علت منفجر شدن پاوربانک ؛ چرا پاوربانک تبدیل به بمب می شوند ؟

زمان مطالعه : 5 دقیقه

علت منفجر شدن پاوربانک ؛ چرا پاوربانک تبدیل به بمب می شوند ؟

علت منفجر شدن پاوربانک ؛ چرا پاوربانک تبدیل به بمب می شوند ؟ احتمال انفجار پاور بانک بسیار ناچیز است ، اما متأسفانه مواردی از انفجار پاوربانک ها ثبت شده است. به همین ترتیب ، تعدادی از مردم نسبت به ایمنی خود ابراز نگرانی می کنند ، بخشی از آن به دلیل گزارش اخبار و رسانه های اجتماعی در مورد آتش گرفتن یا منفجر شدن شارژرهای قابل حمل است. این موارد نادر معمولاً در مواردی با کیفیت ساخت بسیار ضعیف یا استفاده نادرست اتفاق می افتد.

با این حال ، در مورد این موضوع هنوز سردرگمی و ترس لازم وجود دارد. بنابراین ، بیایید موضوع را در این پست بررسی کنیم و دلایل دقیق منجر به انفجار پاوربانک ها و نحوه جلوگیری از آن را به طور کامل توضیح دهیم.


چگونه باتری های لیتیوم یون منفجر می شوند؟

اکثر قریب به اتفاق پاوربانک ها با استفاده از باتری های لیتیوم یون ساخته می شوند. به گفته سونی ، یکی از مشهورترین تولیدکنندگان سلول لیتیوم یونی ، دلیل منفجر شدن پاور بانک ها و به طور کلی باتری های لی ممکن است به دلیل ذرات فلز اتمی درون سلول باتری باشد که ممکن است با سایر قسمت های سلول تعامل داشته باشد. این ممکن است به دلیل نقص در طراحی آن یا به دلیل تنش خارجی (دما ، ضربه ، لرزش) ایجاد شود.
هنگامی که ذرات فلز میکروسکوپی در یک مکان متمرکز می شوند ، یک اتصال کوتاه خفیف داخلی در سلول ایجاد می شود ، که منجر به افزایش خود تخلیه می شود.

به نوبه خود ، یک مسیر جریان بین الکترودهای سلول تولید می شود ، به همین دلیل دما افزایش می یابد و لایه عایق را ضعیف می کند. در این مرحله ، اتصال کوتاه برق اتفاق می افتد ، بنابراین سلول آتش می گیرد یا در صورت شتاب گرفتن دما به سرعت منفجر می شود ، روندی که “جداسازی سریع” نامیده می شود.

 

 

3 دلیل متداول علت منفجر شدن پاوربانک

در بسیاری از موارد ، انفجار حداقل به یکی از دلایل زیر اتفاق می افتد :

1. طراحی و ساخت مدار ضعیف

مانند هر ابزار الکترونیکی دیگر ، پاوربانک ها نیز باید استانداردهای کیفیت خاصی را رعایت کنند تا ایمن شناخته شوند. یک پاوربانک مجاز مدارهای خود را برای جلوگیری از اتصال کوتاه عایق بندی کرده و همچنین مجهز به کنترل دما ، کنترل ولتاژ و محافظت در برابر نیرو است که به شما اطمینان می دهد پس از پر شدن شارژ متوقف خواهد شد. اگر پاوربانک هیچ یک از این ویژگی ها را نداشته باشد ، احتمال انفجار افزایش می یابد.

2. کیفیت پایین باتری

اکثر پاوربانک های موجود در بازار به باتری های لیتیوم یون یا لیتیوم-پلیمر مجهز هستند که گرانترین جز. هستند. بنابراین ، در تلاش برای کاهش هزینه ها ، مارک ها تمایل به خرید باتری ارزان تر یا حتی بازیافتی دارند که لزوما از بهترین کیفیت برخوردار نیستند. علاوه بر این واقعیت که بعید به نظر می رسد پاوربانک ها ظرفیت مورد ادعا را تأمین کنند ، مشکل اصلی در این است که این خطر برای ایمنی کاربر است.

3. استفاده نادرست

اکثر کاربران مراقب پاوربانک های خود هستند. و از قرار دادن آن ها در معرض شرایط سخت مانند درجه حرارت یا رطوبت بالا خودداری می کنند. اما تعدادی از افراد سهل انگاری می کنند .و پاوربانک های خود را در هنگام گرمای زیاد ، در فضاهای محدود و مرطوب و در اتومبیل رها می کنند و در طول شب شارژ می شود. بدیهی است که همه این اقدامات می تواند آتش سوزی ایجاد کند . به خصوص اگر پاور بانک سیستم چند محافظتی نداشته باشد ، بنابراین باید تا حد امکان از آنها اجتناب شود.

