌کنند. شما می‌توانید برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را از فروشگاه آنلاین سونی (Sony’s App Store) دریافت و نصب کنید.
      مراحل نصب برنامه‌ها بر روی تلویزیون سونی به صورت زیر است:
      1. باز کردن فروشگاه برنامه‌ها:
      – وارد منوی اصلی تلویزیون شوید.
      – به بخش “فروشگاه برنامه‌ها” یا “اپ استور” (App Store) بروید.
      2. پیدا کردن برنامه:
      – در فروشگاه، می‌توانید بین برنامه‌ها جستجو کنید یا از دسته‌بندی‌های مختلف استفاده کنید.
      3. دانلود و نصب:
      – پس از پیدا کردن برنامه مورد نظر، روی آن کلیک کنید.
      – سپس گزینه‌هایی برای دانلود و نصب ظاهر می‌شود. با انتخاب “دانلود”، برنامه دانلود و نصب می‌شود.
      با نصب برنامه بر روی تلویزیون، می‌توانید از آن در تلویزیون خود استفاده کنید. اگر بخواهید از یک VPN (شبکه مجازی خصوصی) استفاده کنید، می‌توانید آن را در تلویزیون خود تنظیم کرده و به اینترنت با یک IP مختص اتصال کنید. این به شما امکان دسترسی به برنامه‌ها و محتواهایی که ممکن است در منطقه‌ی جغرافیایی شما محدود شده باشد را می‌دهد.