دیگر علت منفجر شدن پاوربانک

سایر عوامل جزئی که می توانند منجر به انفجار یا خرابی سلول باتری شوند عبارتند از :

  • دفع نامناسب پاور بانک : اگر با مواد دیگر مخلوط شود یا در دمای بالا قرار گیرد ، یک ” پاور بانک دور انداخته شده  ” می تواند منفجر شود.
  • ضربه : این طور نیست که پاوربانک بلافاصله پس از ضربه منفجر شود ، اما ممکن است مدار داخلی آن تحت تأثیر قرار گیرد و بنابراین می تواند از گرم شدن بیش از حد یا اتصال کوتاه شروع کند.

 

علائم اصلی منفجر شدن یا آتش گرفتن پاوربانک :

  • هنگام شارژ به طور غیرمعمولی گرم می شود
  • به نظر می رسد متورم شده است
  •  سر و صدا می کند
  • دود از آن خارج می شود
  • حتی دود آن را نبینید می توانید بوی دود را حس کنید

اگر هرکدام از این علائم را دیدید ، مطمئن شوید که فوراً پاور بانک را از هر دستگاه یا منبع تغذیه جدا کنید. سپس ، با دقت بسیار ، دستگاه را به بیرون ، در یک فضای باز بزرگ منتقل کنید. اگر در هر زمان شعله های آتش یا جرقه دیدید ، فقط آن را رها کنید و هرچه سریعتر از آن دور شوید.

 

 

اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از هرگونه انفجار احتمالی و علت منفجر شدن پاوربانک

برای جلوگیری از هرگونه حوادث پاور بانک ، لطفاً این اقدامات را دنبال کنید :

  • پاوربانک خود را خنک نگه دارید : اگر احساس کردید ناگهان درجه حرارت بالا رفت ، آن را خاموش کنید تا سرد شود. از دیگر کارهایی که می توانید انجام دهید اجتناب از تابش مستقیم نور خورشید ، انتقال به مکان خنک تر و یا حتی قرار دادن آن در مقابل پنکه است.
  • آن را بیش از حد شارژ نکنید : به نشانگر LED که اکثر پاوربانک ها دارند بسیار توجه کنید و پس از پر شدن آن را جدا کنید. 
  • در هنگام شارژ پاوربانک هیچ دستگاهی را به آن متصل نکنید : اگر پاوربانک از شارژ گذرنده پشتیبانی نمی کند ، در حین شارژ پاوربانک هیچ دستگاهی را متصل نکنید ، زیرا ممکن است باعث آسیب فنی به هر دو دستگاه شود.
  • با خیال راحت آن را دور بریزید : اگر نشانه هایی از کاهش عملکرد را نشان می دهد ، باید آن را دور بیندازید. اما آن را به سادگی روی زباله ها نیندازید. 

اولین چیزی که ما می توانیم توصیه کنیم این است که شما فقط باید پاوربانک ها را از مارک ها و تولیدکنندگان با شهرت عالی خریداری کنید. معمولاً اینها کمی گرانتر از سایر گزینه های مارک های کمتر شناخته شده هستند ، اما کیفیت ساخت دارند.

 نتیجه گیری علت منفجر شدن پاوربانک : آیا پاور بانک ها ایمن هستند یا خطرناک ؟
برخلاف گزارش رسانه های هشدار دهنده ، پاوربانک ها خطری ندارند. در غیر این صورت ، تعداد بیشتری از موارد گزارش شده از خسارت و صدمات شخصی ، و متعاقباً ، شکایات بیشتری از طرف مشتریان مشاهده می شود. با این وجود ، آنها باتری های داخلی را حمل می کنند . که مانند هر باتری دیگر به دلیل طراحی بی کیفیت یا در معرض شرایط خاص ممکن است منفجر شود و آتش بگیرد.

به همین دلیل ، بسیار مهم است که به پاوربانک های مارک های معتبر پایبند باشیم. زیرا این محصولات از بالاترین استانداردهای ایمنی مانند گواهینامه UL برخوردار هستند .اطمینان از اینکه محصولات آنها به درستی آزمایش شده اند. علاوه بر این ، وقت گذاشتن برای مطالعه راهنمای محصول مهم است زیرا بیشتر آن ها حاوی اطلاعات اساسی در مورد نحوه استفاده آن ها هستند ، که به ما کمک می کند از حوادث جلوگیری کنیم. 


 

بیشتر بخوانید :